تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819152132




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اصفهان زیبا: عسل اصل ایرانی، گران است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اصفهان زیبا: عسل اصل ایرانی، گران است روزنامه اصفهان زیبا چاپ اصفهان در گزارشی در روز چهارشنبه 14 آبان نوشت: قیمت عسل ایرانی افزایش یافته و این خود هشداری در راستای کاهش تولید عسل در کشور است، چرا که همواره کمیاب شدن یک کالا منجر به افزایش قیمت آن می شود.


به گفته عضو اتحادیه سراسری زنبورداران کشور با توجه به از بین رفتن 30 تا 50 درصد زنبورهای عسل در کشور در سال گذشته، خریداران عسل باید به هنگام خرید این محصول به اصیل بودن آن توجه داشته باشند چون عسل طبیعی به علت کمبود بسیار گران است، بنابر این ارزان بودن می تواند دلیل بر تقلبی بودن عسل باشد.

**گرانی عسل به دلیل کاهش تولید
عسل مرغوب و با کیفیت، عسلی است که در طبیعت و بدون هیچ مواد افزودنی تولید می شود، ولی مدت هاست که تولید چنین عسلی با مشکلات مواجه شده و اگر هم تولید شود بسیار گران عرضه می شود و چون اغلب خریداران توان تهیه این محصول را با نرخ بالا ندارند برای خرید عسل ارزان قیمت از محصولات تقلبی وارداتی استفاده می کنند و از طرفی چون عسل وارداتی به بازار ایران نرخ بسیار پایین تری نسبت به عسل مرغوب ایرانی دارد عسل اصل به دلیل قیمت بالا قادر به رقابت با آن نمی باشد.
اما در اصفهان، همواره به دلیل شرایط اقلیمی و تنوع گیاهی عسل منحصر به فرد و مرغوبی تولید می شده است. در حال حاضر به دلایلی مانند کاهش پوشش گیاهی مراتع به علاوه سیاست گذاری های نادرست برخی مسوولان، تولید عسل در کلونی های این استان که تا چندی پیش، رتبه نخست تولید عسل را داشت به میزان زیادی کاهش یافته و بدون تردید کاهش تولید عسل هم گرانی آن را به دنبال دارد.

**کاهش تولید و توزیع عسل با کیفیت
به گفته شفیعی که از تولیدکنندگان عسل در استان اصفهان است، افزایش هزینه های تولید عسل، بارش های خارج از فصل، گرمای زیاد تابستان، نبود داروهای ارزان قیمت و مطلوب برای زنبورها تولید عسل را با کاهش و گرانی روبرو کرده همچنین عدم کنترل سازمان های مربوطه بر ورود عسل های تقلبی و ارزان قیمت، باعث گرایش مصرف کنندگان به آنها شده و عسل ایرانی را به علت گران بودنش، تقریبا بدون مشتری کرده است که این موارد به تدریج باعث زوال صنعت زنبورداری می شود.
این فعال خاطرنشان می کند بنابر دلایل مذکور تولید و ورود عسل های تقلبی روند سریع تری پیدا کرد، چون که هزینه تمام شده تولید عسل مرغوب بالا و صرفه اقتصادی برای تولیدکنندگان از بین رفت و اینگونه بسیاری از تولیدکنندگان عسل دچار ورشکستگی می شدند از این رو، تولید و توزیع عسل با کیفیت کاهش یافت و عسل ارزان قیمت و بدون کیفیت در بازار، جایگزین شد.
میرزایی فر رییس اتحادیه زنبورداران اصفهان در رابطه با کاهش تولید عسل می گوید با توجه به مشکلاتی که در حال حاضر برای زنبورداران ایجاد شده است آنان به جای تولید عسل مرغوب به سمت تولید عسل تقلبی رفته اند و کارخانه دار هم اینگونه عسل ها را با نرخ پایین تری از تولیدکننده می خرد و وارد بازار می کند.
وی خاطر نشان می کند: البته مردم هم به دلیل قیمت بالای محصول اصل، متمایل به خرید عسل های مرغوب و با کیفیت نمی باشند. این مسوول در ادامه به مشکلات صنعت زنبورداری اشاره می کند و می گوید به دلایلی چون افزایش گرمای هوا در تابستان، خشکسالی، تهیه دارو، عدم توانایی خرید شکر برای تغذیه زنبور و ... زنبورداران برای پرورش و تولید عسل در حال حاضر با مشکلات بسیاری مواجه هستند.
وی می افزاید: بسیاری از کلونی های زنبور عسل در اصفهان از بین رفته اند؛ چون که بیماری های مختلف مانند کنه و عفونت های زنبور عسل، نداشتن خوراک مناسب و خشکسالی باعث مرگ و میر زنبورها می شود از طرفی داروی مناسبی هم برای درمان آنها در دسترس نبوده و تاکید می کند که ادامه این روند باعث نابودی صنعت زنبورداری استان می شود.
7140/607


14/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن