تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن كم خوراك است و منافق پرخور.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819132040




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استشهاد براي نجات قدس


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: استشهاد براي نجات قدس
اقدامات رژيم صهيونيستي در بيت‌المقدس شرقي به ويژه در مسجدالاقصي در هفته‌هاي اخير باعث گشايش فصل جديدي از رويارويي‌ها بين فلسطيني‌ها و صهيونيست‌ها شده كه داراي ابعادي بي‌سابقه و منحصر‌به‌فرد است.
نویسنده : دكتر سيدرضا ميرطاهر 
اقدامات رژيم صهيونيستي در بيت‌المقدس شرقي به ويژه در مسجدالاقصي در هفته‌هاي اخير باعث گشايش فصل جديدي از رويارويي‌ها بين فلسطيني‌ها و صهيونيست‌ها شده كه داراي ابعادي بي‌سابقه و منحصر‌به‌فرد است. اين رويارويي از اقدامات صهيونيست‌هاي افراطي براي سيطره و ورود به مسجدالاقصي تا مقاومت فلسطيني‌ها براي حفظ هويت اسلامي اين مسجد و در مراحل بعد تقابل دو طرف و اقدامات خشونت آميز از سوي صهيونيست‌ها و پاسخ قاطعانه از جانب فلسطيني‌ها را در بر مي‌گيرد. در عين حال تأكيد رژيم صهيونيستي بر ادامه ساخت شهرك‌هاي صهيونيست نشين به منزله عامل تحريك‌كننده اين رويارويي محسوب مي‌شود.
 
  تلاش صهيونيست‌ها
طي چند هفته اخيركنست(پارلمان اسرائيل) در‌صدد تصويب قوانيني جهت سيطره هر چه بيشتر بر مسجدالاقصي برآمده و صهيونيست‌هاي افراطي نيز بارها تلاش كردند تا به مسجدالاقصي وارد شوند و در آن تردد كند. اين مسئله واكنش شديد فلسطيني‌ها را به دنبال داشته است. اين اقدام صهيونيست‌هاي افراطي از جمله برخي مقامات اسرائيلي و خاخام‌هاي افراطي در راستاي اثبات تعلق اين مسجد به يهوديان صورت پذيرفته است. از ديدگاه آنها مسجد الاقصي روي ويرانه‌هاي معبد سليمان بنا شده و به همين جهت ويران كردن مسجدالاقصي را براي بناي دوباره معبد سليمان واجب مي‌شمرند. در واقع صهيونيست‌ها از زمان تشكيل اسرائيل در سال 1948 همواره در پي عملي كردن اين نيت خود بوده و با تصرف بيت‌المقدس در سال 1967 به بهانه تحقيقات باستان شناسي اقدام به حفر زير مسجدالاقصي كرده و از سوي ديگر از صدور مجوز براي بازسازي و تعمير اين مسجد خودداري مي‌كنند تا به زعم خود مقدمات تخريب آن را فراهم آورند. با اين همه در هفته‌هاي اخير اساساً در پي اشغال دائمي مسجدالاقصي بر آمده بودند كه اين مسئله واكنش شديد فلسطيني‌ها را به دنبال داشت، به گونه‌اي كه منجر به بروز درگيري‌هاي متعددي بين يهوديان افراطي به ويژه شهرك‌نشينان و افراد پليس و ارتش رژيم صهيونيستي از يك طرف و مردم فلسطيني ساكن قدس شرقي از سوي ديگر شد. از سوي ديگر با بروز خشونت‌هايي مانند ضرب و شتم فلسطيني‌ها از سوي صهيونيست‌هاي افراطي و در مواردي قتل فلسطيني‌ها توسط آنها مانند به دار كشيدن يك فلسطيني به نام«محمد ابوخضير» از سوي شهرك‌نشينان، فلسطيني‌ها نيز متقابلاً واكنش نشان داده و در روزهاي اخير شاهد اقدامات شهادت طلبانه از سوي فلسطيني‌ها بوده‌ايم. بدين ترتيب در حالي كه مقامات ارشد رژيم صهيونيستي بارها براي انحراف افكار عمومي تلاش كرده‌اند تحريك از سوي مقامات فلسطيني را عامل بروز خشونت‌ها و اقدامات شهادت طلبانه فلسطيني‌ها جلوه دهند، اين ادعا حتي ازسوي برخي مسئولان اسرائيلي نيز مردود انگاشته شده است. از جمله يورام كوهن رئيس شين‌بث (آژانس امنيت داخلي رژيم صهيونيستي) با رد اين موضوع كه رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين پشت عمليات استشهادي در بيت‌المقدس قرار دارد، تلاش براي تغيير بافت مسجدالاقصي را عامل اين اتفاقات عنوان كرد. گفتني است بنيامين نتانياهو بارها محمود عباس را متهم به تحريك عمليات استشهادي كرده است. در مقابل كوهن اظهار داشت كه وي بر اين باور نيست كه محمود عباس مسئول سلسله اتفاقات اخير است. كوهن به كميته دفاعي و امور خارجي كنست ـ پارلمان رژيم صهيونيستي ـ گفت:«عباس به كشتار علاقه‌اي ندارد و محرك كشتار نيز نيست. او حتي پشت درهاي بسته نيز چنين نمي‌كند. رئيس شين‌بث در ادامه تأكيد كرد عامل اصلي در پشت عمليات استشهادي، به شهادت رسيدن «محمد ابوخضير» و تلاش قانونگذاران اسرائيلي براي تغيير بافت مسجدالاقصي است. به باور او، ورود نمايندگان كنست به مسجدالاقصي و تلاش براي تصويب قانوني كه بافت مسجدالاقصي را تغيير مي‌دهد، عوامل اصلي افزايش تنش در بيت‌المقدس هستند. كوهن گفت مقامات بايد در شرايط كنوني از ورود به مسجدالاقصي خودداري كنند؛ چراكه باعث خشم فلسطيني‌ها مي‌شود. زماني كه از نتانياهو درباره سخنان رئيس شين‌بت سؤال شد، وي گفت هيچ اختلافي ميان او و يورام كوهن وجود ندارد.
اين در حالي است كه آويگدور ليبرمن، وزير خارجه رژيم صهيونيستي مدعي شد كه محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين از طريق سخنان تحريك‌آميز خود براي اجراي چنين عملياتي عمداً نزاع ديني ميان يهوديان و مسلمانان به راه انداخته است. وي تأكيد كرد: جامعه بين‌الملل بايد محمود عباس را كه مخالف يهوديان است، كنار بگذارد. نفتالي بنت، وزير اقتصاد رژيم صهيونيستي نيز اظهار كرد: محمود عباس جنگ عليه اسرائيل را اعلام كرده و او كسي است كه بايد مسئوليت ريخته شدن خون يهوديان را بر عهده بگيرد. وي مدعي شد: در شرايطي كه ما در حال تلاش براي از سرگيري روند صلح هستيم، فلسطين از طريق تحريك براي عمليات مقاومت وارد چنين عملياتي مي‌شود.

