تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. براى ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819514361




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تدوين استاندارد برند در کشور / با چشم سازمان حاکميتي و فرابخشي به ما نگاه نمي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ مهر ۱۳۹۳ (۱۱:۱ق.ظ)
رئيس سازمان ملي استاندارد در گفت و گو با موج: تدوين استاندارد برند در کشور / با چشم سازمان حاکميتي و فرابخشي به ما نگاه نمي شود گروه سياسي
به گزارش خبرگزاري موج، يکي از دغدغه هايي که همواره در بين مردم وجود دارد، بحث هاي استانداردسازي است که بايد دغدغه نبود کيفيت و غير استاندارد بودن محصولات را از بين ببريم.
همواره سلامت و کيفيت محصولات و کالاها نه تنها در حوزه استاني و ملي، بلکه در عرصه بين المللي براي اقتصاد هر کشور مهم و حائز اهميت است.
براي هر توليد کننده اي که محصول برند توليد مي کند، بايد تلاش کند تا بهترين محصول را جمع آوري کرده تا به بازار عرضه کند؛ در واقع حيات توليد و حيات درآمد اقتصادي توليد کنندگان امروز به استاندارد وابسته شده است و يکي از کليدها و ورود به بازارهاي جهاني در اختيار استاندارد است.
البته نبايد فراموش کرد که ارتقاي کيفيت محصولات براي صادرات و بالا بردن سرانه مردم از محصولات با کيفيت را در تحول اقتصادي مؤثر است.
در همين راستا با مهندس نيره پيروزبخت، رئيس سازمان ملي استاندارد ايران، گفت و گويي را در دو بخش انجام داده ايم که قسمت نخست آن به شرح زير است:

سازمان ملي استاندارد تا چه حدودي در برندسازي مي تواند مؤثر باشد؟
برندسازي، تنها وظيفه سازمان استاندارد نيست، بلکه اين سازمان قدم هايي را در راستاي تدوين استاندارد و ويژگي هاي برند برتر برداشته است؛ خوشبختانه طي يکسال گذشته با مطالعات صورت پذيرفته با کليه ذينفعان و ذيربطان اين معقوله موفق شده ايم تا استاندارد برند در کشور تدوين شود.

به نظر سازمان استاندارد، برند سازي چيست؟
اگر بخواهيم وارد بحث اصلي برند شويم، بايد اين صنعت"برندسازي" را در حقيقت با مفهوم کيفيت عجين دانست.
استاندارد در تمامي کشورهاي دنيا و کشورمان و طبق مفاهيم بين المللي، ويژگي هاي قابل قبولي براي يک کالا، فرايند و يا يک خدمتي است که در نظر گرفته مي شود.

ويژگي و مفاهيم بين المللي کافي است؟
خير بالاتر از مبحث هاي بين المللي، کيفيت است؛ کيفيت هم داراي ويژگي هاي قابل قبولي است و هم داراي استاندارد است؛ اگر يک کالا يا خدمات کيفيت داراي تنوع و نوآوري باشد طبيعتا در قيمت گذاري نيز مي تواند تأثيرات مطلوب را به نفع مصرف کننده بگذارد.
پس با اين نکته بايد دريافت کرد که برند با کيفيت رابطه اي تنگاتنگ دارد.

پس به نظر شما با رعايت استاندارد، مي شود که به برندي مطرح رسيد؟
اگر در هر کشوري استاندارد محصولات توليدي افزايش يابد و کيفيت کالاها و محصولات با رشد روز افزودن مواجه شود مي توانيم قطعا و يقينا برند را نهادينه سازي کنيم؛ امروز اکثر کشورهاي همسايه، جزو طرف هاي تجاري کشورمان به شمار مي آيند و جزو مشتريان برندهاي خاص کشورمان هستند.

چه تدابيري تاکنون انديشيده شده است؟
سازمان ملي استاندارد آمادگي اين نکته را دارد تا با استفاده از استانداردهاي برند و ضوابطي که براي برندسازي؛ به ويژه براي واردات بعضي از محصولات به کشور طراحي شده است را بايد به سمت توليد داخل ربط داد؛ سازمان ملي استاندارد بايد با سازمان هاي ذينفعان؛ به ويژه وزارت صنعت، در بحث هاي توليدي به خصوص صنايع غذايي کشور وارد شود تا در حقيقت کيفيت بسيار بالا را به مردم معرفي کند تا مردم درخصوص استفاده از کالاهاي داخلي مجاب شوند.

در بحث خودرو اوضاع بر چه روالي است؟
بحث خودرو نيز همانند ساير محصولات و کالاها است، اما؛ خودرو به عنوان يک مجموعه اي در نظر گرفته مي شود که تفاوتي با ساير محصولات توليدي را دارد، اين تفاوت شامل آن است که در خودرو مجموعه اي از قطعات و مجموعه ها جزو استاندارد محسوب مي شود.
در کالايي همچون خودرو و از بين هزارت قطعه اي که در اين محصول استفاده مي شود، 52 قطعه ملزم به دارا بودن استاندارد است که بايد هر محصول توليدي "خودرو" اين استانداردها را پاس کند تا جواز سازمان استاندارد براي شماره گذاري را کسب کند.

سازمان استاندارد يا سازمان حمايت بايد بيشتر نظارت داشته باشد بر خودروسازان؟
يک نکته اي بايد توجه و بر آن تأکيد شود، کيفيت خودرو بايد بيشتر از سوي خود توليدکنندگان و ساير مراجع پيگيري و اجرايي شود.
نبايد فراموش کرد که خودرو کالايي نيست که بتوان به راحتي برآن سياست گذاري و برنامه ريزي کرد؛ زيرا امروز بعضي از نيازهاي خودروسازان وابسته به توليدات خارج کشور است و اگر خودرو سازان با توجه به شرايط تحريمي، قطعه اي را تهيه مي کنند خود نيز بايد رعايت محصولات استاندارد را بکنند؛ اين حقيقت بايد در بين خودروسازان نهادينه شود تا به غير از استاندارد، کيفيت محصولات نيز رعايت شود.
در اين بخش تمامي قوا؛ اعم از دولت با قدرت از آنها حمايت هاي منطقي لازم را خواهد داشت تا کيفيت محصولات خودرويي کشور روز به روز بالاتر برود.

اگر حمايت هاي منطقي بود و کيفيت حاصل نشد...؟
اين مسأله را سازمان استاندارد مي تواند برنامه ريزي کند؛ اقلامي که استاندارد اجباري دارند و جزو 52قلم کالايي هستند و اين گونه نيست که بخواهيم علامت استاندارد به آنها اعطا کرد و بايد به اصطلاح آنها آيتم "تأييد نو" را اخذ کنند.
آيتم "تأييد نو" درخصوص خودرو و ساير کالاهايي هست که به صورت مجموعه اي توليد مي شود و اين آيتم، تا زماني حاکم است که در تغييري را در طراحي، متريال، مواد و لوازم قطعات را شاهد نباشيم، اما؛ زماني که شاهد تغييري در اين خصوص باشيم سريعا آن تأييد باطل مي شود.
البته به غير از اين موارد مي توانيم وارد فاز ديگر شد که خود خودروسازها به عنوان توليدکننده، استانداردها را اجرايي کنند.

ساير دستگاه هاي نظارتي نيز مسوولند، نبايد نظارت را رها کنند؟
دستگاه هاي ذيربط مانند وزارت صنعت و شرکت هاي بازرسي که از طريق سازمان ملي استاندارد مجوز نظارتي را اخذ کرده اند و بر روند و نحوه فعاليت ها و بر اجراي آن نظارت مي کنند به عنوان ناظر عاليه تمام اين فرايندها را کنترل نهايي مي کنند، به اين صورت مي توان اين اطمينان را داشت که خودرو با کيفيت توليد شود.

از لحاظ قانوني سازمان ملي استاندارد با مشکلاتي مواجه است، چرا؟
از لحاظ قانوني با مشکلاتي روبه رو هستيم که از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تقاضا داريم که به سازمان ملي استاندارد، با چشم يک سازمان حاکميتي و فرابخشي نگاه شود، اما؛ متأسفانه در قانون به ما نگاه اين چنيني نمي شود.
سازمان ملي استاندارد به محض آنکه بتواند اين قانون را از صحن علني مجلس اخذ کند، قول همکاري 100درصد را به خودروسازان مي دهيم تا مشکلات توليدکنندگان رفع شود.

اين قول ها چيست؟
اجازه واردات برندهاي جديد به کشور تا توليد مبني بر تقاضا و نوع کيفيت کالا صورت بگيرد و نه اينکه تنها واردات گرا باشيم و نگاهي به سطح کيفي و الگوبرداري از ورود محصولات به کشور نداشته باشيم.
بايد به سمت توليد برندهاي جديد و ملي حرکت کرده و در اين راستا سازمان تمام کمک خود را در راستاي برندسازي انجام مي دهد.

بخش دوم اين گفت و گو طي روزهاي آينده بر خروجي خبرگزاري موج قرار مي گيرد.
گفت و گو از احمد کريمي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن