واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: اكران عمومى فيلم هاى كوتاه در تهران "رؤياهايى كه مى آيند
محمد صابرىداستان فيلم كوتاه، بلند است؛ داستان كودكى خلف و باانگيزه خانواده اى پرجمعيت كه دست به زانو از جاى خود برخاست و در سير آرمانخواهى اش امروز به چنان باليدنى رسيده است كه داعيه دار استقلال و شخصيتش مستقل در ميان اعضاى خانواده است.خانواده بزرگ فرهنگ در ايران، اين روزها مفتخر به توليدات بسيار فيلمسازان جوان خود در عرصه «فيلم كوتاه» است و از همين رو قصد كرده است بسترساز آن شود تا اين عرصه نيز در برابر ديدگان مخاطب عام تصويرگر دغدغه هايش شود. اكران عمومى فيلم هاى مستند و كوتاه مدتى است كه در محافل فرهنگى- هنرى مطرح شده، مورد بررسى و پيگيرى قرار گرفته است و تا امروز هم اجرايى شدن برنامه هاى اكران مدونى چون «سينما فردا» و نيز قطعى شدن اختصاص زمان اكران در سينما آزادى تهران، نخستين نتايج به بارنشسته اين حركت است.ديده شدن بى شك، اولين و ريشه اى ترين پشتوانه انگيزه يك هنرمند براى خلق يك اثر هنرى است و اين اصل در عرصه «فيلم كوتاه» به دليل جنس خاص و مأموريت خودخاسته اى كه اين گونه سينمايى، براى ارتباط مؤثر با مخاطب، براى خود ترسيم كرده است، بيشتر حائز اهميت مى شود.مدير انجمن سينماى جوان تهران، در اين زمينه مى گويد: «من بعيد مى دانم كه فيلمسازى؛ در هر گونه اى، وجود داشته باشد كه دغدغه ديده شدن اثرش را نداشته باشد و اگر هم باشد بايد به تعريف و برداشت هاى چنين فردى نسبت به سينما ترديد كرد.»محمد صوفى مى افزايد: «در عرصه فيلم كوتاه امروز فيلمسازان بسيار خوبى داريم كه سالهاست فيلم مى سازند اما مخاطبانشان به حاضرين در جشنواره ها محدود مانده است. اين نشان دهنده نياز به گسترش دايره مخاطبان فيلم كوتاه است.»هادى آفريده، كارگردان جوان عرصه فيلم كوتاه هم مى گويد: «شروع به اكران فيلم هاى كوتاه قطعاً حركتى مثبت است و اين كه سيستم فرهنگى ما امروز اين واقعيت را پذيرفته است كه پاسخگوى ۳ هزار فيلمساز فعال در اين عرصه باشد خود جاى خوشحالى دارد.» آفريده معتقد است: «اينكه امروز مى بينيم وزير ارشاد شخصاً براى جشنواره فيلم كوتاه پيام مى دهند نشان دهنده درك بالاى مسئولان فرهنگى ماست و از همين روست كه مى توان توقع داشت ساماندهى بهترى در اين زمينه صورت گيرد.»محمد ناصرى؛ كارشناس و عضو واحد پژوهش معاونت سينمايى حوزه هنرى هم در اين زمينه تأكيد مى كند: «به نظر من فيلمسازى كوتاه، امروز مانند تخم ريزى ماهى است، يعنى همانطور كه ماهى تخم ريزى انبوه دارد اما از ميان حوادث و اتفاقات تعداد محدودى از آنها به ثمر مى رسد و ماهى مى شود، فيلم كوتاه هم توليد انبوه دارد اما واقعاً معلوم نيست كه آينده و عاقبت فيلمساز اين فيلم ها چه مى شود؛ چرا كه به جز تعداد محدودى كه در جشنواره ها توفيق حضور مى يابند بسيارى از اين فيلم ها اصلاً ديده نمى شوند.»ناصرى با تأكيد ويژه بر آينده روشن «اكران عمومى فيلم هاى كوتاه» خاطرنشان مى كند: «از آنجا كه هر اثر هنرى كه خلق مى شود نيازمند مخاطب است و فيلمساز و هنرمند نياز به برقرارى ديالوگ با مخاطب خود دارد فراهم آوردن امكان چنين اكران هايى مسئله اى بسيار مهم است.»با توجه به چنين اهميتى در لزوم بسترسازى براى اكران عمومى فيلم هاى كوتاه، برداشتن گام هاى نخست در مسير رسيدن به نقطه مطلوب، حائز اهميت، ارزشمند و در عين حال نيازمند تدابير بلندمدت است.در كنار اكران هاى خصوصى و جشنواره اى كه تا پيش از اين تنها محمل ارتباطى فيلم هاى كوتاه با تعداد محدودى از مخاطبانشان بوده است، برنامه هاى اكران عمومى اين فيلم ها چند ماهى است از سوى انجمن فيلم كوتاه خانه سينما، انجمن سينماگران جوان و نيز حوزه هنرى در دست پيگيرى و اجراست كه هر يك مكمل ديگرى در ين روند فرهنگسازى محسوب مى شوند.محمد شيروانى رئيس انجمن فيلم كوتاه خانه سينما در اين زمينه مى گويد: «انجمن در دوره جديد فعاليت خود ايده اكران عمومى فيلم هاى كوتاه و مستند را مطرح كرد و به سينما آزادى اين پيشنهاد داده شد تا حداقل يك سالن براى اين منظور اختصاص دهد.»شيروانى در تشريح چگونگى اكران اين فيلم ها در سينما آزادى مى گويد: «در ابتدا ما يك سئانس اكران خواهيم داشت كه در كنار آن اكران فيلم هاى كوتاه پيش از نمايش فيلم هاى بلند نيز پيگيرى مى شود تا ان شاءالله در آينده اين روند به شكل قانون درآيد و در ساير سينماهاى كشور هم اجرايى شود.»وى درباره مراحل اجرايى شدن اين طرح هم مى گويد: «در حال حاضر يك كميته نمايش در انجمن با مسئوليت آقاى جعفرى؛ روزنامه نگار و از فعالان عرصه فيلمسازى، تشكيل شده است كه مشغول كار كارشناسى بر روى چگونگى اكران فيلم ها هستند.» شيروانى اظهار اميدوارى مى كند كه تا آخر ماه جارى اين طرح به سرانجام برسد و در خود سينما آزادى نخستين اكران عمومى فيلم كوتاه جشن گرفته شود.صوفى؛ مدير دفتر انجمن سينماگران جوان تهران هم معتقد است: «نفس عمل نمايش فيلم هاى كوتاه بسيار خوب است و نبايد روى نواقصى كه قطعاً در مرور زمان مرتفع مى شود متوقف شويم.» صوفى مى گويد: «نكته قابل ذكر در اين زمينه اين است كه اگر چنين حركتى مقطعى باشد به جواب نخواهد رسيد. به نظر من حتى اگر هفته اى يك سئانس به اين امر اختصاص داده شود اما به صورت مستمر باشد بسيار تأثيرگذار است و در اين بحث هم شايد به جنبه هاى اقتصادى هم برسيم اما مهم در حال حاضر اين نيست بلكه مهم تجربه كردن اينگونه برقرارى ارتباط با مخاطب است.»وى تأكيد مى كند: «امروز در گام نخست اكران، نبايد وارد شرط گذارى براى آثار شويم؛ اول اين جريان بايد به راه بيفتد تا بعد آرام آرام و به مرور زمان بتواند مسير درست خود را پيدا كند.»اما در اين بين نمى توان نقش خود فيلمسازان و كيفيت آثار را در تداوم روند اكران هاى عمومى ناديده گرفت.عاطفه خادم الرضا؛ فيلمساز جوانى كه با «تنگ خالى ماهى» توانسته است حضور پررنگى در جشنواره هاى داخلى داشته باشد و تنديس خانه سينما براى بهترين فيلم كوتاه را از آن خود كند، در اين زمينه ضمن تأكيد بر اهميت آغاز اين روند مى گويد: «براى پخش عمومى فيلم هاى كوتاه رعايت استانداردهاى فيلمسازى از سوى سازندگان بسيار حائز اهميت است؛ چرا كه اين عامل خود سبب جذب مخاطب مى شود تا اطمينان داشته باشد با فيلمى حرفه اى منتها در زمانى كوتاه مواجه خواهد بود.»خادم الرضا معتقد است: «فيلم كوتاه هم كم كم بايد به تماشاچى فكر كند و با مخاطب عام ارتباط برقرار كند تا اين ارتباط دوسويه به وجود بيايد. شخصاً اميدوارم فيلم چنين ارتباطى با مخاطب برقرار كند.»محمد شيروانى، رئيس انجمن فيلم كوتاه هم در تأييد اين نگاه مى گويد: «از مردمى كه تاكنون فيلم هاى تجارى و كمدى ديده اند نمى توان انتظار داشت با يك فيلم خاص ارتباط برقرار كنند. نمى توانيم فيلم را به مخاطب تحميل كنيم.»شيروانى مى افزايد: «گرايش شخصى فيلمسازان و توليدكنندگان در رده بندى محصولات نقش بسزايى دارد و ما براى اكران سعى مان اين است كه فيلم ها را به گونه اى انتخاب كنيم كه مخاطب در برخورد اول آن را پس نزد و با آن ارتباط برقرار كند.»وى خاطرنشان مى كند: «در حال حاضر اهميت ندارد كه پولى از اين ارتباط با مخاطب حاصل شود بلكه مهم اين است كه فيلم كوتاه مردمى شود؛ از محافل روشنفكرى خارج و به جمع مردم به عنوان مخاطبان اصلى بيايد.»با تمام اين نكات و تأكيدات، جريان اكران عمومى فيلم هاى كوتاه و مستند، آغاز شده است و امروز شاهد نخستين گام هاى اجرايى شده آن هستيم اما از آنجا كه تا نقطه مطلوب هنوز فاصله داريم آسيب شناسى و دقت در شناخت نكاتى كه امكان انحراف از هدف اصلى را تقويت مى كنند، خالى از فايده نيست.اكران عمومى و جذب مخاطب براى فيلم هاى سينمايى بلند، حكم پشتوانه مالى در بازگشت سرمايه و پارامترهاى ملازم با تضمين گيشه را دارند، اما اين ديدگاه تا چه حد مجاز به سيطره بر اكران فيلم هاى كوتاه است.محمد صوفى با اشاره به تجربه هاى قبل در اين زمينه كه به واسطه اهميت دادن به صرفه اقتصادى، از اهداف اصلى خود بازماندند مى گويد: «در حال حاضر و در آغاز راه نبايد از اين زاويه به بحث وارد شد زيرا با شرايطى كه داريم هيچ تصوير روشنى مبنى بر گيشه مطلوب و سودرسانى وجود ندارد اما به اين دليل نبايد اين حركت بازبماند.»مدير دفتر انجمن سينماى جوان تهران معتقد است: «اين حركت در هر صورت بايد رخ دهد و به واسطه تداوم حركت شايد پس از گذشت يك سال بتوان روى تصميم ها و جهت گيرى هاى بعدى فكر و بحث كرد.»هادى آفريده نيز مى گويد: «در فيلم كوتاه اصلاً نبايد در پى گيشه باشيم، هيچ جاى دنيا اين نگاه وجود ندارد.»اين فيلمساز جوان معتقد است: «ما بايد از فيلم هاى گيشه كه با بودجه هاى كلان ساخته مى شوند توقع بازگشت سرمايه داشته باشيم. واقعيت اين است كه ما بايد از ظرفيت ها بيشتر بهره بگيريم و در زمينه بها دادن به فيلم هاى فرهنگى آنها را صرف كنيم.»خادم الرضا اما كمى متفاوت به اين مقوله نظر دارد: «به نظر من گيشه براى فيلم كوتاه هم يك امر طبيعى است ما نه در قدم اول، چرا كه ما هنوز در مرحله درخواست از مخاطب هستيم كه بيايد وقت صرف كند و فيلم ما را ببيند.»كارگردان «تنگ خالى ماهى» مى گويد: «در اثر گذشت زمان مى توان به جايى رسيد كه بليت فروخته شود و حتى به جايى رسيد كه بازگشت سرمايه هم مطرح شود اما در گام هاى نخست بايد به گونه اى بود كه صرفاً به دنبال استقبال و ارتباط مخاطبان در مواجهه با فيلم كوتاه باشيم.»عاطفه خادم الرضا حتى معتقد است كه در گام هاى نخست و به جهت جذب مخاطب «بد نيست بازيگران مطرح فيلم هاى بلند در فيلم هاى كوتاه هم حضور داشته باشند.»يكى ديگر از نقاط قابل ذكر در آسيب شناسى فرهنگسازى اكران فيلم هاى كوتاه قابل توجه است غفلت از نقش رسانه ملى بخصوص تلويزيون در پشتيبانى تبليغاتى براى اين جريان و در مقابل هم بى توجهى اين رسانه به اين حركت فرهنگى است.«فيلم كوتاه» امروز ديگر كودك نوخاسته ديروز نيست كه جوانى برومند در خانواده فرهنگى - سينمايى كشور است. جوانى كه تمام خانواده به باليدنش مى بالند و به آينده درخشانش اميدوارند و شايد بسترسازى براى تحقق ارتباط مستقيم با مخاطبان و نيز تلاش در راستاى به رسميت شناختن شخصيت مستقل آن، حداقل لازمه به سرانجام رسيدن اين اميدوارى باشد.
چهارشنبه 19 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 384]