تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835773785




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قرآن از زاویه تربیت


واضح آرشیو وب فارسی:الف: قرآن از زاویه تربیت
مرتضی جلالی؛ 14 دی ماه 1393

تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۷
درآمدی بر تفسیر تربیتینویسنده: آیه‌الله علیرضا اعرافیناشر: مؤسسه اشراق و عرفان، چاپ اول ۱۳۹۳۹۲ صفحه، ۵۰۰۰ تومان*** براستی گذشتگان ما نیز برای فهم و تفسیر یک متن جستجو و تلاشی درازدامن داشته‌اند؟ از چه زمانی و چرا در رابطه با تفسیر متون ادبی، مقدس و آنچه مربوط به انسان است پرسش‌های گسترده‌ای طرح و به بررسی آنها پرداخته شد؟ شاید انباشت دانسته‌های انسانی در تاریخ بشر و ایجاد گفتمان‌های فرهنگی متفاوت، باعث شد تا در دوره‌هایِ اخیرِ حیاتِ انسان در زمینه تفسیر یک متن کاوش‌هایی پی‌درپی به وجود آید و دنبال شود. برای پیروان شرایع آسمانی بالاخص اسلام و یهود از جهت شریعت‌محور بودن، گونه‌های مختلف این سؤالات قرن‌هاست که مطرح بوده و در بین علمای آن بحث می‌شود. قرآن به عنوان مهمترین متن اسلامی و منبع وحی در دین اسلام در نگاه مسلمانان مورد توجه ویژه است و فهم معارف آن برای هر عالم اسلامی وظیفه‌ای بی‌چون و چراست، البته به مقدار میسور و براساس تخصص و تحقیقات پیش‌روی هر عالم فهم آن نیز متفاوت است. امّا برای فهم قرآن علاوه بر اثبات و قبول پیشفرض‌های لازم، نیاز به انتخاب روش کلی بررسی آیات نیز هست. وقتی مفسر فارغ از ملاحظات مختلف شروع به تفسیر قرآن از ابتدای این کتاب آسمانی به انتهای آن می‌کند در واقع دارد قرآن را به شکل ترتیبی تفسیر می‌کند و عنوان تفسیر ترتیبی را بر آن اطلاق می‌کنند، امّا وقتی مفسر ترتیب آیات را ملاک و معیار خود قرار نداد و براساس میزان تناسب آیات مختلف با یک موضوع کنکاش‌های خود را پی‌گرفت آن وقت تفسیر موضوعی شکل گرفته است. به عبارت دیگر تفسیر ترتیبی قرآن «متن محور» است و تفسیر موضوعی «مسأله محور». تفسیر موضوعی به معنای انتخاب موضوعی از میان موضوعات قرآنی و جستجو پیرامون آن در تمام قرآن، از جانب علمای مختلف اسلامی قرن‌ها انجام می‌شد و در مباحث علمی مختلف دینی مورد استفاده قرار می‌گرفت که از معمول‌ترین مصادیق آن آیات الاحکام در بررسی موضوعات فقهی است. امّا با نکات ظریف و دقیقی که علامه طباطبائی‌(ره) در اثر سترگ و بی‌نظیر خود المیزان انجام دادند و همچنین مباحثی که از طرف نوابغی چون شهید صدر(رحمه‌الله) طرح شد، نوع دیگری از تفسیر موضوعی ارائه شد. در تلقّی جدید موضوع نه از متن قرآن، بلکه از خارج انتخاب می‌شد و با عرضه به قرآن نظر قرآن درباره آن بررسی، استخراج و بیان می‌شد. در این بیان جدید از تفسیر موضوعی علاوه بر فهم دقیق قرآن و اجتهاد درون دینی نیاز به تخصص در موضوع و مسأله و علمی بود که قرار است سؤال مطرح شده از آن به قرآن عرضه شود. در واقع در اینجا ما با یک مطالعه میان‌رشته‌ای مواجه هستیم. تخصصی‌شدن تفسیر قرآن کریم، دست کم از دو منظر قابل دسته‌بندی است و مجموعه کتاب‌های تفسیری را می‌توان از دو منظرِ روشی و محتوایی طبقه‌بندی کرد. از منظر روشِ تفسیر، تفاسیری چون تفسیر فقهی، عرفانی، کلامی، ادبی و ... خواهیم داشت و از منظرِ قلمرو و محتوایِ تفسیر می‌توان قلمرو تفسیر را به موضوعاتی خاص مانند تربیت، اخلاق، سیاست، مدیریت و ... اختصاص داد. کتاب حاضر، تخصصی‌سازی تفسیر قرآن را از منظر دوم پی می‌گیرد و با تلفیق دو رویکرد تفسیر موضوعی سعی دارد تفسیر آیات را به قلمرو تعلیم و تربیت محدود سازد. کتاب حاضر تقریر پنج جلسه از دروس آیه‌الله اعرافی در همین زمینه است. این دروس که در سال تحصیلی ۸۹-۱۳۸۸ در حوزه علمیه قم تشکیل شده، درآمدی است برای چگونگی تفسیر موضوعی و تذکر ملاحظاتی که در این باب باید دانست و اعمال نمود. کتاب در پنج فصل و یک پیوست همراه با سخن مؤسسه و پیشگفتار تقریرکننده دروس سید نقی موسوی تنظیم شده است. در فصل اوّل انواع تفسیر و پیشفرض‌های هفتگانه تفسیر قرآن بیان شده‌اند. فصل دوم به تعریف تربیت و مفهوم آن گذشته و در فصل سوّم نسبت تفسیر تربیتی با دانش‌های مرتبط مشخص شده و جایگاه روایات در تفسیر تربیتی تبیین شده است. روش‌شناسی تفسیر تربیتی که با روش‌شناسی فهم دین شروع و مراحل سه‌گانه «گردآوری آیات مرتبط»، «منظومه‌سازی آیات» و «نظام‌سازی و استخراج قواعد کلان» در آن بیان می‌شود محتوای فصل چهارم را تشکیل می‌دهند. همچنین در این فصل وظایف تفسیر تربیتی چنین شمرده شده‌اند: استخراج معارف تربیتی قرآن، عرضه مسائل تربیتی بر قرآن و کشف روش‌های آموزشی و تربیتی قرآن. درفصل پنجم با عنوان جغرافیای تفسیر تربیتی به قلمرو دانش تفسیر تربیتی در سه گستره اشاره شده و توضیحی مختصر برای هر یک برشمرده‌اند. پیوست کتاب هر چند مختصر امّا به مسأله بنیادین و مهمی پرداخته و صور مختلف مسأله را طرح و اجمالاً رد و اثبات نموده، ولی پاسخی صریح برای آن تعیین نکرده است. سؤال مطرح شده در پیوست ارتباطی وثیق با اصطلاح و نظر شهید صدر در مورد «منطقه الفراغ» دارد و می‌خواهد ببیند آنجا که با پدیده‌ای مواجه می‌شویم که در گزاره‌های توصیفی(در مقابل گزاره‌های تجویزی) متون اسلامی بالاخص قرآن، درباره آن سخنی به میان نیامده است، چگونه باید عمل کنیم؟ عنوان پیوست چنین است: «سکوت قرآن در توصیف پدیده‌ها و دلالت‌های آن».کتاب دارای سه نمایه و کتابنامه است و در قطع پالتویی با صفحه‌آرایی مناسبی تهیه شده و فهرست مطالب آن بدین شرح است:سخن مؤسسهپیشگفتار• تفسیر، مفهوم، مبانی و انواع آنتفسیر ترتیبیتفسیر موضوعیپیشفرض‌های تفسیر قرآن• تربیت، مفهوم و انواع آن• مرزهای مفهومی تفسیر تربیتینسبت تفسیر تربیتی با دانش‌ها و مفاهیم نزدیکجایگاه روایات در تفسیر تربیتی• روش‌شناسی تفسیر تربیتیروش‌شناسی فهم دینروش‌شناسی تفسیر تربیتیوظایف تفسیر تربیتی• جغرافیای تفسیر تربیتی• پیوست: سکوت قرآن در توصیف پدیده‌ها و دلالت‌های آن.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن