محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832872116
نکاتی جالب و حیرت انگیز در مورد بسم الله
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
نکاتی جالب و حیرت انگیز در مورد بسم الله خدای متعال برای اینکه به انسانها بیاموزد که کار را به نام خدا آغاز کنند هم سوره های قرآن و هم ابتدای قرآن را با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز کرده است و رسول خدا (ص) نیز در حدیثی فرمود "هر کاری که به نام خدا شروع نشود ابتر است".
کتاب مقدس قرآن مجموعه اى از سخن الهى است که در مدت 23 سال به وسیله امین وحى جبرائیل بر قلب نازنین پیشواى گرامى اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) نازل گردید که در طول حیات مبارک پیامبر(ص) و زندگی ائمه اطهار(ع) تفسیر برخی از آیات قرآن از زبان مبارک این بزرگواران بیان شد، اما بسیاری از آیات قرآن توسط مفسران و علمای اسلام بر اساس روایات اسلامی تفسیر شد که نتیجه این تلاشها تاکنون نگارش صدها کتاب تفسیری بوده است.بسم الله الرحمن الرحیم
جمله بسم الله الرحمن الرحیم 114 بار بر پیامبر اکرم(ص)نازل شده است؛ در 113 سوره به عنوان سرفصل آمده و از آنجا که اول سورهٔ برائت بسم الله نازل نشده و در سورهٔ نمل علاوه بر ابتدای سوره، در آیه« إنّه من سلیمان و إنّه بسم الله الرحمن الرحیم» نیز این جمله مبارکه آمده است مجموعا 114 مرتبه می شود.
«بسم الله الرحمن الرحیم» جزء سوره حمد و دیگر سوره های قرآن به شمار می رود -الا سوره توبه- و اگر کسی سوره حمد را در نماز یا غیرنماز، واجب شد که بخواند، اگر این آیهٔ بسم الله را نخواند سوره را ناقص خوانده، چرا که این آیه جزء سورهٔ فاتحة الکتاب است.
بنابر روایتی، احتمالاً برای اولین بار، سلمان فارسی به درخواست ایرانیان ترجمه سوره حمد و «بسم الله الرحمن الرحیم » را انجام داد که در آن ترجمه «بسم الله …» «به نام یزدان بخشاونده» آمده و در ترجمه تفسیر طبری که مترجم آن ناشناس است، به صورت «به نام خدای مهربان بخشاینده » ذکر شده و تا زمان حاضر با اندک تفاوتی به صورت «به نام خداوند بخشنده مهربان» باقی مانده است.
عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم » نخستین عبارت قرآن است که در اول سوره علق (اقرا) بر پیامبر(ص) نازل شد و در احادیث شیعی این عبارت سرآغاز قرآن معرفی شده است. از روایتی که کلینی از امام صادق (ع) نقل می کند، آغاز همه کتب آسمانی «بسم الله الرحمن الرحیم » بوده است. این عبارت در ابتدای تمام سوره های قرآن، جز سوره برائت (توبه) آمده است. همچنین سوگند دادن خدا به «بسم الله الرحمن الرحیم »، در برخی ادعیه، حاکی از ارزش این آیه است.ارتباط محتوای«بسم الله» با مضمون هر سورهبر اساس نظر اکثر مفسران هر باری که «بسم الله الرحمن الرحیم» نازل می شد معنای جدید و مصداق تازهای را در برداشت به این معنی که محتوای بسم الله آن سوره با مضمون آن سوره در ارتباط است. چون مضمون سور فرق می کند، مضمون این بسم الله ها هم فرق خواهد کرد و پایان هر سوره با نازل شدن بسم الله مشخص می شد.
ادب الهی در شروع کار/ نافرجام بودن هر کاری که با نام خدا آغاز نشودخدای متعال برای اینکه به انسانها بیاموزد که کار را به نام خدا آغاز کنند هم سوره های قرآن و هم ابتدای قرآن را با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز کرده و علمای فریقین(شیعه و سنی) از رسول خدا (ص) نقل کرده اند « کل امر ذی بال لم یبدأ فیه ببسم الله فهو ابتر» یعنی «هر کاری که به نام خدا شروع نشود ابتر است». بنابراین اگر انسان کاری را به نام خدا شروع نکند، هرگز به مقصد نمی رسد.
عبادتی که با نام خدا شروع نشود هم ابتر است
خدای سبحان با آغاز سوره فاتحة الکتاب به بسم الله به ما آموخت که این حمد و عبادت خدا را نیز به نام خدا آغاز کنید تا به مقصد برسید. معلوم می شود اگر عبادت هم به نام خدا نباشد ابتر است چون حسن فعلی دارد ولی ارتباط را انسان حفظ نکرده است. هر چه به نام خدا نباشد، او هالک است زیرا چیزی که به نام خدا نباشد لا شیء است به صورت شیء. بقاء فقط از آن خداست و کاری که برای وجه الله نباشد پایدار نیست.
امام صادق(ع) در روایتی از بسم الله به عنوان کلید درهای طاعت یاد کرده و می فرماید: درهاى گناهان را با استعاذه (پناه بردن به خدا) ببندید و درهاى طاعت را با بسم اللّه گفتن بگشایید. همچنین امام صادق (ع) در حدیثی فرمودند: هرگاه یکى از شما وضو بگیرد و بسم اللّه الرحمن الرحیم نگوید، شیطان در آن شریک است و اگر غذا بخورد و آب بنوشد یا لباس بپوشد و هر کارى که باید نام خدا را بر آن جارى سازد، انجام دهد و چنین نکند، شیطان در آن شریک است.
نزدیکی«بسم الله» به اسم اعظم/ اسم اعظم از سنخ لفظ و مفهوم نیستبر اساس روایات اسلامی"اسم اعظم" به بسم الله به قدری نزدیک است که سیاهی و سفیدی چشم به هم نزدیک هستند. اسم اعظم از سنخ لفظ و مفهوم و یا صورتی ذهنی نیست؛ که اگر کسی این کلمات را یاد گرفت بتواند مردهای را زنده کند و مانند آن. اسم اعظم مقام است جزء درجات اولیای الهی است که اگر روح به آن درجه ولایت رسید، این کلمات را بر زبان جاری کند آن اثر را خواهد داشت. لذا اولیای الهی با «بسم الله الرحمن الرحیم» کار می کردند.
همان طوری که خدای سبحان هر چه را که بخواهد با «کن» انجام می دهد، بندهٴ آن مولی هم به اذن آن مولی، هر چه را بخواهد با بسم الله انجام می دهد. نمونهاش را قرآن در جریان نوح بیان کرده است که «بسم الله مجریها و مرسیها» جریان نوح را که قرآن کریم طرح می کند می فرماید او که مسلط بر این طوفان سهمگین بود، کشتی را با نام خدا حرکت می داد و با نام خدا آرام می کرد و یا سیر و سکون این کشتی با نام خدا بود.
آنکه عبد کامل است به اذن خدا از «بسم الله» کاری می گیرد که مولای او از «کن» کاری را میگرفت. چون این عبد به جایی رسیده است چیزی نمی خواهد مگر این که خدا بخواهد. لذا گفتند «بسم الله الرحمن الرحیم به اسم اعظم آنقدر نزدیک است که سیاهی چشم به سفیدی چشم نزدیک است»آیت الله جوادی آملی در این باره می گوید: اسم اعظم مفهوم نیست که با علم حصولی و وجود ذهنی اثر کند. اسم اعظم حرف نیست که با حرف کسی مرده را زنده کند یا با حرف کسی بر دریا مسلّط بشود، کشتی را با حرف براند. این چنین نیست. عالم نه با حرف اداره می شود، نه با مفهوم ذهنی. عالم با آن مقام انسانی اداره می شود.
اگر بسم الله همراه آن مقام بود، از جان یک موحدی «بسم الله» نشأت گرفت، یک موحد کامل گفت «بسم الله الرحمن الرحیم» این است که از اسم اعظم سهمی دارد و می تواند بر عالم به اذن آفریدگار عالم اثر بگذارد و مسلط بشود. و گر نه اسم اعظم یک کلمهای باشد انسان در بین کلمات جستجو کند آنها را بخواند و بدمد و مردهای را زنده کند این افسانه است. یا اسم اعظم یک مفهومی باشد که هر کسی که این مفهوم را به خاطر سپرد، درخت پژمرده را سرسبز کند، این قصه است.
عالم که با مفهوم و با لفظ نمی گردد. عالم با حقیقت می گردد. هر کسی به مقام ولایت رسید مانند انبیای الهی، آن مقام را پیدا می کند و از آن کلمات آن اسم ها را استفاده می کند و الا چه خاصیت دهد نقش نگینی. آن انگشترها را اگر دیگران هم داشته باشند اگر انگشت، انگشت سلیمان نباشد، نقش نگین که اثری ندارد. و اگر جان، جان اولیای الهی نباشد بسم الله آن اثر را نمی گذارد.مبدأ اشتقاق و تحول در کلمهٴ «الله»/ تحیر شورافکن و ممدوح
«الله» از« ألِهَ » به معنی «عبادت» مشتق است؛ یا از «ألَهَ» و «وَلَهَ» به معنای تحیر و «إلٰهَ» بر وزن کتاب به معنای مکتوب است. خدا را آنچنانی که هست نمی توان شناخت این تحیّر و وله یک تحیر ممدوح است بر خلاف تحیر مذموم. تحیر برای انسانی که راه را طی نکرده است مذموم است و عذاب می آورد. اما تحیر برای کسی که به مقصد رسیده است نشاط و انس می آورد. خدای سبحان، الله إله است یعنی «مألوه» و «معبود» یا «إلٰه» است یعنی «مألوه» و مورد تحیر و کم کم علم بالغلبه شد و چون ذات همهٔ کمالات را داراست از این جهت میگویند الله، نام ذات هستی است که مستجمع همهٔ کمالات است نه مفهوماً اشتمال همهٔ کمالات در این مفهوم اخذ شده باشد.
تفسیر « الرحمن الرحیم»/ رحمت رحمانیه خداوند فراگیر و مطلق است
در حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده که فرمود: رحمان اسم خاص است اما صفت عام دارد ( نامى است مخصوص خدا ولى مفهوم رحمتش همگان را در بر مى گیرد ) ولى رحیم اسم عام است به صفت خاص ( نامى است که بر خدا و خلق هر دو گفته مى شود اما اشاره به رحمت ویژه مؤمنان دارد) .
خدای سبحان دو رحمت دارد یک "رحمت مطلقه" که آن رحمت مطلقه دیگر مقابل ندارد. یک "رحمت خاصه" است که مقابل آن "غضب" است. آن رحمت مطلقه که فراگیر است حتی جهنم را هم زیر پوشش دارد آن دیگر مقابل ندارد. غضبی که مقابل آن رحمت باشد، نیست. این که فرمود: «و رحمتی وسعت کلّ شی» هر که شیء است مشمول رحمت من است و اینکه در ادعیه هم گفته می شود خدای سبحان «یا من سبقت رحمته غضبه» یا تو را سوگند می دهیم «برحمتک التی وسعت کل شیء» این رحمت مطلقه است و رحمت مطلقه مقابل ندارد. چیزی که مقابل این رحمت باشد عدم است نه غضب.
پیامبر اکرم (ص) در این مورد می فرماید: خداوند بزرگ صد باب رحمت دارد که یکى از آن را به زمین نازل کرده است و در میان مخلوقاتش تقسیم نموده و تمام عاطفه و محبتى که در میان مردم است از پرتو همان است، ولى 99 قسمت را براى خود نگاه داشته و در قیامت بندگانش را مشمول آن می سازد.
اساس کار خداوند بر رحمت است و مجازات جنبه استثنائى دارد که تا عوامل قاطعى براى آن پیدا نشود تحقق نخواهد یافت، چنانکه در دعا مى خوانیم «یا من سبقت رحمته غضبه : اى خدائى که رحمتت بر غضبت پیشى گرفته است» . انسانها نیز باید در برنامه زندگى چنین باشند ، اساس و پایه کار را بر رحمت و محبت قرار دهند و توسل به خشونت را براى مواقع ضرورت بگذارند و اینکه قرآن 114 سوره دارد ، 113 سوره با رحمت آغاز مى شود و تنها سوره توبه که با اعلان جنگ و خشونت آغاز مى شود و بدون بسم الله است، این خود گویای بسیاری از نکات اخلاقی و رفتاری برای ما انسانها و مسلمانان است.«بسم الله» حوامیم سبعه ومسبحات ستّه برای رسیدن به هدف مشترک آن سور
آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیه « بسم الله الرحمن الرحیم» سوره حمد به اشتراک مضمون برخی از سوره های قرآن اشاره کرده و می گوید: گاهی چند سوره یک مضمون مشترک و واحدی را دارند. مثل «حوامیم سبعه» و «مسبّحات سته» و مانند آن.
این حوامیم هفتگانه که اول همهٔ اینها "حم" است و با حم شروع می شود یک معنای مشترکی را تعقیب می کنند، گرچه برای هر یکی از این هفت حم هدف خاص است لذا هفت سوره شد. ولی همهٔ این هفت سوره یک جامعی دارند که از آن جهت حوامیم سبعه با حرف مقطع حم شروع می شود. بسم اللهی که مربوط به این هفت سوره است با هدف مشترک این هفت سوره مناسب است.رسول خدا (ص) هر شب قبل از خوابیدن این شش سورهٔ مسبحات را قرائت می کردند و این جزء سنن و دستورات ما هم هست که هر شب انسان این شش سوره را قرائت کند.متعلَّق بسم الله
گفتن بسم الله در آغاز هر کار هم به معنى استعانت جستن به نام خدا است، و هم شروع کردن به نام او و این دو یعنى استعانت و شروع که مفسران بزرگ ما گاهى آن را از هم تفکیک کرده اند و هر کدام یکى از آن دو را در تقدیر گرفته اند به یک ریشه باز مى گردد. در واقع این دو لازم و ملزوم یکدیگرند یعنى هم با نام او شروع مى کنم و هم از ذات پاکش استمداد مى طلبم.
پس بسم اللهی که در اول قرآن است انسان به نام خدا شروع می کند که به هدف این قرآن که نورانی شدن است، برسد. چون خدای سبحان قرآن را نور نامید بسم اللهی که در اول قرآن است برای این است که انسان به این هدف واحد قرآن که نورانی شدن است، برسد. بسم اللّهی که در هر سوره است برای رسیدن به هدف خاص آن سوره است و بسم اللهی که در مسبحات ستة است برای رسیدن به هدف مشترک آن شش سوره تسبیحی است. بسم اللّهی که در حوامیم سبعه است برای نیل به هدف مشترک آن هفت حامیم است و مانند آن.در بعضی از تعبیرات بزرگان آمده است که همهٔ معارف قرآن کریم در سورهٔ حمد جمع شده است که آن فاتحة الکتاب است. ام الکتاب است و مانند آن؛ و همهٔ معارف سورهٔ فاتحهٴ الکتاب در بسم الله الرحمن الرحیم جمع شده است و همهٔ آن اسرار در" باء" بسم الله الرحمن الرحیم جمع شده است و امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: من نقطة باء بسم الله الرحمن الرحیم هستم.
قداست و برکت نام خدا
«بسم الله الرحمن الرحیم» آنچنان از قداست برخوردار است که انسانها موظفند این نام را تسبیح و تکریم کرده و آن را فراموش نکنند. نه این نام را در جای باطل به کار برند و نه در کار حق از این نام غفلت کنند و نه در کنار این نام، نام دیگری یا دیگران را ببرند. لذا خدای سبحان هم این اسم را مظهر برکت قرار داد، هم مظهر تسبیح، هم اوصاف تشبیهیه را در این اسم ظاهر کرد و هم برکات تنزیهیه را، هم فرمود «تبارک اسم ربک» هم فرمود «سبّح اسم ربک».
خداوند فرمود: «فسبّح باسم ربک العظیم»و «سبح اسم ربک الاعلی»(این نام را تنزیه بکن). این طور نباشد که در کنار این نام شریکی برای او قائل باشی و بگویی به نام خدا و به نام خلق قهرمان خدا. این تنزیه نام خدا نیست. این توهین نام است که در کنار این نام، نام دیگری یا دیگران باشد. و مبادا بگویی اول به نام خدا، دوم به نام فلان شخص. خدا نامش اولی است که ثانی برنمی دارد. نه در کنار او نامی است، نه او اول است و دیگری یا دیگران ثانی. این نام را تنزیه بکن.
وقتی آیه«سبح اسم ربک الاعلی» نازل شد، رسول خدا (ص) فرمود: «اجعلوها فی سجودکم» آنرا در سجده قرار بدهید، که در سجده می گوییم: سبحان ربی الاعلی و بحمده. وقتی آیه«سبح اسم ربک العظیم» نازل شد پیامبر(ص) فرمود: «اجعلوها فی رکوعکم» لذا در رکوع می گوییم: سبحان ربی العظیم و بحمده. اینکه خدای سبحان فرمود نام مرا گرامی بدارید «تبارک اسم ربک ذی الجلال و الاکرام» برای اینکه این نام منشأ برکت است. این نام نشانه و علامت آن هستی محض است که همهٔ خیرات از ناحیه اوست.
شرط حلّیت ذبیحه ذکر اسم الله است نه بخصوصه
خداوند در قرآن می فرماید «و لا تأکلوا ممّا لم یُذْکَر اسمُ الله علیه و إنّه لفسقٌ» که این یک حکم شرعی است. دستور اسلام این است که وقتی می خواهید ذبیحه را ذبح کنید، نام خدا را ببرید «فاذکروا اسم الله علیها». این جنبه اثباتی قضیه و اگر کسی عمداً نام خدا را نبرد، آن حیوان مردار می شود؛ یعنی چیزی که حلال و طیب و طاهر بود می شود مردار و حرام و آلوده.
یک شرط حلیت ذبیحه آن است که ذابح مسلمان باشد و یک شرط دیگر این است که حین ذبح بگوید «بسم الله الرحمن الرحیم». اگر یک مسلمانی در حین ذبح، عمداً بسم الله را نگفت یا گفت به نام نامی فلان فرد و غیره و ذبیحه را سر برید این گاو و گوسفند حلال و پاک با این کار حرام و آلوده می شود.
بسم الله نشانه دین اسلام
پیامبر(ص) و ائمه اطهار (ع) علاوه بر توصیه های عام نسبت به ذکر بسمله، در مواردی خاص، مانند اوقات خوردن غذا، نوشتن نامه ، رفتن به بستر برای خواب و برخاستن از بستر تأکید بیشتری بر بیان بسم الله داشتند. با این اوصاف ، ذکر بسمله برای مسلمانان به صورت شعار و نشانه دین اسلام درآمده است و بلند گفتن آن از نشانه های ایمان شمرده می شود، چنانکه پیامبر اکرم(ص) هنگام تلاوت قرآن، بسمله را به صدای بلند می گفت و مشرکان از او روی بر می گرداندند که آیة 46 سوره اسراء به همین نکته اشاره دارد.
مهرنیوزمطالب مرتبط:هرکس از روی اخلاص ((بسم الله الرحمن الرحیم ))بگویدآثار و فواید ذکر "بسم الله الرحمن الرحیم"کسانی که قبل از شروع غذا بسم الله نمی گویند ، این مطلب را حتما بخوانند
دوشنبه 17 شهریور 1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]
صفحات پیشنهادی
نظر آیت الله سیستانی درباره مطالب طنز در مورد اقوام و گویش های مختلف
نظر آیت الله سیستانی درباره مطالب طنز در مورد اقوام و گویش های مختلف فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت حضرت آیت الله العظمی سیستانی به پرسشی درباره مطالبی که به صورت طنز در مورد اقوام گویش ها و فرهنگ های مختلف بیان می شود پاسخ گفتههشدار آیت الله صافی گلپایگانی در مورد اهانت به مرقد پیامبر
هشدار آیت الله صافی گلپایگانی در مورد اهانت به مرقد پیامبر وی در دیدار سرپرست حجاج ایرانی در آستانه تشرف به مراسم حج تخریب اماکن و آثار تاریخی اسلام را بزرگترین خیانت به تاریخ اسلام دانست به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از شيعه آنلاين حضرت آیتافتوای آیت الله سیستانی در مورد مطالب طنز درباره اقوام
فتوای آیت الله سیستانی در مورد مطالب طنز درباره اقوام حضرت آیت الله العظمی سیستانی به پرسشی درباره مطالبی که به صورت طنز در مورد اقوام گویشها وفرهنگهای مختلف بیان می شود پاسخ گفته است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت آیت الله العظمی سیستانی به پرسشی درتوصیه جالب یکی از مراجع به طلاب در مورد فضای مجازی
توصیه جالب یکی از مراجع به طلاب در مورد فضای مجازی دشمنان اسلام از فضاهای مجازی و وسایل ارتباطی جدید استفاده نموده و از این طریق شبهات و اشکالات را متأسّفانه در اذهان نسل جوان وارد می نمایند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از شیعه آنلاین حضرت آیت الرئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد نظر سیف در مورد مسعود مدلل ، بابک زنجانی ، خاوری و جمشید بسمالله
رئیس کل بانک مرکزی عنوان کردنظر سیف در مورد مسعود مدلل بابک زنجانی خاوری و جمشید بسماللهرئیس کل بانک مرکزی با بیان این که تمام بانکهای دولتی زیان رسان هستند نظرش در مورد مسعود مدلل بابک زنجانی خاوری جمشید بسم الله و فاضل خداداد را در یک برنامه تلویزیونی را بیان کرد بچکیده مهمترین اخبار اقتصادی امروز معرفی بیکیفیتترین و باکیفیتترین خودروها/ نظر رئیس کل بانک مرکزی در مورد
چکیده مهمترین اخبار اقتصادی امروزمعرفی بیکیفیتترین و باکیفیتترین خودروها نظر رئیس کل بانک مرکزی در مورد جمشید بسماللهارائه اینترنت ۱۰ مگابایتی برای شرکتهای دانشبنیان از سوی شرکت مخابرات تأکید رئیس مؤسسه عالی بانکداری بر لزوم ایجاد بانکداری اسلامی در کشورهای اسلامی و غیراآغاز نشست های علمی آیت الله شبیری زنجانی که نیم قرن سابقه دارد
آغاز نشست های علمی آیت الله شبیری زنجانی که نیم قرن سابقه دارد فرهنگ > دین و اندیشه - نشست های علمی آیت الله شبیری زنجانی در سال تحصیلی جدید در دفتر این مرجع تقلید شیعیان برگزار می شود به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید نشست های علمی آیتآیتالله تسخیری: افراطیگری مرض امروز جهان تدین است
دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۶ مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام با بیان اینکه افراطگری امروز مرض عظیمی است که به جان جهان تدین افتاده است گفت امروز همه علمای ادیان الهی باید در جهت بازگرداندن اتباع ادیان به حالت عقلانیت و طبیعی خود تلاش کنند به گزارش خبرنگار دین و اندفتوای آیتالله مکارمشیرازی درباره اینترنت پرسرعت همراه
سهشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸ ۰۰ آیتالله مکارمشیرازی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره خدمات اینترنت پرسرعت همراه قبل از تحقق شرایط قانونی آن بیان کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن پرسش و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است پرسش محضر مبارک ممعاون فرهنگی وزیر ارشاد: اندیشه آیت الله جوادی آملی بهترین منبع برای سبک زندگی است
معاون فرهنگی وزیر ارشاد اندیشه آیت الله جوادی آملی بهترین منبع برای سبک زندگی است فرهنگ > دین و اندیشه - ایرنا نوشت معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت حضرت آیت الله جوادی آملی گنجینه قرآنی و مائده آسمانی است اندیشه و مکتب ایشان بهترین منبع برای ارتقای سبکتشریح سیاستهای دولت روحانی درمورد اقلیتهای دینی
دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۶ دستیار ویژه رئیسجمهور در امور اقلیتهای دینی و مذهبی با اشاره به تاکید دولت بر گفتوگو و همکاری هر چه بیشتر میان ادیان الهی مهمترین سیاستهای دولت درمورد اقلیتهای دینی را تشریح کرد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتعیادت رهبر انقلاب از آیتاللهمهدویکنی/عکس
عیادت رهبر انقلاب از آیتاللهمهدویکنی عکس حضرت آیتالله خامنهای با حضور در یکی از بیمارستانهای تهران از آیتالله مهدوی کنی عیادت کردند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت آیتالله خامنهای با حضور در یکی از بیمارستانهای تهانتقاد آیتالله علویگرگانی از وجود موسیقی در تمرین برخی باشگاهها
جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۷ آیتالله علویگرگانی گفت وجود موسیقی در برنامههای تمرینی برخی باشگاهها ترک شود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در دیدار معاون فرهنگی و آموزشی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به آیه شریفه و لو لا فضل الله علیکسفارش امام زمان(عج) در مورد نماز صبح و نماز مغرب
سفارش امام زمان عج در مورد نماز صبح و نماز مغرب فرداى آن روز اول وقت به خدمت محمّد بن عثمان رفتم ديدم جوانى خوش سيما و خوشبو همراه اوست و به من اشاره كرد كه اين است آن كس كه در طلبش هستى به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز مرحوم كلينى و شيخ طوسى و طبرسى ازیک رکورد حیرت انگیز در لیگ برتر فوتبال
یک رکورد حیرت انگیز در لیگ برتر فوتبال جام جم ورزشی یک رکورد جدید اما بسیار منفی و تاسف بار در لیگ برتر فوتبال ایران ثبت شد به گزارش جام جم ورزشی این رکورد به تعداد تماشاگران حاضر در لیگ برتر مربوط می شود در دیدار استقلال خوزستان و پدیده شاندیز مشهد تنها 87 تماشاگر برای تماشمتن نامه آیتالله قاضی مورد اشاره رهبر انقلاب |اخبار ایران و جهان
متن نامه آیتالله قاضی مورد اشاره رهبر انقلاب حضرت آیتالله خامنهای در ابتدای دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری دربارهی اعمال و مراقبتهای وارد شده در ماه ذیالقعده نکاتی را بیان کردند کد خبر ۴۳۲۰۵۴ تاریخ انتشار ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸ ۵۸ - 05 September 2014 حضرت آیتالله خامنهتوصیههای آیتالله صافی به خیّرین مسکنساز
سهشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۴ آیتالله صافیگلپایگانی گفت حیات جامعه اسلامی در این است که انسانهای نمونه مؤمن و خیّری در آن حضور داشته باشند که به نفع محرومان و مستمندان و مردم کم درآمد انجام وظیفه کنند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها