تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هيچ شفيعى براى زن نزد پروردگارش نجات بخش تر از رضايت شوهرش نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819165935




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توسل آمریکا و غرب به قدرت بازیگری نظامی-سیاسی ایران در حل بحران‌ داعش / بی اعتنایی غرب به سکوت بلند ریاض و قطر و هیاهوهای نتانیاهو


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
توسل آمریکا و غرب به قدرت بازیگری نظامی-سیاسی ایران در حل بحران‌ داعش / بی اعتنایی غرب به سکوت بلند ریاض و قطر و هیاهوهای نتانیاهو

توسل آمریکا و غرب به قدرت بازیگری نظامی-سیاسی ایران در حل بحران‌ داعش / بی اعتنایی غرب به سکوت بلند ریاض و قطر و هیاهوهای نتانیاهو
ایران دست برتر قدرت نظامی و دیپلماتیک منطقه را در اختیار دارد تا جایی که سه کشور مهم عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد دست همکاری و اتحاد بر سر بحران داعش را به سمت بازیگر با ثبات منطقه دراز کرده‌اند.
خدیجه غبیشاوی: نبرد علیه ایدئولوژی مسمومِ داعش به اجماع بین‌المللی در نزدیکی و همراهی با ایران رسیده است؛ غرب هرجا سخن از همکاری با متحدانش علیه «دولت اسلامی» می‌ز‌ند از ایران نیز برای همکاری دیپلماتیک و نظامی برای مقابله با افراط و تندروی در منطقه نام می‌برد.

اگر روزی دبیر کل سازمان ملل متحد به علت دعوت از ایران برای حضور در نشست دوستان سوریه مورد عتاب و نقد آمریکا و متحدانش قرار می‌گرفت و در اقدامی دور از انتظار، دعوت از ایران را پس می‌گرفت؛ اکنون اما شرایط به گونه‌ای تغییر کرده است که سه کشور مهم عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در اظهارات و سخنان و مواضعشان در موضوع لزوم برخورد و مقابله با گروه تروریستی داعش به طور ویژه‌ای‌ از «ایران» نام می‌برند.

قدرت روزافزون گروه داعش در به دست گرفتن کنترل بخش های بیشتری از شمال عراق و تشدید درگیری‌ها با گروه های پیشمرگه کرد و کشتار وحشیانه غیرنظامیان از یک سو و به خطر افتادن منافع و مواضع گروه های غربی منجر به آن شد که غرب مواضع شفاف و صریح‌تری در قبال داعش اتخاذ و اقدامات عملی در این خصوص اتخاذ کند.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در یادداشتی در روزنامه ساندی تلگراف انگلیس می‌نویسد: باید رک باشیم، این نه جنگ علیه ترور است و نه جنگ مذاهب. این نبردی برای منزلت، مدارا و اعتدال در جهان امروز ماست. این نبردی علیه ایدئولوژی مسمومی است که از سوی هرکسی با هر عقیده‌ای و همین‌طور توسط رهبران تمام ادیان، چه مسیحی، چه یهودی و چه مسلمان، محکوم شده است.

نخست وزیر انگلیس که با عضویت بیش از 700 شهروند بریتانیایی در گروه‌های تکفیری و احتمال بازگشت و خطرآفرینی آنها در خیابان‌های لندن مواجه است، در ادامه می‌گوید: ما باید با کشورهایی چون عربستان سعودی، قطر، امارات، مصر و ترکیه و حتی ایران که ممکن است در این برهه برای مقابله با تهدید مشترک با جامعه جهانی وارد تعامل شوند، برای مقابله با این گروه‌های افراط‌گرا، همکاری کنیم.

وزیر خارجه و رئیس جمهوری فرانسه نیز چندی بعد در اظهاراتی مشابه از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد و منطقه و به ویژه ایران خواستند در کنار یکدیگر علیه افراد مسلح گروه تندروی دولت اسلامی (داعش) اقدام کنند.

کامرون انگلیسی به همراه فابیوس فرانسوی اما در حالی از اتحاد و اقدام مشترک غرب و ایران برای منزلت و مدارا و اعتدال در جهان می گویند که شرایط جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان با چرخشی 180 درجه ای نسبت به یک سال گذشته مواجه است.

برگ برنده‌های تهران در مقابله با داعش و اتحاد با غرب

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که با شعار اعتدال و میانه روی در انتخابات 24 خرداد ماه سال گذشته بر سر کار آمد و در نخستین حضورش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیشنهاد جهان عاری از خشونت و مبارزه با افراط گرایی را ارائه کرد، توانست گام های عملی مهمی را در بهبود چهره ایران در منطقه و جهان و تقویت جایگاه سیاسی و دیپلماتیک و همچنین نظامی ایران بردارد.

موفقیت ایران در مذاکرات هسته‌ای و مذاکرات چندباره تهران و واشنگتن از یک سو و همکاری موفقیت آمیز تهران و غرب در روی کار آمدن نخست وزیر جدید عراق از سوی دیگر در حالی صورت گرفت که تابستان سال گذشته «بان کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل متحد به دلیل دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس نشست دوستان سوریه با هدف یافتن راه حلی برای خروج این کشور از بحران جنگ داخلی مورد انتقاد شدید آمریکا و متحدانش قرار می گیرد و 24 ساعت پیش از آغاز این نشست دعوت خود را تحت فشار لابی صهیونیسم و مخالفان اسد پس گرفت.

ایران اکنون اما دست برتر قدرت سیاسی و نظامی را در منطقه دارد؛ حسن روحانی هفته گذشته در دیدار با «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد که قدرت موشکی ایران در مذاکرات هسته ای با غرب با هدف دستیابی به توافق جامع و نهایی مورد مذاکره نیست، موضوعی که یکی از چالش های کشورهای منطقه و تندروهای آمریکا برای مانع تراشی در مسیر مذاکرات هسته ای است. روحانی اما با تاکید بر اینکه موضوع موشک های ایرانی قابل مذاکره نیست بار دیگر قدرت نظامی برتر ایران را که اکنون به یکی از صحنه های یارخواهی کشورهای غربی برای مبارزه با تروریسم در منطقه تبدیل شده به رخ مخالفان منطقه ای کشید.

ثبات ایران در باتلاق خاورمیانه، قدرت نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران و خروج از انزوای بین‌المللی 8 سال گذشته و بازیگری در حوادث منطقه، برگ‌‌های برنده تهران هستند. آمریکا،فرانسه و انگلیس که پس از انتشار فیلم بریده شدن سر خبرنگار آمریکایی به دست یکی از نیروهای داعش که به زبان انگلیسی صحبت می کرد به شدت خطر داعش را نزدیک به خود می‌بینند و از روزهایی می گویند که شهروندانشان از عراق و سوریه به خیابان های لندن و واشنگتن باز می‌گردند، اکنون دست همکاری خود را به سمت تهران دراز کرده اند و از نقش‌آفرینی مهم ایران به عنوان یکی از قدرت‌های نظامی و سیاسی منطقه می گویند.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران رایزنی‌های دیپلماتیک میان تهران و غرب بر سر داعش آغاز شده است؛ مذاکراتی که وزیر خارجه فرانسه ابراز امیداوری کرده به همکاری های نظامی و دیلماتیک ایران و غرب منجر شود. نگاه اروپا و آمریکا به ایران بر سر داعش اما با مخالفت تل‌آویو و در میانه سکوت ریاض و قطر انجام می‌گیرد؛ نتانیاهو که همچون گذشته ایران را دشمن منطقه و جهان می خواند، در این باره ابراز داشت: ایران و داعش را همزمان باید تضعیف کرد.







1393/6/1





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن