تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819090769




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ژنرال ها دیکتاتور را نجات دادند!


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ژنرال ها دیکتاتور را نجات دادند! تهران- ایرنا- روزنامه «کیهان» امروز -سه شنبه- در یادداشتی به قلم «محمدرضا کلهر»نوشت: «ژنرال ها سرانجام فرعون مصر را پس از 1300 روز از قفس نجات دادند.»


کیهان افزوده است: دادگاه جنایی قاهره در حالی حکم به تبرئه «حسنی مبارک» دیکتاتور مصر داد که کمترین اتهام وی کشتن صدها انقلابی در 25 ژانویه 2011 بود. اتهامات «مبارک» و همراهانش در پرونده ای قطور با بیش از 50 هزار صفحه به رشته تحریر درآمد و مهم ترین اتهامات وارده به وی را می توان در جنایت قتل عمد، کشتار تظاهر کنندگان مصری، زیر گرفتن عمدی تظاهر کنندگان با هدف کشتن آنها، ایجاد رعب و وحشت در میان تظاهر کنندگان، واداشتن آنها به چشم پوشی از خواسته های خویش، حمایت از مقامات و مسئولان رژیم و باقی ماندن بر مسند قدرت خلاصه کرد که رهاورد تمام اتهامات فوق افزایش تعداد کشته ها و مجروحان از میان انقلابیون بود. دادگاه جنایی قاهره که پرونده مبارک در قتل معترضان را برای بار دوم بررسی می کرد و پیش از آن حکم حبس ابد برای مبارک در این پرونده صادر شده بود، اعلام کرد که دادگاه حق بررسی این پرونده را ندارد و تمام اتهامات مربوط به قتل معترضان از مبارک ساقط شده و به این ترتیب وی تبرئه شد. البته وی تا سال 2016 همچنان در حبس خانگی به سر می برد چرا که در پرونده مربوط به کاخ ریاست جمهوری محکوم شده و باید دوران حبسش را بگذراند.
شاید انقلابیونی که سال 2011 به خیابان ها آمدند و بساط دیکتاتوری مبارک را برچیدند هیچ وقت به این فکر نمی کردند که روزی این دیکتاتور بی گناه شناخته شود. اما چرا مبارک تبرئه شد؟
از همان روزی که اسلام گرایان مصری قدرت را به دست گرفتند و محمد مرسی به عنوان اولین رئیس جمهور منتخب مصر بر کرسی ریاست جمهوری تکیه کرد ناظران منطقه ای نسبت به خطر «فلول» یا بازماندگان نظام مبارک در سیستم قضایی مصر هشدار دادند. در واقع مبارک در 30 سال حکومت خود توانسته بود سیستم قضایی یکپارچه و وفاداری را به وجود آورد که می توانست بر روی وفاداری شان حساب کند و اکنون توانست به بهترین وجه از این بذری که در دوران حکومت خود کاشته بود استفاده کند و علیرغم کشتن صدها انقلابی تبرئه خود را به دست آورد. حکم تبرئه آنچنان مضحک و خنده دار بود که خود مبارک نیز از این حکم تعجب کرد و در پایان قرائت حکم اظهار داشت: انتظار چنین حکمی را نداشتم!
از زمانی که عبدالفتاح السیسی با کودتایی نظامی محمد مرسی را برکنار کرد و خود بر سریر قدرت تکیه زد اقدامات زیادی در جهت زدودن آثار انقلاب 2011 انجام داد. نظامیان مصری نمی توانستند سلطه 6 دهه ای خود بر اقتصاد و سیاست مصر را به راحتی از دست دهند. در واقع همان طور که نوام چامسکی نیز تاکید می کند، ژنرال های مصری نمی توانند خود را قانع سازند که دوران حاکمیت شان به سر آمده است. آنان نمی توانند بپذیرند که در سایه حاکمیت اسلام گرایانی زندگی کنند که وزن و اعتباری در جهان دارند، زیرا می دانند چنین اتفاقی آنان را ملزم می کند تا سود شرکت های زیر نظر ارتش را که 70 میلیارد دلار در سال برآورد می شود به خزانه دولت برگردانند. به همین دلیل اخوان المسلمین به عنوان بزرگترین جنبش اسلام گرای مصر غیرقانونی اعلام شد و تمامی اقدامات ممکن برای محدود کردن فعالیت اسلام گراها اتخاذ شد.
حکم تبرئه مبارک نیز در همین جهت قابل تحلیل است. نظامیان مصری با نقشه راهی که از پیش تدوین و طراحی کرده بودند گام به گام انقلاب را از مسیر اصلی خود خارج کردند و این حکم نیز آخرین ضربه به انقلاب این کشور بود.
مردم مصر از زمان اعلام این حکم بار دیگر به خیابان ها برگشته اند و وعده تداوم اعتراضات را داده اند و حتی اعلام کرده اند به دنبال انقلابی دیگر هستند. اما واقعیت این است اسلام گرایان با توجه به اشتباهاتی که در دوران یک ساله حکومت خود مرتکب شده اند نیاز به یک بازسازی و تجدید قوا و همچنین اصلاحات در زمینه های فکری و «الگو برداری حکومتی» دارند.
از طرفی صدور این حکم می تواند تا حدودی اختلاف نظر بین گروه های مخالف در مصر را کاهش دهد و برنامه های آنها علیه دولت السیسی را منسجم تر کند. اما انقلابیون مصری نباید منتظر باشند که به سرعت بتوانند انقلابی دیگر رقم بزنند بلکه به نظر می رسد آنان بار دیگر به صورت مرحله ای در پی استمرار بخشیدن به مبارزات خود برآیند.
حکم تبرئه مبارک ثابت کرد که ژنرال های مصری قصد ندارند بر سر موضوع «قدرت» با هیچ گروه دیگری وارد معامله شوند و آنها قدرت را به صورت مطلق می خواهند. به نوشته یکی از تحلیلگران عرب بعید نیست که چند سال دیگر مبارک به عنوان رئیس جمهور مصر به عرصه سیاسی بازگردد. هرچند این اظهار نظر بیشتر کنایه ای سیاسی است اما چندان از واقعیت به دور نیست و باید منتظر بازگشت «سیستم مبارک» در مصر بود، هرچند که در شرایط کنونی نیز ژنرال های حاکم بر مصر در واقع نمایندگان مبارک هستند!
منبع: کیهان
اول**1368**


11/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن