تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در انسان پاره گوشتى است كه اگر آن سالم و درست باشد، ديگر اعضاى بدنش هم با آن سا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819122686




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازار نفت تشنه يك اتفاق


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بازار نفت تشنه يك اتفاق
پس از سقوط وحشتناك قيمت نفت طي چهار ماه گذشته، بسياري از صاحبنظران بر اين باورند كه اين سقوط قيمت علاوه بر نقش‌آفريني عربستان براي ايجاد تزلزل در اقتصاد كشورهاي ايران و روسيه دلايل ديگري نيز دارد كه داراي عوامل تقويت‌كننده و تضعيف‌كننده است.
نویسنده : وحيد حاجي‌پور 


پس از سقوط وحشتناك قيمت نفت طي چهار ماه گذشته، بسياري از صاحبنظران بر اين باورند كه اين سقوط قيمت علاوه بر نقش‌آفريني عربستان براي ايجاد تزلزل در اقتصاد كشورهاي ايران و روسيه دلايل ديگري نيز دارد كه داراي عوامل تقويت‌كننده و تضعيف‌كننده است.
به گزارش «جوان»، مهدي يوسفي كارشناس ارشد مسائل بازار نفت بر اين عقيده است كه روند نزولي قيمت نفت كه از ژوئن 2014 آغاز شده، در سه هفته نخست ماه اكتبر نيز ادامه يافته به طوري كه قيمت سبد اوپك با 52/10 دلار كاهش از 19/92 دلار در اول اكتبر به 67/81 دلار در 23 اكتبر رسيده است.
وي مي‌افزايد: افزايش توليد نفت اوپك و غير اوپك در ماه سپتامبر، افزايش توليد نفت امريكا و رسيدن به سطح 95/8 ميليون بشكه در روز در ماه اكتبر، افزايش توليد نفت‌خام روسيه در ماه سپتامبر و رسيدن به سطح 61/10 ميليون از عوامل تضعيف‌كننده بازار بوده است.
وي ادامه مي‌دهد: همچنين عربستان، ايران و عراق قيمت رسمي فروش نفت‌خام خود به آسيا را براي ماه نوامبر كاهش دادند كه خود نقش مهمي در كاهش قيمت ايفا مي‌كند؛ ضمن آنكه كاهش وضعيت خالص خريد بورسبازان در بورس نايمكس به مقدار 8/4 درصد در هفت روز منتهي به 7 اكتبر و در هفته منتهي به 14 اكتبر نيز خالص وضعيت خريد بورسبازان كاهش يافته است كه خود اين موضوع نيز تأثير‌‌گذار بوده است.
يوسفي مي‌افزايد: در هفته منتهي به 10 اكتبر ذخيره‌سازي‌هاي تجاري نفت خام امريكا به مقدار 92/8 ميليون بشكه افزايش يافت در حالي كه پيش‌بيني مي‌شد به مقدار 5/2 ميليون بشكه افزايش يابد؛ همچنين انتشار گزارش صندوق بين‌المللي پول در 7 اكتبر و تجديد نظر نزولي در ارقام رشد اقتصادي مناطق مختلف براي سال 2015 هم در اين باره بي‌تأثير نبود.
اين در حالي است كه آژانس بين‌المللي انرژي در ماه اكتبر اعلام كرد تقاضاي جهاني در سال 2014 به 7/92 ميليون بشكه در روز مي‌رسد كه 650 هزار بشكه نسبت به سال 2013 افزايش خواهد يافت و اين رقم پايين‌ترين سطح رشد تقاضا از سال 2009 است.
جالب آنجاست كه در اين وضعيت، عربستان اعلام كرده است كه اين كشور تا پايان سال تغييري را در سطح توليد خود ايجاد نخواهد كرد. ادامه توليد ليبي با وجود اختلافات شديد داخلي نيز يكي ديگر از عوامل كاهش قيمت نفت از سوي مهدي يوسفي عنوان شد.
البته از سوي ديگر عوامل تقويت‌كننده هم مانع از سقوط شديدتر قيمت نفت شد. يوسفي بر اين باور است كه رشد توليدات صنعتي چين در ماه سپتامبر، افزايش صادرات چين به ميزان 3/15 درصد نسبت به آغاز سال جاري، افزايش شاخص اطمينان مصرف‌كننده در امريكا، افزايش تقاضاي بنزين در امريكا، دستور آقاي روحاني به وزير نفت براي استفاده از ديپلماسي براي توقف سقوط قيمت نفت از جمله عوامل مهم جلوگيري از سقوط تندتر قيمت نفت بود.

  ترديدي براي شيل نفت
تمامي اين عوامل اما يك سوي ماجرا هستند و برخي ديگر از كارشناسان مي‌گويند كه توليد شيل نفت‌ها نيز نقش مهمي در اين باره ايفا مي‌كنند.
علي خواجوي ديگر كارشناس انرژي نيز به «جوان» مي‌گويد: توليد نفت امريكا از اوايل دهه 1970 روند نزولي خود را آغاز كرد و از حدود 10 ميليون بشكه در روز به 5 ميليون بشكه در روز در سال 2008 كاهش پيدا كرد. در واقع امريكا از بزرگ‌ترين توليدكننده نفت در دهه 1980 به بزرگ‌ترين واردكننده نفت جهان در دهه‌هاي اخير تبديل شده بود. اما توليد نفت امريكا از سال 2008 به بعد با روندي صعودي از 5 ميليون بشكه در روز به 5/8 ميليون بشكه در سال 2014 افزايش يافته است.
وي با بيان اينكه به دنبال اين افزايش توليد، امريكا ميزان وابستگي خود به نفت وارداتي را از 60 درصد در سال 2005 به كمتر از 40 درصد در سال 2014 كاهش داده است، اضافه مي‌كند: حجم نفت و فرآورده‌هاي نفتي وارداتي امريكا از كشورهاي عضو اوپك در سال 2007 بيش از 9/5 ميليون بشكه در روز بوده است كه از سال 2008 به بعد با روندي نزولي مواجه شده و در پنج ماه نخست سال 2014 به 4/3ميليون بشكه كاهش يافته است
وي خاطر‌نشان مي‌كند: توليد منابع غيرمتعارف نفت‌خام امريكا در سال 2005 حدود 400 هزار بشكه در روز بوده كه اين ميزان در ماه‌هاي ابتدايي سال 2014 به حدود 5/3 ميليون بشكه در روز افزايش پيدا كرده است. در واقع سهم منابع غيرمتعارف نفت امريكا در توليد نفت اين كشور از 8 درصد در سال 2005 به بيش از 40 درصد در سال 2014 افزايش يافته است.
خواجوي با اشاره به اينكه براي توليد از منابع غيرمتعارف نفت افت شديد توان توليد پيش‌بيني مي‌شود، تصريح مي‌كند: براي اين منظور نياز است كه سالانه تعداد زيادي چاه جديد حفاري شوند. به عنوان نمونه براي نگهداشت توان توليد يك ميليون بشكه در روز از منطقه داكوتاي شمالي در امريكا بايد سالانه 2500 حلقه چاه جديد حفاري شود. براي نگهداشت اين ميزان توان توليد در كشور عراق نياز به حفر60 حلقه چاه است. توليد از چاه‌هاي منابع غيرمتعارف به طور متوسط در سال اول حدود 65 درصد و در سال دوم حدود 35‌درصد كاهش پيدا خواهد كرد. در سال سوم نيز 15‌درصد و در ادامه به طور متوسط سالانه 10‌درصد از توان توليد چاه كاسته خواهد شد.
به گفته اين كارشناس انرژي در سال‌هاي
14-2013 بيشترين حجم سرمايه‌گذاري در بخش اكتشاف و توسعه منابع نفت و گاز جهان در امريكا صورت پذيرفته است (حدود 150 ميليارد دلار در هر سال) بيش از 40‌درصد از اين ميزان جهت توسعه منابع غيرمتعارف نفت سرمايه‌گذاري شده است.

  توليدي با صرفه اندك
در مجموع متوسط هزينه سرمايه‌گذاري لازم براي توسعه و بهره‌برداري از تمامي منابع غيرمتعارف نفت خام امريكا (tight oil) با احتساب ساختار هزينه‌هاي فوق (شامل ماليات، بهره مالكانه و احتساب سود 10 درصدي سرمايه‌گذاران)، 64‌دلار در هر بشكه برآورد شده است كه اين ميزان براي ساختارهاي ماسه‌اي كانادا 58 دلار است.
لازم به ذكر است حداكثر توان توليد از منابع غيرمتعارف (Tight oil) امريكا 5 ميليون بشكه در روز برآورد شده كه اين ميزان تا سال 2020 محقق خواهد شد و بعد از آن روند كاهشي توليد پديدار مي‌شود. با احتساب توليد از منابع غيرمتعارف، توليد نفت امريكا در بالاترين ميزان خود طي سال‌هاي آتي به 6/9 ميليون بشكه در روز در سال‌هاي منتهي به 2020 افزايش پيدا خواهد كرد.
با توجه به وضعيت بازار نفت و تداوم توليد شيل نفت‌ها در كوتاه‌مدت به نظر مي‌رسد اين روند قيمتي فعلاً پا برجا باشد ولي قطعاً با همين روند از سال0 202 به بعد قيمت نفت دوباره صعودي خواهد شد؛ البته بروز يك بحران سياسي و زيست محيطي در جهان مي‌تواند بازار نفت را دگر‌گون كند اما در شرايط عادي بعيد به نظر مي‌رسد بازار نفت با تحولي چشمگير همراه باشد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن