تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836030049
جام جم ایام - کاشفالغطاء، مجاهد استعمارستیز
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
شیخ محمدحسین کاشفالغطاء، از مراجع و علمای متفکر و مجاهد استعمارستیز و ضد صهیونیسم شیعه عراق در 1294 ق در نجف اشرف در خاندان علم و دانش به دنیا آمد.
جد اعلای او شیخ جعفر نجفی سرسلسله خاندان کاشفالغطاء بود. شیخ محمدحسین، مقدمات علوم، ادبیات، هیأت، حساب و هندسه را آموخت. آنگاه خارج فقه و اصول را از آیات عظام: سید کاظم یزدی، شیخ آقا رضا اصفهانی و آخوند خراسانی؛ کلام را از میرزا باقر اصطهباناتی، شیخ احمد شیرازی و شیخ محمدرضا نجفآبادی؛ و حدیث را از حاجمیرزا حسین نوری فرا گرفت و خود از فقیهان اصولی و از عالمان محقق و چیره دست گردید. وی مورد توجه علما، به ویژه سید کاظم یزدی بود و سید پاسخ بسیاری از پرسشهای علمی و فقهی را به او واگذار میکرد. پس از درگذشت برادرش شیخاحمد آل کاشفالغطاء، با وجود مرجعیت عام آیتالله آقاسیدابوالحسن اصفهانی، به مقام مرجعیت رسید و کسانی در هند، ایران، افغانستان، مسقط، و نیز عشایر عراق از وی تقلید میکردند. او از کسانی چون حاجمیرزا حسین خلیلی نجفی، شیخ علی خاقانی، شیخ عباسبن شیخ علی آل کاشفالغطاء و حاج میرزا حسین نوری اجازه روایت گرفت. در حوزه درس فقه او که عمدتاً در مسجد هندی نجف و آرامگاه میرزا حسن شیرازی تشکیل میشد، جمعی از طلاب و علما شرکت میکردند. شیخ محمدحسین ازآگاهیهای دینی و سیاسی برخوردار بود. هم جوهر دیانت اسلامی و تاریخ امت اسلامی را میشناخت و هم وضع زمان و سیاست حاکمان روز خود را در مییافت. از اینرو در همان حال که وظایف یک عالم دینی را انجام میداد، وقت خود را صرف مسائل عمده سیاسی و اجتماعی و آگاهانیدن ملل مسلمان و ستیز با امپریالیسم و صهیونیسم میکرد. کتاب «الدین و الاسلام او الدعوهالاسلامیه» او نقدی بر مبانی فکری غرب و نقش آن در جلوههای تمدن جدید است. کاشف الغطاء در این کتاب مهمترین مشکلات مبتلا به جوامع اسلامی را مطرح و درصدد حل و درمان آن برآمده است. او تنها عامل ضعف مسلمانان را ضعف دینی و نفوذ روح غربی در آنها میداند و برای مقابله با آن، تحقق وحدت مسلمانان را پیشنهاد میکند. سفرهای وی به کشورهای اسلامی، یکی از شیوههای عملی او برای بیدارسازی امت اسلامی و بخشی از اهتمام وی به امور مسلمانان بود. نخستین بار در 1328 ق به حجاز سفر کرد و پس از آن به شام و بیروت رفت. در این سفر ضمن دیدارهای گوناگون با عالمان و متفکران مختلف، برخی از آثارش را در لبنان به چاپ رساند. سپس روانه مصر گردید و در آن کشور با علما دیدار و گفتگو کرد و برای دانشجویان دانشگاه الازهر جلسه درس تشکیل داد و در چند کلیسای قاهره سخنانی ایراد کرد. او در نبردهای مسلحانه به انگلستان، طی جنگ جهانی اول (1332 ـ 1336 ق) و نیز در قیام ضد انگلیسی عراق به رهبری رشید عالی گیلانی (ربیعالثانی جمادیالاول 1360 ق) شرکت کرد و جنگید. در همین جنگ،صریحاً فتوای جهاد با اشغالگران انگلیسی را داد و از مردم خواست به عنوان یک تکلیف شرعی به جنگ برخیزند. از سفرهای مهم او سفر به فلسطین بود که در 1350 ق به منظور شرکت در «کنگره اسلامی قدس» انجام شد. این کنگره به مناسبت بعثت پیامبر اسلام (ص)، با حضور بیش از هزار و پانصد تن از علمای مسلمان در بیتالمقدس برگزار گردید. شیخ محمد حسین که از سوی علمای عراق در آن کنگره شرکت کرده بود، در مسجدالاقصی نماز خواند و هزاران مسلمان و از جمله علمای مذاهب مختلف عضو کنگره به او اقتدا کردند و پس از آن در دوازدهمین جلسه کنگره سخنرانی مؤثری ایراد کرد که بازتاب مثبتی در کنگره و جهان اسلام داشت. وی درباره احوال مسلمانان در گذشته و حال و پریشانی و انحطاط کنونی مسلمانان و لزوم وحدت میان آنان و پرهیز از اختلاف و پراکندگی سخن گفت. این سخنرانی در بیتالمقدس به چاپ رسید. در همین سفر از شهرهای دیگر فلسطین مانند حیفا، نابلس و یافا دیدن کرد. در بازگشت از سفر، مردم عراق از او به گرمی استقبال کردند. در همین اوان، وی در مسجد کوفه سخنرانی مبسوطی کرد که از خطبههای تاریخی او به شمار میآید. وی در این سخنان عظمت دیرین اسلامی را به یادآورد و درباره عقبماندگی کنونی امت مسلمان مطالبی گفت. شیخ محمدحسین در نجف دو فتوا درباره لزوم شرکت همه مسلمانان در جهاد برای نجات فلسطین صادر نمود. در 1367 ق/ 1948 م که دولت اسرائیل با حمایت دولتهای غربی در خاورمیانه پدید آمد، کاشفالغطاء با صراحت به مقابله برخاست و از اعتبار و نفوذ دینی و سیاسی خود در این جهت سود جست. او بر این باور که فرمانروایان کشورهای عربی در مبارزه با اسرائیل جدی نیستند. در 1352 ق نخستین بار به ایران سفرکرد و حدود هشت ماه در این کشور ماند و از بیشتر شهرهای بزرگ ایران مانند کرمانشاه، همدان، تهران، قم، شاهرود، مشهد، شیراز و بوشهر دیدار کرد او در همه جا به زبان فارسی با مردم سخن گفت و آگاهیهایی به مسلمانان داد و آنان را به بیداری و قیام برای مبارزه با استعمار فراخواند. وی هنگام اقامت در ایران پیامی به رزمندگان مسلمان فلسطینی فرستاد و آنان را به ادامه مبارزات ضد صهیونیستی تشویق نمود. کاشفالغطاء در همان سفر مدتی نیز میهمان آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری بود. احتمال فراوان دارد که کاشفالغطاء، آیتالله حائری و دیگر علمای قم را در جریان رویدادهای تأسف بار فلسطین قرار داده وآنان را ترغیب به صدور تلگرام اعتراضآمیزی به دولت ایران کرده باشد. به دنبال تحریم فروش اراضی فلسطین به یهودیان از سوی علمای فلسطین در 1352 ق، او نیز در پاسخ به استفتای محمدصبری عابدینـ مدرس حرم شریف قدسـ در خصوص فروش اراضی به یهودیان، حکمی هم مضمون با حکم علمای فلسطین صادر و در آن فروش اراضی فلسطین به یهودیان را به منزله جنگ با خدا و پیامبر و پایمال کردن دین اسلام اعلام نمود. وی همچنین در ربیعالثانی 1358 ق به سئوالهایی در مورد مسئله فلسطین پاسخ داد و تأکید کرد که دفع سلطه، همراهی در مبارزه با اشغالگران، خدمترسانی مالی و جانی به مردم فلسطین برای تضعیف دشمن و تحریم همه جانبه یهود و حامیان او، بر همه مسلمانان واجب است. کاشفالغطاء پس از ترک ایران به فلسطین رفت. وی دو بار دیگر نیز به ایران سفر کرد: یک بار در 1366 ق و بار دیگر در 1369 ق در جریان نهضت ملی ایران. او در 1371 ق بار دیگر به سوریه و لبنان رفت. در همین سال به کنگره اسلامی کراچی در پاکستان دعوت شد و در آنجا سخنرانی کرد و از شهرهای مهم پاکستان دیدار نمود. به طور کلی حیات علمی و سیاسی کاشفالغطاء برگرد چهار محول میچرخید: 1ـ تدریس و مرجعیت دینی، 2ـ سفرهای تبلیغی و سیاسی، 3ـ تحقیق و نگارش، 4ـ مبارزه سیاسی با استعمار و صهیونیسم. او از مصلحان اسلامی سده اخیر در جهان اسلام است. با اینکه تحت تأثیر آرای اصلاحی و انقلابی پیشگامان حرکت بیداری مسلمانان مانند سید جمالالدین اسدآبادی و شیخ محمد عبده و دیگران بود، اما عمق اندیشه، آشنایی با سیاست و مسائل زمان، صراحت در گفتار و شجاعت در عمل، جایگاه فقهی و مرجعیت دینی ـ در شرایطی که جهان اسلام از مصلحان بزرگ و انقلابی بسیار تهی بود ـ برجستگی ویژهای به وی بخشید و آموزشهای اصلاحی او را کارساز کرد. در زمینه اصلاحطلبی دین، عمدهترین افکار و پیشنهادهای او را میتوان چنین برشمرد: 1ـ دعوت به بازگشت به عظمت صدر اسلام. در آثار و سخنان کاشفا لغطاء، گذشتههای پر افتخار مسلمانان و مجد و تمدن کهن آنان یادآوری شده و راز آن پیشرفت ها و سرّ انحطاط سدههای اخیر امت اسلامی تشریح گردیده است. او معتقد است که نخستین گام برای رهایی مسلمانان، بازگشت به ایمان خالص و بیپیرایه صدر اسلام است. 2ـ فراخوانی مسلمانان به اتحاد. او تأکید بر اتحاد میان فرقههای مسلمان داشت. هر چند مانند بسیاری دیگر از منادیان وحدت اسلامی تعریف و تفسیر روشنی در این زمینه به دست نمیدهد، اما میخواهد که مسلمانان به این دعوت پاسخ مثبت دهند. او تا آنجا به نقش اتحاد اسلامی اهمیت میدهد که جنگهای صلیبی، حمله مغولان به امپراتوری اسلامی و نفوذ استعمار نوین غربی در جهان اسلام را معلول فقدان اعتماد میان مسلمانان میداند. از اینرو تلاش وی در دفاع از تشیع و شناساندن آن نیز به انگیزه زدودن غبارهای سوء تفاهم بین دو مذهب بزرگ اسلامی و نزدیکتر کردن شیعه و سنی بود. لذا علمای فِرَق مختلف اسلامی به او احترام میگذاشتند، چنانکه در کنگره قدس، علمای وهابی نیز پشت سر او به نماز میایستادند. بر اثر کوششهای وی در این زمینه بود که دو تن از استادان دانشگاه فاروق اول در بیروت، کتابی با عنوان« الاسلام بین السنة و الشیعة» نوشتند که در 1369 ق در بیروت چاپ شد. 3ـ فراخوانی به مبارزه با استعمار و صهیونیسم. کاشفالغطاء با پدیده امپریالیسم در آن روزگار آشنا بود. آگاهی او را در این زمینه میتوان در پاسخ وی به کنگره امریکایی «بحمدون» یافت. در 10 رجب 1373 ق، گارلند ایوانز هاپکینز، نایب رئیس «انجمن امریکایی دوستداران خاورمیانه» نامهای به کاشفالغطاء نوشت و در آن از وی دعوت کرد تا در کنگرهای که به منظور بررسی راههای همکاری اسلام و مسیحیت در مقابله با الحاد و مادهگرایی، با شرکت جمعی از پیشوایان دو دین در 18 شعبان همان سال در شهر بحمدون لبنان تشکیل میشد، شرکت کند. او این دعوت را رد کرد و علت شرکت نکردن خود را طی نامه مفصلی به امریکا فرستاد که به صورت کتاب «المُثُل العلیا» درآمد. وی در این نامه دیدگاههای خود را از استعمار غرب، امریکا، اسرائیل، مادهگرایی، کمونیسم، شوروی، مسیحیت، اسلام، دولت های اسلامی و انگیزه انجمن مذکور نوشت و علت شرکت نکردن خود را در چنان کنگرهای بیان داشت. 4ـ دعوت به رشد اقتصادی و فراگیری صنعت و دانشهای نوین. او با اینکه مسلمانان را به احیای ایمان صدر اسلام فرا میخواند و مبارزه با استعمار غربی را ضروری میدید، توجه داشت که یکی از راههای نجات از ارتجاع کهن و استعمار نوین، توسعه اقتصادی و آموختن علوم و فنون جدید است. وی در سخنرانی خود در مسجد کوفه، پس از بازگشت از کنگره فلسطین در این باره چنین گفت: غرب بر شرق مالک نشد مگر به صنعت و مکیدن از چشمههای ثروت. دین شریف ما همه مصالحی را که مفید ثروت است، برای ما بیان کرده و ضرورت رشد اقتصادی را گوشزد کرده است، و در پایان گفت: سعادت حاصل نمیشود مگر به دو وسیله: اتحاد و اقتصاد. از اشتغالات مهم شیخ محمدحسین کاشفالغطاء، نوشتن مقاله و کتاب بود. گفتهاند که شمار این آثار به هشتاد جلد میرسد. با اینکه او در اواخر عمر به بیماریهای گوناگونی دچار شده بود، همچنان به کار تحقیق و تدوین آثار ادامه میداد. آثار او عمدتاً برآمده از نیازهای فکری عصر و به منظور بیدار کردن مردم، پدید آمده است و برخی از آنها از اهمیت تاریخی ویژهای برخوردار است. به ویژه وی در نویسندگی و ادب دست داشت. نثرش زیبا و شعرش لطیف و استوار بود، از اینرو آثار او افزون بر ارزش علمی و اجتماعی، از اعتبار ادبی بسیار برخوردار است. کاشفالغطاء در ذیقعده 1373 ق در هفتاد و نه سالگی در کرند (در نزدیکی کرمانشاه) درگذشت و در قبرستان بزرگ نجف به نام وادیالسلام به خاک سپرده شد منبع: علمای مجاهد، محمدحسن رجبی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی 809
جمعه 29 اسفند 1393 ساعت 15:10
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام - عملکرد هیچدهمین دوره مجلس شورای ملی
مجلس هجدهم شورای ملی در دوره فعالیت خود از 27 اسفندماه 1332 تا 26 فروردین ماه 1335 جمعا 400 فقره لایحه و قانون در زمینههای مختلف به تصویب رساند مهمترین مصوبات این دوره از فعالیت مجلس شورای ملی موافقتنامه نفت و واگذاری حق استخراج و حمل و فروش آن به کنسرسیوم بینالمللی طجام جم ایام - زنی که ۳۶۰۰سال پیش جراحیمغز شده بود / عکس
باستانشناسان چینی پس از کشف جسد مومیایی شده یک زن که ۳۶۰۰ سال پیش میزیست در جریان تحقیق و آزمایش پی بردند که این زن ۴۰ ساله تحت عمل جراحی مغز قرار داشته است جسد این زن چینی در کنار چند مرده مومیایی شده دیگر در مقبرهای واقع در حاشیه یک رودخانه در غرب چین پیدا شده است باسجام جم ایام - یک افسر سوئدی در ژاندارمری ایران
شخصیت ماژور نیلسن دوماره افسر سوئدی و رئیس تشکیلات ژاندارمری در بروجرد بهرغم نقشِ نسبتا مهمِّ او در رویدادهای نخستین سال جنگ جهانی در ایران با این حال ناشناخته باقی مانده است مطابق برخی روایات اهمال و قصور او یکی از علل مهمِّ شکستِ اردوی ملّی در برابر نیروهای روس در غرب کجام جم ایام - مرجع تقلیدی که رمان میخواند + سند
حاج آقا نورالله اصفهانی متوفای حدود ۱۳۰۶ش عالم مجتهد و سیاستمدار برجسته ایران در قرن چهاردهم هجری است که علاوه بر اصراری که بر حفظ اصول داشت دارای افکاری نو و مترقی بود این عالم فرزانه که ازدانشمندان برجسته حوزههای علمیه و مجتهدان بنام به شمار میآمد از تحولات روز هم بی خبر نجام جم ایام - بقعه بی بی شهربانو
در شمال شرقی شهرری قسمت شمالی امینآباد در میان کوه بقعهای قدیمی قرار گرفته که به بی بی شهربانو شهرت دارد مردم آن را مدفن شهربانو دختر یزدگرد ساسانی و همسر امام حسین ع میدانند اما بین مورخین و محققین در این خصوص اختلافنظر است که در این شماره ضمن معرفی این بقعه به اختلافجام جم ایام - سدسازی در ایران باستان
سدسازی یا بندسازی از فعالیت های مهندسی به شمار می رود که شرایط تاریخی و جغرافیایی خاص مناطق در پیدایش شکل گیری و گسترش آن سهم به سزایی دارند در گذشته و در هر منطقه خاص جغرافیایی بنابر ضرورت یا نیاز ساکنین آن جا نسبت به ایجاد سد بند یا آبگیر اقدام می کرده اند تا نیازهای خود دردر ایام نوروز انجام میشود برپایی «تور گردشگری صنعتی» از پالایشگاه آبادان
در ایام نوروز انجام میشودبرپایی تور گردشگری صنعتی از پالایشگاه آبادانمدیر روابط عمومی شرکت پالایش نفت آبادان از برپایی تور گردشگری صنعتی از پالایشگاه در ایام نوروز خبر داد فرشید خائیز امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در آبادان از برپایی «تور گردشگری صنعتی» از پجام جم ایام - برگزاری همایش ملی جغرافیای تاریخی
در اولین روز همایش ملی جغرافیای تاریخی پژوهشگران از خلا روشی و مفهومی کتابهای نگاشته شده در این باره گفتند به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ایبنا حجتالاسلام هادی خامنهای رئیس پژوهشکده تاریخ اسلام در نخستین روز از اولین همایش ملی جغرافیای تاریخی که امروز 13 اسفندماه درجام جم ایام - نخستین پیشنهاددهنده ملی شدن صنعت نفت
۲۹ اسفند ۱۳۲۹ مجلس سنای ایران طرح ملی شدن صنعت نفت را تصویب کرد و سرانجام کشمکش قانونی برای ملی شدن صنعت نفت پایان یافت در روز 29 اسفند 1329 مجلس سنای ایران طرح ملی شدن صنعت نفت را تصویب کرد ملی شدن صنعت نفت در واقع پیشنهادی بود که ابتدا با امضای همه اعضای کمیسیون مخصوص نفت مججام جم ایام - نمایش اسناد تاریخی در ساختمان آرشیو ملی
معاون اداره کل اطلاع رسانی آرشیو ملی گفت نمایشگاه اسناد تاریخی از دوره صفویه تا قاجار که در کتابخانه ملی برپاست به لحاظ انتقال اطلاعات و نیز به دلیل وجوه هنری به کار رفته در آنها دارای ارزش بسیاری هستند معاون اداره کل اطلاعرسانی آرشیو ملی درباره نمایشگاه اسناد تاریخی از دجام جم ایام - تولد ترکیه مدرن
"توافقنامه لوزان" نام پیمان صلحی بود که در لوزان سوئیس در سال 1923 میان ترکیه از یک سو و متفقین از سوی دیگر به امضا رسید و باعث به رسمیت شناخته شدن کشور تازهبنیاد ترکیه از سوی کشورهای جهان شد ماجرای این صلح به جنگ جهانی اول و همراهی دولت عثمانی با آلمان و اتریش و مجارجام جم ایام - آتاتورک و همسر محجبهاش
گرچه کمال آتاتورک در تاریخ به کشف حجاب و ترویج پوشش اروپایی شناخته میشود اما همسر خود او چندان پایبند به سیاست های وی نبود و با حجاب در انظار ظاهر میشد مصطفی کمال پاشا معروف به آتاتورک در سال 1923 ترکیهٔ مدرن را بنیانگذاشت و خود تا زمان مرگش در سال 1938 به عنوان رئیسجمهوجام جم ایام - بزرگترین فاجعه تاریخ ایران در سال ۱۲۸۸ / عکس
طی سال های ۱۹۱۷ تا ۱۹۱۹ ایران با وجود اعلام بی طرفی در جنگ جهانی اول بیشترین آسیب را از این جنگ ویرانگر دید و در حدود نیمی از جمعیت کشور قربانی مطامع کشورهای بزرگ و استعمارگر آن دوران شدند اسناد این قتل عام قریب به ۱۰ میلیون نفری همچنان در ردیف اسناد طبقه بندی شده و سری انگلستاجام جم ایام - لوطیها و بابا شملهای تهران قدیم
در تهران قدیم یک دسته از مردم بودند که جزء پائین اجتماع به حساب می آمدند واگر چه از سواد و معلومات بی بهره بودند ولی به ارزش های اخلاقی و اصول مروت و جوانمردی پای بند بودند این دسته جماعتی از لوطیها و بابا شملها و داشهای محلات تهران بودند که آئین و سنت های مردانگی وجوانمردیجام جم ایام - چرخ و فلک دوره قاجار/ عکس
تصویر زیر جمعی از زنان با چادر و روبند و عدهای از مردان دوره قاجار را در سال 1324 قمری در کنار چرخ و فلک نشان میدهد منبع موسسه مطالعات تاریخ معاصر 771 دوشنبه 18 اسفند 1393 ساعت 13 28مجاهدان مشروطیت را به جامعه برگرداندند
معرفی کتاب مجاهدان مشروطیت را به جامعه برگرداندند شناسهٔ خبر 2516053 چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۶ دین و اندیشه > سایر مجاهدان بخش ناچیزى از کل جمعیت کشور بودند اما توانستند تحول بزرگى در نظام سیاسى پدید بیاورند آنان مشروطیت بربادرفته را به جامعه بازگرداندند و از این راهجام جم ایام - 22 اسفند، درگذشت آیت الله کاشانی
امروز 22 اسفند 1393 خورشیدی برابر با 22 جمادی الاول 1436 هجری و 13 مارس 2015 میلادی است رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده بدین شرح است هجری شمسی 22 اسفند 1293 میرزا حسنخان مشیرالدوله معروف به «پیرنیا» کابینه خود را تشکیل داد این کابینه تا هفتم-
گوناگون
پربازدیدترینها