تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821081473




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

- اسد خطاب به ساركوزي: اروپا نقش فعال‌تري در خاورميانه داشته باشد - نشست چهارجانبه قطر، تركيه، سوريه و فرانسه


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: - اسد خطاب به ساركوزي: اروپا نقش فعال‌تري در خاورميانه داشته باشد - نشست چهارجانبه قطر، تركيه، سوريه و فرانسه
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي

نشست مشترك رييسان جمهور فرانسه و سوريه با تاكيد بر ضرورت تكيه بر مذاكره به عنوان تنها راه براي حل و فصل بحران‌هاي منطقه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري سوريه (سانا)، بشار اسد، رييس ‌جمهور سوريه و نيكولا ساركوزي، رييس‌جمهور فرانسه طي نشستي در دمشق به بررسي آخرين تحولات اوضاع خاورميانه به ويژه لبنان، عراق، اراضي فلسطيني و تلاش‌هاي در حال جريان جهت تحقق صلح در خاورميانه پرداختند.

اسد پس از اين ديدار در يك كنفرانس مطبوعاتي مشترك اظهار داشت: ما امروز در سوريه از تلاش‌هايي كه رييس‌جمهور فرانسه جهت تحكيم روابط اين كشور با جهان عرب بر اساس اصل احترام متقابل و منافع مشترك وا نجام مذاكرات مداوم انجام مي‌دهد، استقبال مي‌كنيم.

وي افزود: فرانسه يك كشور مهم در اروپا است و با توجه به اين كه در حال حاضر رياست دوره‌يي اتحاديه‌ي اروپا را بر عهده دارد ما خواهان ايفاي نقش فعال‌تر اتحاديه‌ي اروپا در مسايل خاورميانه هستيم و خوشحاليم كه پس از سالها از طريق سياست‌هاي جديد فرانسه در مسايل خاورميانه و جهان شرايط بازگشت اين نقش فراهم آمده است.

اسد مذاكراتش با ساركوزي را آشكار و سازنده توصيف كرد كه به بسياري از تحولات جهان به ويژه خاورميانه اختصاص داشت.

وي افزود: ما نمي‌توانيم بدون سخن گفتن از صلح از تحقق ثبات سخن بگوييم و طبيعتا موضوع روند صلح مذاكرات غير مستقيم بين سوريه و اسراييل در تركيه محور اصلي مذاكرات‌مان بود.

رييس‌جمهور سوريه خاطرنشان كرد: مرحله‌اي كه مذاكرات صلح به آن رسيده و همچنين نقش فرانسه در اين خصوص براي ما ارزشمند است.

وي همچنين تاكيد كرد: روند صلح بايد بر پايه‌ها و اصولي محكم بنا نهاده شود و ما اكنون در مرحله‌ي شكل دادن اين اصول و پايه‌ها هستيم كه اين امر مستلزم ايجاد اعتماد بين طرف‌ها صلح و ديگر اصول و مراجعي است كه مذاكرات مستقيم بر اساس آن آغاز خواهد شد و چنانچه ما بتوانيم مقدمات و زمينه‌ي اين امر را فراهم سازيم، مي‌توانيم وارد مذاكرات مستقيم شويم كه اين مرحله نيازمند نظارت آمريكا و ديگر طرف‌هاي شركت كننده در روند صلح است.

اسد ادامه داد: در آن زمان مي‌توانيم، بگويم نظارت آ‌مريكا، فرانسه و تركيه به عنوان كشوري مهم بر روند مذاكرات و هر آنچه كه موجب افزايش تعداد كشورهاي خواهان تحقق صلح در منطقه شود، مثبت و ارزنده است اما اكنون و در شرايط كنوني خواهان حمايت فرانسه از مذاكرات غير مستقيم صلح هستيم زيرا اين امر تنها راه براي رسيدن به مرحله‌ي مذاكرات مستقيم است.

اسد همچنين در خصوص پرونده‌ي هسته‌ي ايران و پيامش به فرانسه در اين خصوص گفت: موضع‌گيري سوريه در خصوص پرونده‌ي هسته‌يي ايران يك موضع‌گيري قديمي است و به زماني باز مي‌گردد كه هنوز اين پرونده در مجامع بين‌المللي مطرح نشده بود، ما از سالها قبل بر ضرورت عاري سازي خاورميانه از سلاح‌هاي كشتار جمعي تاكيد داشتم و سوريه در سال 2003 پيش‌نويس قطعنامه‌ي شوراي امنيت را در خصوص استفاده از راهكاري مشخص جهت عاري سازي منطقه از سلاح‌هاي كشتار جمعي و ممانعت از منع و گسترش اين سلاح‌ها ارايه كرد كه تصويب اين پيش‌نويس با موانعي روبه رو شد.

وي ادامه داد: ما در سفر اخير خود به ايران با مقامات اين كشور در خصوص اين مساله گفت‌وگو كرديم اما مشكل فعلي عدم وجود اتحاد بين ايران و كشورهاي ذي‌ربط پرونده‌ي هسته‌يي اين كشور است و ما به دنبال راهكاري هستيم كه بتوانيم نقش مثبت را در ايجاد اين اعتماد و با هدف تاكيد بر اين امر كه برنامه‌ي هسته‌يي ايران صلح‌آميز است نه نظامي، ايفا كنيم.

رييس‌جمهور سوريه گفت: ما مذاكرات در اين خصوص را با طرفين فرانسوي و ايراني ادامه مي‌دهيم و اميدواريم كه در اين خصوص به نتيجه برسيم زيرا حل و فصل اين پرونده جز از طريق مذاكره و راه‌كارهاي صلح‌آميز امكان پذير نيست و هيچ كس در جهان نمي‌تواند مسووليت پيامدهاي ناشي از راهكار غير صلح‌آميز اين پرونده را بر عهده بگيرد و راهكاري ديگر غير از اين فاجعه بار خواهد بود.

ساركوزي نيز تاكيد كرد كه با رييس‌جمهور سوريه براي ايجاد روابط محكم و قدرتمند قدم به قدم گام برمي‌دارد و خواهان ايجاد فضاي سرشار از اعتماد بين طرفين است.

وي ادامه داد: اميدواريم كه تحول به وجود آمده در روابط دو كشور ادامه و در آينده گسترش يابد.

ساركوزي تصريح كرد: رييس‌جمهور سوريه مي‌داند كه افكار عمومي فرانسه خواهان حفظ حاكميت و استقلال لبنان است و من خوشحال هستم كه تمامي تصميم‌گيري‌ها و تعهداتي كه در پاريس مطرح شده به مرحله‌ي اجرا درآمده است به ويژه سنت تاريخي اخير بين رييسان جمهور سوريه و لبنان كه اميدوارم اين تحول ثبت همچنان ادامه و توسعه يابد.

رييس‌جمهور فرانسه خاطرنشان كرد كه كشورش با تمام قوا از مذاكرات غير مستقيم سوريه و اسراييل تحت ميانجي‌گري تركيه حمايت مي‌كند.

وي افزود: اوضاع سياسي حاكم بر اسراييل اجازه برگزاري دور چهارم مذاكرات را نداده است اما در هر صورت مذاكرات مستقيم بين سوريه و اسراييل جهت تحقق صلح امري مهم است و فرانسه آماده‌ي حمايت از اين مذاكرات مي‌باشد.

ساركوزي هم‌چنين گفت: سوريه مي‌تواند نقش مهمي را در خصوص پرونده‌ي هسته‌يي ايران ايفا كند.

وي افزود: ‌موضع‌گيري فرانسه همچنان ممانعت از دستيابي ايران به سلاح‌ هسته‌يي و در عين حال برخورداري اين كشور همانند ديگر كشورها از انرژي صلح‌آ‌ميز هسته‌يي است.

رييس‌جمهور فرانسه خاطرنشان كرد: موضع سوريه نيز در قبال پرونده هسته‌يي ايران بر ضرورت عدم جانبداري از هر كشوري براي دستيابي به سلاح هسته‌يي استوار است و علاوه بر آن روابط سرشار از اعتماد بين ايران و سوريه طي سالهاي طولاني بر هيچ كس پوشيده نيست. لذا من بايد به رييس‌جمهور سوريه به عنوان كشور دوست ايران مي‌گفتم كه بايد از تمامي امكاناتش جهت تحقق صلح استفاده كند.

وي افزود: من معتقدم كه احترام به روابط و ائتلاف‌هاي سوريه با ديگر كشورها شرايط را براي ايفاي نقش گسترده‌تر اين كشور در روند صلح ايجاد خواهد كرد و يكي از دلايل و اهداف فرانسه براي از سرگيري روابط با سوريه نيز همين بوده است.

ساركوزي همچنين تاكيد كرد كه در ديدار با اسد درخصوص روابط دو جانبه و راه‌هاي تحكيم و گسترش اين روابط به ويژه در عرصه‌ي اقتصادي و سياسي گفت‌وگو كرده است.

در همين حال رييس‌ جمهور سوريه از همتاي فرانسوي خود خواست كه تلاش بيشتري براي بازگشت مجدد نقش فعال اتحاديه‌ي اروپا در خاورميانه انجام دهد.

به گزارش خبرگزاري سوريه، اسد از تلاش فرانسه براي حمايت از روابط دو جانبه با كشورهاي عربي قدرداني كرد و افزود: سوريه هميشه از اروپا خواسته است كه نقش فعال‌تري در قضاياي خاورميانه ايفا كند.

وي تاكيد كرد: گفت‌وگوهاي من با ساركوزي بسيار صريح،‌ سازنده و مثبت بوده است و دو طرف بر تحكيم روابط و گسترش روابط تاكيد داشتيم.

ساركوزي نيز با قدرداني از عملكرد سوريه در بسياري از مسايل اظهار داشت: همانگونه كه شاهد بوديد سوريه تمامي قطعنامه‌ها و تعهدات خود در پاريس را عملي ساخته است به خصوص ديدار تاريخي ميان دو رييس جمهور سوريه و لبنان كه ما اميدواريم اين روابط به صورت مثبت ميان دو كشور دوست و همسايه يعني سوريه و لبنان در آينده ادامه يابد.

ساركوزي هم‌چنين گفت: ما با همتاي سوري خود موضوع قرارداد ايرباس و تحريم‌هاي موجود بر قطعات يدكي به سوريه و هم چنين فعاليت شركت توتال نفتي فرانسه در سوريه را به گفت‌وگو و بررسي گذاشتيم.

از سوي ديگر هم‌زمان با سفر ساركوزي به دمشق، امير قطر به عنوان رييس شوراي همكاري خليج فارس و نخست وزير تركيه كه آنها نيز به سوريه رفته بودند، نشستي چهارجانبه را برگزار كردند.

اين كنفرانس چهارجانبه بيشتر بر موضوع گفت‌وگوهاي صلح ميان سوريه و اسراييل و نيز برخي از پرونده‌هاي ديگر منطقه از جمله پرونده روابط لبنان و سوريه و ايران متمركز بود.

اسد در اين كنفرانس چهارجانبه اعلام كرد: به دليل استعفاي گفت‌وگو كننده ارشد اسراييلي گفت‌وگوهاي غير مستقيم تل آويو و دمشق در حال حاضر متوقف شده است.

اين در حالي است كه يك منبع ديپلماتيك از كاخ اليزه اعلام كرد: توقف اين گفت‌وگوها به دليل مشكلات سياسي داخلي اسراييل از جمله پرونده فساد اخلاقي و مالي ايهود المرت انجام گرفته است.

اسد هم‌چنين در نشست چهار جانبه با ابراز نگراني از حوادث اخير قفقاز اظهار داشت: سوريه از تمامي تلاش‌هاي ساركوزي براي حل اين بحران به واسطه گفت‌وگو و با هدف برقراري ثبات در منطقه قفقاز حمايت مي‌كند.

اسد تاكيد كرد: سوريه خواهان جنگ سرد در جهان نيست و هر گونه بحراني در گرجستان مطمئنا پيامدهاي خود را بر تركيه و خاورميانه بر جاي خواهد گذاشت و اين منطقه به عرصه جنگ تبديل خواهد شد.

اسد هم چنين تاكيد كرد: به عنوان رييس جمهور سوريه اعلام مي‌دارد كه كشورم نقشي جز تشويق روند صلح در منطقه ايفا نخواهد كرد و در هر مرحله‌اي از صلح تماس‌هاي طرف آمريكايي مي‌تواند تشويقي در اين راستا باشد.

ساركوزي نيز در نشست امروز تاكيد كرد كه سياست‌ خارجي كشورش براساس برقراري صلح و ثبات در منطقه و جهان استوار است.

وي ضمن تشكر از امير قطر به دليلي نقش برجسته در نشست دوحه و حل بحران لبنان گفت كه فرانسه و قطر از دوستان قديمي هستند و پاريس به همكاري با دوحه ادامه خواهد داد.

وي هم‌چنين گفت كه رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه نقش محوري در مذاكرات غيرمستقيم اسراييل - سوريه ايفا مي‌كند اما فرانسه اميدوار است كه اين مذاكرات تبديل به مذاكرات مستقيم شود.

ساركوزي گفت كه فرانسه سوريه را تشويق به برقراري صلح با اسراييل و منطقه مي كند.

رييس‌جمهور فرانسه گفت كه پاريس از سوريه براي حل مساله هسته‌يي ايران كمك مي‌خواهد و معتقد است كه دمشق مي تواند نقش محوري در اين زمينه داشته باشد.

انتهاي پيام
 جمعه 15 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن