تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813355589




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اشياي چغا ميش و الواح هخامنشي به ايران باز مي گردند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ اسفند ۱۳۹۳ (۱۰:۲ق.ظ)
سلطاني فر: اشياي چغا ميش و الواح هخامنشي به ايران باز مي گردند موج - سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با بازگرداندن اشياي چغاميش و الواح هخامنشي در آينده نزديک به کشور، پس از پرونده خوروين؛ دو پرونده پر کشمکشي خواهد بود که به نتيجه رسانده است.
به گزارش خبرگزاري موج، مسعود سلطاني فر معاون رييس جمهوري، رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در نشست خبري آخر سال که با حضور محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي و خبرنگاران رسانه‌ها برگزار شد، اعلام کرد: رسيدگي به اين پرونده‌ها زمان‌گير و پرهزينه است؛ خوشبختانه مراحل حقوقي و قضايي اين پرونده‌ها به نفع ايران بوده است، و به‌زودي خبر خوبي براي مردم ايران خواهيم داشت.
او افزود: تا پايان سال 94 اشياي چغاميش را به ايران بازمي‌گردانيم، در پرونده الواح هخامنشي نيز حکم خوبي گرفتيم اما مدعيان در دادگاه در حال اقداماتي هستند، بااين‌حال به روند پرونده اميدوار هستيم.
رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به استرداد 349 شي تاريخي خوروين، که 50 سال پيش غيرقانوني از کشور خارج شده بود، اشاره کرد و گفت: پس از منازعه 35 ساله و گرفتن حکم نهايي، مدعيان اين پرونده درصدد طرح مجدد ادعاي خود بودند، و اگر 48 ساعت تأخير مي‌کرديم امکان داشت اين اشيا ده‌ها سال ديگر در بلژيک باقي بماند.
ثبت جهاني شهر سوخته در سي‌وهشتمين اجلاس يونسکو در شهر دوحه قطر از ديگر مواردي بود که سلطاني فر به آن اشاره کرد و گفت: اين پرونده نيز پس از تلاش‌هاي مکرر و شبانه‌روزي به‌عنوان هفدهمين اثر جهاني به ثبت رسيد.
رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در ادامه اين نشست درباره پرونده نوروز گفت: اين هم از ديگر اقدامات مهمي بود که انجام گرفت، اين پرونده با عضويت 7 کشور به ثبت رسيده بود که با ابراز علاقه‌مندي 5 کشور ديگر اين پرونده با عضويت 12 کشور با محوريت ايران، براي ثبت مجدد به مرکز ميراث ناملموس جهاني ارسال مي‌شود.
او ديگر اقدام سازمان را در بخش ميراث فرهنگي اداره تعدادي از پايگاه‌ها و مجموعه‌هاي تاريخي به شيوه هيات امنايي اعلام کرد و گفت: هيات امناي 7 پايگاه ميراث جهاني، تخت جمشيد، ارگ بم، تخت سليمان، کاخ گلستان، بازار تبريز، سازه‌هاي آبي شوشتر، ميدان نقش‌جهان و مجموعه فرهنگي-تاريخي سعدآباد، متشکل از افراد حقيقي و حقوقي تعيين شد.
سلطاني فر افزود: با حضور مسؤولين سياسي، اقتصادي، و افراد ذي‌نفوذ و مطلع هر منطقه هيات امناي اين مجموعه‌ها تشکيل شد، با اين اقدام، توانستيم از توان و انرژي اين مناطق بهره‌مند شويم.
او اظهار اميدواري کرد براي سال 94 تعداد بيشتري از مجموعه‌هاي تاريخي و پايگاه‌ها به شيوه هيات امنايي اداره شود.
احداث موزه بزرگ خراسان دستاورد ديگر معاونت ميراث فرهنگي بود که سلطاني فر به آن اشاره کرد و اظهار داشت: قرار بود اين موزه تا سال 95 به بهره‌برداري برسد، خوشبختانه بعد از سال‌ها کش‌وقوس موفق شديم يک سال زودتر از موعد، در ايام دهه فجر سال 93 اين پروژه را به بهره‌برداري برسانيم.
او در خصوص آثار ملموس و ناملموسي که در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است نيز گفت:286 اثر در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است، از اين تعداد 152 اثر غيرمنقول،40 اثر منقول،54 اثر طبيعي و 40 اثر نيز ميراث معنوي است.
سلطاني فر در ادامه از راه‌اندازي طبقه دوم موزه ملي در ايام نوروز خبر داد و اعلام کرد: موزه ملي از سرمايه‌هاي ارزشمند ايران محسوب مي‌شود، متأسفانه تمامي بخش‌هاي اين موزه قابل‌استفاده نبود، طبقه دوم اين مجموعه 18 سال متروکه بود، که با تلاش تمامي همکاران به مرحله بهره‌برداري رسيده و گردشگران داخلي و خارجي علاوه بر آثار طبقه همکف، از آثار طبقه دوم در ايام نوروز بازديد نمايند.
سلطاني فر همچنين گفت: بخش دوران اسلامي پس از 11 سال، همزمان با هفته ميراث فرهنگي 28 ارديبهشت‌ماه افتتاح خواهد شد، زيرزمين موزه نيز که به شکل انباري درآمده بود تا پايان سال 94 موردبازسازي و استفاده قرا مي‌گيرد.
به گفته رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگر با فعال شدن بخش‌هاي مختلف موزه ملي ظرفيت حضور گردشگران، پژوهشگران و باستان شناسان 4 برابر افزايش خواهد يافت.
سلطاني فر در ادامه تأکيد کرد که تلاش سازمان ميراث فرهنگي گسترش فعاليت‌ها در حوزه ثبت جهاني آثار و راه‌اندازي موزه، برپايي کارگاه‌هاي آموزشي و تعامل با کشورهاي مختلف است.
او در همين زمينه به راه‌اندازي موزه‌هاي شيراز، کرمانشاه، اهواز و يزداشاره کرد و گفت: طي دو سال آينده اين موزه‌ها به مرحله بهره‌برداري خواهند رسيد.
سلطاني فر در بخش ثبت جهاني آثار به ارسال پرونده بيابان لوت، پرونده زنجيره‌اي 11 قنات و مجموعه بادگيرها اشاره کرد و گفت: اين پرونده‌ها به يونسکو ارسال‌شده که با ثبت آن‌ها آثار ثبت جهاني شده ايران افزايش‌يافته و عقب‌ماندگي سال‌ها پيش جبران خواهد شد.
او سپس به همکاري ايران با ساير کشورها اشاره کرد و اظهار داشت: در اين راستا تفاهم‌نامه‌اي با کشور ايتاليا منعقد کرديم که بر اساس آن تنديس پنه لوپه براي نمايش در موزه‌هاي ايتاليا به اين کشور فرستاده مي‌شود و پس از 5 ماه براي نمايش در موزه ملي به ايران بازمي‌گردد.
رييس سازمان ميراث فرهنگي همچنين از افزايش نيروهاي يگان حفاظت به‌منظور پاسداري از اماکن فرهنگي و تاريخي خبر داد و به خبرنگاران گفت:600 نفر سهميه به حفاظت سازمان اختصاص يافت، که از اين سهميه 350 نفر به اين بخش اضافه شدند.
او حفاظت از اماکن تاريخي و فرهنگي را اقدامي مردمي دانست که با حضور نيروهاي مردمي محقق خواهد شد.
سلطاني فر در همين ارتباط به شکل‌گيري انجمن حفاظت از ميراث فرهنگي در سطح شهرستان، روستا و بخش اشاره و اظهار اميدواري کرد تا پايان سال 94 در هر استان اين انجمن‌ها فعال شوند تا درصد حفاظت از بناها، محوطه‌ها و.. افزايش پيدا کند.
فعال شدن شوراهاي فني در بخش ميراث فرهنگي خبر ديگري بود که رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به آن اشاره کرد.
سلطاني فر درباره فعاليت پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري نيز گفت: بعد از کشمکش‌هاي فراوان و نوسان‌ها، پژوهشگاه مجدداً فعال شد و با مديريت جديد مرحله جديدي از حيات را تجربه کرد، هيات امناي پژوهشگاه پس از 7 سال تکميل شد.
او برگزاري 13 همايش بين‌المللي 15 کارگاه آموزشي،35 مورد کاوش با هيات هاي داخلي و چندين کاوش با هيات هاي بين‌المللي را دستاورد فعاليت‌هاي پژوهشگاه اعلام کرد.
سلطاني فر سپس به فعاليت موزه‌ها و مجموعه‌هاي تاريخي در ايام نوروز اشاره کرد و گفت: ساعت کاري اين مجموعه‌ها افزايش پيداکرده و همکاران ما در اين بخش‌ها از 9 تا 19 پذيراي گردشگران هستند و با بهره‌گيري از نيروهاي متعدد محلي سعي مي‌کنند خدمات بهتري به بازديدکنندگان ارائه دهند.
فعال شدن شوراهاي فني در بخش ميراث فرهنگي و افزايش امکانات رفاهي در پايگاه‌هاي ميراث فرهنگي مواردي بود که رييس سازمان ميراث فرهنگي به آن‌ها اشاره کرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن