تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819105166




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقدهاي بيروني و دروني به عملكرد مجلس هفتم


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: نقدهاي بيروني و دروني به عملكرد مجلس هفتم


قانونگذاري- گروه سياسي:
تا اعلام رسمي پايان عمر مجلس هفتم 8 روز باقي است؛ 8 روزي كه در آن به احتمال زياد 4 جلسه علني پاياني مجلس برگزار شده و سپس هفتمين دوره قانونگذاري در كشور نيز به تاريخ پارلمان ايران سپرده خواهد شد.

مجلس هفتم به اين لحاظ كه دوران فعاليت آن مقارن با دو دولت با دو گرايش مختلف بود داراي نكات قابل تاملي است؛ هرچند اين امر در مقاطع مختلف زماني پس از انقلاب تكرار شده است. اگر چه در يك سال اول كار اين مجلس همچنان برخي اعتراضات از سوي جناح دوم خرداد درخصوص نحوه برگزاري انتخابات مجلس هفتم و اعتراض به رد صلاحيت كانديداهاي تندرو جناح اصلاح‌طلب نظام ادامه داشت اما پس از روي كار آمدن دولت نهم جامعه شاهد فضاي سياسي و گفتماني متفاوتي بود.

پيروزي محمود احمدي‌نژاد در انتخابات رياست‌جمهوري نهم اما نقطه عطفي در فضاي سياسي كشور به شمار رفت و به تبع آن مجلس هفتم را نيز به شدت تحت‌تأثير قرار داد.
توافق كامل ميان مجلس و دولت امر قابل انتظاري نبود اما انتقاد از دولت نيز چندان بزرگ به نظر نمي‌آيد.

در عين حال صاحب‌نظران تصويب طرح‌ها و ايجاد تغيير در لوايحي مانند تغيير ساعت رسمي كشور، مديريت خدمات كشوري، بازگشت ساعت كار بانك‌ها، تك شغله بودن حقوقدان‌هاي شوراي نگهبان، كميسيون ويژه اصل 44، ايستادگي در برابر برخي وزراي ناكار آمد در هنگام راي اعتماد به وزراي دولت نهم و ... را از جمله رويارويي‌هاي مجلس در دوره 4 ساله خود عنوان مي‌كنند.

نقد از درون

دفتر مطالعات سياسي مركز پژوهش‌هاي مجلس گزارشي درباره ارزيابي نقاط قوت و ضعف مجلس هفتم از ديدگاه خود ارائه داده است: «احتراز از بروز تنش‌هاي سياسي، انجام وظيفه نمايندگي و توجه به مشكلات و دغدغه‌هاي اصلي مردم، تعامل سازنده با دولت نهم، حفظ استقلال راي مجلس، تصويب قوانين كلان و راهبردي، داشتن نگاه نقادانه از بعد نظارتي به دولت و تلاش قانوني براي مبارزه با مصاديق فساد از جمله نقاط قوت اين مجلس بوده‌اند.»

مركز پژوهش‌ها سپس با آسيب‌شناسي فعاليت‌هاي مجلس هفتم خاطرنشان ساخت كه اولويت‌بندي طرح‌ها و لوايح در دستور كار و تصويب طرح‌ها و لوايح با قيد فوريت در اسرع وقت، خودداري از ارائه طرح‌هاي غيرضرور و تلاش براي مقابله با تورم و مهار آن تا هنگام پايان يافتن دوره اين مجلس (مجلس هفتم) ضرورت دارد.

مركز پژوهش‌ها همچنين دفاع از فناوري هسته‌اي را به‌عنوان يكي از مهم‌ترين رويكردهاي مجلس هفتم دانست و افزود: مجلس هفتم از طريق چندين مصوبه مهم بر ايفاي اين حق تاكيد كرد و مجلس هشتم نيز بايد همانند مجلس هفتم حساسيت بالايي نسبت به تحقق مطالبات ايران در اين زمينه داشته باشد.

نقاط ضعف

برخي از نمايندگان نمايندگان اقليت ، به اين نكته تاكيد مي‌كنند كه اگر چه هر يك از وكلاي مردم براي اثر‌گذاري بر فرايند‌هاي مجلس داراي اختياراتي است اما اين اكثريت است كه در بسياري از مناسبات توانايي اثر‌گذاري دارد:«اگر اقليت هر چه قدر قوي و مقتدر كار كند در نهايت يك راي دارد و در مجلس كيفيت راي مهم نيست بلكه كميت مهم است. شايد اقليت با اكثريت وزراي كابينه دولت نهم مخالف بودند ولي چون اكثريت راي داد پس آنها راي آوردند، مثلا اقليت با وزارت فرشيدي يا تبصره 13 مخالف بود ولي اكثريت راي داد.»

هادي حق شناس اينگونه سخنان خود در گفت‌وگو با يكي از خبرگزاري‌ها را كامل مي‌كند: «به هر حال تمام مجالس نقاط ضعف و قدرتي دارند اما براي ضعف و قدرت هر مجلسي اكثريت بايد پاسخگو باشد. اين اكثريت است كه سكان مجلس را در اختيار دارد».
مخبر كميسيون امنيت ملي نيز نگاه خاص خود را دارد: «بخشي از نقاط ضعف مجلس هفتم به ساز و كار قانونگذاري در كشور برمي‌گردد و اين مشكل ساختاري است و در مورد تمامي دوره‌هاي مجالس وجود دارد.

خلط شدن جايگاه قانونگذار و قانونگذاري با نيروي اجرايي در فرهنگ سياسي كشور از جمله مشكلات است و به همين دليل از قانونگذار انتظار امور اجرايي مي‌رود و قانونگذار هم خودش را در امور اجرايي دخيل مي‌كند.»

جلالي با بيان اينكه مجلس هفتم تيم اقتصادي منسجم و با برنامه‌ريزي‌ نداشته و اختلاف نظر جدي بين تيم اقتصادي مجلس وجود دارد گفت: مجلس هفتم در سال اول از تثبيت قيمت‌ها شروع كرد و در سال‌هاي آخر به رهاسازي و آزادسازي قيمت‌ها روي آورد و به‌نظر مي‌رسد هر دوي اين نظرات نادرست است.

نماينده مردم شاهرود در مجلس شوراي اسلامي اينگونه به سؤالات ايرنا درخصوص نقاط ضعف مجلس پاسخ گفت: مجلس هفتم در زمينه تعامل با دولت نيز مي‌توانست از موضع كارشناسي‌تر و دقيق‌تري برخوردار باشد و به‌نظر مي‌رسد مصلحت‌انديشي در اين دوره از مجلس بر واقع‌بيني ترجيح داشت.

به‌طور مثال در جريان استيضاح وزير آموزش و پرورش، راي ندادن به استيضاح وزير از نقاط ضعف مجلس هفتم است و دولت كار مجلس را انجام داد و وزير را بركنار كرد.
برخي منتقدان نيز با اشاره به نرخ واردات در سال ‌٨٥ و اقلام وارداتي، اين سؤال را طرح مي‌كنند كه مجلس چه اقدامي در مورد اين مسائل انجام داده است؟ چه اينكه مهم‌ترين عامل بروز آن بي‌انضباطي عنوان مي‌شود.

كاهش نرخ سود بانكي و تبعات آن بر اقتصاد كشور كه از سوي تيم اقتصادي قبلي دولت نهم و رئيس فعلي بانك مركزي هم رد مي‌شود از ديگر مسائلي است كه مجلس اهتمام لازم را نسبت به بررسي آن و سؤال از دولت نداشته است.

قبل، بعد و حالا

اعضاي كميسيون بهداشت و درمان نيز نظرات متفاوتي دارند. برخي از آنها در عين حال كه به اداي دينشان به مردم تاكيد دارند اما بازهم ظرفيت انجام كار بيشتر را براي مجلس هفتم متصور هستند. رفعت بيات، نماينده زنجان و عضو كميسيون بهداشت و درمان، خود را از معدود نمايندگاني مي‌داند كه تا حد توان و بيشتر از آن كار كرده است. وي در پاسخ سؤال خبرنگار همشهري اظهار داشت: حتي از ساعت‌هاي استراحتم وقت گذاشتم؛ پس براي چه بدهكار باشم؟ مسعود اميني، نماينده استهبان و نيريز نيز گفت: خودم را خيلي بدهكار مي‌دانم؛ چه قبل از نمايندگي، چه به‌عنوان نماينده و چه بعد از آن. عابد فتاحي نماينده مردم اروميه در خانه ملت انگار كه سوگند ياد مي‌كند.

وي تاكيد موكد دارد كه به مردم بدهكار است. فتاحي در پاسخ به اين پرسش به سه جمله اكتفا كرد: من، دكتر فتاحي نه از خود رضايت دارم، نه از مجلس. من دكتر فتاحي بدهكار هستم. من دكتر فتاحي به اندازه‌اي كه نتوانستم كاري براي مردم انجام بدهم بدهكارم. مهرانگيز مروتي ديگر عضو كميسيون بهداشت و درمان و نماينده مردم خلخال در خانه ملت اظهار داشت: من به تمام وعده‌هايي كه به مردم داده بودم عمل كردم. زماني خودم را بدهكار مي‌دانستم كه به وعده‌هايم عمل نمي‌كردم.

زمان ثبت نام

لاله افتخاري و امير رضا خادم 2 نماينده تهراني عضو كميسيون فرهنگي مجلس نيز معتقدند كه بايد اين سؤال را با توجه به حد انتظارات مردم پاسخ گفت. افتخاري در اين باره اظهار داشت: احساس نمي‌كنم كوتاهي كرده باشم، چه در كلان مجلس و چه در حوزه انتخابي. خادم نيز در اين باره توضيح داد كه فكر مي‌كنم انتظارات مردم از نماينده و واقعيت مجلس متفاوت است. از نظر انتظارات مردم، خودم را بدهكار مي‌دانم. حتي 10 درصد انتظاري را كه از نماينده مجلس وجود دارد برآورده نكرده‌ام، اما با توجه به واقعيت‌هاي موجود در مجلس در حد توان تلاش كردم.

همه مطالبات مردم

هاجر تحريري نيك‌صفت و ابراهيم كارخانه‌اي نمايندگان رشت و همدان در كميسيون آموزش و تحقيقات تاكيد دارند كه مطالبات همه مردم در مجلس هفتم برآورده نشده است. تحريري در اين‌باره تصريح كرد: از تمام تواني كه يك انسان معمولي دارد استفاده كردم، اما اين كار يك فعاليت جمعي است. مسلماً همه مطالبات مردم برآورده نشده است. ابراهيم كارخانه‌اي، نيز در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهري گفت: ما خودمان را بدهكار مي‌دانيم. اين مردم قابليت خدمت‌رساني بيش از اينها را دارند. اما سيد محمد‌تقي محصل همداني، نماينده مردم يزد در كميسيون قضايي و حقوقي مجلس، در واكنش به سؤال خبرنگار همشهري مبني بر اينكه در پايان مجلس هفتم چقدر از انتظارات مردم را برآورده كرديد و فكر مي‌كنيد چقدر به مردم بدهكار هستيد گفت: توقع مردم اين است كه نماينده كارهاي آنها را هم انجام دهد. زين‌العابدين طهماسبي سروستاني نماينده مردم فارس در كميسيون كشاورزي نيز گفت: خيلي خودم را بدهكار نمي‌دانم، ‌چون تلاش زيادي كرده‌ام. حميدرضا كاتوزيان عضو تهراني كميسيون صنايع و معادن نيز در پاسخ به اين پرسش اظهار داشت: همه بدهكارند.

ما هم بدهكاريم. بايد تلاش كنيم، ولي تا پايان دوره هشتم هم همه اين مطالبات برآورده نمي‌شود. فقط مجلس به مردم بدهكار نيست، دولت هم بدهكار است. پيمان فروزش نماينده زاهدان در كميسيون اقتصادي و ناصر عاشوري قلعه‌رودخاني، نماينده گيلان در اين كميسيون نظري مشابه ساير نمايندگان دارند.

فروزش معتقد است كه به‌عنوان نماينده مردم تا آخر عمر بدهكار مردم خودمانيم و ناصر عاشوري قلعه رودخاني نيز توضيح داد: در طول انقلاب خودم را بدهكار دانسته‌ام و به‌ويژه در حوزه انتخابي خود، آنچه در توان داشتم در طبق اخلاص گذاشته ام. چنانچه قصوري بوده ديگر در اختيار و توان ما نبوده است. ما چيزي كم نگذاشته‌ايم كه پيش وجدانمان شرمنده باشيم. علي‌افشاري، نماينده سميرمي كميسيون عمران نيز گفت: تا آنجايي كه توانستم وظايفم را انجام دادم، موفق هم بودم؛ البته نمي‌شود همه مردم را راضي كرد. محمد قمي، عضو كميسيون انرژي مجلس نيز اظهار داشت: هميشه به مردم بدهكاريم و از اينكه مجلس هفتم نتوانست مطالبات بحق مردم را برآورده كند و ماحصل كار، گراني وتورم شد عذرخواهي مي‌كنيم. ما در مجلس اقليت بوديم و حرفمان به جايي نمي‌رسيد. مجلس مي‌توانست بهتر از اين باشد. و بالاخره حسن رزميان مقدم عضو كميسيون اصل 90 مجلس نيز تاكيد كرد: فكر مي‌كنم وظيفه خودم را تا جايي كه در توان بوده انجام دادم. بدهي مال مسائل شرعي و اسلامي است. ما فقط در برابر خدا مسئوليم. مردم انتظار كار اجرايي دارند كه در اختيار دولت است.

تاريخ درج: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 13:58 تاريخ تاييد: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 15:20 تاريخ به روز رساني: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 15:09
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن