محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832753610
«خودشناسی» در مثنوی؛ مبانی و طرق
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
«خودشناسی» در مثنوی؛ مبانی و طرق
نوشتار حاضر با رویکردی عرفانی، مبانی هستیشناسی و انسانشناسی مولوی را در مواجهه با مسئله «خود شناسی» بررسی میکند
بخش دوم و پایانی/ انسانشناسی مولانا جان جمله علمها این است این که بدانی من کیم در یوم دین (مولوی، 1378: 3 / 2654) جوهره اصلی انسانشناسی مولانا، واکاوی انسان کامل است؛ اصطلاحی که بدون بهکار بردن آن در آثار خود بهویژه در مثنوی درباره آن بسیار سخن گفته است. انسانشناسی عرفانی مولانا را نیز باید همچون هستیشناسی او در سایة نگاه وحدت وجودیِ او تفسیر و تبیین کرد؛ به این معنا که حقیقت وجود انسان تنها با درک نوع رابطة آن با وجود مطلق معنا مییابد. ازاینرو آدمی دارای ماهیت متعیّن و متشخص نیست؛ بلکه نوعی شناخت است که در فرآیند تکامل و حرکت در نسبت با وجود مطلق مجال تعریف مییابد. بر اساس همین رهیافت، شناخت حقیقت انسان با نوعی تجربة عرفانی همراه خواهد بود که در پرتو آن، معرفت به اصل آدمی و حقیقت وجودی او حاصل میآید. در اینجاست که مولانا از تأملات نظری و هستیشناختی خود استفاده میکند و ما را به «فنا و نیستی» دعوت مینماید. این دعوت بهسوی «فنا»، همان «عدم» و «نیستیِ» هستیشناختی و درواقع حالت و وصف خلأ و تهیوارگی ذهن یا روح در مواجهه با تجربة مطلق است؛ حالتی که در آن توجه آدمی از هر آنچه موجود است، برگرفته میشود و تنها معطوف به مطلق میگردد. دقیقاً در همین بُعد از بحث است که مباحث گسترده قوس صعود و بازگشت به اصل و وصال به حق مطرح میشود و مباحث ژرف و دقیق «فنا» رخ مینمایاند. بهدنبال همین تجربه وحدت وجود است که انسان به حقیقت خویش که همان «خودشناسی» عرفانی است، پی میبرد. بر بنیاد این معرفت است که انسان از غیر خود جدا میشود و به وجود مطلق در ساحت روح خویش مجال ظهور میدهد. این همان مقام «فنا» است و انسانی که به این مقام میرسد، «انسان کامل» است. ارتباط جان با معرفت در باور مولانا، حقیقت و اصل آدمی ـ خود حقیقی او ـ روح و جان اوست و حقیقتِ جان آدمی در پیوند با دانش و معرفت است. هم از اینجاست که راه و روش او از بسیاری از فیلسوفان جدا میشود. (همایی، 1376: 1 / 106) جان و دانش در اصل از یک گوهر هستند و جان هر کس مجموعه معلومات اوست و همچنانکه علم ماهیتی غیر مادی دارد، جان نیز غیر مادی است. ازاینرو معرفت غذای جان است و هر که پردانتر است، پرجانتر است. طبق این تلقی، مرتبه جان را میزان معرفت آن مینمایاند و با افزایش مرتبه وجودی، کیفیت معرفت نیز تغییر میکند: جان نباشد جز خبر در آزمون هر که را افزون خبر، جانش فزون (مولوی، 1378: 2 / 3526؛ 6 / 149؛ 6 / 227 و 5 / 2885) با توجه به کل مطالبی که مولانا درباره معرفت و مراتب آن مطرح میکند، چنین بهنظر میرسد که فرآیند شناخت به قرار زیر باشد: تا هنگامی که انسان به آستانه درک نرسیده باشد، از حقیقت هستی بیخبر است. با رسیدن انسان به این ساحت، بهواسطه ابزار شناخت (عقل، حواس ظاهر و حواس باطن) قوس صعود را کامل میکند؛ سیری از جماد تا نبات، از نبات تا حیوان و از حیوان تا انسان و ملک و درنهایت پیوستن به مقام «فنا»؛ یعنی همان اوج تجربة عرفانی که بیانناپذیر است و حتی در وهم هم نمیگنجد. ازاینرو مولوی در جریان تکامل از جماد تا فوق فرشته، آیة «إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجعونَ» را به همین معنای فنا و عدم تفسیر میکند: از جمادی مُردم و نامی شدم وز نما مُردم به حیوان بر زدم مُردم از حیوانی و آدم شدم پس چه ترسم کی ز مردن کم شدم حملة دیگر بمیرم از بشر تا برآرم از ملائک بال و پر و از ملک هم بایدم جستن ز جو کل شیء هالک الاّ وجهه بار دیگر از ملک قربان شوم آنچه اندر وهم ناید آن شوم پس عدم گردم عدم چون ارغنون گویدم که انا الیه راجعون (مولوی، 1378: 3 / 3096 ـ 3091) مولانا بر این باور است که هر موجودی قادر به شناخت هر چیزی نیست و بین شاهد و مشهود یا فاعل شناسایی و متعلق آن، سنخیتی وجود دارد که مشهود و شناسایی را ممکن میسازد. هزار سخن بگوی تا از اندرون مصدقی نباشد، سود ندارد ... . (مولوی، 1362: 90) پس قیامت شو قیامت را ببین دیدن هر چیز را شرطست این (مولوی، 1378: 5 / 6 / 756) بر پایه همین رهیافت، انسان دادههای اطراف خود را براساس حالات نفسانی خود تجربه میکند. در میان این حالات، بالاترین و مهمترین آنها اتحاد جان آدمی با مطلق است که در تجربه عرفانی رخ میدهد، که این دادهها جزئی از وجود او شده باشد و بر بودن او بیفزاید و این مرتبه و حالت در اندیشه «انسان کامل» مجال ظهور مییابد. (همدانی، 1387: 141) راه رسیدن به «خودشناسی» عرفانی از منظر مولانا اما انسان چگونه میتواند به حقیقت وجودی خویش دست یابد و به امر مطلق در ساحت روح جزئی مجال بروز و ظهور دهد؟ به عبارت دیگر، راه رسیدن به خودشناسی از نظر مولانا چیست؟ جواب وی این است که تنها با رسیدن به «فقر کامل» یا به تعبیر برخی از عارفان مکتب محیالدین: «اسقاط الاضافات» چنین چیزی امکانپذیر است. مولانا دربارة مقام میگوید: این راه فقر، راهی است که در او به جمله آرزوها برسی. هر چیزی که تمنای تو بوده باشد، البته در این راه به تو رسد و فقیر در فرهنگ عرفانی به کسی گویند که سه ویژگی داشته باشد: هیچ نخواهد، هیچ نداند و هیچ نداشته باشد. (مولوی، 1362: 316) 1. هیچ نخواستن و نفی اراده: مراد از این نفی اراده، رسیدن به مقامی است که بایزید در سخن معروفش گفت: «أرید أن لا أرید أنا المراد و أنت المرید.» (1) به قول مولوی: بستی تو هست ما را بر نیستی مطلق بستی مراد ما را بر شرط بیمرادی (مولوی، 1378: 2278) از منظر بیرونی، این پدیده ممکن است نوعی جبرانگاری به نظر آید؛ اما مولانا این را نهایت اختیار میداند؛ چراکه آنچه انسان در چنین حالی انجام میدهد، در واقع فعل خدا است و اعمال او اینک بنیادی متعالییافته است: منتهای اختیار آن است خود که اختیارش گردد اینجا مفتقد اختیاری را نبودی چاشنی گر نگشتی آخر او محو از منی (مولوی، 1378: 4 / 402 ـ 401) 2. هیچ ندانستن و ترک علم: رستن از بند معقولات و تفکر مفهومی در کنار نفی اراده نیز راه را برای رسیدن به مقام فنا و ظهور مطلق در ساحت روح میگشاید. آن علمی که جزء جان نشده باشد، یکی دیگر از مصادیق «اضافات» است که ما حامل آن هستیم و پوستهای است که باید آن را زدود. مولانا اینگونه علوم را «علوم جزوی یا تقلیدی» میخواند و آن را مطلوب خود نمیداند و بین جهل، ظن و علم تقلیدی / جزوی تفاوت ماهوی قائل نیست. او عالِم به علم تقلیدی را هرچند زیرک و خردهدان، جاهل میداند: از پی این عاقلان ذوفنون گفت ایزد در نبی لایعلمون (مولوی، 1378: 3 / 2643) تقابل «زیرکی» با «حیرانی» یا «زیرکی» با «بلاهت» و برتری حیرانی و بلاهت بر زیرکی، مبتنی بر دیدگاهی است که از آدمی همین ندانستن و تسلیم شدن را طلب میکند و از عقل میخواهد تا در برابر وجود مطلق مجال بروز دهد: عقل را قربان کن اندر عشق دوست عقلها باری از آن سویست کوست (مولوی، 1378: 4 / 1424) زیرکی بفروش و حیرانی بخر زیرکی ظن است و حیرانی نظر (مولوی، 1378: 4 / 1407) خویش ابله کن تبع میرو سپس رستگی زین ابلهی یابی و بس (مولوی، 1378: 4 / 1419) 3. هیچ نداشتن: ترک و نفی اراده و علم انسان را به فقر کامل میکشاند که همان نیستی محض است و زمینه را برای فیض کامل خداوندی و بقای باللّه فراهم میسازد و سخن و فعل آدمی بدل به سخن و فعل خدایی میشود. به قول مولوی: هست مطلق کارساز نیستی است کارگاه هست کن جز نیست چیست؟ بر نوشته هیچ بنویسد کسی یا نهاله کارد اندر مغرسی کاغذی جوید که آن بنوشته نیست تخم کارد موضعی که کشته نیست تو برادر موضعی ناکشته باش کاغذ اسپید نابنوشته باش (مولوی، 1378: 5 / 1963 ـ 1960) این رویداد معنوی و رسیدن به مقام فقر همان مقام «فنا» است که مولوی نتیجه این رویداد معنوی را در قالب تولد مسیح در مریم تن یا همان ظهور مطلق در ساحت روح به تصویر میکشد. (مولوی، 1378: 2 / 1186 ـ 1183) او در فیه ما فیه در اینمورد میگوید: تن همچون مریم است و هریک عیسی داریم. اگر ما را درد پیدا شود، عیسی ما بزاید و اگر درد نباشد، عیسی هم از آن راه نهانی که آمد، باز به اصل خود پیوندد؛ الاّ ما محروم مانیم و از او بیبهره. (مولوی، 1362: 21) کوتاه سخن آنکه، در نظر مولانا «خودشناسی» تنها با کنار نهادن تمام ادراکات و تمایزات موجود در جهان محقق میشود و حقیقت وجود آدمی همین تسلیم کردن خویش به اوست. از این منظر، خود واقعی نه از رهگذر عقل جزئی و منابع دیگر، که از درون خود شخص قابل یافتن و تعریف است. نفی خویشتن درواقع بهمعنای نفی تجربیات و آگاهی مجازی و رهایی از خود و هستی مادی خویش است: جمله عالم زین غلط کردند راه کز عدم ترسند و آن آمد پناه از کجا جوییم علم از ترک علم از کجا جوییم سلم از ترک سلیم از کجا جوییم هست از ترکِ هست از کجا جویی سیب از ترکِ دست هم توتأنی کرد یا نعمالمعین دیده معدومبین را هست بین (مولوی، 1378: 6، 825 ـ 822) لذا در نظر او، کسی که «من» و «خود» دارد، بهحقیقت «هزاران من و ما» دارد و در غوغای این «من»ها است که خود را گم کرده است: زین دو هزاران من و ما ای عجبا من چه منم گوش بنه عربده را دسته منه بر دهنم (مولوی، 1378: 14815) از منظر این عارف سترگ، «خود» واقعی انسان تنها در پرتو «بیخودی» «بیخویشی» و «بیخبری» تحقق مییابد: زیرا که خبر همه ملولیست این بیخبریست اصل اخبار (مولوی، 1378: 1 / 3469) نتیجه «خودشناسی» یا معرفت نفس از محوریترین مسائل هر نظام فلسفی دینی و عرفانی است و این مسئله در عرفان اسلامی بهلحاظ اینکه امکان رسوخ بیواسطه انسان به تجلی الهی و درک قرب حقیقی را برای او میسر میسازد، اهمیت مضاعفی مییابد. از همینرو در ادبیات عرفانی مولوی، مطالعه نفس با مطالعه انسان عجین و قرین با نشان دادن او در جایگاه مناسبش در مجموعه هستی است. این همان چیزی است که در مقاله بهعنوان مبانی خودشناسی در مولوی و بهویژه در دکان وحدت او، مثنوی معنوی یاد شده است. از نگاه وحدتبین مولوی، قدم اول خودشناسی، نفی وجود از غیر حقتعالی و نیستانگاشتن کثرات عالم است که بهنوعی مرادف با چشم داشتن به درک مطلق در اطلاق خویش بوده، به مرتبه ذات حق که نامتعین و نامحدود است، مربوط میشود. در این نگاهِ هستیشناسانه مولانا به عدم، عدم باطن و غیب حقیقت و فوق وجود است و لازمه آن بیرنگی و بیصورتی و در نهایت عرصهای دورپهنا و اصل همه هستی است؛ چنانکه جوهر انسانِ ناسی مولانا نیز که عمدتاً در قوس صعود، راه خودشناسی را منحصر در فقر کامل و در همه ابعاد میداند نیز در پیوند با همان هستیشناسی و از رهگذر نفی خویشتن معنا مییابد. پی نوشت: . میخواهم که نخواهم؛ چراکه من مرادم و تو (خدا) خواهان منی. (عطار نیشابوری، 1370: 158) درباره این سخن بایزید، مولانا توضیح زیبایی را مطرح کرده است. (مولوی، 1362: 128 و 193) منابع و مآخذ 1. قرآن کریم. 2. نهجالبلاغه. 3. کتاب مقدس. 4. آکمپیس، توماس، 1383، تشبه به مسیح، ترجمه سایه میثمی، تهران، هرمس، چ 1. 5. ابنحزم، 1247، الفصل فی الملل و الاهواء و النحل، ج 5، قاهره، بینا. 6. ابنسینا، حسین بن عبدالله، 1371 ق، رسالة فی معرفة النفس الناطقة و احوالها، تحقیق احمد الاهوانی، بیروت، دار احیاء الکتب العربیة. 7. ابنعربی، محیالدین، 1999، الفتوحات المکیة، ج 3، 7 و 8 ، به تصحیح احمد شمسالدین، بیروت، دارالکتب العلمیة. 8. ارسطو، 1378، درباره نفس، ترجمه و تحقیق علیمراد داوودی، تهران، حکمت. 9. اشعری، 1426، مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلین، الجزء الثانی، بیروت، المکتبة العصریة. 10. اکبرآبادی، ولیمحمد، 1383، شرح مثنوی، موسوم به مخزن الاسرار، ج 1، بهاهتمام نجیب مایل هروی، تهران، قطره، چ 1. 11. تمیمی آمدی، عبدالواحد، 1360، غرر الحکم و درر الکلم، شرح جمالالدین محمد خوانساری، تهران، انتشارات دانشگاه تهران. 12. چیتیک، ویلیام، 1382، راه عرفانی عشق، ترجمه شهابالدین عباسی، تهران، پیکان. 13. خاتمی، محمود، 1368، ذهن، آگاهی و خود، ترجمه فاطمه موسوی بجنوردی، تهران، علم. 14. خواجوی، محمد، (تصحیح)، 1363، مفاتیح الغیب، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، چ 1. 15. زرینکوب، عبدالحسین ، 1364، سرّ نی، ج 2، تهران، علمی. 16. ـــــــــــــــ ، 1386، بحر در کوزه، ج 1،تهران، علمی، چ 12. 17. ـــــــــــــــ ، 1382، پلهپله تا ملاقات خدا، تهران، علمی. 18. سبزواری، حاج ملا هادی، بیتا، شرح اسرار مثنوی مولانا جلالالدین محمد بلخی، تهران، کتابخانه سنایی. 19. صدرالمتألهین، محمد، 1383، اسفار الاربعه، ج 8 ، تصحیح علیاکبر رشاد، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا. 20. ـــــــــــــــ ، 1372، مجموعه مصفات شیخ اشراق، ج 3، به تصحیح و مقدمه سیدحسین نصر، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. 21. طباطبایی، سید محمدحسین، 1393 ق، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 6، بیروت، مؤسسة الاعلمی. 22. عطار نیشابوری، 1370، تذکرة الاولیاء، تصحیح محمد استعلامی، تهران، زوار. 23. غزالی، 1364، کیمیای سعادت، ج 1، بهکوشش حسین خدیوجم، تهران، علمی و فرهنگی. 24. الفاخوری، حنا و الجر خلیل ، 1367، تاریخ فلسفه در جهان اسلام، ترجمه عبدالحمید آیتی، تهران، انقلاب اسلامی، چ 3. 25. فروزانفر، بدیعالزمان، 1386، شرح مثنوی شریف ، تهران، زوار، چ 12. 26. کاسیرر، ارنست، 1380، رسالهای در باب انسان، ترجمه بزرگ نادرزاد، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 27. کاکایی، قاسم، 1389، هستی و عشق و نیستی، تهران، هرمس. 28. مجلسی، محمدباقر، 1403، بحارالانوار، ج 2، بیروت، دار احیاء التراث العربی. 29. مطهری، مرتضی، 1367، فلسفه اخلاق، تهران، صدرا. 30. ملاصدرا، صدرالدین محمد شیرازی، 1340، رسالۀ سه اصل، به انضمام منتخب مثنوی و رباعیات، مصحح حسین نصر، تهران، مولی. 31. ـــــــــــــــ ، 1420، العرشیة، اصفهان، مهدوی. 32. ـــــــــــــــ ، 1981، الحکمة المتعالیة، ج 2، بیروت، دار احیاء التراث العربی. 33. ملکیان، مصطفی، 1375، «انسانشناسی و چند پرسش»، فصلنامه حوزه و دانشگاه، سال سوم، ش 9. 34. مولوی، 1362، فیه ما فیه، تصحیحات و حواشی بدیعالزمان فروزانفر، تهران، امیرکبیر. 35. مولوی، جلالالدین محمد بن محمد، 1385، کلیات دیوان شمس تبریزی، مشهد، آوای رعنا. 36. نیکلسون، رینولد الین، 1378، شرح مثنوی معنوی مولوی، شش دفتر، ترجمه و تعلیق حسن لاهوتی، تهران، علمی و فرهنگی، چ 2. 37. هجویری، 1380، کشف المحجوب، تصحیح ژوکوفسکی، تهران، کتابخانه طهوری. 38. همایی، جلالالدین، 1376، مولوی چه میگوید؟، ج 2، تهران، هما. 39. همدانی، امید، 1387، عرفان و تفکر، تهران، نگاه معاصر. 40. Ancelet-Hustache, Jeanne, 1957, Master Eckhart and the Rhineland Mystics, Trans. Hilda Graef, London, Longmans, Green and Co. LTD, op. cit. 41. Gowans, C. H. W., 2003, Philosophy of Buddha, London & New York, Rutledge. 42. Muller, Max, 2001, The Upanishads, Translated by The Sacred books of the East, v. 1. 43. Owen, H.P., 1971, Concepts of Deity, London, McMillan, op.cit. 44. Reese, W. L., 1980, "Eastern and Western Thought", Dictionary of Philosophy and Religion, New Jersey, Humanities. 45. Reymond Bernard Blankney, 1941, A Modern Translation, Trans. New York, Harper and Brothers Publishers. 46. William, L., 1996, Philosophy and Religion, New Jersey, Humanities Press, Reese. محمدرضا رجبی: دانشجوی دکترای رشته ادیان و عرفان تطبیقی فصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهشنامه اخلاق 19 انتهای متن
93/09/24 - 00:45
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]
صفحات پیشنهادی
«مبانی فهم کلام خدا» به چاپ دوم رسید
مبانی فهم کلام خدا به چاپ دوم رسیدچاپ دوم کتاب مبانی فهم کلام خدا نوشته محمد عینی زاده موحد از سوی انتشارات سروش از امروز روانه بازار نشر شد به گزارش خبرگزاری فارس در کتاب مبانی فهم کلام خدا درباره مفهوم وحی و انواع آن بحث و گفتمان مسیحی در این باب و نیز دیدگاه های منکران آسبررسی مبانی دینی در فعالیتهای اقتصادی کشف رزق حلال در «چارسوق» شبکه افق
بررسی مبانی دینی در فعالیتهای اقتصادیکشف رزق حلال در چارسوق شبکه افقمجموعه چارسوق این هفته کشف رزق حلال را دستمایه گفت وگو با کارشناسان خود قرار داده است به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس در روایات اسلامی از تلاش برای کسب رزق حلال به جهاد در راه خدا یاد شده و حتیآغاز دور پنجم «شبهای داستان» با حضور رحماندوست و شاهآبادی
آغاز دور پنجم شبهای داستان با حضور رحماندوست و شاهآبادیشب نخست از پنجمین دوره شبهای داستان که با حضور پدیدآورندگان ادبیات کودک و نوجوان از جمله مصطفی رحماندوست و غلامرضا امامی حمیدرضا شاهآبادی آتوسا صالحی و شهلا انتظاریان برگزار میشو به گزارش خبرگزاری فارس شب نخست از پنجموزارت کشور عراق: زن دستگیر شده در لبنان همسر «البغدادی» نیست
وزارت کشور عراق زن دستگیر شده در لبنان همسر البغدادی نیستسخنگوی وزارت کشور عراق اعلام کرد زنی که روز گذشته در لبنان دستگیر شده همسر سرکرده گروهک داعش نیست به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس سخنگوی وزارت کشور عراق اعلام کرد زنی که روز گذشته در مرزهای لبنان دستگیر شده همسراتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان برگزار میکند برگزاری دومین کاروان پیادهروی «در مسیر بهشت» همز
اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان برگزار میکندبرگزاری دومین کاروان پیادهروی در مسیر بهشت همزمان با اربعین حسینیکاروان پیادهروی نجف تا کربلا در موسم اربعین حسینی با عنوان در مسیر بهشت توسط اعضای اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان برای دومین سال برگزار میشود به گزارش گرودر گفت وگو با فارس گروه «میکائیل» در قشم/ سیروس مقدم در کارخانه لنج سازی مستقر شد
در گفت وگو با فارسگروه میکائیل در قشم سیروس مقدم در کارخانه لنج سازی مستقر شدتهیه کننده سریال میکائیل از عزیمت گروه میکائیل به جزیره قشم خبر داد و گفت هم اکنون در کارخانه لنج سازی هستیم تا خانه مربوط به شخصیت عبداله آماده شود الهام غفوری در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیطباطبایینژاد: سینما میتواند ایمان را با زبانی جهانی بیان کنند مدیر سازمان خیریه «نلسون ماندلا» از
طباطبایینژاد سینما میتواند ایمان را با زبانی جهانی بیان کنندمدیر سازمان خیریه نلسون ماندلا از جشنواره سینماحقیقت بازدید کردعصر دیروز جشنواره بینالمللی سینماحقیقت میزبان کازوهیرو تاکِگاوا مدیرعامل سازمان خیریه HS نلسون ماندلا از کشور ژاپن بود به گزارش خبرگزاری فارس تاکِگاواحدادعادل به تماشای «شیار 143» نشست/ اهدای قرآن به عوامل فیلم
حدادعادل به تماشای شیار 143 نشست اهدای قرآن به عوامل فیلمغلامعلی حدادعادل نماینده مجلس و رییس فرهگستان ادب همراه با همسر خود دکتر طیبه ماهروزاده و جمعی از مسئولان قوه قضائیه شامگاه گذشته به تماشای فیلم شیار 143 همراه با مردم در سینما آزادی نشستند به گزارش خبرگزاری فارس غلامعلیبرای نخستینبار صورت گرفت عمل موفقیتآمیز «سرطان مری» در مرکز آموزشی درمانی آیتالله طالقانی آبادان
برای نخستینبار صورت گرفتعمل موفقیتآمیز سرطان مری در مرکز آموزشی درمانی آیتالله طالقانی آبادانرئیس مرکز آموزشی درمانی آیتالله طالقانی آبادان از موفقیتآمیز بودن نخستین عمل سرطان مری در اتاق عمل این مرکز خبر داد عبدالله خوانزاده امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهاترجمه یک مجموعه دهجلدی برای آموزش «مهارتهای زندگی» به کودکان
ترجمه یک مجموعه دهجلدی برای آموزش مهارتهای زندگی به کودکانیک مترجم گفت مجموعه ۱۰ جلدی مهارتهای زندگی را برای مخاطبان کودک در دست ترجمه دارم که تا نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سال آینده به چاپ خواهد رسید برزو سریزدی نویسنده و مترجم ادبیات کودک و نوجوان در گفت و گو با خبرنگکتاب «تکفیریهای داعش را بشناسیم» به چاپ دوم رسید
کتاب تکفیریهای داعش را بشناسیم به چاپ دوم رسیدکتاب تکفیریهای داعش را بشناسیم به قلم سرلشکر بسیجی سید حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به چاپ دوم رسید به گزارش خبرگزاری فارس کتاب تکفیریهای داعش را بشناسیم به قلم سرلشکر بسیجی دکتر سید حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروبه همت بسیج هنرمندان همدان صورت میگیرد برگزاری نخستین جشنواره «ترنم بیداری» در همدان
به همت بسیج هنرمندان همدان صورت میگیردبرگزاری نخستین جشنواره ترنم بیداری در همدانرئیس بسیج هنرمندان همدان گفت نخستین جشنواره سرودهای حماسی و انقلابی بسیج هنرمندان با عنوان ترنم بیداری در همدان برگزار میشود رسول کرمی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در همدان از برگزاری نخستیندر جریان درگیری با ارتش سوریه بیش از 50 عضو داعش در «دیرالزور» کشته شدند
در جریان درگیری با ارتش سوریهبیش از 50 عضو داعش در دیرالزور کشته شدنددر جریان درگیریهای رخ داده بین نیروهای ارتش سوریه با عناصر تکفیری وابسته به داعش در مناطق مختلف شهر دیر الزرو در شرق سوریه بیش از 50 تروریست کشته و دهها نفر زخمی شدند به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشقبا حضور 22 مربی مسئول مراکز کانون استان خوزستان دومین پودمان آموزشی «نقد و نمایش فیلم» در اهواز به ک
با حضور 22 مربی مسئول مراکز کانون استان خوزستاندومین پودمان آموزشی نقد و نمایش فیلم در اهواز به کار خود پایان میدهددومین پودمان آموزشی نقد و نمایش فیلم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان که با حضور 18 مربی مسئول فرهنگی مراکز کانون استان در اهواز برگزار شده امروز به کارعیادت معاون سیما از «انوشیروان ارجمند»
عیادت معاون سیما از انوشیروان ارجمندمعاون سیما با حضور در بیمارستان از انوشیروان ارجمند بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون عیادت کرد به گزارش خبرگزاری فارس علی اصغر پورمحمدی معاونت سیما صبح امروز به ملاقات انوشیروان ارجمند بازیگر سینما و تلویزیون رفت ارجمند از اوایل هفته در بیمابحرالعلوم در گفتوگو با فارس مطرح کرد «سبک زندگی قرآنی» محور اغلب فعالیتهای سازمان دارالقرآن
بحرالعلوم در گفتوگو با فارس مطرح کردسبک زندگی قرآنی محور اغلب فعالیتهای سازمان دارالقرآنمعاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآنالکریم با اشاره بر لزوم ایجاد نهضت تحقق سبک زندگی قرآنی گفت ما در حد توان سبک زندگی قرآنی را محور فعالیتهای مختلف سازمان قرار دادهایم اما فراگیری ایامروز «آزادراه» از سینما حقیقت میگذرد
امروز آزادراه از سینما حقیقت میگذردمستندی آزادراه با موضوع ساخت آزادراه تهران-شمال عصر امروز در سینماحقیقت به نمایش در میآید به گزارش خبرگزاری فارس در چهارمین روز جشنواره سینما حقیقت که این روزها در تهران برپاست مستند آزادراه به کارگردانی محسنخانجهانی راس ساعت 18 در سالن-
گوناگون
پربازدیدترینها