محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826083480
نگاهي به طرح اكران فيلم هاي فرهنگي بازسازي يك رويا
واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به طرح اكران فيلم هاي فرهنگي بازسازي يك رويا
سميه عليپوردو سالي است كه با پايان فصل بهار و آغاز تابستان و رونق گيري نسبي سينماها پس از رخوت خردادماه، مسوولان سينمايي طرح مساله يي مي كنند كه در نتيجه اش بايد بخش عمده يي از مشكلات اكران فيلم هاي سينمايي برطرف شود اما اين پيشنهادات در سال گذشته به نتيجه يي نرسيد و امسال هم هنوز در حد وعده باقي مانده است. امسال نيز در آغاز فصل تابستان رئيس اداره كل نظارت و ارزشيابي معاونت امور سينمايي وزارت ارشاد، خبر از بررسي پنج برنامه براي رسيدن به طرحي جامع جهت اكران فيلم هاي به اصطلاح خاص مي دهد؛ پنج برنامه يي كه فعلاً به نظر مي رسد تا اجرا با فراز و نشيب هايي مواجه باشند.از سال هاي دور همواره فيلم هايي در سينماي ايران توليد مي شدند كه براي رسيدن به مرحله اكران و نمايش عمومي با مشكلات بسياري مواجه بودند. سينماداران ايراني كه مدت هاست نبض اكران فيلم ها را در دست دارند و در نقشي كاملاً تاثيرگذار تعيين مي كنند كه چه فيلمي اكران شود و چه فيلمي نه معمولاً روي خوشي به فيلم هايي كه در اصطلاح به آنان عنوان «فيلم خاص» داده مي شود، نشان نمي دهند. بر همين اساس است كه سازندگان چنين فيلم هايي با اتكا به اينكه توليدي فراتر از سطح سينماي بدنه ساخته اند، از دولت مي خواهند تا در نقش حمايت گر از فيلم شان ظاهر شود و به اين شكل است كه هر ساله بحثي از حمايت توليدات ارزشمند سينماي ايران در اكران مطرح مي شود؛ هرچند كه تاكنون اين طرح موضوع ها مشكل اكران اين فيلم ها را حل نكرده است.تجربه يي كه در مورد اكران فيلم هاي به اصطلاح خاص در سال هاي گذشته پشت سر گذاشته شد، به نمايش فيلم در تعداد اندكي از سينماها به عنوان سالن هاي نمايش دهنده اين فيلم ها شناخته شده بودند، طرح اكران گروه سينمايي آسمان باز و طرح اكران حمايتي ويژه مي رسد كه تمامي اينها مقطعي بودند و نتوانستند مشكل صف طولاني فيلم هاي در انتظار نمايش را كوتاه تر كنند. اما در بررسي وعده هاي امسال رئيس اداره كل نظارت و ارزشيابي مي توان نكاتي اميدبخش جهت رفع مشكل اكران فيلم هاي خاص يافت اما مساله اينجاست كه هنوز حتي توافقي در مورد عنوان فيلم هايي كه در اين قالب ساخته مي شود، صورت نگرفته است و به سختي مي توان برنامه هاي زيرساختي را در اين عرصه شاهد بود.محمود اربابي رئيس اداره كل نظارت و ارزشيابي چندي پيش پنج طرح را براي ايجاد فرصت جهت نمايش فيلم هاي خاص عنوان كرد. از جمله اين طرح ها مي توان به نكات زير اشاره كرد؛ اجراي برنامه اكران چرخشي كه طرح آن در خرداد سال گذشته مطرح شده بود، اكران چرخشي فيلم ها است، همانند برپايي يك جشنواره خواهد بود كه در قالب آن يك تعداد سينما در كل سال فيلم هاي ارزشمند فرهنگي را به صورت چرخشي اكران مي كنند. راه اندازي دو گروه سينمايي، با حداقل پنج سالن سينما. در قالب اين طرح اكران فيلم ها از سوي بخش دولتي سينما مورد حمايت قرار مي گيرد و فيلم علاوه بر سالن هايي كه براي نمايش در اختيار دارد، سينماهاي اين گروه ويژه اكران نيز به نمايش در مي آيند. محدود نبودن مدت زمان اكران فيلم ها در اين گروه بر اساس ميزان فروش جزء ويژگي هاي آن محسوب مي شود. نمايش فيلم هاي ارزشمند فرهنگي در گروه هاي سينمايي، ديگر برنامه پيشنهادي است كه طبق آن شوراي صنفي نمايش موظف مي شود در هر دوره اكران، يك فيلم سينمايي كه از جنس فيلم هاي ارزشمند فرهنگي است، اكران كند و آن را به شكل طبيعي در چرخه اكران قرار دهد. اختصاص دادن سانس فوق العاده در سينماهاي ممتاز به اكران فيلم هاي ارزشمند فرهنگي ديگر برنامه طراحي شده است و در نهايت اختصاص يك سالن سينما به يك يا چند فيلم فرهنگي براي مدت طولاني راهكارهايي است كه از سوي مديران سينمايي براي رفع مشكل اكران فيلم ها عنوان شده است.در نگاهي به طرح هاي پيشنهادي اين مساله به وضوح درك مي شود كه اغلب آنها با عنواني متفاوت در مقطعي مورد آزمايش قرار گرفتند و پس از شكست در اجرا كنار گذاشته شدند. به عنوان مثال نمايش فيلم هاي خاص در تعداد كمي سالن سينما يا شناخته شدن تعدادي سينما به عنوان سالن هاي نمايش دهنده اين آثار اتفاقي است كه پيش از اين مورد آزمايش قرار گرفته بود. در سال هاي قبل از انقلاب اسلامي سينما كاپري،( سينما بهمن) به عنوان سالن نمايش دهنده فيلم هاي خاص شناخته شده بود اما فعاليت آن در اين قالب متوقف شد و ويژگي خود را در نمايش فيلم ها از دست داد. سينماي عصر جديد هم پس از انقلاب مدتي اينچنين عمل كرد اما تغيير در رويه اكران فيلم ها آنچه به عنوان شاخصه مهم اين سينما شناخته مي شد را از آن گرفت.راه اندازي گروهي با پنج سالن هم چهار سال قبل در قالب نمايش فيلم ها در سه سالن امتحان شد كه اتفاقاً گروه سينمايي آسمان باز يكي از خبرساز ترين شيوه هاي اكران فيلم هاي خاص محسوب مي شد اما آن هم از تعطيلي بي نصيب نماند. اكران فيلم ها در تك سانس نيز اتفاقي است كه در مورد نمايش فيلم هاي خارجي رخ مي دهد و در حد اكران فيلم خارجي كه چندان براي اقتصاد سينما اهميت ندارد، موفق بوده اما ميزان مفيد بودن آن براي كاهش معضل اكران فيلم هاي سينمايي سوال برانگيز است. هرچند تمامي اين طرح ها در مقاطع مختلف به دليل قطع شدن حمايت هاي دولتي به تعطيلي كشيده شدند و مي توان اميدوار بود اين بار با طولاني مدت شدن حمايت ها طرح هاي عنوان شده بخشي از مشكلات سينما را حل كنند.حمايت از فيلم هاي فرهنگي همايون اسعديان رئيس شوراي صنفي نمايش فيلم هاي سينمايي در مورد طرح هايي كه از سوي اداره كل نظارت و ارزشيابي براي رفع مشكل اكران فيلم هاي خاص عنوان شده است، مي گويد؛« رسيدن به راه حلي كه بتواند صف فيلم هاي در انتظار اكران را كوتاه تر كند و فيلمسازان را از اين معضل كه به سختي بتوانند فيلم هايشان را به نمايش درآورند اجتناب ناپذير است. از همين رو طرح هايي از سوي اداره كل عنوان شده كه به اعتقاد من با توجه به چندبخشي و جامع بودنش مي تواند راهگشا باشد.» اسعديان از ميان طرح هاي عنوان شده به اختصاص يك گروه سينمايي ويژه به فيلم ها اشاره مي كند و مي گويد؛ «چيزي مشابه اين طرح پيش از اين مورد آزمايش قرار گرفته بود و «قدمگاه» ساخته محمدمهدي عسگرپور كه در آن زمان در گروه سينمايي آسمان باز روي پرده رفت توانست به فروش قابل قبولي دست پيدا كند. اين مساله نشان دهنده پتانسيل بالاي اين طرح براي رفع مشكلات اكران است. البته فراموش نشود تداوم حمايت ها از آن مي تواند امكاني براي سينماي ايران به وجود آورد.» او همچنين در جاي گرفتن اين فيلم ها در گروه اصلي اكران مي گويد؛« اهميت ميزان فروش فيلم هايي كه در گروه اكران مي شوند با توجه به وجود كف فروش به عنوان مساله تعيين كننده مدت زمان اكران بسيار بالاست. حتماً بايد دولت تمهيدي بينديشد كه با ايجاد رضايت در سينماداران مدت زمان نمايش فيلم ها را در حدي معقول قرار دهد.» او درباره تلاش شوراي صنفي نمايش براي اكران فيلم هاي پشت خط اكران از سال هاي گذشته مي گويد؛ «در مورد فيلم هايي كه از سال هاي گذشته، منتظر نمايش عمومي هستند و هنوز اكران نشده اند، مذاكراتي با معاونت سينمايي داشتيم و صحبت هايي در اين مورد صورت گرفته است.»او ادامه مي دهد؛ «ما اميدواريم راه حلي كه براي اكران اين دست فيلم ها مطرح مي شود با حمايت هاي همه جانبه به نتيجه يي قابل قبول برسد زيرا با طولاني تر شدن صف فيلم هايي كه در انتظار نمايش باقي مانده اند وضعيت براي فيلمسازان سخت تر مي شود و در نهايت كل سينما از اين مساله آسيب مي بيند.» او همچنين درباره دلايل طولاني شدن اجراي اين طرح مي گويد؛ «طرح هاي مربوط به اكران فيلم هاي خاص بايد بيشتر كارشناسي شود و مشكلاتي كه در آن وجود دارد، برطرف شود تا بتوانيم شاهد اجراي خوب آن باشيم.»مديريت فرهنگي براي سينماي فرهنگياميرحسين علم الهدي كه سال هاست در بخش هاي مختلف معاونت سينمايي و بنياد سينمايي فارابي مشغول به كار بوده است، با نگاهي به آنچه كه به عنوان طرح هاي اكران فيلم هاي خاص عنوان شده است، مي گويد؛ «تمامي اين طرح ها مي توانند مساله يي كه سال ها سينماگران ما با آن دست به گريبان بوده اند را برطرف كند اما واقعيت اين است كه ما همواره ايده هاي خوبي براي نمايش فيلم هاي خاص يا فرهنگي داشتيم اما واقعيت اين است كه اكران فرهنگي مديريت متمركز مي خواهد. بايد برنامه يي طولاني مدت براي اجراي اين كار طراحي شود و زير نظر مديريتي دقيق طرح به مدتي طولاني اجرا شود تا پس از اختصاص دادن زمان كافي به طرح، در مورد موفق بودن يا نبودن آن قضاوت كنيم.» او قضاوت هاي زودهنگام در مورد اين طرح ها و زمان قائل نشدن براي به نتيجه رسيدن آنها را از دلايل عمده بي نتيجه ماندن اغلب اين طرح ها مي داند. علم الهدي مي گويد؛ «هيچ گاه نمي توانيم به ثمربخشي اقدامات مقطعي اميدوار باشيم. بايد آنقدر روي فضاي سينماهايي كه آثار فرهنگي تر و خاص تر نشان مي دهند كار كرد كه بيش از يك سالن نمايش فيلم در ذهن مخاطب خود جاي داشته باشد.» او با ابراز رضايت از اينكه در برنامه جديد اكران فيلم هاي خاص گروه سينمايي به نمايش اين فيلم ها اختصاص يافته است، مي گويد؛ «در مورد طرح اكران آسمان باز، ايران2، فلسطين2 و فرهنگ2 به عنوان سينماهاي نمايش دهنده اين فيلم ها مورد استفاده قرار گرفت و البته توانست در برخي موارد منجر به نتيجه مثبت شود. قدمگاه، گيلانه و ماهي ها عاشق مي شوند در قالب گروه سينمايي آسمان باز روي پرده رفتند و اتفاقاً بسيار هم خوب فروختند و از آنها مي توان به عنوان نمونه موفق اكران فرهنگي فيلم ها نام برد. در طرح جديد اكران فيلم هاي فرهنگي پنج سالن به نمايش اين فيلم ها تعلق مي گيرد و همين پنج سالن با يك مديريت دقيق و تعيين مدت زمان مناسب براي نمايش مي تواند اكران فيلم هاي فرهنگي را ساماندهي كند. اختصاص گروه به نمايش فيلم هاي فرهنگي از جنبه يي ديگر هم قابل اهميت است و نمي توان انتظار داشت در همان سالن هاي سينمايي كه فيلم هاي تجاري روي پرده مي روند، فيلم هاي فرهنگي نيز به نمايش درآيند. اين سينماها حتي به لحاظ افرادي كه در آن مشغول به كار هستند و به طور كلي جو سينما، بايد قابليت پذيرش مخاطب فرهنگي خود را داشته باشد. وقتي ما سالن هاي خاصي را به نمايش فيلم هاي فرهنگي اختصاص مي دهيم زمينه ايجاد چنين فضايي را فراهم كرده ايم.» علم الهدي معتقد است در صورتي كه فيلم هاي اكران فرهنگي در سينماهايي مشخص و در مدت زماني طولاني روي پرده باشند، معضل به نتيجه نرسيدن طرح اكران فيلم هاي فرهنگي برطرف خواهد شد. او همچنين در مورد اكران تك سانس فيلم هاي خاص در برخي از سينما ها مي گويد؛ «چنين طرحي دو سالي است كه در مورد فيلم هاي خارجي به كار گرفته مي شود و اتفاقاً در مورد اين آثار به خوبي عمل كرده است اما براي اينكه شاهد موفقيت آن در مورد نمايش فيلم هاي ايراني باشيم حتماً بايد تبليغات گسترده يي در مورد آن صورت بگيرد. به طور كلي طرح اكران فيلم هاي خاص نيازمند تبليغات ويژه است.»احياي آسمان بازمحمدرضا صابري سخنگوي انجمن سينماداران نيز با مثبت ارزيابي كردن اقدامات معاونت سينمايي در زمينه اكران فيلم هاي فرهنگي و خاص مي گويد؛ «گروه سينمايي خاص همان گروه سينمايي آسمان باز است كه با شكل تازه يي فعاليت خود را از سر مي گيرد. موفقيت هايي كه گروه سينمايي آسمان باز در مدت زمان فعاليت خود به دست آورد باعث شد تا از ميان تمامي طرح هايي كه مي توانست در اين زمينه به كار بسته شود، مورد انتخاب قرار بگيرد.» او تاكيد مي كند با توجه به حمايت هايي كه از سوي معاونت سينمايي براي اجراي اين طرح به كار گرفته مي شود مي توان اميدوار بود كه سينماداران نيز جزء حاميان طرح باشند. او مي گويد؛ «سينمادار براي آنكه بتواند بدون نگراني از ميزان درآمد سينماي خود فيلم فرهنگي اكران كند نيازمند حمايت دولت است. حمايتي كه بايد در قالب اختصاص سوبسيدهايي به سينماهاي نمايش دهنده اين فيلم ها نمود پيدا كند.»تغيير رنگ و بوي اكرانتا يك هفته ديگر طرح اكران فيلم هاي خاص در سينماها به كار گرفته مي شود. سينماگران در اين ميان بيش از هر طرح ديگري نسبت به اختصاص گروه سينمايي خاص به نمايش اين آثار اقبال نشان مي دهند. تعداد فيلم هاي در صف اكران نيز امسال بيش از سال قبل و سال هاي قبل تر است، زيرا چهار سال از توقف فعاليت گروه سينمايي آسمان باز مي گذرد و در اين مدت حجم توليدات اكران نشده بيشتر شده است. با اجراي اين طرح شايد بتوان رنگ و بوي اكران فيلم هاي يك جنس را تغيير داد و تنوعي به وجود آورد كه تماشاگر را به سالن سينما بكشاند.
چهارشنبه 12 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 546]
-
گوناگون
پربازدیدترینها