   عمليات بزرگ استشهادي
سه‌شنبه 27 آبان، رسانه‌هاي فلسطيني از انجام يك عمليات استشهادي موسوم به عمليات قدس توسط فلسطيني‌ها و هلاكت شش صهيونيست و زخمي شدن 15 نفر از آنها خبر دادند. در اين عمليات در كنيسه يهوديان در قدس شش صهيونيست به هلاكت رسيدند. دو فلسطيني عامل اين حمله نيز به شهادت رسيدند. منابع اسرائيلي اعلام كردند دو فلسطيني به يك مؤسسه ديني يهودي در مؤسسه هارنوف در دير ياسين غربي در قدس يورش بردند كه به هلاكت و زخمي شدن شماري از صهيونيست‌ها منجر شد. گردان‌هاي ابوعلي مصطفي، وابسته به جبهه مردمي آزادسازي فلسطين مسئوليت عمليات قدس را برعهده گرفت. رژيم صهيونيستي براي ارعاب فلسطيني‌ها اقدام به تخريب منازل عاملان حملات استشهادي مي‌كند و تاكنون منازل چند فلسطيني را در اين راستا تخريب كرده است.

   موضع حمايت‌آميز
نكته قابل توجه اينكه سازمان‌هاي فلسطيني در حمايت از اين حملات همداستان هستند. كما اينكه دو جنبش فلسطيني فتح و حماس، حمله به صهيونيست‌ها در قدس را نتيجه اقدامات جنايتكارانه رژيم صهيونيستي دانستند. احمد عساف، سخنگوي جنبش فتح با اشاره به عمليات قدس و حمله به كنيسه صهيونيست‌ها اعلام كرد: تمام اين حملات واكنشي طبيعي به جنايات و نقض حرمت قدس توسط اسرائيل است. از سوي ديگر جنبش حماس با استقبال از «واكنش طبيعي فلسطينيان به جنايات اسرائيلي» اعلام كرد تمام اين اقدامات پاسخي طبيعي به جنايات اسرائيل در قدس و مسجدالاقصي است. در اين راستا داوود شهاب، سخنگوي جنبش جهاد اسلامي نيز ضمن استقبال از واكنش طبيعي فلسطينيان به جنايات رخ داده از سوي اسرائيلي‌ها تأكيد كرد: اقدامات فلسطينيان و آغاز انتفاضه و انقلاب در واقع به عنوان پاسخي طبيعي به سياست‌هاي اشغالگرانه و تجاوزهاي ادامه‌دار اسرائيل در حق شهر قدس و مسجدالاقصي است.

   تأكيد بر ادامه شهرك‌سازي
 مسئله مهم ديگري كه در تشديد درگيري‌ها در بيت‌المقدس شرقي نقش مهمي دارد، تأكيد رژيم صهيونيستي براي ادامه شهرك‌سازي در قدس شرقي از طريق غصب اراضي و مزارع فلسطيني‌ها و تخريب منازل آنهاست. هدف اصلي اسرائيل اين است كه زنجيره‌اي از شهرك‌هاي صهيونيست‌نشين ايجاد كند كه از قدس شرقي تا اراضي كرانه باختري امتداد داشته باشد. اين در حالي است كه بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با تأكيد بر ادامه شهرك سازي، قوانين بين‌المللي و درخواست‌ها براي توقف آن را ناديده گرفته است. نتانياهو انتقادهاي امريكا و اتحاديه اروپا درباره طرح‌هاي اين رژيم براي ساخت 1060 واحد مسكوني در اراضي قدس شرقي را نپذيرفته است. نتانياهو تأكيد كرد كه در اورشليم ساخت‌وساز انجام داده‌ايم و به اين كار خود ادامه خواهيم داد.  گفتني است بيش از نيم ميليون اسرائيلي در بيش از ۱۲۰ شهركي كه اسرائيل بعد از جنگ ۱۹۶۷ و اشغال سرزمين‌هاي فلسطيني در كرانه باختري و شرق بيت‌المقدس ساخته است، سكني گزيده‌اند. سازمان ملل و بيشتر كشورهاي جهان شهرك‌هاي رژيم اسرائيل را غيرقانوني مي‌دانند؛ چراكه اين رژيم سرزمين‌هاي فلسطيني را در جنگ ۱۹۶۷ غصب كرده و بر مبناي مفاد كنوانسيون ژنو هرگونه ساخت و ساز از سوي اشغالگران در سرزمين‌هاي اشغالي ممنوع است. رژيم صهيونيستي با وجود انتقادهاي جهاني و حتي انتقادهاي ظاهري بزرگترين حامي خود، امريكا و نيز اتحاديه اروپا همچنان به شهرك‌سازي در مناطق اشغالي به ويژه در قدس اشغالي با هدف يهودي‌سازي كامل آن ادامه مي‌دهد. «آويگدور ليبرمن» وزير خارجه رژيم صهيونيستي هرگونه درخواستي درباره عدم شهرك‌سازي در قدس اشغالي را نپذيرفته و تأكيد كرده است كه ما به هيچ وجه در مورد ساخت اين شهرك‌ها در قدس كوتاه نخواهيم آمد. هدف صهيونيست‌ها از پروژه اسكان در بيت‌المقدس شامل موارد ذيل است:
1ـ از بين بردن ماهيت عربي قدس از نظر جغرافيايي.
2ـ تغيير زيربناي جغرافياي بشري اين شهر با بيرون راندن اعراب و اسكان تعداد بيشتري از يهوديان.
3ـ از بين بردن مفاهيم اسلامي و عربي در قدس.
با اين حال احزاب داخل و خارج كابينه بنيامين نتانياهو از مخالفتشان با ادامه شهرك‌سازي‌هاي جديد در قدس خبر دادند. يائير لابيد رهبر حزب «آينده» اسرائيل از مخالفتش در مورد طرح شهرك‌سازي‌هاي جديد در قدس خبر داد. وي افزود اين كار ممكن است روابط با امريكا را تيره كند. وي همچنين از نخست‌وزير رژيم صهيونيستي خواست براي رسيدن به يك توافقنامه صلح با فلسطينيان به مذاكره ادامه دهد. از سوي ديگر حزب «كارگر» اسرائيل كه حزب مخالف حكومت است اعلام كرد طرح شهرك سازي‌هاي جديد در قدس براي پنهان كردن شكست سياست‌هاي حكومت نتانياهو در عرصه سياسي و اقتصادي است. اين حزب خواهان روي كارآمدن يك جريان معتدل شد تا مذاكرات صلح و گفت‌وگوها از بين نرود.
اين در حالي است كه وضعيت فعلي در بيت‌المقدس شرقي نگراني غربي‌ها را برانگيخته است. فدريكا موگريني مسئول جديد سياست خارجي اتحاديه اروپا با ابراز نگراني از اعتراضات اخير در بيت‌المقدس گفت: در صورتي كه روند سياسي پيشرفتي نداشته باشد، ما بار ديگر شاهد خشونت خواهيم بود. وي افزود: شرايط براي اسرائيل در منطقه، هرگز تا اين حد خطرناك نبوده است.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن