تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819142842




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كمبود تحقيق درباره غدير نداريم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: كمبود تحقيق درباره غدير نداريم
نویسنده : علامه مرتضي عسكري 
اگر شما آن شرايطي كه سقيفه تشكيل شد و موقعيت‏حضرت علي(ع) را مورد توجه قرار دهيد خواهيد فهميد كه حضرت امير(ع) در سقيفه نيامد تا بخواهد احتجاج بكند، آنچنان كه در كتاب‌هاي حديثي و تاريخي آمده است، پيامبر اكرم(ص) روز دوشنبه رحلت كرد، حضرت علي(ع) به همراه چهار نفر ديگر: عباس عموي پيامبر و يكي از فرزندانش، يكي از آزادشدگان پيامبر و يك نفر از انصار مشغول غسل و تجهيز پيامبر(ص) شدند.

در همين حال انصار در سقيفه گرد آمدند (سقيفه محل اجتماع عشيره است مربوط به شيخ عشيره كه آنجا جمع مي‏شوند) تا «سعد بن‏عباده‏» را به جاي پيامبر(ص) برگزينند. آيا درباره سعد بن‏عباده از پيامبر توصيه‏اي رسيده بود؟ فضيلتي داشت؟ يا نه صرفاً به خاطر آنكه رئيس قبيله بود مطابق زندگي عشيره‏اي و قبيله‏اي موجود در جزيره العرب، به دنبال اين بودند حال كه پيامبر از دنيا رفته بايد جانشين او از ما باشد. خبر به مهاجرين رسيد، اينها نيز در سقيفه جمع شدند. اين در حالي بود كه جنازه پيامبر هنوز به خاك سپرده نشده است و ديگران مشغول غسل آن حضرت بودند.
عباس عموي پيامبر در همان حال كه مشغول غسل و كفن آن حضرت بودند به علي(ع) پيشنهاد كرد:
«يابن اخي امدد يديك ابايعك؟ يقال عم رسول الله(ص) بايع ابن‏عمه فلا يختلف عليك اثنان؛ پسر برادرم دستت را بده با تو بيعت كنم تا بگويند عموي پيامبر با پسرعموي او بيعت كرده، آنگاه دو نفر هم با تو مخالفت نخواهند كرد.»
حضرت نپذيرفت، فرمود: «من مشغول تجهيز پيكر پيامبر هستم!» اختلاف مهاجرين و انصار بر سر جانشيني بالا گرفت، مهاجرين استدلال كردند كه ما از قريش هستيم وابسته به پيامبر(ص)، عرب نمي‏پذيرد از غير بستگان جانشين شود. اختلاف ديرينه «اوس‏» و «خزرج‏» عده‏اي از انصار را كه مي‏ترسيدند حكومت‏به دست رقبايشان بيفتد با مهاجرين همصدا كرد و در نهايت آنها كه در سقيفه جمع بودند اكثريت با ابي‏بكر بيعت كردند.
همان روز دوشنبه كار را تمام كردند و از آن پس براي ابي‏بكر بيعت مي‏گرفتند، روز بعد هم ابي‏بكر را به مسجد پيامبر(ص) كه آن زمان حكم دارالحكومه را داشت آوردند خطبه خواند و نماز خواند. تمامي اينها در وقتي بود كه علي(ع) مشغول تجهيز پيامبر(ص) بود زيرا بعد از اتمام غسل و كفن بنا شد مسلمانان پنج نفر پنج نفر يا 10 نفر 10 نفر بيايند در همان خانه پيامبر بر آن حضرت نماز بخوانند و حضرت علي(ع) در آنجا آنان را راهنمايي مي‏كرد. اين كار از روز دوشنبه تا چهارشنبه به طول انجاميد و شب چهارشنبه هم پيامبر را به خاك سپردند. مراسم دفن كه تمام شد، مطابق وصيت پيامبر(ص) به علي(ع) كه فرموده بود از دفن و كفن من كه فارغ شدي ردا از دوش مگير تا آنكه قرآني كه در خانه من هست آن را جمع كني، حضرت علي به جمع‏آوري قرآن پرداخت. اين قرآني بود همراه با تفسير، نوشته بر روي تخته، پوست، شانه گوسفند و. . . ، حضرت همه اينها را جمع‏آوري كرد، پس از جمع‏آوري آن را به مسجد آورد كه متأسفانه آن را نپذيرفتند. حضرت هم آن قرآن را برگرداند و فرمود: ديگر آن را نخواهيد ديد! اين همان قرآني است كه حضرت حجت(عج) آن را در مسجد كوفه بيرون مي‏آورد و احكام اسلامي را به مسلمانان بر اساس آن تعليم مي‏دهد، زيرا آن همين قرآن است ولي با تفسير و توضيحات.
بنابراين مي‏بينيد كه در جريان سقيفه و انتخاب ابوبكر و حتي دو روز بعد از آن حضرت امير(ع) به كار غسل و دفن پيامبر مشغول بوده و در هيچ يك از اجتماعات آنها نبوده تا بخواهد به حادثه غدير با آنان احتجاج كند.
اولين بار كه در ملأ عام غدير مطرح شد در زمان خلافت‏خود آن حضرت بود، زيرا تا آن زمان موردي كه لازم ببيند و غدير را مطرح كند پيش نيامد، چون ابوبكر بعد از خود نامه‏اي نوشته بود و طي آن عمر را به جانشيني خود تعيين كرده بود همان نامه را پس از مرگ او براي مردم خواندند و مردم هم با او بيعت كردند بعد از او هم داستان شوراي شش نفره پيش آمد كه يك نفر از آن شورا علي(ع) بود و به آنجا منتهي شد كه همگان مي‏دانيم. تا مي‏رسد به زمان خلافت‏خود حضرت، چنانكه تفصيل آن در كتاب الغدير آمده است.
روزي حضرت در مسجد كوفه بر بالاي منبر فرمود: هر كس حديث غدير را شنيده است‏بگويد، چند نفر برخاستند و زبان به اظهار آنچه در غدير گذشته است نمودند. اين اولين بار بود كه بدون ترس در ملأعام فضائل علي(ع) گفته مي‏شد و از غدير سخن به ميان مي‏آمد و مردم همه مي‏شنيدند و تا امروز آن شنيده‌ها در باره غدير براي ما مانده است.
به نظر من از نظر تحقيق و تتبع ما در مورد غدير كمبود نداريم، بزرگان زحمت‌هاي فراواني كشيده‏اند، شما هر چه تلاش و تحقيق كنيد نخواهيد توانست‏بيش از آنچه علامه اميني در الغدير و ميرحامد حسين در عبقات و. . . انجام داده‏اند كاري عرضه كنيد.
ولي آنچه امروزه نياز است عرضه درست اين تحقيقات گرانبها است به مردم، با زباني كه مردم ما بتوانند آن معارف را بفهمند، مجلات ما بايد با زباني رسا و همگاني به صورت مقالات علمي، داستاني و. . . از اين منابع سرشار بهره گيرند و حقايق ديني ارائه دهند، امروز تلويزيون مي‏تواند وسيله خوبي براي معرفي غدير باشد. سريال‌ها و فيلم‌ها ساخته شود و از اين وسيله تبليغاتي براي آگاهي مردم استفاده شود. البته زير نظر حداقل پنج نفر از علماي حوزه تا دچار انحرافاتي نشود. چون موضوع هم تاريخي است و هم اعتقادي، نظارت اسلام‏شناسان لازم است. من به دست‏اندركاران احيا و بزرگداشت غدير هم گفتم مهم محتوايي است كه عرضه مي‏كنيد و بايد صحيح و ساده و قابل فهم عموم باشد. سر و صدا و شعار دادن كاري از پيش نمي‏برد.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن