محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853329257
نهضت امام خميني زمينه ساز ظهور دولت حضرت مهدي (عج )
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: نهضت امام خميني زمينه ساز ظهور دولت حضرت مهدي (عج )
پژوهشگر : عرفان محمود ترجمه : رحمت الله خالقي بخش دوم اشاره : بخش نخست مقاله « نهضت امام خميني (ره ) زمينه ساز ظهور دولت حضرت مهدي (عج ) » را پنج شنبه گذشته 87 3 30 مطالعه فرموديد . آنچه پيش روي شماست بخش دوم اين مقاله است كه از نظر شما مي گذرد . 5 ـ پايان يافتن استضعاف آيين اهل بيت (ع ) آنچه كه از احاديث شريفه استفاده مي شود اين است كه اين حركت همراه با تحرك علمي است كه راه و رسم اهل بيت را به سوي يك حركت جهادي تبليغ مي كند و اين امر نه تنها طبيعي است بلكه براي انقلاب بزرگ جهاني كه داراي پايه و هدف هاي اعتقادي است ضرورت دارد. انقلابي كه از راه و روش اهل بيت سرچشمه گرفته است ; زيرا (طبق حديثي كه ذكر شد) رسول خدا تصريح كرده كه مهدي (عج ) از آنها است و ظهور او (قبل از او ظهور زمينه سازان ظهور او) به استضعاف اهل بيت و راه و رسم آنها پايان مي بخشد. همان طور كه در احاديث به آن اشاره شده است شروع اين حركت پس از انتقال مركز نشر علوم اهل بيت از كوفه به شهر قم در ايران خواهد بود. پس شهر قم مركز نشر و پخش اين علوم به همه كره خاكي خواهد شد و اين همان چيزي است كه با آغاز نهضت امام خميني (ره ) و همزمان با آن تحقق يافته است . حوزه علميه قم كه به وسيله حاج شيخ عبدالكريم حائري استاد امام خميني « ره » و با كمك گروهي از علما از جمله امام خميني (ره ) (كه مرحوم حاج شيخ حائري را براي اقامت در قم و تاسيس حوزه علميه در آن شهر تشويق كردند) تاسيس شد. بعد از او يعني در زمان مرحوم آقاي بروجردي كه امام خميني مهمترين نقش را در راضي نمودن ايشان به مهاجرت از شهر بروجرد به شهر قم و پذيرش سرپرستي حوزه علميه آن به عهده داشت (17 ) فعاليت حوزه قم گسترش يافت . با پيروزي انقلاب اسلامي حوزه قم بزرگترين حوزه علوم اهل بيت (ع ) در جهان گرديد به ويژه پس از آنكه نقش حوزه نجف به جهت محدوديت هاي ايجاد شده توسط رژيم عراق محدود و كمتر شد; زيرا بسياري از علما نجف را ترك كردند و از فعاليت و تحرك باقي ماندگان نيز كاسته شد و بدينسان آنچه كه اخبار شريفه (خصوصا حديث نهم خبر داده بودند در عمل به حقيقت پيوست . و چنانكه امام صادق (ع ) تصريح ميفرمايد : اين تحول ـ انتقال مركز علوم آل محمد به قم نزديك قيام قائم ما يعني امام مهدي (عج ) به وجود مي آيد به طوري كه در آن زمان قم معدن علم و فضل مي شود در روي زمين حتي يك نفر مستضعف در دين باقي نميماند ـ زيرا به سبب انتشار علوم آل محمد به همه دنيا مردم دين را ميشناسند ـ و به اين ترتيب آيين اسلام از رهگذر حوزه علميه قم به همه جهانيان خواهد رسيد; به گونه اي كه تاريخ حوزه هاي علوم اهل بيت تاكنون شاهد حضور اين همه دانش پژوه و دانشجو مانند حضور امروزه طلاب در حوزه قم نبوده كه از اطراف دنياي اسلام براي فراگيري علوم آل محمد در اين حوزه حضور يافته اند. همچنين وجود مدارس ديني براي بانوان در حوزه علميه قم كه تاريخ هرگز شاهد آن نبوده است و اين در تاريخ فرهنگ ديني بانوان آن هم در سطح عالي پديده اي نوظهور و منحصر به فرد است كه در حديث مزبور نيز به آن اشاره شده است : « حتي المخدرات فيالحجال ; حتي زنها در پشت پرده ها و حجله ها از علوم آل محمد بهره مند ميشوند. » زمينه سازان و نبرد با سفياني در اين قسمت به سه نكته در ارتباط اين بحث اشاره مي كنيم : اولا اين حركت در چهارچوب عمومي خود پيش از نهضت امام خميني شروع شد و در اثر گذاريها و اثرپذيري هاي خود و در بعضي جرياناتي كه در احاديث شريفه به آن اشاره شده است بعد از رحلت امام خميني نيز ادامه خواهد داشت . از اين رو حوادثي كه در روايات ذكر شده ولي هنوز واقع نشده اند نميتوانند اساسا مانع تطبيق اين حركت بر نهضت امام خميني باشد; زيرا اين نهضت نسبت به نهضت هاي آغازين كه پيش از نهضت امام بوده اند از گسترش زيادي برخوردار است و زمينه پيش آمدن مراحل بعدي اين حركت را مشكل مي سازد; مانند خروج پرچم هاي سياه و پايان يافتن فتنه سفياني و...و جرياناتي كه بعد از امام خميني به ظهور بعضي از رهبران اين حركت مربوط ميشود. بنابراين تطبيق احاديث شريفه بر نهضت امام خميني از باب اطلاق اسم بر آشكارترين نشانه هاي شي است ; مانند اطلاق اسم نماز كه به معناي دعا است بر عبادت معروف از اين جهت كه دعا از بارزترين اجزاي نماز است . ثانيا اينكه گفته شود اگر چه اين احاديث بر نهضت امام خميني تطبيق مي كند ولي احتمال دارد كه بر گروه ديگري نيز منطبق شود و در واقع آنها زمينه سازان برقراري دولت حضرت مهدي (عج ) باشند آنچه مسلم است اينكه نمي توان از يك مصداق مشاهده شده و ملموس اين احاديث صرف نظر كرد و به مصداقي كه احتمال بروز آن در آينده ميرود توجه كرد. اين احاديث شريفه بسياري از حوادث جزئي را به عنوان نشانه هاي ظهور مهدي موعود(عج ) ذكر كرده اند بنابراين چگونه ممكن است كه از ذكر حادثه بزرگي مانند نهضت امام خميني (ره ) كه تاريخ نظير آن را نديده است غفلت كنند آنچه بررسي دقيق اين احاديث ما را به آن رهبري ميكند اين است كه تمام آنچه در احاديث آمده است با همه ابعاد و ريشه هايش بر نهضت امام خميني قابل انطباق است . براي اثبات اين حقيقت تعدادي بررسي روايي صورت گرفته و منتشر شده است ; مانند بررسي كه شيخ مهدي فتلاوي با عنوان دوله الموطئين للمهدي (عج ) در كتاب الاخبارلاهل السنه به چاپ رسيده است ; همچنين بررسي شيخ علي كوراني كه با عنوان « الممهدون » به چاپ رسيده است و نيز بررسي شيخ محمدي ري شهري كه به زبان و با عنوان « زمينه سازان انقلاب جهاني مهدي (عج ) » چاپ شده است يا تحقيقي كه علي اكبر ذاكري با عنوان « انقلاب اسلامي ايران در آيات و روايات » انجام داده و به چاپ رسيده است . زمينه سازي براي انقلاب مهدي در سخنان امام خميني (ره ) ديدگاه رهبر بزرگ اين نهضت حضرت امام خميني در بيان نقش نهضت خود به لحاظ شخصيت والاي آن و شناختي كه معظم له به خط سير انقلابي آن را رهبري كرده و اهداف استراتژيك آن را بيان نموده از اهميت ويژه اي برخوردار است واقعيت نيز تاثير شديد افكار او را در تعيين مسير حركت حتي بعد از رحلت او (رض ) ثابت كرده است و هر كس كه روش امام خميني را بررسي كند به خوبي ميداند كه ايشان در به كارگيري كلمات و واژه ها و اوصاف در جايگاه واقعي خود دقت مي كردند و به طور كامل از مبالغه گويي و بيان نظراتي كه به حقيقت واقعي و قطعي تكيه ندارد دوري مي كردند. جمهوري اسلامي و توجه امام مهدي (عج ) امام خميني در بسياري از سخنان خود حكومت اسلامي را كه خود او آن را به وجود آورده است چنين توصيف مي كند كه اين حكومت حكومت امام مهدي (عج ) است و او حافظ اين دولت است . در اينجا به يك سخن از امام كه به روشني به نقش زمينه سازي اين نهضت تصريح دارد اشاره مي كنيم : « اين نهضت مقدس براي انقلاب بزرگ مهدي موعود است » . اين سخن علاوه بر داشتن تصريح به اين موضوع از آخرين سخنان امام قبل از رحلت ايشان است ; از اين جهت اين سخن از پختگي كامل براي بيان نقش نهضت امام و مسير حركت آينده برخوردار است . انقلاب اسلامي ايران طلايه دار انقلاب حضرت مهدي (عج ) امام در بخشهايي از سخنان خود كه به مناسبت ولادت مهدي منتظر(عج ) در تاريخ چهارده شعبان 1408 (دو ماه و نيم پيش از رحلت خود) ايراد كرده اند ميفرمايند : سلام و درود به پيشگاه مقدس مولود نيمه شعبان و آخرين ذخيره امامت (بقيه الله ارواحنا فداه ) و يگانه دادگستر ابدي و بزرگ پرچمدار رهايي انسان از قيود ظلم و ستم استكبار سلام بر او سلام بر منتظران واقعي او سلام بر غيبت و ظهور او و سلام بر آنان كه ظهورش را با حقيقت درك مي كنند و از جام هدايت و معرفت او لبريز مي شوند. و سلام بر ملت بزرگ ايران كه با فداكاري و ايثار و شهادت راه ظهورش را هموار ميكنند... مسئولان ما بايد بدانند كه انقلاب ما محدود به ايران نيست انقلاب مردم ايران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداري حضرت حجت (ارواحنا فداه ) است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد... بايد دولت جمهوري اسلامي تمامي سعي و توان خود را در اداره هرچه بهتر مردم بنمايد ولي اين به آن معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب كه ايجاد حكومت جهاني اسلام است منصرف كند . (18 ) با توجه به سخنان امام خميني و تصريح ايشان بر نقش زمينه ساز اين نهضت براي انقلاب بزرگ مهدي به چند نكته اشاره مي شود. 1 ـ نهضت امام خميني آغازگر انقلاب بزرگ اسلامي است كه دلالت دارد بر استمرار اثرگذاريها و انتشار افكار آن و رشد و گسترش آن در جهان اسلام تا زماني كه امام مهدي (عج ) ظهور نمايد. البته واقعيت سياسي معاصر جهان نيز اين حقيقت را تائيد مي كند; زيرا جهان شاهد انتشار و رشد افكار امام خميني در كشورهاي مختلف اسلامي است كه به بيداري عمومي جهان اسلام كه خواهان اجراي احكام اسلام هستند انجاميده است . 2 ـ انقلاب امام خميني جدا از انقلاب بزرگ مهدوي نيست بلكه بخشي از آن است و همان هدف هاي استراتژيك آن را در باره برپايي حكومت جهاني اسلام دنبال مي كند; پس پرچم يكي است كه خود امام مهدي (عج ) آن را بر دوش مي كشد. آنچه كه اين نهضت را از دايره افراد و مصاديق پرچم هايي كه قبل از ظهور مهدي (عج ) برداشته مي شوند (قيامهايي كه قبل از ظهور او(عج ) به وجود مي آيند) خارج ميكند و بعضي از احاديث شريفه با صراحت دلالت دارند كه پرچمداران اين پرچم ها طاغوتند (و چنين قيام كنندگاني با طاغوت بيعت كرده اند و به فرمان او جنگ مي كنند) مقصود آن حركتهاي انقلابي است كه مستقل و جدا از حركت مهدوي باشد و در راهي كه خود امام مهدي (عج ) آن را ترسيم كرده است حركت نكند يعني بر پايه تمسك به ولايت امام زمان (عج ) استوار نباشد و براي زمينه سازي ظهور آن بزرگوار تلاش و فعاليت نكند. تصديق اين احاديث شريفه توسط خط سير انقلاب امام خميني (ره ) 3 ـ قيام امام خميني به طور عملي زمينه ساز انقلاب بزرگ مهدوي است اين مساله را با توجه به متناسب بودن دستاوردهاي اين انقلاب با هدف هاي انقلاب امام مهدي (عج ) استدلال مي كنيم و اين استدلال نقش مهمي در اثبات صحت اين احاديث دارد با توجه به اينكه احاديث از سرچشمه هاي وحي صادر شده است حتي اگر سندهاي آنها مورد خدشه باشد; آنچه كه نهضت امام خميني به وجود آورده با آنچه اين اخبار از آن خبر داده تطبيق ميكند. هر چند اين اخبار بيش از هزار سال پيش از وقوع اين نهضت صادر شده است يعني در زماني كه اوضاع آن روز طوري نبوده كه حتي اشاره اي بر آنچه كه اين احاديث از آن خبر مي دهند (مثل نقش ايران در زمينه سازي براي ظهور امام مهدي موعود « عج » وجود داشته باشد و اين ثابت مي كند كه آنچه از اخبار وارد شده اخباري غيبي است كه صدور آن جز از سرچشمه وحي يا از كسي كه از اخبار غيبي آگاه است ممكن نيست . هدفهاي انقلاب مهدي (عج ) و دستاوردهاي انقلاب امام خميني در ابتدا بايد هدف هاي انقلاب مهدوي و آنچه را كه خدا با دست ولي خود (عج ) انجام خواهد داد بشناسيم ; سپس چيزهايي را كه نهضت امام خميني به وجود آورده و اثرگذاريهايي كه در صحنه عمل داشته است و ارتباط آنها با اهداف انقلاب مهدوي و تناسبي كه بين آنها وجود دارد را بشناسيم تا ميزان صحت اين سخن كه نهضت امام خميني زمينه ساز ظهور حضرت مهدي (عج ) است شناخته شود. آنچه كه خداوند تبارك و تعالي به دست مهدي موعود(عج ) به وجود خواهد آورد از اخبار غيبي است كه در آينده محقق خواهد شد; بنابراين راه شناخت آنها در رجوع به سرچشمه هاي وحي و تدبر در آيات كريمه و احاديث صحيح نبوي به ويژه رواياتي كه مورد اتفاق همه فرق اسلامي است و به دست آوردن اهداف عمومي انقلاب بزرگ مهدوي مي باشد. اما آنچه كه به قسمت دوم قضيه برميگردد اينكه نهضت امام خميني يك حركت معاصر است و ميتوان دستاوردهاي سازنده آن را با تامل و دقت در دگرگونيها و تغييراتي كه در همه جهان به وجود آورده درك كرد به طوري كه ارزشهاي اسلامي را زنده كرد و آثاري در جهان اسلام و غير آن به جا گذاشت و آثاري نيز از ادامه اثر گذاري هاي محسوس آن انتظار مي رود. اهداف انقلاب مهدوي در نصوص و متون ديني در قرآن كريم و احاديث شريفه اي كه مورد اتفاق همه مسلمانان است هدف هاي عمده اي براي انقلاب بزرگ مهدوي بيان شده است كه به اختصار ذكر مي كنيم . 1 ـ شماري از آيات قرآن بر برتري وغلبه اسلام بر همه اديان و آشكار شدن خورشيد اسلام تصريح دارند; مانند آيه هاي 32 و 33 از سوره توبه و آيه هاي 8 و 9 از سوره صف . احاديث شريفي كه از اهل سنت و شيعه نقل شده اند و نيز مفسران شيعه و سني اتفاق نظر دارند به اينكه اين هدف كه تحقق آن حتمي است (چون اراده خدا به آن تعلق گرفته ) تنها در زمان مهدي منتظر(عج ) برآورده خواهد شد . (19 ) 2 ـ پايان دادن به برگشت از دين حق و پيروي و دوستي مسلمانان از يهود و نصارا; كه قرآن در آيه هاي 51 ـ 54 سوره مائده از آن خبر داده است ; همچنين علامه طباطبايي در تفسير ترجمه شده قيم خود « الميزان » با بيان مفصلي استدلال مي كند كه اين حوادث در عصر مهدي موعود(عج ) جريان مي يابد . (20 ) 3 ـ پايان دادن به ستم و جور و برپا كردن حكومت عدل اسلامي در سراسر جهان ; به طوري كه آياتي از قرآن و احاديث شريفي كه بر صحت آنها اتفاق نظر وجود دارد بر اين امر تصريح كرده اند. 4 ـ نابود كردن شرك و پاك نمودن زمين از آن به طور كامل و نشر توحيد محض وعبادت حقه براي خداوند تبارك و تعالي ; همانطور كه از آيه 55 سوره نور و آيه 56 سوره ذاريات و ... استفاده ميشود; (21 ) همچنين برپا كردن جامعه توحيدي شايسته كه تنها خدا را عبادت كنند و به او شرك نورزند ونماز را به پا دارند و زكات را بپردازند و امر به معروف و نهي از منكر كنند. 5 ـ واگذاري حاكميت زمين به بندگان شايسته خدا و كساني كه در زمين به جهت وابستگي خود به دين توحيدي ضعيف نگه داشته شده اند; شماري از آيات كريمه قرآن ; مانند آيه 55 سوره نور و آيه 5 سوره قصص و 105 سوره انبيا به اين امر اشاره دارد . آنچه گفته شد بنا به استناد آيات كريمه و احاديث صحيح نبوي از اهداف عمومي انقلاب بزرگ مهدوي هستند. پي نوشتها 17 ـ در رابطه با آنچه مربوط ميشود به اين مطلب مراجعه شود به عنوان مثال به كتاب « پا به پاي آفتاب » كه شامل مصاحبه با تعدادي از شاگردان ياران و نزديكان امام است . 18 ـ صحيفه نور ج 21 ص 107 ـ 108 چاپ اول . 19 ـ رجوع شود به تفسير فخر رازي ج 16 ص 40 و تفسير الدرالمنثور السيوطي ج 24 ص 176 و تفسير طبري ج 14 ص 215 و تفسير قرطبي ج 8 ص 121 و مجمع البيان الطبرسي ج 5 ص .35 20 ـ تفسير الميزان ج 5 ص 366 ـ .400 21 ـ رجوع شود به تاريخ غيبت كبرا سيد محمد صدر ص 254 . امام خميني (ره 9 در بساري از سخنان خود حكومت اسلامي را كه خود او آن را به وجود آورده است چنين توصيف مي كند كه اين حكومت حكومت امام مهدي (عج ) است و او حافظ اين دولت است انقلاب امام خميني جدا از انقلاب بزرگ مهدوي نيست بلكه بخشي از ان است و همان هدف هاي استراتژيك آن را درباره برپايي حكومت جهاني اسلام دنبال مي كند
پنجشنبه 6 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 351]
-
گوناگون
پربازدیدترینها