تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا به تو پناه مى برم از اين كه باطل را بر حق ترجيح دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816027832




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طرح«پاد» همچنان در پيچ و خم‌هاي اداري آموزش و پرورش32درصد پسرها و 26درصد دخترها تفريحي سيگار مي‌كشند


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: طرح«پاد» همچنان در پيچ و خم‌هاي اداري آموزش و پرورش32درصد پسرها و 26درصد دخترها تفريحي سيگار مي‌كشند
مريم خبازعكس: حميد جاني‌پورپنج سال قبل مسوولان مركز تحقيقات دخانيات طرحي را به آموزش و پرورش ارائه كردند تا از رهگذر آن پيشگيري از استعمال دخانيات در بين دانش‌آموزان چهره‌اي نظام‌مند به خود بگيرد. اما با گذشت دو سال از عمر دولت هشتم و سه سال از عمر دولت نهم هنوز طرح «پاد» در پيچ و خم‌هاي وزارتخانه سرگردان است؛ چرا كه تغييرات گسترده در آموزش و پرورش تاكنون رايزني‌هايي را كه براي اجرا يا مداخله مي‌بايست انجام شود را با مشكل مواجه كرده است.


اما طرح پيشگيري از استعمال دخانيات در مدارس در حالي منتظر تاييد نهايي است كه آمارهاي موجود از ميزان گرايش دانش‌آموزان به مصرف سيگار، وضعيت مطلوبي را نشان نمي‌دهد. اين در شرايطي است كه پيش‌بيني مي‌شود ميزان گرايش دانش‌آموزان به مواد افيوني سنتي و جديد نيز همين وضعيت را دارد هر چند كه هيچ گاه به خاطر تابو بودن اين مسائل آمار دقيق و قابل استنادي ارائه نمي‌شود. البته در مورد علل گرايش دانش‌آموزان به مواد دخاني و افيوني بحث‌هايي مطرح است چنانچه گفته مي‌شود كنجكاوي يا نبود تفريح سالم براي جوانان عامل اصلي گرايش آنان به اين مواد است. دكتر غلامرضا حيدري رييس مركز تحقيقات دخانيات در گفت‌وگو با خبرنگار دنياي اقتصاد با تاييد اين امر گفت: در سال‌هاي 82 و 86 دو تحقيق جداگانه در مورد مصرف دخانيات در مدارس انجام شد كه نتايج آن تفاوت چنداني را در اين دو سال نشان نمي‌داد. بر اين اساس مصرف سيگار به صورت روزانه و دست كم يك نخ بين دانش‌آموزان دبيرستاني يعني مقطع سني 14 تا 18سال رقمي حدود 4درصد است كه سهم پسرها 6درصد و دخترها 1درصد است.
وي اضافه كرد: البته اين آمار در مقايسه با آمارهاي اين رده سني در دنيا و حتي در كشورهاي همسايه وضعيتي متوسط را نشان مي‌دهد، اما آمارهايي كه مصرف گهگاهي را نشان مي‌دهد بيشتر است.
حيدري با بيان اينكه در تحقيقات از دانش‌آموزان دبيرستاني در مورد مصرف سيگار در 30روز گذشته پرسش شده است اعلام كرد كه نتايج تحقيقات عدد 28درصد را نشان مي‌دهد كه سهم پسرها 32درصد و سهم دخترها 26درصد است. به گفته حيدري اين آمار هم آمار متوسطي است هر چند كه در كل اين رقم‌ها قابل توجه است ولي وحشتناك نيست. رييس مركز تحقيقات دخانيات در عين حال مصرف تفريحي و گهگاهي قليان را نگران‌كننده دانست و 41درصد پسرها و 38درصد دخترها را درگير اين مساله معرفي كرد.
وي در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه وضعيت مصرف دخانيات در بين دانش‌آموزان مقطع دبستان و راهنمايي چگونه است، گفت: در مقاطع پايين‌تر از دبيرستان هنوز گزارش جامعي وجود ندارد؛ چرا كه به نظر مي‌رسد اعداد و ارقام خيلي كمتر از آمار دبيرستاني‌ها باشد.
حيدري همچنين با تاكيد بر اينكه اين آمار مربوط به دبيرستان‌هاي تهران از جمله دولتي و غيرانتفاعي بوده و فرق آشكاري ميان مدارس شمال و جنوب هم وجود ندارد به علت‌هاي گرايش دانش‌آموزان به سيگار اشاره كرد. او گفت: كنجكاوي علت اصلي گرايش دبيرستاني‌ها به سيگار است همان‌گونه كه در الگوهاي قبلي، علت تقليد از رفتار بزرگ‌تر‌ها بوده است. با اين وجود در حال حاضر 55درصد از افراد فقط به خاطر كنجكاوي سيگار مي‌كشند.
نبود مراكز تفريحي، عامل سيگاري شدن جوانان
به گفته مدير كل دفتر امور اجتماعي سازمان ملي جوانان نبود مراكز تفريحي سالم و فعاليت‌هاي جمعي يكي از عوامل سيگار كشيدن جوانان به صورت پنهاني به شمار مي‌آيد.
مجدالدين معلمي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس در رابطه با سيگار كشيدن جوانان گفت: هر پديده اجتماعي كه رخ مي‌دهد براي تحليل واقعي آن بايد فضاي اجتماعي آسيب‌شناسي شود. بدون انجام مطالعه علمي و پيدا كردن ريشه‌هاي موضوعي صحبت كردن در اين رابطه زمينه دقيقي را ايجاد نمي‌كند.
مدير كل دفتر اجتماعي سازمان ملي جوانان افزود: به نظر مي‌رسد زماني مي‌تواند تحقيقات و تصميم‌گيري‌ها در اين زمينه مفيد باشد كه وجه علمي آن را درنظر بگيريم.
وي در رابطه با نحوه برخورد با اين موضوع بر اساس تفكيك جنسيت تصريح كرد: رجوع جوانان به مواد دخاني نبايد فقط از نوع مرد يا زن مورد ارزيابي قرار گيرد بلكه بايد كليت اين موضوع را براي جوانان اعم از پسر يا دختر مد نظر قرار داد. هرچند كه خانم‌ها به علت عفاف و احترام خاصي كه در جامعه دارند وقوع ناهنجاري اجتماعي در بينشان جلوه‌گري بيشتري مي‌كند.
وي اظهار داشت: مشكل اصلي اين است كه هويت جوان ايراني را به صورت سالم و رسا در رسانه‌ها و افكار عمومي اجتماع مطرح نكرده‌ايم. زماني كه هويت ايراني را به صورت دقيق مطرح نكنيم باعث مي‌شود تا الگوهاي جايگزين جاي هويت ايراني را بگيرند.
معلمي با اشاره به رواج فيلم‌ها و فرهنگ خاص كشورهاي غرب در جامعه، گفت: اين مساله مي‌تواند در جوان ايراني هويت دروغين ايجاد كرده و استفاده از دخانيات نيز در بين جوانان مي‌تواند از اين مساله نشات بگيرد.
وي در رابطه با سيگار كشيدن پنهاني جوانان، گفت: رواج سيگار كشيدن در بين جوانان پديده ناهنجاري است و در عرف فرهنگ سالم ايراني به عنوان ناهنجاري محسوب مي‌شود. زماني كه جوان دچار اغتشاش هويتي مي‌شوند، با پنهان كاري همراه است ضمن اين‌كه پنهان‌كاري جوانان به علت هنجار نبودن در فضاي اجتماعي است.
 چهارشنبه 2 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن