تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس در روز جمعه ناخن‏هايش را كوتاه كند، عمر و مالش زياد مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836030822




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معناي عبادت و عبوديت


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



معناي عبادت و عبوديت
عرفا گفته اند: «كه عبادت آن است كه دنيا را نزد تو قدري نباشد و عبوديت آنكه از عقبي نيز در دل تو اثري نماند.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش سرويس ديني جام نيوز،در مورد معناي عبادت و عبوديّت و تفاوت هاي لغوي آن اظهار نظرهاي گوناگوني شده است.   راغب اصفهاني در مفردات مي گويد: عبوديّت اظهار تذلل و عبادت غايت تذلّل است.(1)   در مجمع آمده: «العبادة في اللّغه هي الذلّة» عبادت در لغت همان ذلّت است. و راهي را كه با رفتن هموار شده گويند: «طريقٌ معبّد» و برده را بواسطة ذلّت و انقيادش، عبد گويند.   در صحاح نيز گفته شده است: «اصل العبودّية الخضوع الذّلٌ... والعبادة الطاعة» عبوديت خضوع و ذلّت است و عبادت طاعت است.
عبارت قاموس چنين است: «العبودية والعبودة والعبادة: الطّاعة كه هر سه را به معناي طاعت گرفته است. در اقرب الموارد آمده: العبادة: الطاعة و نهاية التعظيم الله تعالي». عبادت طاعت و نهايت تعظيم براي خداوند متعال است.
معناي جامع اين كلمات همان تذلّل و اطاعت است.
دربارة خداوند دو گونه عبادت داريم: يكي اطاعت از فرامين او و آن اينكه در زندگي روزمرّه راجع به حلال و حرام از دستورات خداوند و دين او پيروي مي كنيم. اين عبادت به معناي طاعت و فرمانبري است. به احتمال قوي آيات اياك نعبد و اياك نستعين(2) و و من الناس من يعبدالله و حرفٍ(3) و ما خلقت الجن والانس إلّا ليعبدون(4) فا عبدني و اقم الصلوة لذكري(5) شامل اين عبادت هستند.
ديگر تذلّلي است توأم با تقديس. يعني بنده نهايت خضوع و ذلّت را در برابر حق اظهار مي دارد و در عين حال او را از تمام نقائص پاك و به تمام كمالات دارا مي داند و در زبان مي گويد: «الله اكبر، سبحان لله، الحمدلله، ايّاك نستعين» و با بدن ، ركوع و سجود مي كند. يعني معبود من حتّي بزرگتر از توصيف است، او پاك و منزّه است، همة حمدها مال اوست و از وي ياري مي جوئيم(6).
عبوديّت نهايت اوج تكامل يك انسان و قرب او به خداست. عبوديت اطاعت بي قيد و شرط و فرمانبرداري در تمام زمينه هاست و بالاخره عبوديت كامل آن است كه انسان جز به معبود واقعي يعني كمال مطلق نينديشد و جز در راه او گام بر ندارد و هرچه غير اوست فراموش كند.
و معني عبادت و پرستش آن قدر وسيع است كه حتي گوش دادن به سخن كسي به قصد عمل كردن به آن را نيز شامل مي شود و نيز قانون كسي را به رسميّت شناختن، يك نوع عبادت و پرستش او محسوب مي شود.
از پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ چنين نقل شده «كسي كه به سخن سخنگويي گوش فرا دهد (گوش دادن از روي تسليم و رضا) او را پرستش كرده. اگر اين سخنگو از سوي خدا سخن مي گويد، خدا را پرستيده است و اگر از سوي ابليس سخن مي گويد ابليس را عبادت كرده است(7).
يك معنايي به نظر لطيف تر از همه معاني گذشته اين است كه «عبادت ارتكاب طاعت است كه انجام دهي آنچه را كه خداي مي پسندد و عبوديت آن است كه پسندي آنچه خداي كند» و راضي به رضاي او باش.
و عرفا گفته اند: «كه عبادت آن است كه دنيا را نزد تو قدري نباشد و عبوديت آنكه از عقبي نيز در دل تو اثري نماند.       پي نوشت ها: 1. خسروي حسيني، سيد غلامرضا، مادة «عبد»، انتشارات مرتضوي، ص 504.
2. فاتحة الكتاب: 4.
3. حج: 11.
4. ذاريات: 56.
5. طه: 14.
6. قرشي، سيد علي اكبر، قاموس القرآن، دارالكتب الاسلاميه، ج 4، ص 279.
7. شريعتمداري، جعفر، شرح و تفسير لغات قرآن بر اساس تفسير نمونه، نشر آستان قدس رضوي، ج 3، ص 85ـ84.




۲۲/۰۵/۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن