واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: فرزند شهيد مطهري: استاد مطهري مصلح اجتماعي بود
اسلام آباد - علي مطهري روز سه شنبه در اسلام آباد تاكيد كرد استاد شهيد ، مصلح اجتماعي بود.
به گزارش ايرنا ، وي كه به دعوت مركز تحقيقات اسلامي پاكستان به اين كشور سفر كرده است ، در جمع صدها تن از نخبگان ، انديشمندان ، استادان ، دانشجويان و شخصيتهاي فرهنگي و مذهبي افزود: مصلح بودن مهمترين رمز ماندگاري و زنده شدن افكار و انديشههاي شهيد مطهري است.
علي مطهري با اشاره به جنبههاي مختلف شخصيت استاد شهيد اظهار داشت :
ايشان فلسفه را براي فلسفه يا فقه را براي فقه و خطابه را براي خطابه و عرفان را براي عرفان و مبارزه را به خاطر مبارزه نميخواست بلكه صرف نظر از ارزش ذاتي علم و عرفان و مجاهدت درراه خدا، همه اينها را براي اصلاح جامعه اسلامي ميخواست.
وي با تاكيد بر اينكه شهيد مطهري قايل به اصلاح در دو بعد فكر و عملي بود، تصريح كرد: ايشان معتقد بودند كه طرز تفكر مسلمين درباره اسلام آسيب ديده و تا زماني كه طرز فكر خود را درباره اسلام اصلاح نكنيم هيچ گونه اصلاحي در جامعه صورت نخواهد گرفت.
استاد دانشكده الهيات دانشگاه تهران با اشاره به تاثيرگذاري افكار و انديشههاي شهيد مطهري در جامعه اسلامي گفت: استاد شهيد هموار در طول زندگي خود در جهت تشخيص درد جامعه اسلامي و درمان آن حركت كردند.
علي مطهري درباره ديدگاه استاد شهيد درباره امر به معروف و نهي از منكر گفت: استاد شهيد معتقدند كه اين اصل يگانه اصلي است كه ضامن بقاي اسلام است.
وي افزود: در گذشته جامعه اسلامي دايرهاي بوده به نام دايره حسبه كه وظيفه آن نظارت عمومي بر امور جامعه از قبيل بهداشت ، مساجد و منابر، بازار مسلمين و كار فروشندگان بوده است ، به تدريج دايره امر به معروف و نهي از منكر در ديد مسلمين كوچك شد و محدود به چند مساله ساده گرديد، در حالي كه موضوع اين اصل مهم اسلامي از حادثهاي مانند حادثه كربلا تا گرفتن ناخن را شامل ميشود.
علي مطهري اظهار داشت : استاد شهيد معتقدند اينكه گفتهاند مرز امر به معروف و نهي از منكر عدم ضرر مالي يا جاني است در موضوعات كوچك و كم اهميت درست است اما در موضوعات بزرگ امر به معروف و نهي از منكر مرز نمي شناسد چنانكه امام حسين (ع ) خود و اصحابش را در راه اين اصل فدا كرد و راضي به اسارت اهل بيت خود شد.
وي از سيد جمالالدين اسدآبادي و علامه اقبال لاهوري به عنوان مصلحان بزرگ نام برد كه در جهت درمان درد جوامع اسلامي حركت كردند.
فرزند شهيد مطهري با اشاره به اينكه استاد شهيد بهترين راه براي بازگشت به شخصيت و هويت جامعه اسلامي را معرفي ايدئولوژي اسلامي دانستند ، گفت :
برخي از روشنفكران براي مبارزه با فرهنگ غرب به ماركسيست متوسل شدند اما استاد مطهري نشان داد كه راه ما از ماركسيست جداست و دشمنان اصلي ما ماركسيست و فرهنگ غربي است .
علي مطهري با اشاره به حديثي از امام جعفر صادق (ع ) اظهار داشت : شهيد مطهري مصداق حديث امام جعفر صادق (ع ) مبني بر اينكه هر كس كه عالم بر زمان خود باشد و بداند جامعه او آبستن چه حوادثي است هيچوقت قافلگير نمي شود.
عضوهيات مديره بنياد علمي فرهنگي شهيد مطهري ، آينده نگري را يكي از ويژگيهاي بارز استاد شهيد دانست و افزود:شهيد مطهري در همان دوران كوتاه حيات خود در زمان بعد از انقلاب ، به مسايلي چون دمكراسي ، آزادي انديشه ، آزادي بيان ، استقلال سياسي و فرهنگي ، نقش زنان در جامعه اسلامي و عدالت اجتماعي پرداخت .
علي مطهري گفت : استاد شهيد درباره آزادي عقيده معتقدند هيچ مكتبي به اندازه اسلام بر آزادي عقيده تاكيد نكرده اما مقصود از آزادي عقيده ، آزادي عقايدي است كه ناشي از تفكر باشد نه پيروي از آباء و اجداد يا پيروي از اكثريت ، و خلاصه ناشي از اوهام و خيالات نباشد بلكه از قوه عاقله سرچشمه گرفته باشد، به علاوه در مساله آزادي عقيده استفاده از فريب و نيرنگ ممنوع است و مثلا نميتوان يك فكر باطل را با ابزار آيات و روايات به خورد افراد ناآگاه داد.
وي با بيان اينكه شهيد مطهري عدالت اجتماعي را براي جامعه اسلامي ضروري مي دانست افزود: نبود عدالت اجتماعي موجب بوجود امدن ناهمواريهاي اجتماعي و عقدههاي رواني ميشود بنابراين عدالت اجتماعي يكي از مسايلي مهمي بود كه شهيد مطهري به آن توجه ويژهاي داشت .
علي مطهري اظهار داشت :در جامعه ضروري است كه شرايط براي همه يكسان و تبعيضي وجود نداشته باشد واگر در چنين جوامعي كسي از ديگري جلو افتاد به ميزان استعداد و توانايي خودش است كه اسلام اين جوامع را به رسميت مي شناسد.
استاد دانشگاه تهران تصريح كرد: شهيد مطهري در باب نقش زن در جامعه اسلامي بر دو مساله تاكيد داشتند يكي مساله حجاب و ديگر حفظ حريم و عدم اختلاط با مردان .
علي مطهري با اشاره به نگاه استاد شهيد به استقلال فرهنگي تصريح كرد: بر اساس ديدگاه شهيد مطهري ،ما بايد اسلام را يك دين كامل و جامع و بينياز از ساير مكاتب بدانيم ، در غير اين صورت در ورطه التقاط سقوط ميكنيم ،در گذشته ميخواستند براي باب طبع و عصري كردن اسلام آن را بر ماركسيسم منطبق سازند و عناصري از ماركسيسم در آن وارد كنند، امروز به شكل ديگري اين كار صورت ميگيرد، عناصري از حقوق مدني غربي را به نام اسلام بيان مي كنند و بر آزادي و دمكراسي به مفهوم غربي اين دو تاكيد دارند.
فرزند استاد شهيد مطهري در پايان سخنان خود به سوولات شركتكنندگان درباره انديشهها و افكار استاد شهيد پاسخ داد. #;۱۶۰
سه شنبه 21 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 262]