تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835591595
شعر یعنی رویاهای یک ملت، رویاها را نمیتوان سانسور کرد
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا:
به مناسبت نشر شش مجموعه شعر صالحی در سال ۱۳۹۳؛ شعر یعنی رویاهای یک ملت، رویاها را نمیتوان سانسور کرد
1393-10-09, 08:06
در همه ادوار بصورتی پیوسته و همهسویه با سونامی سانسور روبهرو بودهایم. سانسور در طول تاریخ صاحب ساختار شد. سانسور فقط کم کردن و حذف نیست. اضافه کردن و پیرایه بستن و تهمت زدن و ترور شخصیتی و فرهنگی هم سانسور است.
سیدعلی صالحی میگوید: غیر از تلاش برای بقاء یعنی مقاومت دربرابر چند بیماری مهلک، طبعا کار اصلیام زندگی در کلمه و با کلمه است، همان حکایت شعر و آفرینش. البته هفتهای دو روز هم کارگاه شعر، همراه شاعران جوان... تمرین امید و خلاقیت و همین هیأت درست...! آثار تازه منتشر شده صالحی عبارتنداز: یک دفتر توسط نشر چشمه و چهار دفتر توسط نشر نگاه. چند روز دیگر هم نشر ثالث کارهای تازه او را منتشر میکند. صالحی در پاسخ به این سوال که این اشعار مربوط به چه دورهای از سرایش شما هستند به خبرنگار ایلنا گفت: میلاد این مجموعهها به سالهای ۸۷ به اینسو بازمیگردد، که طی پنج، سه، دو و یک سال اخیر اجازه نشر گرفتهاند، آن هم همه باهم و در فاصله کوتاهی! به همین دلیل بعضی علاقهمندان فکر میکنند این شش دفتر، مولود سال جاریاند. از پنج تا یک سال پیش از این به ارشاد رفته و حالا از حصار عبور کردهاند. او با بیان اینکه مثل همه سالهای ماضی، همان مسیر ممکن کلمه را طی میکنم؛ شعر و شعر و شعر؛ بیان کرد: کل آثار منتشر نشده من، مدتی پیش از این به انتشارات نگاه رسید. روند امور فنی شروع شد، و احتمالا الان باید برای اخذ پروانه راهی اداره کتاب وزارت مربوطه شده باشند. نپرسیدم، اما باید این مرحله شروع شده باشد، تا ببینیم کی خبر میرسد که رخصت به رهایی رسیده است. کل آثار تازهام در چهار مجموعه جمع شده است. این یک دوره است که بار من سبک میشود، و دوباره آن موتور خلاقه در فاز و فاصلهای دیگر به کار خود ادامه میدهد.... تا بعد و باز عشق، امید، آزادی، شور، شعف. تا هستی.... افول ناپذیر باش، وقت برای استراحت و بیهودهگی همیشه هست. ما فرصت نداریم. فرصت ما اندک است، خاصه فرصت من با این بیماریهای کوهشکن. این شاعر در پاسخ به این سوال که وضعیت شعر امروز ایران چگونه است؛ گفت: بارها گفتهام که شعر، جریانی تاریخی و گسستناپذیر است. شعر، رودخانه رویاهای یک ملت و یک زبان است. در واقع قیمتگذاری گوجهفرنگی نیست که فعلا وضعیت یک مقطع زمانی آن را تعریف کنیم. جامعه فعال فرهنگی و ادبی ما باید در تکرار بعضی پرسشهای فریز شده تجدیدنظر کند، مثل پرسشی مثل شعر دهه فلان، یا قیاس قدرت شعر در دهههای اخیر با دهههای پیش از انقلاب. در کمیت و آمار و سواد آکادمیک میشود حرفهای ظاهرا عقلپسندی به میان آورد، اما این «جارگه»ها نوعی تَنَقُل تکرار است. صالحی با بیان اینکه هرگاه در یک جامعه تولید شعر بالا میرود، نشانه خوبی نیست؛ افزود: این علامت اندوه عمومی است، شاعران در واقع جانشین طبیبان و شفا آوران روحی میشوند. ناخواسته شاعران بهسوی پذیرش نقش «میانجی معنوی» رانده میشوند. این یک پدیده کهن سال و تاریخی در آسیا بویژه در ایران، هند و خاور دور بوده و هست، و در سرزمین اعراب هم. چرا مثلا در سوئد یا سوئیس (تحقیق شده عرض میکنم) فقط چند شاعر انگشت شمار وجود دارد؟! مثلا در سوئد، تعداد شاعران سوئدی و بومی ـ به تقریب ـ حدود یک سیام شاعران مهاجر از قارههای کهن است. آیا شاعر بازتاب معترضانه علیه فلاکت است؟! چرا در ایران بهصورت تاریخی، مردم شاعران بهسوی شهادت سوق میدهند؟! پیشقراول میخواهند در قربانی شدن!؟ چرا باید شاعران نقش سخنگویان طبقات را به عهده بگیرند؟ و اصلا از میان قربانیان اهل قلم در تاریخ، چرا شاعران بیشترین شهدا را به تاریخ تقدیم کردهاند؟ عجیب است واقعا!؟ نه، عجیب نیست! شاعران میآیند تا ملتها را از سوءتفاهم زبان نجات دهند. این تعریف در جوامع مرفه که آزادی بیان دارند، اصلا معنا ندارد. خاص استبداد آسیایی است. او ادامه داد: من به تعاریف تحمیلی و روزمره و گذرا و رسانهای کاری ندارم. من به تاریخ و تحول در امر این پدیده نگاه میکنم. این پدیده ازدیاد کمی و کاهش ارزش کیفی شعر، نه بد است و نه خوب. روند طبیعی تاریخ در جامعه ماست. تقدیری مجبور، در غیاب توسعه پایدار است. صالحی در پاسخ به این سوال که چرا علاقه مردم نسبت به شعر پایین آمده است و همچنان به شعر کلاسیک رجوع میکنند، شعرهای نسل جوان جوابگو نیست و شبکههای اینترنتی را پرکرده است. در این هیاهو، کارهای جدی یا اندکند و یا گم میشوند، چه باید کرد، گفت: بعداز هر حادثه تاریخی، راه و روندی از این دست، بیشتر نمود مییابد. یک انقلاب و یک جنگ بیسابقه در قرن. کم نیست این تکانهها باید این شد آمد شوریده به جان واژه هم درمیافتاد، که افتاد! بعضیها میگویند «بحران»! من این معنا را قائل نیستم. این عین زایش است که سه شناسنامه دارد: ۱ـ نهایت راست، یعنی بازگشت به شعر و قالبهای محافظه کار و سنتی. ۲ـ نهایت چپ، یعنی زبان بازی و تباهی ترانه و آنارشی هیولازده در شعر با عناوین وارداتی و ترجمانی.۳ـ حد ناب تکلم که سلامت یک سلسله پایانناپذیر است. او ادامه داد: همه رسانههای دولتی بیشائبه حامی شعر کلاسیکاند. (البته چند استثناء میان اهل غزل ظهور کرده است، نسلهای بعداز حسین منزوی و بهمنی و....) اینترنتیها نیز فرصت خوبی برای بلوغ در بازی یافتهاند. آنقدر چپ رفتهاند که بیمعنایی را جای چند معنایی اشتباه میگیرند. بهجای بازی زبان بیشتر به «زبان بازی» معرفت میفروشند. اینها همه مولود همان تکانه انقلاب و جنگ است. این زایشهای سه گانه ناخواسته رخ داده اما خواسته و طبیعی مطرح میشوند. عالی است و بحران نیست. این وسط، البته شعر ناب و مقتدر و حکیم، راه تکاملی خود را میرود، و فشارهای نهایت چپ و راست.... مضمحل نمیشود. من فقط به ورودیه این بحث اشاره کردم. مخاطب نتیجه درست را به دست میآورد. متأسفانه بسیاری از انتشاراتیها درمقابل دریافت پول، هر نوع شعری را منتشر میکنند. آیا این برخوردها، مأیوس کننده نیست؟ صالحی در پاسخ به این سوال که چند ناشر درمقابل دریافت پول هر نوع شعری را منتشر میکنند و آیا این برخوردها، مأیوس کننده نیست، گفت: تنها چند ناشر... گاهی خواسته یا مجبور، چه آشکار و چه پنهان تن به این معامله میدهند. کسی مقصر نیست. بدعت بد آیندی است. همه امکانات اگر به عدالت توزیع میشد، این کاروان این همه سنگین، خسته و گلآلود به راه ادامه نمیداد. او ادامه داد: ما ایرانیها ذاتا به محض برخورد با شعر، حتی بهصورت غریزی سریع میفهمیم این شعر است یا پرت و پلا. ما، در اقیانوسی از شعر خوب، یعنی همین ذات زیبای زبان مادری به دنیا میآییم. صاحب چنین ودیعه خاصی، خطا نمیکند. این شاعر، بیان احساسات در شبکههای اجتماعی که به عنوان شعر و ادبیات از آن یاد میکنند را اینگونه توجیه کرد: بگذارید همه در آزادی، احساسات غلیظ خود را قلمی کنند. نوعی تمرین اولیه است. از میان همین قشون بیپناه، چهرههای جدی راه خود را پیدا میکنند و پناه نسلهای بعدی میشوند. صالحی در ادامه با اشاره به ممیزی بیان کرد: ما در همه ادوار، و بهصورتی پیوسته و همهسویه با سونامی سانسور روبه رو بودهایم. سانسور در طول تاریخ صاحب ساختار شده است. این کاستی روانی و تنانه، چهرههای مخفی و آشکار مختلفی دارد. من به صورت کلان به نشانهها اشاره میکنم. بخشی از تربیت روستایی و شبانی ما، عین سانسور و تجربه «مکث در هراس» است. مرتب در محاصره نصیحت درست و نادرست، گیج خوردهایم به قرون و هزارهها تا امرزو. او ادامه داد: شنیعترین شکل سانسور، همین «فقر» است که صوفینمایان فقیر آن را «فخر» هم مینامند. آن فقری که خطر است. «بینیازی» است، نه محتاج مردن آدمی! تاریخ در قفا مانده ما فقط خود را برای انواع سانسور کوک میکرده است. سانسور فقط کم کردن نیست، حذف نیست. گاهی اضافه کردن و پیرایه بستن و تهمت زدن و ترور شخصیتی و فرهنگی هم سانسور است. ایجاد ارعاب و تزریق سواد سیاه عین سانسور است. این سواد سیاه یعنی چه!؟ در طفولیت به ما میگفتند دروغ نگو پدر و مادرت میمیرند. در نوجوانی به ما میگفتند دروغگو را لولو میخورد. در جوانی فرمودند دروغگو دزد خداست. در عصر عقل یادمان دادند دروغگو راهی دوزخ میشود. شما ببینید چگونه سانسور عقل از طریق بلوغ بیعقلی گسترش مییافت همه این سانسورها خود مولود سانسور اقتصادی هم بود طبقات عاقل، به فرزندان خود یاد میدادند که راستی این فضلیتها را دارد، اما اکثر جامعه کمایمان، به نسلها یاد میدادند که دروغ این کیفرها را دارد. یک فرهنگ نوید نور میدهد، یک فرهنگ ارعاب و وحشت مدام را گوشزد میکند. صالحی افزود: این رسم، فقط رسم این زمانه نیست. به کتاب مقدس رجوع کنید، عهد عتیق، پیامبری مثل سلیمان، انسان را به عشق فرامیخواند، پیامبری مثل اشعیای نبی، فقط نفرین را تبلیغ میکند. این خط فکری سرتاسر تاریخ را تصرف کرده است تا عصر نو، که کلمه سانسور، صاحب اتلاقی وسیع شد. و ساختاری دولتی و زورمدار به خود گرفت. در بعضی جوامع متاسفانه به قانون مکتوب هم بدل شده است، نمونه آن ترکیه در عهد اردوغانیسم است. من این همه برشمردم از تبار سانسور، تازه یک از هزار گفتهام. این شاعر با بیان اینکه سانسور فقط درایت ناپسند دولتها نیست؛ گفت: بعضی جوامع، در اپیدمی تاریخی، خود خالق ویروس حذف هم هستند که البته این تولید خروجی نوعی لجاجت سیاسی و طغیان کور است. نمونه این سانسور عملی و شنیع که ازسوی جماعات و تودهها اعمال میشود، شورش مردم در لیبی علیه قذافی بود. تحرکی که دارای د ونیم رخ بود: بلبشوی انقلاب و انقلاب بلبشو. اما حرف بسیار است، شما را بیجواب نگذارم. در این جهان از منظر همه قدرتها، همه چیزی قابل سانسور است. البته اشتباه میکنند. شعر قابل سانسور نیست. شعر... روح و رویاهای یک ملت است. هنوز قیچی خاصی خلق نشده که بتواند رویاهای خصوصی انسان را مثله کند. روح رهایی یعنی شعر، دست یافتنی نیست.
1393-10-09, 08:06
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]
صفحات پیشنهادی
عمو پورنگ این شعر را برای اکبر عبدی نوشت+عکس
عمو پورنگ این شعر را برای اکبر عبدی نوشت عکس داریوش فرضیایی داریوش فرضیایی در صفحه شخصی اش اینگونه نوشت بازیگر باز مدرسه اش دیر شد بجای درس بازی کرد و پیر شد نوجوونیش تپل بود و بامزه و شکمو صورتی چاق و گردالو با کله ای پر از مو تک زبونی حرف میزد و دیر میرسید همیشه گریه مکوتاهنوشتهایی از اسماعیل امینی چه کسی بهترین شاعر کشور است؟/ شاعری که قهر کرد و شعر نخواند!
کوتاهنوشتهایی از اسماعیل امینیچه کسی بهترین شاعر کشور است شاعری که قهر کرد و شعر نخواند یک نفر آمده بود و میگفت من بهترین شاعرم گفتم چطور گفت من سربازم و در صبحگاه شعری خواندم و سردار سه بار گفت سرباز خیلی خوب به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس اسماعیل امینی شاعر مفرهنگ رضوی یعنی فقرزدایی نه کمک به فقیر/ اقتصاد مقاومتی یعنی ریشهکنی فقر
آیتالله جوادی آملی فرهنگ رضوی یعنی فقرزدایی نه کمک به فقیر اقتصاد مقاومتی یعنی ریشهکنی فقر آیتالله جوادی آملی در دیدار با خادمان برگزیده فرهنگ رضوی گفت فرهنگ رضوی یعنی فقرزدایی نه کمک به فقیر کمک به فقیر از هر کافری بر میآید کار مسلمان این است که فقر را ریشهکن کند اینکشما شعرتان را روی نگاتیو نوشتید/ من شریک داغداران 8 سال دفاع مقدسم -
گفتگوی فولادوند و آبیار درباره شیار 143 شما شعرتان را روی نگاتیو نوشتید من شریک داغداران 8 سال دفاع مقدسم شناسهٔ خبر 2437924 یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۸ هنر > سینمای ایران اندیشه فولادوند شاعر و بازیگر جوان همراه با نرگس آبیار کارگردان شیار 143 به بحث درباره پدیده دفاعمقدر نشست خبری همایش ملی شعر «پریسکههای سنگ» عنوان شد نگاه نرم به انتفاضه از اهداف همایش «پریسکههای سنگ» است/
در نشست خبری همایش ملی شعر پریسکههای سنگ عنوان شدنگاه نرم به انتفاضه از اهداف همایش پریسکههای سنگ است حمایت اهالی قلم و رسانه از انتفاضه سومدبیر همایش ملی شعر پریسکههای سنگ گفت نگاه نرم به انتفاضه یکی از موضوعات همایش ملی شعر پریسکههای سنگ است که باید مورد توجه اهالچند مجموعه شعر تازه منتشر شد
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۷ ۰۸ چند مجموعه شعر تازه منتشر شد به گزارش خبرنگار ادبیات و نشر ایسنا به اندازه همه ساعتهای دنیا وقت دارم که دوستت داشته باشم سروده مهری شاهحسینی شادمانی سهزبانه فارسی انگلیسی و فرانسه این شکل دیگر سکوت و جهان و سطر بعد سروده رضا قنبری ناخانواده رکن اصلی «همه چیز آنجاست»/ دوری از ادبیات یعنی شکست -
شهرام شاهحسینی در گفتگو با مهر خانواده رکن اصلی همه چیز آنجاست دوری از ادبیات یعنی شکست شناسهٔ خبر 2448204 چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۰ هنر > رادیو و تلویزیون کارگردان همه چیز آنجاست رکن اصلی این سریال را خانواده دانست و به این نکته اشاره کرد که آثار سینما و تلویزیون ماتمجید سیمیندخت وحیدی از «طرحی نو در دانشنامه شعر عاشورا» عاشورا؛ نقطه رهایی انسان از بندِ زمین
تمجید سیمیندخت وحیدی از طرحی نو در دانشنامه شعر عاشوراعاشورا نقطه رهایی انسان از بندِ زمینمجلد طرحی نو در دانشنامه شعر عاشورایی که به همت پژوهشگر والای ارزشمند سرکار خانم دکتر مرضیه محمدزاده تهیه و تدوین گردیده آسمان پرستاره ای است که امید است مطلوب اهل دل واقع شود خبرگزاری فراه يابي داستان، شعر و نمايشنامه هم به يازدهمين جشنواره کتاب هاي آموزشي و تربيتي رشد
۱ دي ۱۳۹۳ ۲۰ ۷ب ظ راه يابي داستان شعر و نمايشنامه هم به يازدهمين جشنواره کتاب هاي آموزشي و تربيتي رشد دبير علمي يازدهمين جشنواره کتابهاي آموزشي تربيتي رشد از افزوده شدن بخش داستان شعر و نمايشنامه به آثار مورد بررسي در اين دوره خبر داد به گزارش خبرگزاري موج فريبا کيا اظهارسعيد بيابانکي دبير سيزدهمين جشنواره شعر و داستان سوره شد
۱ دي ۱۳۹۳ ۱۶ ۴ب ظ با حکم محمد حمزهزاده سعيد بيابانکي دبير سيزدهمين جشنواره شعر و داستان سوره شد سعيد بيابانکي با حکم محمد حمزهزاده معاون هنري حوزه هنري به عنوان دبير هنري سيزدهمين جشنواره شعر و داستان سوره انتخاب شد به گزارش خبرگزاري موج محمد حمزهزاده معاون هنري حوزه هنريشعری فارسی-آذری درباره جنایات داعش
شعری فارسی-آذری درباره جنایات داعشعلی پورعلی از شاعران آیینی غزلی در مدح امام حسین ع و در محکومیت جنایات داعش به دو زبان فارسی و آذری سروده است به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس علی پورعلی متخلص به مجاهد از شاعران آیینی کشور به تازگی شعری فارسی-آذری درباره داعششعری در زیارت امام رضا(ع) إذنِ دخولِ این حرم، اشک است
شعری در زیارت امام رضا ع إذنِ دخولِ این حرم اشک استآرش پورعلیزاده از شاعران کشورمان به مناسبت شهادت امام رضا ع و ایام زیارتی آن حضرت شعری سروده است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس آرش پورعلیزاده از شاعران کشورمان به مناسبت شهادت امام رضا ع و ایام زیارتی آن حضرشعرخوانی و نقد کتاب
سهشنبه ۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۰ پنجمین جلسه عصر شعر و نشست نقد کتاب شعارنویسی بر دیوار کاغذی نوشته امیر احمدی آریان برگزار میشود به گزارش ایسنا پنجمین جلسه عصر شعر بنا بر اعلام با شعرخوانی بکتاش آبتین محمود بهرامی بهاره رضایی سارا محمدی اردهالی و فرزانه مرادی برگزار میشود دآیتالله جوادی آملی: فرهنگ رضوی یعنی فقرزدایی نه کمک به فقیر/ اقتصاد مقاومتی یعنی ریشهکنی فقر
آیتالله جوادی آملی فرهنگ رضوی یعنی فقرزدایی نه کمک به فقیر اقتصاد مقاومتی یعنی ریشهکنی فقرآیتالله جوادی آملی در دیدار با خادمان برگزیده فرهنگ رضوی گفت مبادا فکر کنید فرهنگ رضوی یعنی کمک به فقیر فرهنگ رضوی یعنی فقرزدایی نه کمک به فقیر کار مسلمان این نیست که به فقیر کمک کندهفدهمین «شب شاعر»، تجلیل از اسماعیل امینی/3 بیابانکی: تا یک سال فکر میکردم امینی صرفا یک علاقهمند به شعر است
هفدهمین شب شاعر تجلیل از اسماعیل امینی 3بیابانکی تا یک سال فکر میکردم امینی صرفا یک علاقهمند به شعر استسابقه آشنایی من و آقای امینی به سال 72 باز میگردد ایشان به طور منظم در جلسات شعر فرهنگسرای خاوران شرکت میکردند اما نه حرف میزدند و نه شعر میخواندند فکر میکردم صرفادر مراسم چهلم مرتضی پاشایی چه گذشت؟/ از شعرخوانی مریم حیدرزاده تا نوحهخوانی پدر پاشایی
در مراسم چهلم مرتضی پاشایی چه گذشت از شعرخوانی مریم حیدرزاده تا نوحهخوانی پدر پاشایی فرهنگ > موسیقی - صبح امروز بهشت زهرا س دوباره شاهد حضور جمعیتی بود که برای شرکت در مراسم چهلم مرتضی پاشایی خواننده پاپ به آنجا رفته بودند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در این مراختتامیه همایش شعر و عکس عاشورایی برگزار میشود
جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۱ اختتامیه همایش دانشجویی شعر و عکس عاشورایی در استان همدان برگزار می شود رییس جهاددانشگاهی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه همدان با اعلام این خبر اظهار کرد مراسم اختتامیه و اهدای جوایز نفرات برگزیده همایش شعر و عکس عاشورایی که در دو بخش-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها