تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند فرمود: «... هرگاه بنده بگويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، خداى متعال مى‏گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821022394




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آنتي وار: تعاملات ديپلماتيك با ايران در گذشته موفقيت آميز بوده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: آنتي وار: تعاملات ديپلماتيك با ايران در گذشته موفقيت آميز بوده است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

آنتي وار در گذارشي تحليلي درباره حضور مرد شماره سه وزارت خارجه آمريكا به نشست ژنو پرداخته و با بررسي واكنش‌هاي برخي جنگ طلبان آمريكايي به اين اقدام تاكيد كرد كه تعاملات ديپلماتيك با ايران تاكنون نتيجه بخش بوده است. ايران برنامه هسته يي تسليحاتي ندارد وايران به فكر حمله به رژيم صهيونيستي نيست.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، پايگاه اينترنتي آنتي وار در اين گزارش تحليلي نوشت: اكنون ديگر ساختار بازي آمريكا با ايران آشكار شده است. در گام اول آمريكا و ايران پيشرفت اندكي در راستا بهبود روابط انجام مي دهند. آن گاه در اقدامي مخالف آن تندرويان آمريكا و اسراييل به ايران حمله مي كنند تا اين بهبود روابط را مختل كنند. در جديدترين تكرار اين بازي وزارت خارجه آمريكا حركتي بسيار جالب انجام داده و اعلام كرد كه ويليام برنز، معاون وزير امور خارجه آمريكا در 20 ژوئيه هنگامي كه اعضاي اتحاديه اروپا وارد مذاكرات هسته‌يي با ايران مي شوند در ميز مذاكرات حضور پيدا مي كند. در همان حال گزارشات حاكي از اين بود كه آمريكا در حال در نظر گرفتن طرح گشايش دفتر حفاظت از منافع در تهران است.

در ادامه اين گزارش آمده است: اين دو اقدام در سي سال گذشته اولين اقدامات علني ديپلماتيك جدي بين دو كشور محسوب مي شود. اقدامات مخالف بلافاصله آشكار شد؛ ابتدا جان بولتون، نماينده سابق آمريكا در سازمان ملل در 15 ژوئيه در مقاله‌اي در روزنامه وال استريت ژورنال از دولت آمريكا به خاطر عدم اتخاذ اقدام نظامي عليه ايران انتقاد و اظهار اميدواري كرد كه اسراييل اقدامي نظامي را كه وي خواستار آن بود انجام دهد.

وي نوشت: ما به جاي تداوم مناظره درباره اينكه تا چه حد پنج سال ديپلماسي شكست خورده را بايد ادامه دهيم بايد درباره اين فكر كنيم كه دامنه همكاري آمريكا به اسراييل قبل، در طول و بعد از حمله به ايران چقدر خواهد بود.

اين گزارش تحليلي در ادامه نوشت: به دنبال اين اقدام بولتون روزنامه نيويورك تايمز روز جمعه يعني يك روز پيش از مذاكرات ژنو سر مقاله اي را به قلم بني موريس، تاريخ دان دانشگاه بن –گوريون به چاپ رساند، موريس نيز همانند بولتون تسليحاتي بودن برنامه هسته‌يي ايران را يك حقيقت شناخته شده تلقي كرد و به طور تلويحي گفت كه ايران اولين حمله را به اسراييل انجام خواهد داد و به اين ترتيب يك اقدام نظامي بازدارنده از جانب اسراييل را توجيه كرد.

در ادامه اين گزارش تحليلي آمده است: بولتون و موريس هر دو انتقادات خود را بر مبناهاي نادرست استوار كرده‌اند . حقيقت اين است كه تعاملات ديپلماتيك با ايران در موارد اندكي كه امتحان شد موفقيت آميز بوده است. هيچ گونه مدركي حاكي از اينكه ايران در حال حاضر داراي تسليحات هسته يي است وجود ندارد، حقيقتي كه در برآورد اطلاعات جاسوسي ملي آمريكا در سال 2007 بر آن تاكيد شد؛ در واقع آزمايشات هسته‌يي ايران هنوز در سطوح مقدماتي است و با توليد يك سلاح هسته‌يي فاصله زيادي دارد. ايران هرگز به طور مستقيم اسراييل را تهديد نكرده است و احتمال اينكه اين كشور به اولين حمله عليه اسراييل دست بزند وجود ندارد.

آنتي‌وار در ادامه نوشت:‌ چنين انتقاداتي همواره به دنبال هرگونه بهبود كوچكي در روابط ايران و آمريكا در دوران حكومت جورج بوش انجام گرفته است. همه اقدامات نخستين در روند بهبود براي مثال حمايت ايران از جنگ آمريكا عليه طالبان در افغانستان انتقاد شديد مقامات داخل وخارج دولت بوش را به دنبال داشته است. انتقاد كنندگان با متهم كردن ايران به حمايت از حزب الله و حماس و گروههاي ويژه اي كه در عراق به نيروهاي آمريكايي حمله مي كنند با اين پيشرفت ها مقابله مي كنند.

در ادامه اين گزارش تحليلي آمده است: اما شايد بولتون و موريس نشانگر آخرين نفس هاي ضعيف جنگ طلباني باشند كه در تلاشند آمريكا و اسراييل را درگير نبردي فاجعه آميز با ايران كنند. در واقع به نظر مي رسد در حال حاضر افراد منطقي‌تر در حال افزايش‌اند و اگرچه مفسران آمريكا مذاكرات ژنو را يك بن بست خواندند اما صرف حضور رسمي بزند بر سر ميز مذاكرات يك گام بزرگ بود به رغم اين پيشرفت به دست آمده قدرت افراط گرايان آمريكايي و اسراييلي نبايد دست كم گرفته شود آنها هنوز توجه ديك چني، معاون رييس جمهور آمريكا و حاميان وي در وزارت دفاع را در اختيار خود دارند. لفاظي‌هاي خصمانه عليه ايران علاوه بر آن در روند رقابت‌هاي انتخاباتي آمريكا نيز جريان دارد.

ايران براي سياستمداران آمريكايي حكم يك لولو خورخوره جهاني را دارد كه در هنگام انتخابات براي نشان دادن سرسخت بودن كانديداها در زمينه سياست خارجي ابراز خوبي به حساب مي آيد. پس از انقلاب روابط ايران و آمريكا يكي از موارد اصلي مطرح در رقابت هاي انتخابات رياست جمهوري بوده است و امسال نيز از اين قاعده مستثني نيست.
 چهارشنبه 2 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن