واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
بازار نشر ترفندهای ناشران هنری در شرایط رکود کتابهای هنری شکلی خاص از کتاب است که مسلما مخاطبان کمتری دارد. در نظر بگیرید کتاب به خودی خود در کشور ما مخاطب کمی دارد، حالا به این موضوع مخاطبان کتابهای هنری را هم اضافه کنید که مسلما تعداد مخاطبان را کاهش میدهد.
مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها شاید بیشترین آسیب را به کتاب های هنری وارد کرده باشد. هم کتاب هایی که دانشجویان باید برای زمینه های درسی خود تهیه کنند و هم کتاب هایی که جنبه سرگرم کننده دارند. هزینه تمام شده کتاب های هنری، به دلیل نفیس بودن معمولا بالاتر از کتاب های دیگر است. مدام از من سوال می کنند که چرا ناشران هنری مانند انتشارات یساولی در این شرایط سخت اقتصادی باز هم کتاب هایش را با کاغذ گلاسه منتشر می کند؟ در پاسخ به این پرسش باید بگویم وقتی که یک ناشر هنری قرار است آثار بزرگان هنرمند کشور مانند استاد کاتوزیان یا استاد فرشچیان را منتشر کند که آثارشان پر از رنگ و تونالیته است، ناچارند با کیفیت این آثار را منتشر کنند تا بتوانند گوشه ای از عظمت کار این استادان را چاپ کنند. جدای از بحث کاغذ، حتی اسکن این آثار هم هزینه بردار است. بسیاری از کتاب های غیرهنری با اسکنرهای معمولی اسکن می شوند که این کار را با یک اسکنر معمولی که در بازار 100 هزار تومان قیمت دارد، می توان انجام داد، اما ما و برخی دیگر از ناشران هنری اسکن آثار را هم به لیتوگراف تخصصی می دهیم تا از روی درام کارها را اسکن کنند. در نتیجه من نمی توانم از کار بزنم و کم فروشی کنم. چون اگر این کار را انجام دهم، کتابم دیگر برای مخاطب جذابیتی ندارد. پس کتابم بعد از همه تلاش ها در نهایت انبار می شود و خاک می خورد و در درازمدت مخاطب اعتمادش را از دست می دهد. با توجه به همه مشکلات موجود، سال گذشته به عنوان یک ناشر هنری، دو سیاست را اتخاذ کردیم. نخست این که ناچار شدیم اندازه کتاب را برای صرفه جویی در کاغذ، رنگ، تعداد فرم و تا حدی صحافی کوچک کنیم. به همین دلیل کتابی را که سال های قبل مثلا در قطع رحلی منتشر می کردیم، سال گذشته در قطع رقعی چاپ کردیم. از طرف دیگر سعی کردیم تعداد موضوع های کاری خود را کاهش دهیم. شاید سال های قبل اگر یک عکاس به ما مراجعه می کرد و پیشنهاد می داد مجموعه عکس های او از ابیانه را منتشر کنیم، حتما قبول می کردیم و با او قرارداد می بستیم، اما سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی نمی توانستیم این کار را انجام دهیم. پس سعی کردیم موضوعات کلی تر مانند ایران شناسی را منتشر کنیم. چون در این بازار دیگر کتاب های تخصصی از شهرهای مختلف مانند یزد و کرمان مخاطب چندانی ندارد و چاپ چنین آثاری به لحاظ اقتصادی برای یک ناشر هنری صرف نمی کند. این موضوع سبب شد که سراغ پروژه های جدید هم نرویم و خود را معطوف به همان پروژه های قبلی کنیم. چراکه برای ما به عنوان یک ناشر هنری حداقل یک کتاب باید سه چهار بار تجدید چاپ شود تا صرفه اقتصادی داشته باشد. وگرنه ناچارم برای هر کتاب با یک عکاس یا هنرمند جدید وارد قرارداد شوم و این خیلی به لحاظ اقتصادی صرف نمی کند. به هر حال ما با چنین ترفندهایی سال 93 را سر کردیم و امیدواریم قدری شرایط اقتصادی مناسب شود و ما هم بتوانیم اعتماد مخاطبان را جلب کنیم. رضا یساولی / مدیر انتشارات یساولی
 
شنبه 22 فروردین 1394 ساعت 03:10
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]