تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با اخلاق نيكو، گفتار نرم مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820131935




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درآمدي بر اعجاز نهفته در اصوات و آواي قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: درآمدي بر اعجاز نهفته در اصوات و آواي قرآن
گروه خبرنگاران افتخاري / جمشيد غضنفري: اعجاز نهفته در اصوات و آواي قرآن، يكي از ابعاد اعجاز قرآن است كه تاكنون مورد توجه بايسته قرار نگرفته است. اعجاز صوتي قرآن كريم يعني تأثيرات موسيقي و صوت قرآن بر خوانندگان و شنوندگان آن؛ تأثيراتي كه پس از شنيدن صوت و كلام قرآن و موسيقي دلنشين آن پديد مي‌آيد و نه از پس معاني و محتواي ارزشمند گنجانيده در آن.
امام رضا عليه‌السلام مي‌فرمايد: «خداوند قرآن را براي زمان خاص و افراد مخصوص قرار نداده است. لذا در هر زماني اين قرآن جديد و تازه خواهد بود.»

يك نوع موسيقي دروني در كلام قرآن وجود دارد كه احساس شدني است، اما تن به تشريح نمي‌دهد. اين موسيقي در تار و پود الفاظ و در تركيب درون جمله ها نهفته است.

تلفيق صوت و كلام، مقوله اي اسرارآميز و پيچيده است كه در جهان اسلام و ايران كمتر شاهد تحقيقات بنياني راجع به آن بوده ايم. اين در حالي است كه احتمال مي‌رود آيات بسياري در قرآن وجود داشته باشد كه در صورت قرائت صحيح، ايجاد ارتعاشات صوتي كند كه باعث حصول انرژي‌هاي مثبت براي انسان‌ها باشد.

انرژي‌هايي كه فراتر از حواس، قابل درك و فهم است. اما هنوز توجهي بايسته به تأثيرات الفاظ قرآن نشده است گر چه در تحقيقاتي اندك، به جنبه اعجازي شنيدن آيت قرآن پرداخته شده است.

ممكن است تشابهات بعضي از حروف مقطعه درجاتي والا از تأثيرات صوت و كلام را در درون داشته و خود كليدي براي تأثيرگذاريهاي صوت و كلامي آيه هاي بعدي آن سوره ها در قرآن باشند. كما اينكه اين حروف قابل ترجمه به زبان‌هاي ديگر نيست.

گروهي از پژوهشگران و پزشكان كشورمان در سال 1382 اقدام به آزمايشات و تحقيقات جالبي نمودند. آنان طي اين آزمايش 40 بيمار همسان كه نياز به عمل جراحي داشتند را به دو دسته مساوي تقسيم نمودند.

در روز عمل براي يك گروه از آنها از صبح زود تا لحظه عمل كه بعدازظهر همان روز بود به پخش تلاوت آيت قرآن در اتاقشان پرداختند و براي گروه دوم اين كار را صورت ندادند و صداي عادي محيط بيمارستان در اتاق آنها به گوش مي‌رسيد.

سپس در هنگام عمل، نتايج متفاوت و جالبي براي پزشكان و پژوهشگران حاصل آمد. گروهي كه از صبح در معرض شنيدن قرائت آيت قرآن در اتاق خود بودند از آرامشي بالاتر، ضربان قلب طبيعي‌تر و اضطراب و دغدغه كمتري برخوردار بودند.

اين احساسات و تأثيرات تنها ناشي از شنيدن آيت قرآن است چون آن بيماران معاني آيت شنيده شده را نمي‌دانستند كه بگوييم معاني آيت در آنها تأثير داشته است.

به نظر مي‌رسد علاوه بر فوايد معجزه آساي شنيدن آيت وحي، خواندن اين آيت نيز داراي تأثيري معجزه آسا باشد.

در قرآن و بسياري از احاديث به درست قرائت شدن آيات عربي توصيه شده و حتي گفته شده كه اگر سواد عربي هم نداريد و مفاهيم عميق مطرح شده در اين كتاب آسماني را متوجه نمي‌شويد با اين حال باز هم به قرائت آيات به عربي صحيح بپردازيد يا به قرائت آنها گوش فرا دهيد.

شايد واجب بودن قرائت حمد و سوره با صداي بلند در نمازهاي صبح و مغرب و عشاء براي مردان، وسيله اي براي بهره مندي از انرژيهاي خداوندي در آن اوقات شبانه روزي باشد. حال با توجه به توصيه هايي كه از جانب خداوند متعال، پيامبر صلي الله عليه وآله و امامان بزرگوارمان شده است و با استناد به فرمايشات آنان احتمال بر اين نكته ميرود كه به جز معاني ارزشمند و نكات انسان‌ساز آيه‌ها، در قرآن، رموز و شگفتي‌هاي صوتي و كلامي نيز وجود دارد.

بنابراين در پس قرائت صحيح آيت قرآن، هاله‌هايي از انرژي‌هاي مافوق درك آدمي در پيرامون او ايجاد مي‌شود.

ممكن است تشابهات بعضي از حروف مقطعه درجاتي والا از تأثيرات صوت و كلام را در درون داشته و خود كليدي براي تأثيرگذاري‌هاي صوت و كلامي آيه‌هاي بعدي آن سوره‌ها در قرآن باشند. كما اينكه اين حروف قابل ترجمه به زبان‌هاي ديگر نيست.

در قرآن، عمل تكرار شايد در جهت تأثيرگذاري بهتر قدرت‌هاي مستتر آن سوره يا آيه باشد. مانند سوره الرحمن.

همين‌طور در روايات نيز براي گرفتن تأثيرات ذكر، آيه يا سوره‌هاي قرآن، به تكرار آن سفارش شده است. اين تأكيد بر تكرار ذكر سعي بر ايجاد تأثيرات نهفته در آن اذكار را دارد.

با توجه به روايات مربوط به قرائت درست قرآن، مي‌توان گفت، صحيح قرائت كردن كلمات و حروف و رعايت كامل قواعد تلاوت، باعث مي‌شود كه سمفوني اصوات كنار هم شكل گيرد.

در اين صورت تأثيرگذاري‌هاي شگرف و زندگي‌ساز را براي انسان ايجاد مي‌نمايد. تأكيد بر قرائت قرآن به همان زبان عربي با صوت زيبا و ترتيل، تصديقي بر اين ادعاست؛ وگرنه به جاي توصيه بر آن، به ترجمه سفارش مي‌شديم.

گمان بر اين است تنها خواندن معاني آيت تأثير خاصي بر انسان ندارد و اين تلفيق صوت و كلام است كه با قرائت درست تأثيرگذار است.

يك نوع موسيقي دروني در كلام قرآن وجود دارد كه احساس شدني است، اما تن به تشريح نمي‌دهد. اين موسيقي در تار و پود الفاظ و در تركيب درون جمله‌ها نهفته است.

آنچه گذشت، گامي كوتاه، شتابان و ابتدايي بود به سوي جنبه‌هاي ديگر از اعجاز معجزه جاويدان پيامبر خاتم محمد مصطفي صلي الله عليه وآله. با توجه به اين كه منابع مربوط به اعجاز قرآن تاكنون به اين جنبه از قرآن توجه نكرده‌اند، مي‌توان اعجاز صوتي اين كلام آسماني را پرده‌هاي جديد از معجزات قرآن دانست كه اگر به درستي شناخته و شناسانده شود، بشر را به خضوع و فروتني در برابر آن فراخواهد خواند. روشن است كه اين موضوع نيازمند تأمل، تحقيق و بررسي بيشتر است.

مقاله حاضر تنها بر آن است تا طرح موضوع كرده و نگاههاي ژرف را به اين جنبه ناشناخته اعجاز قرآن معطوف دارد.

بدان اميد كه در آينده نزديك اعجاز صوتي قرآن نيز در كنار ديگر جنبه‌هاي اعجاز آن در منابع علوم قرآني مورد توجه قرار گيرد.

********************************************************************

منبع: مجله انديشه صادق، شماره 15.
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 342]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن