تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798652100




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسکن مهر باعث حاشيه‌نشيني مدرن شد/دوگانگي شهرداري و فرمانداري بايد برداشته شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ اسفند ۱۳۹۳ (۱۴:۳۵ب.ظ)
مسکن مهر باعث حاشيه‌نشيني مدرن شد/دوگانگي شهرداري و فرمانداري بايد برداشته شود وزير راه و شهرسازي در همايش ملي الگوي توسعه پايدار و متوازن منطقه ايي وزير راه و شهرسازي گفت: ۱۱۰۰ شهر کشور کمتر از ۵۰ درصد جمعيت شهري را در خود جاي داده‌اند و در همين خصوص توسعه پايدار منطقه‌اي نيازمند مديريت نسبتاَ مستقل محلي است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در همايش ملي الگوي توسعه پايدار و متوازن منطقه‌اي با اعلام اين مطلب اظهار کرد: بعد از گذشت ۳۴ سال از پيروزي انقلاب اسلامي٬ تجربه مديريت‌هاي مختلف و همچنين پشت سر گذاشتن جنگ و شرايط آن بايد مروري سريع بر وضعيت مديريت مناطق کشور داشت. هدف اصلي جمهوري اسلامي ايران تعالي معنوي و رفاه اجتماعي، ايجاد تعادل و پايداري بين آحاد ملت ايران و همچنين ايجاد تعادل منطقه‌اي است.
وي ادامه داد: ‌قرار بود بعد از گذشت ۳۵ سال از گذشت پيروزي انقلاب اسلامي سرزمين ايران آباد شود اما اکنون در محدوده تهران و پيرامون آن با حدود ۱۵ ميليون نفر جمعيت، مشهد و پيرامون آن حدود ۵ ميليون نفر و اصفهان و محدوده آن نيز حدود ۵ ميليون نفر و در کلانشهرهاي شيراز و تبريز شاهد يک تمرکز جمعيتي بسيار زيادي هستيم به طوري که ۵۰ درصد جمعيت شهرنشيني ايران در حدود ۱۰ شهر متمرکز شده است و حدود هزار و ۱۰۰ شهر کشور، کمتر از ۵۰ درصد جمعيت شهري را در خود جاي داده‌اند.
آخوندي با اشاره به حاشيه نشيني در ايران گفت: بيش از ۳۰ درصد جمعيت مشهد و بيش از ۴۰ درصد جمعيت بندرعباس حاشيه‌نشين هستند. درباره ميزان حاشيه نشيني تهران گزارش رسمي اعلام نشده اما بسياري از محدوده‌هاي پيرامون تهران حاشيه نشين هستند ضمن اينکه با تشکيل شهرهاي جديد براي ساخت مسکن مهر شاهد ايجاد حاشيه نشيني مدرن بوده ايم.
اين عضو کابينه دولت يازدهم ادامه داد: ‌اولين پيامي که امام خميني (ره) در تاريخ ۲۱ فروردين ۱۳۵۸ صادر کرد پيام تأسيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي٬ قبل از ايجاد جهاد سازندگي بود. عمده بحث ايشان ايجاد مسکن و جلوگيري از حاشيه‌نشيني بود که نمي‌توان به سادگي از آن گذشت.
آخوندي افزود: اگر تأملي در ارتباط با کيفيت زندگي در شهرهاي ايران داشته باشيم مشاهده مي شود علي‌رغم حجم سرمايه گذاري گسترده‌اي که در شهرهاي ايران تحت عنوان آباداني صورت گرفت کمتر از ۱۰ روز در سال شاهد هواي سالم در پايتخت هستيم بنابراين مجموع سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده منجر به يک رفاه پايدار نشده است.
وي با اشاره به اينکه شاهد تمرکز جمعيتي وحشتناک در شهرهاي بزرگ هستيم گفت: اين در حاليست که در حاشيه درياي عمان و خليج فارس تمرکز جمعيتي پنج نفر در هر کيلومتر است بنابراين در شاخص‌هاي کلي موضوع رفاه پايدار بحث بسيار مهمي است.
وزير راه و شهرسازي به وضعيت سکونت در شمال تهران اشاره کرد و افزود: در دهه ۷۰ جمعيت منطقه يک در شمال تهران ۴۰ نفر در هر هکتار بود که در آن زمان خلوت‌ترين منطقه تهران به شمار مي‌آمد اما الان به برکت فروش شهر جزء شلوغ‌ترين مناطق تهران است.
آخوندي ادامه داد: امروزه نازل‌ترين کيفيت‌هاي زندگي را در شمال تهران و در قفس‌هاي محلي بدون امکانات زيستي شاهد هستيم؛ اگر شاخص‌هاي تعادل پايدار و رفاه اجتماعي را بازخواني نکنيم دوباره شاهد ادامه اين روند خواهيم بود.
وزير راه و شهرسازي با طرح اين سوال که آيا واقعا شهرهاي کشور به سمت شهرهاي قابل زندگي پيش مي‌روند؟ گفت: بايد بررسي کنيم که آيا شهرهايمان وضعيت خوبي دارند يا مبتني بر فروش منابع زيستي‌اند تا فقط زنده بمانيم؟ آيا به موضوع مديريت منطقه‌اي در ايران نزديک شده‌ايم يا خير؟ اينها سوالات مهمي است که بايد به آن پاسخ داد.
وي به آمايش سرزمين و برنامه‌ريزي‌هاي منطقه‌اي اشاره کرد و افزود:‌ روز گذشته موضوع طرح جامع شهر ساري در شوراي عالي شهرسازي و معماري بررسي شد. اين در حاليست که آخرين طرح منطقه خزر در سال ۱۳۷۲ در شوراي عالي شهرسازي و معماري مطرح شده بود، ضمن اينکه طرح آمايش سرزمين نيز در حدود ۱۸ سال قبل يعني سال ۱۳۷۵ در اين شورا تصويب شد.
آخوندي ادامه داد: در زمان مرحوم کازروني (وزير اسبق مسکن و شهرسازي و رئيس اسبق سازمان ميراث فرهنگي) قرار بود تمرکز جمعيتي تهران به ميزان هفت ميليون نفر باقي بماند، اين در حاليست که الان تمرکز جمعيتي شهر تهران ۸.۷ ميليون نفر است و ظرفيت‌پذيري اين شهر نيز ۱۱.۳ ميليون نفر است.
وي با تاکيد بر اينکه بايد تعريف مشخصي از مديريت منطقه‌اي داشته باشيم ادامه داد: آيا مديريت يک منطقه بدون ساختار حکمروايي منطقه‌اي امکانپذير است؟
وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه استانداران مدير مناطق نيستند بلکه نماينده دولت مرکزي هستند گفت: در اين ۳۵ سال مشکلي که وجود داشت اين بود که هميشه استانداران به دنبال اختيارات و افزايش بودجه‌هاي استاني خود بودند و حتي در برنامه نخست توسعه موضوع تاسيس خزانه استاني نيز مطرح شد.
آخوندي ادامه داد: بايد از بين تقسيمات مختلف شهري براي مديريت شهري و ده فکري بکنيم. اتفاقي که تاکنون در ايران رخ داده فروش ضوابط شهري است چرا که راحت‌ترين و سريع‌ترين منبع براي تامين منابع عمراني توسط استانداران است؛ اتفاقي که در دولت‌هاي گذشته رخ داد. ضوابط ساخت و ساز شهري به فروش مي‌رسيد تا تهران را آباد کنيم در حاليکه تهران را غيرقابل زندگي کرديم.
وي با بيان اينکه در ساختار مديريت سياسي و مرکزي ايران، استاندار، فرماندار، بخشدار و دهيار قرار دارد گفت: عدم يکپارچگي در مديريت منطقه‌اي موجب شده تا به عنوان مثال يک دهيار جدا از اينکه موقعيت جغرافيايي نزديک شهر است يا در منطقه‌اي دور افتاده قرار دارد براي آن تصميم‌گيري کند و زمين‌هاي آنجا را ارزش‌گذاري کند. در اين شرايط با تصميم دهيار براي يک ده، ۱۰۰ هزار مترمربع پروانه صادر مي‌شود.
آخوندي به شهرستان ۶۵۰ هزار نفري بهارستان اشاره کرد و گفت: در حدود ۳۵ سال پيش اين شهرستان متشکل از چهار الي پنج ده با جمعيتي حدود ۲۰ هزار نفر بود اما اکنون جمعيت اين شهرستان حدود ۶۵۰ هزار نفر است.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه در نهايت بايد اقدامي کنيم تا دوگانگي شهرداري و فرمانداري را از بين ببريم اضافه کرد: اين روند نبايد ادامه يابد. بايد فرماندار مديريت يک منطقه را بر عهده داشته باشد و شهردار به عنوان مجري فعاليت کند يا فرماندار را حذف کنيم و مديريت دولت مرکزي تا سطح استانداري تسري يابد و بعد از استاندار، فرماندار مديريت محلي بر عهده داشته باشد. نمي‌شود دوگانگي دولتي را تا سطح دهياري تسري داد زيرا وضع وحشتناکي که اکنون در ايران ايجاد شده نتيجه دوگانگي مديريت منطقه‌اي است.
عضو کابينه دولت يازدهم در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينکه مقامات سياسي نبايد در مديريت محلي مداخله کنند گفت: يکي از ريشه‌اي‌ترين مشکلات کشور دوگانگي مديريت محلي و مديريت مرکزي و همچنين مداخله مديريت سياسي در صدور پروانه‌هاي عمراني است.
وي با انتقاد از اينکه وزارت کشور مسئوليت هماهنگي امور شهرداري‌ها را بر عهده دارد گفت: وزارت کشور مسئول ايجاد نظم اجتماعي، امنيتي و سياسي است يا عمراني؟ اکنون بعد از ۳۵ سال نبايد و نمي‌توانيم اين سوال را بي پاسخ بگذاريم.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه وزارت کشور، استانداري و فرمانداري ضامن حقوق شهروندي است گفت: اگر قرار است همين نهادها مرکز فروش صدور پروانه ساختماني شوند چگونه مي‌توانند ضامن حقوق شهروندي باشند؟ بنابراين وزارت کشور نبايد مسئول هماهنگي شهرداري‌ها باشد.
وي اظهار کرد: بايد قانون تقسيمات کشوري و سطح اين تصميمات را تا حدي محدود کنيم و در يک محدوده جغرافيايي شاهد يکپارچگي آمايش سرزمين باشيم زيرا اگر مديريت بخشي توسط شهردار، بخشي توسط دهيار يا بخش ديگر توسط فرماندار صورت گيرد شاهد عدم يکپارچگي آمايش سرزمين هستيم.
آخوندي با بيان اينکه توسعه پايدار منطقه‌اي نيازمند مديريت نسبتاَ مستقل محلي است و بايد سطح مديريت محلي را روزي در ايران به رسميت بشناسيم گفت: همانطور که نياز به يکپارچگي در حکمروايي محلي داريم نياز به يکپارچگي در مديريت بخشي نيز وجود دارد؛ در نهايت سطح ملي را بايد در کشور به رسميت شناخت.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن