واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: View Full Version : چند سئوال از كتاب درسي برنامه نويسي شي گرا به زبان c++ rezapazahr03-09-2007, 08:46 PMسلام خدمت همگي شما ان شاءالله در تمامي مراحل زندگي موفق وسربلند باشيد به قدري پاسخ اين چند سئوال برام مهمه كه حاضرم در قبال حل اين مسائل از شرمندگي شما و همگي در بيام... هر چند كه باز نميتونم از شرمندگيتون در بيام (هرچندتاشونم كه حل كنيد باز ممنونم) فقط تورو به خدا هر چه سريع تر جواب بديد(از دوستان اگه كسي پاسخ سئوالات رو ميدونست دريغ نكنه) (تمامي سئوالات برگرفته از كتاب درسي برنامه نويسي شي گرا به زبان c++ آقاي جعفر نژاد قمي هستش) فصل 6: سئوال اول: کلاسی به نام Tictactoe تعریف کنید که با آن بتوانید دوز بازی را انجام دهید . این کلاس حاوی یک آرایه دو بعدی 3*3 و از نوع صحیح است . سازنده کلاس باید عناصر را برابر صفر قرار دهد . دو بازیکن بازی می کنند . بازیکن اول عدد 1 را در مربعی قرار می دهد و بازیکن دوم عدد 2 را در مربعی قرار می دهد . حرکتها باید در خانه های خالی انجام شوند . پس از هر حرکت ، کنترل می کنید که آیا کسی برنده شده است یا خیر. برنامه باید بتواند نوبت را رعایت کند و مشخص کند که کدام بازیکن باید اول شروع کند. فصل هفتم 7: سئوال دوم کلاسی به نام date ایجاد کنید که قابلیتهای زیر را داشته باشد تاریخ را با فرمتهای زیر به خروجی ببرد. ddd yyyy mm/dd/yy month 14,1999ب . سازنده هایی داشته باشد که بتواند تاریخ را به هر یک از سه شکل فوق مقدار اولیه دهد. سؤال 3: کلاسی به نام saving برای حساب پس انداز ایجاد کنید . یک عضو داده ای استاتیک به نام rate تعریف کنید که نرخ بهره ماهانه را نگهداری می کند. هر عضو کلاس حاوی یک داده اختصاصی به نام savebal است که میزان موجودی را مشخص می کند تابع عضوی به نام Calculate() بنویسید که بهره ماهانه را با ضرب savebal در rate و تقسیم آن بر 12 محاسبه می کند . این بهره باید به savebal اضافه شود. تابع عضو استاتیک به نام Modify() بنویسید که بتواند مقدار rate را عوض کند. برنامه ای بنویسید که این کلاس را به کار گیرد . دو شی ء از این کلاس را ایجاد کنید و نام آنها را s1 و s2 انتخاب کنید موجودی آنها را به ترتیب 10000 و 15000 و نرخ بهره را 3% در نظر بگیرید . سپس بهره ماهانه را حساب کرده ، موجودی جدید را برای هر شی ء چاپ کنید . سپس نرخ بهره را با تابع عضو استاتیک به 4% تغییر دهید و محاسبات را دوباره انجام داده خروجی را تولید کنید. فصل هشتم: سؤال 4: یکی از مثالهای جالب در خصوص تعریف مجدد عملگر () این است که دسترسی به عناصر آرایه دو بعدی را راحت تر می کند یعنی به جای اینکه عناصر آرایه دو بعدی را به صورت X[i][j] دستیابی کنیم بتوانیم به صورت X(i,j) به آن دستیابی داشته باشیم . تابع عملگری بنویسید که این کار را انجام دهد سؤال 5: کلاسی برای چند جمله ای ایجاد کنید نمایش داخلی کلاس چند جمله ای (polynominal) آرایه ای از جملات است هر چند جمله حاوی یک ضریب و یک توان است به عنوان مثال جمله 2*4 دارای ضریب 2 و توان 4 است. توابعی برای دریافت چند جمله ای بنویسید. کلاس باید قابلیت های زیر را داشته باشد · عملگر + را برای جمع دو چند جمله ای مجدداً تعریف کنید. · عملگر – را برای تفریق دو چند جمله ای مجدداً تعریف کنید. · عملگر انتساب را برای انتساب یک چند جمله ای به چند جمله ای دیگر مجدداً تعریف کنید. · عملگر * را برای ضرب دو چند جمله ای مجدداً تعریف کنید. · عملگر های += ، -= ، *= را برای چند جمله ایها مجدداً تعریف کنید. فصل دهم: سؤال 6 : سلسله مراتبی را برای کلاس Quadrilateral ، Trapezoide، Prallelogram،Rectangle و quareبنویسید. از Quadrilateralبه عنوان کلاس پایه سلسله مراتب استفاده کنید . این سلسله مراتب را با جزئیات کامل رسم کنید . داده های اختصاصی Quadrilateral باید مختصات چهار گوشه Quadrilateral باشد . برنامه ای بنویسید که اشیایی از این کلاس را ایجاد کرده نمایش دهد. سؤال 7: نام هر شکلی را که به ذهن شما می رسد یادداشت کنید ( دو بعدی یا سه بعدی) و سپس آن شکلها را در یک سلسله مراتب شکل نشان دهید . کلاس پایه را shape در نظر بگیرید . کلاس های twodime و threedime از آن مشتق می شوند . پس از رسم سلسله مراتب هر یک از کلاس های این سلسله مراتب را تعریف کنید. 8- برنامه مربوط به سیستم حقوق و دستمزد را که در این فصل آمده است طوری تغییر دهید که اعضای اختصاصی birthdate (شی ای از نوع date ) و code (از نوع صحیح ) را به کلاس employee اضافه کند. فرض کنید این سیستم ، هر ماه یک بار اجرا می شود برنامه هنگام محاسبه حقوق کارکنان اگر ماه جاری ، تاریخ تولد کارمندی بود ، به حقوق وی 5% اضافه کند. 9- سلسله مراتب وراثت را که در تمرین 10 فصل 10 ایجاد کردید ، طوری تغییر دهید که کلاس Shape یک کلاس انتزاعی باشد که حاوی رابطی یه سلسله مراتب باشد . twodime و threedime را از کلاس shape مشتق کنید . این کلاس را چاپ کنید . توابع مجازی Area و Volume را نیز منظور کنید تا در هر شی ء بر حسب نیاز به درستی عمل کنند. برنامه ای بنویسید که سلسله مراتب کلاس shape را امتحان کند. فصل 12 : 10- یک تابع کلی برای جستجوی دو دویی بنویسید سپس برنامه ای بنویسید که آن را برای انواع مختلفی از اطلاعات به کار گیرد. 11- یک تابع کلی بنویسید که یک آرایه و یک مقدار را به عنوان پارامتر دریافت کرده ، محل اولین وقوع آن مقدار را در آرایه برگرداند ، چنانچه آن مقدار در آرایه موجود نبود ، مقدار -1 را برگرداند. بسيار بسيار ممنون اون كسيم كه سريع تر كمكي در حق ما بكنه يا علي سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2992]