واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تهمينه ميلاني گفت:هيچ وقت در سينماي ايران نمرهي 100 نخواهيم داشت، چرا كه اين نمره متعلق به كسي است كه دستش باز باشد، بنابراين هيچ وقت در سينماي ايران به دنبال ايدهآل نگرديد. در اولين نشست خبري فيلمهاي جشنوارهي فجر، عوامل فيلم «تسويهحساب» كه در سانس دوم سينماي رسانهها برج ميلاد به نمايش درآمده بود، در جمع خبرنگاران حاضر شدند. به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين جلسه با حضور تهمينه ميلاني (كارگردان)، محمد نيكبين (تهيهكننده) و مهناز افشار، السا فيروزآذر، لادن مستوفي، بهاره افشاري (بازيگران فيلم)، اسحاق خانزادي (صدابردار)، عليرضازريندست (فيلمبردار)، ناصر چشمآذر (سازنده موسيقي) و تهماسب صلحجو (منتقد سينما) برگزار شد. تهمينه ميلاني با بيان اينكه در «تسويهحساب» مسالهي بزهكاري زنان را با نگاهي بسيار بسيار دلسوز مورد توجه قرار داده است،دربارهي مراحل شكلگيري اين فيلم توضيح داد: به زندانها رفتو آمد كردم و با دوستان مختلف جامعهشناس و روانشناس هم نيز گفتوگو و مشورت كردم. او اذعان داشت: به واسطهي اين فيلم قصد داشتم، همدلي جامعه با افرادي كه آنها را آسيب ديده ميناميم را به كار بگيرم كه اولين راه هم براي حل اين مشكل، ساخت فيلمي جذاب بود كه بهواسطهي آن مردم جامعه با اين معضل ارتباط برقرار كنند. ميلاني با بيان اينكه پايهي اصلي فيلم براساس يك داستان واقعي شكل گرفته است، ادامه داد: تا زماني كه عدهاي درجامعه رنج ميكشند، جامعه رنگ سعادت را نخواهد ديد. اكنون به دليل بيتوجهيهاي مختلفي كه صورت ميگيرد زنان بزهكار بعد از زندان هيچ راهحلي براي خود نمييابند. من دراين فيلم سعي كردهام كه اين افراد به سمت سالمترين نوع زندگي حركت كنند، كاري كه نوعي تسويهحساب با جامعهي مردسالارانه است. تهمينه ميلاني دربارهي روند همكاري با بازيگران زن در «تسويهحساب» گفت: زماني كه قصد داشتم اين فيلم را با حضور چندين هنرپيشهي زن جلوي دوربين ببرم، عدهي بسياري به من گفتند كه در كمتر از يكهفته بازيگران اصلي اين فيلم با يكديگر مشكل پيدا ميكنند. اما خوشبختانه بازيگران فيلم من خيلي خوب برخورد كردند و هريك تمام تلاش خود را بهكار ميگرفتند تا ديگري بدرخشد. كارگردان «تسويهحساب» در پاسخ به پرسشي مبنيبر تحقيقات كم اين فيلم اظهار كرد: يادتان باشد كه كجا زندگي ميكنيد و چه مقرراتي بر آن حاكم است. اين فيلم با همين شكل فعلي سهسال توقيف شد. من قطعا ميدانم كه آسيب شديد اجتماعي يعني چه؟! و چه نشانههايي دارد اما با توجه به مقررات نمايشي موجود امكان به تصويركشيدن اين موارد را نداشتم. او تاكيد كرد:هيچ وقت از سينماي ايران نمرهي 100 نخواهيم داشت. چرا كه اين نمره متعلق به كسي است كه دستش باز باشد. لذا هيچ وقت در سينماي ايران به دنبال ايدهآل نگرديد. در زمينهي مطالعه بنده به شخصه ادعا دارم كه از بهترين متخصصان به هنگام نوشتن متن كمك گرفتهام و بعد هم پس از ساختهشدن فيلم نظر اين افراد را دربارهي تسويه حساب جويا شدهام. تهمينه ميلاني گفت: اگر بتوانيم در جامعه به زنان آسيبديده بگوييم كه شما را ميبينيم و براي ما اهميت داريد همين موضوع خشم آنها نسبت به جامعه را كاهش خواهد داد. او با اشاره به «بيجه» كه در پاكدشت به كودكان تجاوز كرد و چندي قبل اعدام شد، تصريح كرد: بهشخصه مطمئنم كه اكنون در پاكدشت صدها نفر ديگر مانند او هستند. لذا تا هنگامي كه با معضلات اين افراد همدلي نكنيم وضعيت مدام بدتر خواهد شد و اين افراد جامعه را با مشكلات جديتري مواجه ميكنند و همواره به عنوان يك خطرپيشروي ما قرار خواهد داشت. ميلاني در ادامهي اين نشست در پاسخ به سوال ديگري كه بازي بازيگران اين فيلم را به مراتب پايينتر از سطح معمول بازيهاي آنان دانسته بود و در كل هم تسويهحساب را فيلمي شعاري ميپنداشت توضيح داد: قبول ميكنم كه حق با ايشان است، اما اين سليقهي شخصي اين فرد است. وي درادامه در پاسخ به مطلبي كه به جنبههاي طنز و كمدي آن اشاره كرده بود گفت: «تسويه حساب» اصلا كمدي نيست و اگر شما از ديدن برخي قسمتهاي آن ميخنديد به اين دليل است كه موقعيت آن قسمت براي شما عجيب است. به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از جلسهي نقد و بررسي «تسويهحساب» يكي از حاضران سالن به تندي دربارهي حرفهاي ركيكي كه در فيلم عنوان شده و نوع موضعگيري اين فيلم در برابر آقايان اعتراض كرد و گفت: در اين فيلم به اندازهي تمام عمرم فحش شنيدم. تهمينه ميلاني نيز عنوان كرد: بهتر است كه فيلم را از دريچهي قلب من نگاه كنيد و نه ديدگاه خودتان. اين فيلم داستان چهار زن است كه هريك از آنها كوهي از عُقده هستند. اما در ادامه و در پي اعتراض بيشتر آن مخاطب،ميلاني عنوان كرد: نميدانم كه شما به كدام شخصيتهاي مرد اين فيلم شباهت داريد كه تا اين اندازه از فيلم ناراحت شدهايد. به گزارش ايسنا، محمد نيكبين هم دراين جلسه به گرفتن نقطه نظرات كارشناسان براي ساخت اين فيلم اشاره كرد و گفت: بعد از تدوين اوليه، اين فيلم را به چند متخصص نشان داديم و همه آنها اين اثر را بسيار تاثيرگذار دانستند. اسحاق خانزادي صدابردار اين فيلم هم در اين جلسه با اشاره به صداي نامناسب اين فيلم عنوان كرد: از آنجا كه اين فيلم سهسال پيش ساخته شده صداي آن به شكل SR نيست، اما پس از جشنواره حتما به اين شيوه تبديل خواهيم كرد. تهمينه ميلاني هم كيفيت نامناسب سالن را دليل اين اتفاق دانست و گفت: در اين سالن صدا به شدت بازميگردد و به شخصه ميديدم كه هنگامي كه جمعيت سالن بيشتر ميشد، كيفيت صدا قابل قبولتر ميشد. عليرضا زريندست هم توضيحاتي پيرامون سبك كاريش در اين فيلم ارايه كرد. ناصر چشمآذر سازنده موسيقي اين فيلم هم در پاسخ به اين مطلب كه چرا گاه موسيقي فيلم با متن فيلم همخواني ندارد توضيح داد: وقتي اين فيلم را ميبينم احساس ميكنم كه موسيقي آن چيزي نيست كه ما براي آن زحمت كشيدهايم. البته بخشي از اين مساله به حذفيات فيلم بر ميگردد و بخشي ديگر از آن بهدليل كيفيت پخش نامناسب اين سالن است. در پايان اين نشست بازيگران «تسويهحساب» هم هريك به ذكر توضيحاتي دربارهي نقش خود و چگونگي ايفاي آن پرداختند. به گزارش ايسنا، در جلسه نقد و بررسي اين فيلم فضاي سالن به گونهاي بود كه به عكاسان اجازهي فعاليت راحت را نميداد و علاوه بر اين تصاويربرداران حاضر در جلسه هم براي ضبط اين جلسه با مشكل مواجه شدند. در نهايت صداي دوربينهاي عكاسي و همهمهي سالن به اندازهاي شد كه مسوولان جلسه از عكاسان خواستند تا بخشي از سالن را خالي كنند تا خبرنگاران هم بتوانند عوامل حاضر درجلسه را ببينند. در طول جلسه تهمينه ميلاني و تهماسب صلحجو نيز چندينبار سروصداي دوربينهاي عكاسي را بر تمركز خود موثر دانستند و از عكاسان خواستند كه كمتر عكس بگيرند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]