تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815083301




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درآستانه آغاز سال تحصيلي؛ معاون آموزشي وزارت بهداشت خبرداد: تخصيص80 ميليارد تومان براي تجهيز دانشگاهها اعلام تغييرات برنامه آموزشي پزشكي عمومي تاچندماه آينده


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: درآستانه آغاز سال تحصيلي؛ معاون آموزشي وزارت بهداشت خبرداد: تخصيص80 ميليارد تومان براي تجهيز دانشگاهها اعلام تغييرات برنامه آموزشي پزشكي عمومي تاچندماه آينده


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: صنفي - آموزشي

معاون آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از دو برابر شدن تعداد رشته‌هاي تحصيلات تكميلي علوم پزشكي در دولت نهم، راه‌اندازي پورتال فارغ التحصيلي دانشجويان، برگزاري اولين المپياد علمي دانشجويي دانشگاههاي علوم پزشكي در بهمن، ايجاد دوره‌هاي كوتاه مدت علمي براي اساتيد جوان در داخل و خارج از كشور، ايجاد كتابخانه الكترونيكي در دانشگاه‌ها، ورود بدون آزمون دانشجويان كارشناسي ارشد طب سنتي به مقطع دكترا، تخصيص 80 ميليارد تومان براي تجهيز آزمايشگاه‌ها و كلاسهاي درس، اعلام تغييرات برنامه آموزشي پزشكي عمومي تا چند ماه آينده و ايجاد 11واحد بين‌الملل دانشگاههاي علوم پزشكي خبر داد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر بهرام عين‌اللهي در يك نشست مطبوعاتي كه در آستانه آغاز سال تحصيلي با حضور مديران معاونت آموزشي وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار كرد: سال تحصيلي جديد در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي از هفته آينده با حضور 100 هزار دانشجو در رشته‌هاي مختلف علوم پزشكي آغاز مي‌شود.

دو برابر شدن تعداد رشته‌هاي علوم پزشكي تحصيلات تكميلي در دولت نهم

تصويب دوره پست دكترا

وي با اشاره به توسعه دوره‌هاي تحصيلات تكميلي دانشگاههاي علوم پزشكي در دولت نهم، اظهار كرد: در اين راستا تعداد رشته‌ها در مقاطع تحصيلات تكميلي، تخصصي و تخصصي دندانپزشكي دو برابر شده است.

وي با اشاره به تصويب دوره پست دكترا در شوراي اخير عالي برنامه‌ريزي وزارت بهداشت، گفت: اين دوره براي اولين بار در كشور ايجاد شده است. تا كنون آخرين سطح تحصيلي كه در كشور ارائه مي‌شد، دوره phd بوده ولي در حال حاضر دوره پست دكترا در برخي از رشته‌هاي دكترا راه‌اندازي مي‌شود.

وي در ادامه به نرم‌افزار سما (سيستم مديريت آموزشي) اشاره كرد و افزود: كليه امور دانشجويي و آموزشي در دانشگاه‌ها از طريق اين نرم‌افزار انجام مي‌شود.

وي با بيان اينكه از طريق اين نرم‌افزار دسترسي به كليه اطلاعات دانشجويان در سيستم مركزي امكانپذير است، گفت: اطلاعات دانشجويان همزمان با تغييرات به روز مي‌شود كه اين مساله مي‌تواند در برنامه‌ريزي‌ها به ما كمك كند.

راه‌اندازي پورتال فارغ التحصيلي دانشجويان

وي در خصوص راه‌اندازي پورتال فارغ التحصيلي دانشجويان، گفت: با استقرار اين سيستم در نرم‌افزار سما نيازي به مراجعه دانشجويان براي انجام كارهاي فارغ‌التحصيلي نيست و دانش‌آموخته‌ها مي‌توانند از طريق اين نرم‌افزار كارهاي فارغ التحصيلي خود را پيگيري كنند.

اعطاي امتياز به دانشجويان شركت كننده در كميته دانشجويي مراكزEDC

وي با بيان اينكه در مراكز مطالعه و توسعه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كميته دانشجويي به منظور حضور فعال دانشجويان و مشاركت آنها در برنامه‌ريزي‌هاي تحصيلي و آموزشي ايجاد شده است، گفت: دانشجويان بايد در فرآيندهاي آموزشي نقش موثري داشته باشند.

وي با تاكيد بر اينكه دانشجويان با شركت در اين كميته از امتيازاتي خاص برخوردار مي‌شوند، خاطر نشان كرد: اين امتيازات در شناسايي و معرفي دانشجويان نمونه و نخبه تاثيرگذار است.

برگزاري اولين المپياد علمي دانشجويي دانشگاههاي علوم پزشكي در بهمن

وي از برگزاري اولين المپياد علمي دانشجويي براي اولين بار در دانشگاههاي علوم پزشكي كشور خبر داد و افزود: تاكنون در دانشگاههاي علوم پزشكي المپياد علمي برگزار نشده است، با اين حال از بهمن ماه امسال اين المپياد براي اولين بار در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان برگزار مي‌شود.

وي با بيان اينكه از كليه دانشجويان علوم پزشكي براي شركت در اين المپياد دعوت مي‌شود، اظهار كرد: در اين المپياد امتحان تئوري، عملي و كاربردي برگزار مي‌شود كه مي‌توان از طريق آن دانشجويان نخبه و با استعداد را شناسايي كرد.

به گفته وي، كساني كه در اين المپياد رتبه كسب كنند به عنوان دانشجويان استعدادهاي درخشان محسوب مي‌شوند و مي‌توانند از امتيازات آن بهره‌مند شوند.

وي با بيان اينكه امكان ادامه تحصيل دانشجويان در رشته‌هاي مختلف علوم پزشكي فراهم شده است، اظهار كرد: بر اين اساس تعداد بيشتري از دانشجويان مي‌توانند در مقاطع بالاتر ادامه تحصيل دهند.

حذف رشته‌هاي كارداني در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي

معاون آموزشي وزارت بهداشت به حذف رشته‌هاي كارداني در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي اشاره كرد و افزود: رشته‌هاي كارداني به مقطع كارشناسي ارتقا يافته‌اند.

وي با اشاره به 59 سفر استاني معاونت و 200 سفر استاني مديران حوزه آموزشي وزارت بهداشت، تصريح كرد: اين سفرها با نشست‌هاي دانشجويي همراه بود تا بر اساس آن مشكلات دانشجويان شناسايي شود.

اجراي طرح استاد مشاور در دانشگاههاي علوم پزشكي

وي با اشاره به طرح استاد مشاور در دانشگاههاي علوم پزشكي، گفت: طرح استاد مشاور به جاي استاد راهنما تدوين شده كه بر اساس آن اساتيد علاوه بر راهنمايي مي‌توانند دانشجويان را در عرصه‌هاي مختلف كمك كنند. اين طرح در سال جاري براي دانشجويان شاهد و ايثارگر به طور صد در صد اجرا شد و به زودي براي كليه دانشجويان اجرا مي‌شود.

ايجاد دوره‌هاي كوتاه مدت علمي براي اساتيد جوان در داخل و خارج از كشور

معاون آموزشي وزارت بهداشت توانمندسازي و ارتقاي علمي اساتيد، ايجاد دوره‌هاي كوتاه مدت علمي براي اساتيد جوان در داخل و خارج از كشور و ايجاد دوره‌هاي سه تا شش ماهه در داخل و خارج از كشور را از جمله برنامه‌هاي مهم معاونت آموزشي عنوان كرد و افزود: در گذشته اساتيد براي شركت در فرصت‌هاي مطالعاتي بايد چهار سال فعاليت مي‌كردند، ولي با آيين‌نامه جديد اساتيد جوان مي‌توانند از همان بدو ورود در اين دوره‌ها شركت كنند.

ايجاد كتابخانه الكترونيكي در دانشگاه‌ها

وي با اشاره به ايجاد كتابخانه الكترونيكي در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور، تصريح كرد: اساتيد به صورت آنلاين مي‌توانند از مجلات موجود در اين كتابخانه استفاده كنند كه اين موضوع در جهت توانمند سازي اساتيد موثر است.

وي استمرار طرح معرفت را از جمله برنامه‌هاي مركز امور هيات علمي معاونت آموزشي عنوان كرد و افزود: امسال طرح اردوي راهيان نور ويژه اساتيد اسفند ماه برگزار مي‌شود.

وي در خصوص زمان برگزاري جشنواره آموزشي شهيد مطهري، گفت: اين جشنواره امسال همزمان با كنگره آموزش پزشكي، ارديبهشت ماه در شيراز برگزار مي‌شود.

بازنگري آيين‌نامه ارتقاي اعضاي هيات علمي

بازنگري در برنامه‌هاي درسي

وي با اشاره به بازنگري آيين‌نامه ارتقاي اعضاي هيات علمي، گفت: در اين آيين‌نامه به فعاليت‌هاي آموزشي، فرهنگي و نوآورانه اساتيد امتياز داده مي‌شود. همچنين در اين راستا كميته نوآوري در مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي وزارت بهداشت ايجاد شده است.

وي افزود: اساتيد بخش باليني زماني ارتقا مي‌يابند كه فعاليت‌ چشمگيري در حوزه درمان داشته باشند.

وي با اشاره به بازنگري در برنامه‌هاي درسي، اظهار كرد: سعي شده با بازنگري برنامه‌هاي درسي آنها را به روز كرده و تدوين برنامه‌هاي درسي جديد با توجه به نياز كشور انجام شود.

معاون آموزشي وزارت بهداشت با بيان اينكه در گذشته ارائه ايده تا تصويب برنامه‌ حدود 3 سال طول مي‌كشيد، گفت: در حال حاضر اين زمان به كمتر از سه ماه تقليل يافته است و طي آن رشته‌هايي كه سالها معطل تصويب بودند، تصويب شده است.

وي با اشاره به تصويب رشته‌هاي پروتوميكس كاربردي، اقتصاد سلامت، بيولوژي توليد مثل، پزشكي مولكولي، علوم اعصاب و غيره در مقطع phd ، خاطر نشان كرد: در مقطع كارشناسي ارشد نيز رشته‌هاي راديوبيولوژي و حفاظت پرتويي، ‌ارگونومي، مراقبتهاي ويژه پرستاري و غيره تصويب شده‌اند.

دكتر عين‌اللهي به اجراي برنامه‌هاي مشترك در بين دانشگاه‌هاي داخل و يا دانشگاه‌هاي داخل با دانشگاه‌هاي خارج اشاره كرد و گفت: طي مصوبات اخير ادامه تحصيل بهياران از طريق شركت در امتحانات فني حرفه‌اي ممكن شده است.

ورود بدون آزمون دانشجويان كارشناسي ارشد طب سنتي به مقطع دكترا

وي به ارتقاي رشته طب سنتي اشاره كرد و افزود: اين رشته در دو دوره گذشته در مقطع كارشناسي ارشد ارائه شد ولي از سال آينده اين رشته به phd ارتقا يافته و در اين مقطع ارائه مي‌شود.

وي افزود: افرادي كه در رشته طب سنتي در مقطع كارشناسي ارشد تحصيل مي‌كنند مي‌توانند به صورت مستقيم و بدون آزمون به مقطع phd طب سنتي انتقال يابند.

تخصيص 80 ميليارد تومان براي تجهيز آزمايشگاه‌ها و كلاسهاي درس

وي با تاكيد بر تجهيز آزمايشگاه‌ها و كلاس‌هاي درسي، گفت: حدود 80 ميليارد تومان از سوي وزير براي تجهيز آزمايشگاه‌ها و كلاسهاي درسي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي اختصاص داده شده است.

وي با اشاره به نشست اخير آموزش پزشكي عمومي، اظهار كرد: ‌در اين راستا شوراي معين در دبيرخانه پزشكي عمومي تعيين شده كه تغيير در برنامه آموزشي پزشكي عمومي در دستور كار آن قرار دارد.

اعلام تغييرات برنامه آموزشي پزشكي عمومي تا چند ماه آينده

وي با بيان اينكه برنامه آموزش پزشكي عمومي حدود 20 سال است كه تغيير نكرده است، تصريح كرد: با بازنگري صورت گرفته، تغييرات ايجاد شده در برنامه آموزشي پزشكي عمومي تا چند ماه آينده اعلام مي‌شود.

معاون آموزشي وزارت بهداشت با اشاره به فعاليت‌ انجمن‌ها در حوزه آموزش پزشكي، گفت: برخي از كارهاي مربوط به آموزش از جمله تدوين برنامه مدون آموزش مداوم به انجمنها تفويض شده است، همچنين به انجمن‌ها اختيار برگزاري كنگره‌هاي بين‌المللي درمناطق آزاد داده شده است و در حال حاضر در حال مذاكره با نهادهاي ذيربط براي در نظر گرفتن ساختمان و معافيت مالياتي براي انجمن‌ها هستيم.

آيين‌نامه اعتباربخشي انجمن‌هاي آموزشي در حال تدوين است

وي با اشاره به اعتبار بخشي انجمن‌هاي آموزشي، گفت: آيين‌نامه سيستم اعتباربخشي براي انجمن‌ها در حال تدوين است، بر اساس آن انجمن‌ها از رتبه يك تا چهار تقسيم مي‌شوند و در صورت نداشتن شرايط لازم ارتقا نخواهند يافت، اين موضوع بستگي به فعاليت انجمن‌ها در كنگره‌ها و سمينارها دارد.

وي با تاكيد بر اينكه اجراي طرح مديريت كيفيت در برخي از دانشگاه‌ها آغاز شده است، خاطر نشان كرد: براي مراكزي كه اين طرح را شروع كنند، راهكارهاي تشويقي در نظر گرفته شده است.

رتبه ‌بندي دانشگاهها بر اساس مستندات كيفي

وي با بيان اينكه در حال حاضر دانشگاه‌ها بر اساس مستندات كمي رتبه‌بندي شده‌اند، تاكيد كرد: رتبه‌بندي دانشگاه‌ها بر اساس مستندات كيفي مدنظر معاونت آموزشي انجام مي‌شود.

وي افزود: در اين راستا، به كليه دانشگاه‌ها بخشنامه شده كه اساتيد ملزم به ارائه طرح دوره و طرح درس هستند.

وي با بيان اينكه تاكنون ارزشيابي در رشته‌هاي خاصي انجام مي‌شد، اظهار كرد: در صورتيكه مركز خدمات آموزشي و EDC‌ دانشگاه‌ها اعتبار لازم را كسب نكنند، به آنها شش ماه فرصت داده مي‌شود تا استانداردهاي لازم را كسب كنند و تا زماني كه اين امر را محقق نكنند مجوز تاسيس رشته جديد به آنها داده نمي‌شود.

وي با اشاره به طرح تجميع بيمارستان‌هاي آموزشي كه از سال گذشته آغاز شد، گفت: بر اساس اين طرح اگر در بيمارستاني فعاليت آموزشي ضعيف باشد، اين بيمارستانها در بيمارستانهايي كه كيفيت خوبي دارند تجميع مي‌شوند.

عين‌الهي با اشاره به اجراي طرح بومي گزيني در هشت رشته علوم پزشكي براي سال جاري، گفت: امسال در رشته‌هايي كه گسترش آن به صورت استاني و در كليه دانشگاه‌ها بود، اين طرح انجام شد تا طي آن حق كسي ضايع نشود.

وي افزود: طرح بومي گزيني در رشته‌هاي پرستاري، مامايي، بهداشت محيط، بهداشت خانواده، ‌مبارزه با بيماريها و كارداني بهداشت جهان به صورت پذيرش 80 درصد بومي و 20 درصد كشوري انجام شد تا نياز استانها از طريق افراد بومي تامين شود.

وي با اشاره به جذب اساتيد دانشگاه‌هاي علوم پزشكي از طريق فراخوان مركزي در دو نوبت اواخر شهريور و بهمن، گفت: اين نوع پذيرش بر اساس اجراي عدالت و دادن فرصت به همه افراد براي امكان عضويت در هيات علمي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي انجام مي‌شود.

وي با بيان اينكه براي نظارت بر فرايند جذب، هيات مركزي جذب اساتيد به دبيري معاون آموزشي وزارت بهداشت ايجاد شده است، گفت: بر اين اساس متقاضيان تا هفتم مهر مي‌توانند مدارك خود را ارسال كنند.

ايجاد 11واحد بين‌المللي دانشگاههاي علوم پزشكي

دكتر عين اللهي با بيان اينكه برخي از دانشجويان متقاضي ادامه تحصيل در دانشگاه‌هاي خارجي از طريق برخي موسسات غيرمجاز به دانشگاه‌هاي غير معتبر اعزام مي‌شوند، اظهار كرد: براي جلوگيري از خروج دانشجويان در سال گذشته 11 واحد بين‌المللي ايجاد شد كه تا كنون حدود 600 نفر در اين دانشگاهها مشغول به تحصيل هستند.

به گفته وي، همچنين تعدادي از اين دانشجويان از دانشگاههاي خارجي به ويژه بلوك شرق در اين واحدها مشغول به تحصيل هستند.

وي با بيان اينكه ايجاد امكانات آموزشي موجود در خارج از كشور در دانشگاه‌هاي داخلي يكي از سياست‌هاي معاونت آموزشي است، اظهار كرد: از آنجاكه تحصيل دانشجويان در برخي از دانشگاه‌هاي خارجي از كيفيت ضعيفي برخوردار است و بنابراين ارزشيابي مدارك آنها با مشكل روبرو مي‌شود، اين سياست در نظر گرفته شده است.

دكتر عين‌الهي در خاتمه خاطرنشان كرد: از سال 2008 به بعد هر دانشجويي كه براي ادامه تحصيل به خارج از كشور مي‌رود بايد براي ارزشيابي مدارك و تاييد مدارك خود در آزمون ملي كه به صورت كشوري برگزار مي‌شود، شركت كند.

انتهاي پيام
 جمعه 22 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 439]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن