واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فربین در گفتوگو با فارس:
دلایل پیشرفت قاریان مصری/ مقایسه قاریان ایرانی و مصری مخرب است
استاد پیشکسوت قرآن با اشاره به تخریبی بودن مقایسه و حس برتری قاریان کشورمان نسبت به قاریان مصری، گفت: قاریان مصری به دلیل تسلط به زبان عربی و حفظ کل قرآن بهتر از قاریان ما تلاوت میکنند.
«علی فربین» قاری و استاد پیشکسوت قرآن در گفتوگو با خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس با اشاره به ظرفیت قاریان کشورمان برای رشد بیشتر در عرصههای مختلف قرآنی، اظهار داشت: استعدادهای برتری در عرصه قرائت هماکنون در کشور فعالیت میکنند اما اینکه ادعا کنیم قاریان کشور ما از مصریها برتر هستند تفکری اشتباه و مخرب است. حفظ کل قرآن عامل پیشرفت قاریان مصری است وی با بیان اینکه قاریان مصری به دلیل تسلط به زبان عربی و حفظ کل قرآن بهتر از قاریان ما تلاوت میکنند، تصریح کرد: قاریان مصری پیش از ورود به عرصه تلاوت، به حفظ قرآن میپردازند و همین امر باعث تلاوت اصولی آنها میشود اما در کشور ما تعداد قاریانی که موفق به حفظ کل قرآن شدهاند، بسیار کم است. فربین با اشاره به پیشرفت قاریان ایرانی در صوتشناسی، افزود: قاریان کشورمان صوت قوی و خوبی دارند به طوری که میتوانیم ادعا کنیم تا حدی به قاریان برتر مصری نزدیکشدهاند اما قاریان مصری در بخش وقف و ابتداء از ما برتر هستند چرا که زبان آنها عربی است بنابراین بهتر میتوانند تلاوت کنند. قاریان برجسته مصری تکرارنشدنی هستند این استاد پیشکسوت قرآن کریم با بیان اینکه بسیاری از شاگردان و حتی فرزندان قاریان برجسته مصری هم نمیتوانند همچون اساتید مصری تلاوت کنند، تصریح کرد: قاریان نسل دوم مصر همچون «منشاوی» و «عبدالباسط» افرادی برجسته و تکرار نشدنی بودند که با سبک منحصر به فردی تلاوت میکردند. فربین ادامه داد: رسیدن به جایگاه تلاوت اساتید برجسته مصری کاری دشوار است چرا که حتی فرزندان قاریان مصری هم نتوانستهاند به این جایگاه برسند به طوری که پسران «شحات محمد انور» با وجود تمرین بسیار نیز در بین اساتید برجسته مصری قرار ندارند. فاصله از تلاوت معناگرا باعث افت نسبی تلاوت در مصر شده است این استاد پیشکسوت قرآن کریم با اشاره به سبک تلاوت «شحات محمد انور» گفت: سبک تلاوت این استاد مصری نشأت گرفته از مکتب نسل اول و دوم قرائت مصر بود به طوری که لحنگرایی و معناگرایی در تلاوتهایش موج میزد اما فرزندان و شاگردان وی به جای تبعیت از مکتب قاریان برجسته، همواره سعی در تلاوت لحنگرا دارند و معناگرایی در تلاوتهایشان به حاشیه رفته است و همین امر باعث افت نسبی تلاوت در مصر شده است. وی افزود: هر چه پیش میرویم از دوران طلایی تلاوت دورتر میشویم و با وجود تکنولوژی و مشغلههای زندگی افراد بعید است این دوران طلایی مجدد تکرار شود. مردم فرهنگ شنیدن به تلاوت قرآن در زمان طولانی را ندارند فربین در ادامه به فضای قرآنی حاکم در کشور اشاره کرد و گفت: در کشور ما بستر پرورش و رشد استعدادهای برتر قرآنی در عرصه تلاوت وجود ندارد چرا که مردم فرهنگ شنیدن به آیات الهی در زمان طولانی را ندارند که شاید دلیل آن عدم تسلط با زبان عربی باشد یعنی ارتباط قاری با مخاطب یکسویه است. مسئولان به خوانندگان بیشتر از قاریان بها میدهند وی با انتقاد از جایگاه قاریان خاطر نشان کرد: یک فرد برای قاری شدن باید سالها تلاش کند تا بتواند فنون تلاوت را بیاموزد اما یک خواننده با حداقل آموزشها کنسرت میگذارد و در بین همه مردم شناخته میشود و مبالغ میلیونی میگیرد؛ حتی رسانه ملی نیز در بزرگنمایی آنها تلاش میکند اما چنین روندی برای قاریان ممتاز کشورمان وجود ندارد به طوری که یک قاری هرچند زیبا تلاوت کند مثل یک خواننده دیده نمیشود که همین امر باعث دلسردی قاریان ما برای پیشرفت در این عرصه میشود. فربین در پایان با اشاره به اهمیت توجه به قاریان برای نخبهپروری، تصریح کرد: برای رسیدن به جایگاه مطلوب تلاوت باید به قاریان بیشتر بها داد و فرهنگ حضور در کرسیها تلاوت را گسترش داد تا از این طریق با توسعه محافل قرآنی مردم را به شنیدن قرآن تشویق کرد. انتهای پیام/ آ
93/06/15 - 12:02
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]