واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
نمایشگاه نقاشیهای حمیدرضا محسنی شامل 16 اثر در گالری ساربان برپاست اسبهایی که انتزاعی میدوند از ده روز پیش گالری ساربان میزبان نقاشیهای حمیدرضا محسنی شده است. در این نمایشگاه 16 اثر نقاشی محسنی روی دیوار رفته و توانسته توجه هنردوستان را به خود معطوف کند.
این تابلوها با تکنیک آکرولیک و رنگ روغن روی بوم خلق شده است. حداقل اندازه این آثار 82 در 120 و حداکثر آنها 150 در 245 سانتی متر است. کارهای محسنی در این نمایشگاه شامل چند بخش است: در یک بخش آثار انتزاعی او با رنگ های سرد جلوه گری می کند. این رنگ های سرد نمادی از سرمای غربت در آثار هنرمند محسوب می شود. بخش دیگری از کارهای محسنی شامل رنگ های گرم است. مثل تابلوی انارهای او که اگرچه باز هم در فضایی آبستره خلق شده و اگرچه رنگ سرخ، گرمای خاصی به اثر بخشیده، با این حال همان حس نوستالژیک را در بیننده پدید می آورد. بیننده ای که چه بداند و چه نداند خالق این اثر در غربت زندگی می کند، باز هم ناخودآگاه در روزگار خوش رنگ ها و کودکانگی ها غرق می شود، در روزگار رونق شب های چله با شاه میوه پاییز، انار. بخش دیگر آثار محسنی در نمایشگاه ساربان، نقاشی های انتزاعی هنرمند از اسب هاست. این تابلوها عمده آثار محسنی در نمایشگاه را تشکیل می دهند. در قالب کارها، خطوط درهم برهمی دیده می شود که با اندکی فاصله می توان سر اسب ها را در گوشه ای از کار تشخیص داد؛ اسب هایی که همگی حرکت دارند. این حرکت شاید به پیشه سینمایی هنرمند بازگردد؛ آنجا که سینماگر، عکس را به حرکت وامی دارد تا از آن طریق، به اثرش تحرک ببخشد و بتواند فیلم پدید آورد. در عین حال اسب های تابلوهای محسنی غمگین اند؛ اسب هایی که رام شده اند؛ اسب هایی که می توان تصور کرد به آنها پوزه بند زده اند تا رامشان کنند، تا آنها را به کار بگیرند، تا آنها را بدوانند. غمگینی اسب های آثار محسنی نیز اشاراتی به غم مهاجر بودن انسان و خود هنرمند دارد. بخش نسبتا متفاوت نمایشگاه محسنی، برخی تابلوهای اوست که نقاشی ها به فضای نقاشیخط نزدیک شده اند. در این تابلوها محسنی تلاش نکرده وارد فضای نقاشی خط شود، بلکه عامدانه سعی کرده جلوه ای از قابلیت های خط فارسی را وارد نقاشی کند. خطوط نقاشی شده در نقاشی خط های محسنی واضح نیست. هیچ حرفی به شکل کامل روی بوم نقش نبسته است. انگار هنگام خلق آنها، جوهر و رنگ، در نوسان بوده و به شکلی آگاهانه هنرمند این خطوط را منقطع و تو در تو آفریده است. یکی از نکات ظریف درباره آثار محسنی، زیرسازی تابلوهاست. این طور نیست که هنرمند رنگ ها را روی بوم ریخته و کارش را پیش برده باشد. در برخی کارها با توجه به هندسه و شبکه انتزاعی پیچیده طرح ها، هنرمند از توری برای زیرسازی بوم استفاده کرده است. این زیرسازی اگرچه ممکن است به تشدید سردی رنگ ها منجر شده باشد، ولی به انتزاع بیش از پیش کارها کمک کرده است. حمیدرضا محسنی متولد 1342 تهران است. او سینماگر، نقاش، گرافیست و عکاس، فارغ التحصیل کارشناسی گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران (1367)، کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه هنر تهران (1375) و دارای مدرک فیلمنامه نویسی تخصصی از مدرسه سینمایی باغ فردوس (1376) است. محسنی برنده مدال طلای جشنواره جیفنی ایتالیا برای فیلم ابراهیم (1998) و همچنین مدرس دانشگاه های تهران و سوره است. این هنرمند ادامه فعالیت های خود را تا امروز در زمینه کارگردانی، نقاشی و فیلمنامه نویسی در کشور کانادا (تورنتو) انجام می دهد. محسنی درباره آثاری که به نمایش گذاشته نوشته است: گاهی اوقات آنچه می نگاریم آنی نیست که می پنداریم. مجموعه حاضر، تلاشی است برای میانه راه عمر که بر اثر نوشته ها و ساخته هایم در سینما با شکل انتزاعی در غربت ثبت شده است.آثار محسنی در این نمایشگاه در فاصله سال های 2012 تا 2014 خلق شده و بین 6 تا 25 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. این نمایشگاه که نخستین نمایشگاه گالری ساربان بعد از تعطیلات تابستانی به شمار می رود، تا سه شنبه این هفته ادامه دارد و علاقه مندان برای بازدید از این آثار می توانند به گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی مراجعه کنند. سجاد روشنی / گروه فرهنگ و هنر
یکشنبه 16 شهریور 1393 2:15 بازدید:0
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]