تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مى‏گردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1840379691




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

این ها دیگر شعر جنگ نیست


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نگاهی به مجموعه شعر دفاع مقدس «بیعت» سروده فریدون شمس (پژمان) این ها دیگر شعر جنگ نیستواقعیت امر این است كه تكلیف منتقد، چندان با دفترهای دیر منتشر شده روشن نیست، دفترهایی كه محتملاً در زمان شكل‌ گیری شعرهاشان، آثار بی مخاطبی محسوب نمی‌شدند اما اكنون دیگر، غبار زمان بر آنها نشسته است. «بیعت» سروده فریدون شمس (پژمان) چنین دفتری است كه تاریخ سرایش شعرها را هم پای هر شعر دارد اما مشكل اصلی این است كه بخش اعظم اشعاری چنین كه در دوران جنگ هشت ساله سروده شدند به دلیل دارا بودن وجه «رجز»ی و گریز از وجه «توصیفی» یا «گزارشی»، پس از اتمام جنگ از یادها رفتند اشعاری كه از لحاظ زبانی، مطمئناً غنی‌تر از اشعار دفتر «بیعت» بوده‌اند و در آن هشت سال، بسیار شنیده و خوانده شده
دفاع مقدس و ادبیات ما
 اما در همان دوره تاریخی محبوس مانده‌اند چون برای نسل پس از جنگ، آن دوره را نتوانسته‌اند رمزگشایی كنند یا به چیزی فراتر از خود [زمزمه‌ای برای تمام فصول] بدل شوند؛ و اكنون، در قبال مجموعه‌هایی مثل «بیعت» چه باید گفت كه دهه‌های شصت و هفتاد را پشت سر گذاشته‌اند و ناگهان، اواسط یا اواخر دهه هشتاد منتشر شده‌اند. اگر چنین دفترهایی از وجهی گزارشی یا توصیفی [نه به شكلی غافلگیر كننده حتی به شكلی حداقلی] برخوردار بودند می‌شد حسابی جداگانه برای آنها گشود و به عنوان كامل كننده «كلان روایت جنگ»، مورد استنادشان قرار داد اما اكنون تنها می‌توان به وجه شعری‌شان [كه غبار كهنگی بر آن نشسته] اشاره و نقد را مشمول حالشان كرد. این نمونه را بخوانید كه در سال66 سروده شده: «ما در مسیر حادثه مأوا گزیده‌ایم پیغام موج از لب دریا شنیده‌ایم از جنگل تمدن شب تا گذر كنیم زخم هزار فاجعه بر جان خریده‌ایم در جبهه‌ای به وسعت دل‌های تشنه كام مستانه از شراب تمنا چشیده‌ایم گاه هجوم از دل سنگر، به سوی عشق مثل شتاب رود به صحرا دویده‌ایم از پشت خاكریز بلند ستاره‌ها در خون و خاك پیكر مهتاب دیده‌ایم ما را در این دیار، خدا را، قرار نیست! دیری است دل ز خاك، ز دنیا بریده‌ایم در كوچه‌های شهر عزادار سالهاست بر دوش خسته بار شهادت كشیده‌ایم زین دشت خوابناك به دیدار آفتاب با شب چراغ خون شقایق رسیده‌ایم» طبیعتاً چنین ابیاتی، برای آنهایی كه در شب‌های شعر دفاع مقدس، در آن سالها، چه به عنوان مخاطب چه به عنوان شاعر شركت كرده‌اند، بسیار آشنا هستند. فریدون شمس بازآفرین شعرهای آن دوره نیست بازتولیدكننده است. تركیب‌هایی مثل «شب‌چراغ خون»، «كوچه‌های شهر عزادار»، «خاكریز بلند ستاره‌ها» و... بارها در شعرهای دوران جنگ تكرار شده‌اند و به مراتب بهتر، در ابیات دیگران به گوش رسیده‌اند. مشكل شعرهای این چنینی – حتی نمونه‌های به مراتب بهترشان- این است كه از آغاز، بر استعاره بنا می‌شوند؛ ما شاهد جبهه واقعی، رزمندگان واقعی، جنگ واقعی نیستیم و باید فرض را بر این بگیریم كه شتاب رود به سوی صحرا یعنی شتاب رزمندگان برای پركردن جبهه‌ها. البته چنین استعاره‌هایی در آن دوره، قابل درك بوده اما اكنون به سراغ همان آثار رفتن و به چاپ سپردن‌شان مناسب نیست. به این «چهار پاره» توجه كنید كه در سال 65 سروده شده و نمونه‌های خیلی بهترش را می‌توان در جنگ‌های سوره‌ای كه در اوایل دهه شصت، در حوزه هنری به چاپ رسیدند یافت: «بر لب سرخ شقایق جاری‌است یاد یاران به خون خفته جنگ عاشقانی كه به دشمن گفتند پاسخ از حنجره گرم تفنگ * دلم از هجرت یاران خون است مرغ جان از قفس سینه رها قامت سبز سپیدار بلند اندر این وادی تنها، تنها * باغبان را گل شادی پژمرد تا كه یك لاله در این باغ شكفت لاله‌زاری كه در این دشت غم است معبر – خون خدا- باید گفت * در شب حادثه می‌خندد ماه می‌رسد قافله عشق ز راه می‌زند رایت گلگون شفق بوسه بر دست علمدار سپاه...» نمونه‌هایی این چنین را به راحتی می‌توان با بهترین آثاری كه در سال‌های جنگ منتشر شدند مقایسه كرد ازجمله «شعری برای جنگ» زنده یاد قیصر امین پور یا «یاران چه غریبانه» پرویز بیگی حبیب‌آبادی یا مجموعه رباعیات و غزلیات زنده‌یاد سیدحسن حسینی. شعرهایی از این نوع را كه فریدون شمس در دفترش آورده، اكنون دیگر نمی‌توان «شعر جنگ» نامید؛ این شعرها، متونی بوده‌اند كه در آن زمان و به بهانه روزگار جنگ سروده شده‌اند و شهودی نسبت به زمانه‌شان ندارند. استعاره‌گرایی مفرط، استفاده از صور خیال عمومی یك دوره، مبهم‌گویی، استفاده از نشانه‌های سیر و سلوكی سبك عراقی در رقیق‌ترین شكل ممكن، مضامین منعقد نشده و شعارزدگی غیرقابل انكار، از خصوصیات این‌گونه شعرهایند. چطور می‌توان آثاری از این دست را برابر «یاران چه غریبانه، رفتند از این خانه/ هم سوخته شمع ما، هم سوخته پروانه»، «شعر جنگ» دانست یا برابر آن شعر امین‌پور یا حتی برابر این رباعی حسینی: گامی به تولا زده بودم ای كاش جامی ز «می» لا زده بودم ای كاش آن شب كه قراولان طوفان رفتند چون موج به دریا زده بودم ای كاش شما می‌بینید كه این رباعی، هم استعاره‌گر است هم از نشانه‌های سبك عراقی استفاده برده اما شعارزده، مبهم گو و برخوردار از صور خیال عمومی نیست. «شهود در زبان»اش چشمگیر است و واجد این قدرت است كه از فرامتنی كه آن را دربرگرفته به فرامتنی كه جهان نگری نسل امروز را تعریف می‌كند نقل مكان كند. فریدون شمس اگر در سال‌های جنگ، آثار درخشانی می‌سرود، در همان سال‌ها، نام و شعرش دیده می‌شد و كار به دهه هشتاد و انتشاری دیرهنگام نمی‌كشید...  نویسنده : مانی مهرتنظیم : رها آرامی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 299]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن