تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمى شوند بلكه حق را به پيروى كسى كه از آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804819682




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صفارهرندي:فلسفه شكل‌گيري جشنواره «عدالت و اميد» سخنان مقام معظم رهبري است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: صفارهرندي:فلسفه شكل‌گيري جشنواره «عدالت و اميد» سخنان مقام معظم رهبري است
گروه هنر: ايده جشنواره «عدالت و اميد» توسط گروه مشاوران جوان وزارتخانه و با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر اين كه خصيصه ذاتي دولت مهدوي عدالت و اميد است، شكل گرفت.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، نشست هماهنگي جشنواره «عدالت و اميد» در سه بخش تئاتر، موسيقي و هنرهاي تجسمي با حضور «محمدحسين صفار هرندي» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و مديران استان‌ها روز پنج‌شنبه ساعت 30/8 صبح در طبقه دوم تالار وحدت برگزار شد.

چگونگي شكل‌گيري ايده جشنواره «عدالت و اميد»

صفارهرندي پس از تبريك ماه شعبان فلسفه شكل‌گيري جشنواره «عدالت و اميد» را چنين بيان كرد: ايده جشنواره «عدالت و اميد» توسط همكاران و دوستان در وزارتخانه و با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري در جلسه ديدار اعضاي هيات دولت كه مقارن با ولادت امام زمان(عج) بود، شكل گرفت.

وي افزود: مقام معظم رهبري در اين ديدار تاكيد داشتند كه دولت جمهوري اسلامي مبتني بر يك اصل اساسي و مهم است كه همانا فلسفه انتظار فرج است و خصيصه ذاتي دولت مهدوي عدالت و اميد است. بنابراين اين دولتي كه تشبه به حد اعلي حكومت الهي است بايد در مسير عدالت و اميد قدم بردارد. مجموع سخنان مقام معظم رهبري و ايده همكاران وزارتخانه فلسفه شكل‌گيري ايده جشنواره «عدالت و اميد» شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه عنوان كرد: ايده جشنواره در گروه مشاوران جوان شكل گرفت و «ميثم نيلي» رئيس گروه مشاوران جوان در مبناي اين كار سهم بسزايي دارد.

گفتمان مهدويت، گفتمان غالب جهان معاصر

وي تصريح كرد: اگر در موقعيت كنوني جهاني بنا باشد كه يك گفتمان قوي را مبناي كار خود قرار دهيم، آن گفتمان بايد گفتمان مهدويت باشد چرا كه اين گفتمان مي‌تواند پاسخگوي بسياري از مشكلات جامعه بشري باشد. گفتمان‌هاي غالب در جهان كه مربوط به زمان اخير مي‌شوند، امتحان خود را پس داده‌اند كه آخرين اين گفتمان‌ها، گفتمان ليبرال دموكراسي بود كه گفته مي‌شد گفتماني آخرالزماني است كه بدلي نخواهد داشت و سرنوشت محتوم بشر اين است كه تن به اين گفتمان دهد و اين گفتمان پايان تاريخ است.

صفارهرندي با ذكر اين نكته كه اعمال زور كشورهايي كه داعيه‌دار ليبرال‌دموكراسي در كشورهايي چون افغانستان و عراق نشان از شكست اين گفتمان دارد، عنوان كرد: تنها يك گفتمان غالب و فراگير و ناظر به تاريخ مصرف ابدي در دنياي معاصر مي‌تواند وجود داشته باشد كه آن هم گفتمان مهدويت است كه دو مولفه عدالت و اميد براي جاذبه اين گفتمان كفايت مي‌كند. چون چيزي كه بشر از فقدان آن رنج مي‌برد همين دو مولفه است.

عدالت و اميد، راهبرد رسيدن به جامعه مهدوي

وي درباره راهبردي كردن گفتمان مهدويت گفت: دوره انتظار، دوره گذار است. دو مولفه عدالت و اميد راهبرد رسيدن به جامعه مهدوي است. امام باقر(ع) تكليف منتظران در عصر غيبت را مهيا بودن ولو به اندازه يك تير مي‌داند و از آنجايي كه ما در عرصه فرهنگ فعاليت مي‌كنيم تيم تبليغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، توسعه فرهنگي و توسعه معرفتي تيرهاي تركش ما خواهد بود. البته گاهي ايجاب مي‌كند كساني كه در زمينه فرهنگ و هنر و سياست فعاليت مي‌كنند در عرصه نظامي نيز فعال شوند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ذخيره محبت ولايت را سرمايه ملت براي در رديف سربازان امام زمان(ع) قرار گرفتن دانست و افزود: هر وزارتخانه‌اي وظايف خاص خود را دارد اما با فرض اين كه ما به سمت جامعه مهدوي قدم برمي‌داريم آيا مي‌توانيم گزارشي از فعاليت خود به حضرت ولي‌عصر(عج) ارايه دهيم و بگوييم كل كار ما(وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي) اين است كه پاسدار تئاتر، موسيقي، سينما و... باشيم يا گزارش كار ما بايد مبتني بر محتوايي باشد كه در اين قالب‌ها مي‌ريزيم؟

وي تصريح كرد: در جامعه مهدوي هر چيزي بايد در نقطه كمال خويش باشد. با اين حساب تدارك كاري كه برون‌داد آن كار توليد آثار با سمت و سوي فرهنگ مهدوي است، در دستور كار وزارتخانه است. ما تعداد جشنواره‌هاي بسياري را در كارنامه وزارتخانه داريم اما آن چيزي كه محور انتخاب جشنواره «عدالت و اميد» است و اين جشنواره را از ديگر جشنواره‌ها متمايز مي‌كند، سمت و سوي اين جشنواره براي تحقق آرمان‌هاي جامعه مهدوي است.

صفارهرندي تاكيد كرد: طبيعتاً كارهاي ما در قياس با كار كامل و بي‌عيب و نقص به صورت نسبي انجام مي‌شود و همه اين موارد بايد در جايگاهي تعريف شود كه آن جايگاه را بتوان پايگاه امام زمان(عج) فرض كرد كه آن پايگاه قطعاً مسجد خواهد بود.

جمهوري اسلامي، دولت مسجدمحور

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با توجه به آغاز حركت امام زمان(عج) از مسجدالحرام و قراردادن مساجد به عنوان پايگاه خود، دولت جمهوري اسلامي را دولت مسجدمحور خواند و ابراز كرد: مسجدمحوري يعني سازماندهي نيروي اجتماعي در قالب خانه خدا كه خانه مردم است. يعني مسجد محل سازماندهي و تشكل براي زندگي سياسي و اجتماعي است و به فرموده مقام معظم رهبري هيچ كلام درستي مستقر نمي‌شود مگر با كار هنري. عدالت و اميد با حرافي درست نمي‌شود و بايد در يك محتواي فرهنگي هنري ارايه شود.

وي افزود: چگونه است كه بعد از گذشت 30 سال از انقلاب اسلامي هنوز نمي‌توانيم يك فيلم را نام ببريم كه عدالت را به درستي نشان داده باشد و يا رماني را ذكر كنيم كه در اين راستا نوشته شده باشد. همه اين‌ها نشان‌دهنده اين امر است كه ما منتظر نيستيم. ما به عنوان كساني كه در بخش فرهنگ و هنر جامعه منتظر فعاليت مي‌كنند، بسيار عقب هستيم. جشنواره «عدالت و اميد» حركتي براي جبران اين عقب‌ماندگي است.

صفارهرندي اضافه كرد: در حيطه كاري ما اتفاقاتي مي‌افتد كه به دور از فرهنگ عدالت و اميد است. من بر اين عقيده هستم كه جامعه‌اي كه هاضمه‌اش آماده قبول يك خوراك سنگين نيست، نمي‌توان به زور به او خوراند. اساساً كار فرهنگي و هنري كار تدريجي است اما بايد حركت را از جايي آغاز كرد. عده‌اي فكر مي‌كنند چون كار فرهنگي ديربازده است، نبايد به سراغ آن رفت اما بايد كار را از جايي شروع كرد تا پس از چندي حاصل را ديد.

وي اظهار اميداوري كرد: انشاءالله جشنواره «عدالت و اميد» حركت بيداري باشد و خوشحالم كه مسئوليت دبيري اين كار به عهده معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. چون اصلاً اين كار، كار وزارتخانه است و معاونت هنري پيشقدم و در مركز اين كار است و بودجه اين جشنواره را وزارتخانه تامين مي‌كند و اختصاص اين بودجه به جشنواره مبتني بر قانون است.

جبران عقب‌ماندگي در عرصه فرهنگ مهدويت در سه مرحله كوتاه‌‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با توجه به عقب‌ماندگي وزارتخانه از حركت به سمت جامعه مهدوي عنوان كرد: ما نمي‌خواهيم فراخوان عام بدهيم. ما دچار عقب‌ماندگي شديم كه بايد در سه مرحله كوتاه ‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت آن را جبران كنيم. در مرحله كوتاه مدت با نيروهايي كه بالفعل حرفه‌اي هستند همكاري مي‌كنيم و در ميان‌مدت با كادرهاي نيمه‌حرفه‌اي و در بلندمدت با كادرسازي اين امر را تحقق مي‌بخشيم.

صفارهرندي با تكيه بر اين مطلب كه جشنواره «عدالت و اميد» با نگرش مهياكردن زمينه براي حضور در جامعه مهدوي در حال شكل‌گيري است، گفت: در صورت جابجايي دولت‌ها كه امري طبيعي در نظام جمهوري اسلامي كه نظامي منبعث از آراي مردم است، جشنواره عدالت و اميد همچنان ادامه خواهد داشت. البته ممكن است با درنظر گرفتن سلايق متفاوت اجرا شود ولي مباني همين است. اگر در گذشته گاهي با شلختگي اتفاقات اشتباهي رخ داده در آينده با شواهدي كه در دست دارم، اجازه كودتاي فرهنگي به كسي داده نخواهد شد.

وي افزود: دبيرخانه مركزي اين جشنواره در معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خواهد بود و در سطح استان‌ها نيز اين حركت ادامه خواهد داشت. همچنين در سطوح بعدي و در كنار اين‌ها با توجه به اين كه پايگاه‌هاي اساسي جذب نيرو، نيروهاي نيمه‌حرفه‌اي و گاهي حرفه‌اي است، بايد يك پيوستگي در آن‌ها به وجود آيد.

صفارهرندي در پايان سخنان خود تاكيد كرد: هر استاني بايد بتواند يك فعاليتي را در حيطه فرهنگي با توجه به ظرفيت‌هاي آن استان تقويت كرده به طوري كه آن استان در آن حيطه فرهنگي نسبت به ديگر استان‌ها مزيت نسبي داشته باشد. در اين صورت برآيند آنچه كه در كل كشور حاصل مي‌شود، پازل كامل‌شده فرهنگي ما است كه در نهايت قدرت فرهنگي كشور را موجب خواهدشد.
 جمعه 1 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 247]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن