تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803844820




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایران قدرتمند را باور کنید


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ایران قدرتمند را باور کنید تهران- ایرنا- «هنری کیسینجر» وزیر اسبق خارجه و استراتژیست معروف آمریکایی گفته است: «نفوذ ایران از بغداد تا بیروت، این کشور را به لحاظ استراتژیک در سطح بسیار قدرتمندی قرار داده است.» روزنامه نیویورک تایمز: «دوست داشته باشیم یا نه، ایران یک قدرت باثبات و مهم در منطقه بی ثبات خاورمیانه است.»


روزنامه «اطلاعات» در یادداشتی به قلم «نادر مازوجی» با انتشار این دو نقل می نویسد: از این دست جملات که در سال های اخیر از زبان شخصیت ها و رسانه های غربی به طور اعم و آمریکایی به طور اخص، بسیار شنیده شده است یک واقعیت را می توان استنباط کرد و آن توانایی های بالقوه ایران است که هر وقت اراده کند می تواند آن را بالفعل سازد. تاریخ به یاد ندارد که قدرت های جهانی با یک کشور در حال توسعه بر سر یک موضوع بیش از 10 سال مذاکره کنند و حتی در جاهایی خواست های آن کشور را بپذیرند، اما ایران چنین چیزی را در تاریخ ثبت کرد.
قدرت های بین المللی بهتر از هر کسی به توانایی ها و پتانسیل های ایران در منطقه و نفوذ قابل توجه آن در میان دولت ها و احزاب سیاسی منطقه واقفند و به خوبی می دانند که بسیاری از مشکلات و درگیری های خاورمیانه بدون حضور و مشارکت ایران حل نشدنی است. موضوع سوریه فقط نمونه ای از قدرت و نفوذ ایران را به نمایش گذاشته است تا جایی که نشست های «ژنوـ1» و «ژنوـ2» که برای حل بحران سوریه و با حضور تمامی کشورهای صاحب نفوذ دنیا و نهادهای برجسته بین المللی برگزار شدند، فقط به دلیل حضور نیافتن ایران (که علت آن کارشکنی برخی رژیم های منطقه بود) ناکام ماندند. بنابراین اگر قدرت های
جهانی به ویژه غرب هر بار با تمدید مذاکرات هسته ای موافقت می کنند و ترجیح می دهند در این ماراتن نفسگیر همچنان حضور داشته باشند به دلیل قابلیت هایی است که در وجود ایران و ایرانی ها یافته اند. نکته قابل ذکر این که ایران بدون داشتن بمب هسته ای، چنین نفوذ و قدرتی در منطقه دارد. بنابراین باید پرسید این همه هیاهوی غربی ها و متحدان عرب آن ها در منطقه علیه برنامه هسته ای ایران و شانتاژ تبلیغاتی رسانه های آن ها در این خصوص برای چیست؟ مگر نه این که کشورهای دارای بمب هسته ای باید به پروتکل ها و قوانینی که در این باره وضع شده احترام بگذارند و آیا تاکنون (غیر از یک مورد در جریان جنگ جهانی دوم) هیچ کشوری توانسته است از چنین بمب هایی استفاده کند؟ ایران در دکترین نظامی خود، داشتن بمب هسته ای را تعریف نکرده است و رهبران آن هم بارها به طرف های منطقه ای و بین المللی اطمینان خاطر داده اند که بمب هسته ای در این دکترین، محلی از اعراب ندارد اما سؤال این است که اگر به فرض ایران به بمب هسته ای هم دست پیدا کند، کدام یک از معادلات تعریف شده جهانی به هم می ریزد؟ اتفاقاً بسیاری از خود غربی ها داشتن بمب هسته ای برای ایران را به دلیل شرایط منطقه مفید می دانند.
«کنث والتز» از دانشمندان برجسته آمریکایی می گوید: «هسته ای شدن ایران و حتی دستیابی این کشور به بمب هسته ای، در منطقه توازن قدرت ایجاد می کند.» به اعتقاد والتز، بمب هسته ای برای ایران حالت بازدارندگی خواهد داشت و در آن صورت، اسرائیل که تنها رژیم خاورمیانه با حدود 300 کلاهک هسته ای است، دیگر اجازه هر تجاوز و جنایتی را به خود نخواهد داد. والتز معتقد است دستیابی ایران به بمب هسته ای، قدرت در خاورمیانه را بالانس می کند و همین موضوع یک ثبات نسبی در منطقه ایجاد خواهد کرد.
با همه اینها ایران توانایی اش را از بمب و موشک نگرفته و آنچه عامل ثبات این کشور در منطقه بحرانی و آشوب زده خاورمیانه است، یکدلی و یکپارچگی مردم با وجود همه سختی ها و مشکلات اقتصادی و همچنین رهبریت و اداره درست نظام آن است. ما در منطقه ای زندگی می کنیم که از چهار طرف بوی باروت و خون و قتل عام و جنگ های خانمانسوز به مشام می رسد اما ثبات و امنیتی که در ایران حکمفرماست اگر اغراق نکرده باشیم آن را در زمره کشورهای آرام و با ثبات دنیا قرار داده است. در منطقه ای هستیم که بیشتر کشورهای آن یا با پدیده انتخابات مخالف هستند یا اگر هم بنابر فشارهای بین المللی انتخابات برگزار کنند از هیچ تلاشی برای تقلب در آن فروگذار نمی کنند. اما در ایران انتخابات بدون جنگ و خونریزی و دعواهای جناحی و در آزادی کامل برگزار می شود.
بنابراین ما قدرت و صلابتمان را از بمب هسته ای نداشته مان نگرفته ایم. اگرچه برای همان بمب نداشته هزینه ها داده ایم و تحریم های غیرانسانی غرب علیه ایران و ترور دانشمندان هسته ای ما نمونه ای از آن جمله است. دستپاچگی عربستان که در آخرین دور مذاکرات وین، وزیر خارجه اش را راهی محل مذاکرات ایران و 1+5 کرد، فقط یک دلیل داشت و آن تلاش برای دست نیافتن به توافق بود. پس از نشست وین اخباری به بیرون درز کرد مبنی بر این که عربستان و اسرائیل علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران همپیمان شده اند و تلاش برای ناکامی مذاکرات میان ایران و قدرت های جهانی را آغاز کرده اند. در این میان اسرائیل حسابش جداست و می داند نزدیک شدن ایران به غرب و توافق هسته ای، انزوای بیشتر رژیم صهیونیستی در جامعه بین الملل را به همراه خواهد داشت.
اسرائیل در حال حاضر تمامی جنایاتش علیه مردم فلسطین و منطقه را در سایه مظلوم نمایی و این ادعا که ایران در صدد نابودی رژیم صهیونیستی است انجام می دهد و توانسته است با تبلیغات منفی و ایران هراسی نه فقط آمریکا و غرب بلکه رژیم های عرب منطقه را نیز با خود همراه کند. اما عربستان که از آغاز بهار عربی با اعتراضات و ناآرامی هایی در داخل مواجه شده و موجودیت نظام فاسد آل سعود به خطر افتاده است، نگران از دست دادن وجهه خود نزد غربی ها در صورت توافق هسته ای است. به اعتقاد ناظران امور، مهم ترین دلیل این که غرب، عربستان را در مسائل حقوق بشری و حمایت آشکار و پنهان آن از تروریسم تحت پیگرد قرار نمی دهد، نیاز مبرمی است که به انرژی دارد و بیشتر این نیاز از سوی سعودی ها تأمین می شود. بنابراین اگر گشایشی در روابط ایران و غرب پس از توافق هسته ای به وجود بیاید و غربی ها بتوانند بخش عمده ای از نیازهای انرژی خود را از طریق ایران تأمین کنند، آنگاه آمریکا و اروپا به راحتی از کنار حمایت عربستان از تروریسم و نقض گسترده حقو ق بشر از سوی آل سعود نخواهند گذشت. پس می توان نتیجه گرفت که دلیل سفر شتابزده سعود الفیصل به وین همزمان با مذاکرات ایران و 1+5، نه نگرانی از موضوع هسته ای ایران بلکه بیم از انزوای بین المللی است که رژیم سعودی را تهدید می کند. اما نقش قدرت های جهانی به ویژه غربی ها در این میان مهم است و آن ها اگر به دنبال توافق واقعی هستند نباید مواضع رژیم هایی چون اسرائیل و آل سعود را در مذاکرات با ایران دخالت دهند و بهتر است نفوذ و قدرت ایران را بیشتر دریابند و بدانند که کلید حل بسیاری از بحران های منطقه در دست ایران است.
منبع: اطلاعات
اول**1368**


09/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن