تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836074894




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا سینما ادبیات را نمی‌بیند؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۶




12234.jpg

علیرضا بهنام می‌گوید: رابطه‌ای میان سینما و ادبیات ما نیست و سینما به آثار دغدغه‌مند و مؤثری که در ادبیات ما نوشته شده، بی‌توجه بوده است. این نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره فیلم‌های اقتباسی و کم‌تعداد شدن آن‌ها در دهه‌های اخیر گفت: مسئله اصلی این است که ما ساز و کار حرفه‌یی برای رابطه میان سینما و ادبیات نداریم، وگرنه اقتباس ادبی در کارهای سینمایی انجام می‌گیرد. اما اقتباس‌ها یا کم هستند و یا ناموفق. برای مثال، از «بوف کور» هدایت اقتباس شده، اما فیلمی که ساخته شده به «بوف کور» ربطی ندارد. در کشورهای دیگر گروهی فیلم‌نامه‌نویس دور هم جمع می‌شوند، یکی دیالوگ می‌نویسد و یکی ساختار دراماتیک داستان را به ساختار دراماتیک فیلم بدل می‌کند؛ اما این رویکرد حرفه‌یی در کشور ما نیست. او افزود: برداشت‌ها از آثار ادبی بیش‌تر شخصی است، اما در خارج از کشور برداشت‌ها شخصی نیست، اگر هم باشد آن‌قدر قوی است که ما می‌گوییم یک ساختارگشایی رخ داده و وجه دیگری از رمان روشن شده است. برای مثال آخرین فیلمی که از رمان «آنا کارنینا» ساخته شد، نگاه جدیدی به این رمان است. اما در کشور ما چون نگاه حرفه‌یی در هیچ شاخه سینما نیست، در این بخش هم رشدی نکرده‌ایم. او درباره این‌که برخی کم‌کشش بودن داستان‌ها و رمان‌های معاصر را دلیل بی‌علاقگی سینماگران به ادبیات می‌دانند، گفت: من با این تلقی مخالف‌ام. ما آثار جدی و دغدغه‌مند بسیار خوبی در سال‌های اخیر داریم که البته بخشی از آن‌ها برای ساخت دچار مشکل هستند، مثل رمان «عقرب روی پله‌های راه‌آهن اندیمشک» مرتضی آبکنار که می‌توانست یک فیلم جدی باشد، اما این رمان نتوانست به فیلم بدل شود. بهنام همچنین گفت: ما رمان‌ها و داستان‌های کوتاه موفقی داریم که به دلیل محافظه‌کاری حاصل از شرایط و نبود شناخت از سوی کارگردان‌ها، شانس فیلم شدن ندارند. وقتی کسی مثل تقوایی به هر دلیلی کار نمی‌کند، کارگردانی که جایش را در سینما می‌گیرد چقدر ادبیات را می‌شناسد؟ البته معیارها و رفتارهای دوگانه هم باعث شده که ادبیات مهجور بماند. رمانی یک بار منتشر می‌شود، اما بعد شانس چاپ دوباره را ندارد و یا جمع می‌شود. او در ادامه گفت: ادبیات ما در این سال‌ها یک گام به جلو رفته، اما این پیشرفت را کجا می‌توان دید؟ اگر جلوی این استعدادها گرفته شود، چه با مسائل مالی نشر و چه محدودیت‌ها، چقدر این ادبیات رشد می‌کند؟ ما داستان‌نویس‌های زیادی داریم که آثار خوبی منتشر می‌کنند، اما بعد از چند سال می‌روند در سکوت. ما داستان‌نویس‌هایی داریم که روی شانه‌های غول‌های پیش از خود ایستاده‌اند و برای همین از آن‌ها قدشان بلندتر است. چه کسی مسئول این است که شهریار وقفی‌پور دیگر نتواند اثری منتشر کند؟ به این لیست می‌توان نام‌های زیادی اضافه کرد. بهنام همچنین با اشاره به محدودیت‌ها در توان تکنیکی سینما گفت: باید توان سینما را درنظر گرفت. سینماهای کشور ما چهارهزار سالن بیش‌تر ندارد و پروژه‌های بزرگ توانی بیش از این نیاز دارد. اما گذشته از ساخت فیلم‌هایی که اقتصاد سینمای ما در حد آن‌ها نیست، همین رمان‌های شهری را می‌توان مورد اقتباس قرار داد، ولی در صورتی که ارتباط میان سینما و ادبیات ما برقرار باشد. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن