تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتی در قبر با سراغش نمی آید. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819054447




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزیر جهادکشاورزی بر توسعه همکاری های مجدد ایران و ایکاردا تاکید کرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: وزیر جهادکشاورزی بر توسعه همکاری های مجدد ایران و ایکاردا تاکید کرد تهران - ایرنا - وزیر جهادکشاورزی بر ضرورت توسعه همکاری های مجدد جمهوری اسلامی ایران و مرکز تحقیقات بین المللی مناطق خشک(ایکاردا) درخصوص افزایش عملکرد حبوبات همچون گندم، جو و نخود تاکید کرد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمود حجتی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری های مجدد بین ایران و ایکاردا در محل این وزارتخانه، ابراز امیدواری کرد که این سفر باعث شروع سرفصل جدیدی در فعالیت های ایران و ایکاردا شود و با توجه به وضعیت اقلیم و خشکسالی ها به همکاری های ایران و ایکاردا نیاز جدی داریم.
وی اضافه کرد: متاسفانه آنچه از قراردادها و تفاهم نامه های دوره های گذشته بوده؛ عملی نشده و امیدواریم در این سفر
و در دوره جدید، قراردادها بین دو کشور به شکل جدی و موثر پیگیری شود.
وی ابراز امیدواری کرد: با همت مسوولان ایکاردا و همکاران شان دور جدیدی از همکاری ها را تعریف کنیم چرا که کشور ما به شدت از کشاورزی سنتی رنج می برد و می دانیم که موسسه تحقیقاتی ایکاردا می تواند در این مهم موثر باشد.
وی اضافه کرد: با وجود آنکه بخش وسیعی از اراضی کشور زیرکشت محصولاتی همچون جو و گندم و دیگر حبوبات دیم قرار دارد انتظار ما این است که این مهم از ماموریت های اصلی ایکاردا در این زمینه باشد، همانطور که اشاره کردم نتوانستم در گذشته بهره ای جدی در مورد همکاری های متعدد بین ایران و ایکاردا داشته باشیم.
حجتی اضافه کرد: همکاری های ایران و ایکاردا از سال 1977 شروع شد اما بدشانسی های زیادی در این زمینه پیش آمد و آنچه ما به دنبال آن هستیم این است که بتوانیم افزایش محصولات زراعی را در اراضی دیم توسعه دهیم که این مهم ناشی از همکاری های موثر و جدی ایکاردا خواهد بود.

** افزایش سهم پنج برابری ایران از بانک توسعه اسلامی
معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی نیز گفت: همکاری ایران و ایکاردا به 1378 برمی گردد و دفتر ایکاردا در سال 1996 تاسیس شد.
اسکندر زند اضافه کرد: در حال حاضر 10 موسسه ما همکاری مستمری با موسسه ایکاردا دارند به طوری که 1250 دوره آموزشی تا سال 2011 برقرار شد و 81 هزار نفر از طریق ایکاردا تحصیلات دکترا دریافت کردند.
وی اضافه کرد: 43 رقم جو، نخود، عدس، و ماش از طریق کارشناسان ایکاردا معرفی شد که در این راستا ایکاردا مشاوره و کمک های زیادی برای تجهیز آزمایشگاه ها و پروژه های مختلف تحقیقاتی ارایه داده است.
زند اضافه کرد: در جلسه ای که در مکزیک برگزار شد زمینه همکاری مجدد را برقرار کردیم و حدود یک ماه بعد در جلسه دیگری بر همکاری های بیشتر تاکید و قرار شد کارشناسان ایران و ایکاردا این فعالیت ها را طراحی کنند.
به گفته وی این تیم هفته قبل سه نفر از متخصصان ایکاردا را برای تهیه نقشه وارد عمل و بر فعالیت های کشاورزی در مناطق مرتفع ایران تاکید کرد.
زند افزود: ایکاردا با عنوان مرکز تحقیقات بین المللی مناطق خشک در دو زمینه مناطق کم ارتفاع (اراضی با ارتفاع کمتر از 800 متر) و مناطق مرتفع بالای 800 متر فعالیت دارد که از این پس قرار است عملیاتی در مناطق مرتفع (هایلند) ایران اجرایی شود.
وی تاکید کرد: 73 درصد سطوح ایران در مناطق مرتفع قرار دارد که ما مشتاقیم ایکاردا در آنها فعالیت داشته باشد.
به گفته زند ایکاردا از سال 2011 فعالیت هایی را آغاز کرده و اما هنوز عملیاتی نشده؛ هرچند مشکل ایکاردا در ایران بلوکه شدن منابع مالی است که در حال توافقات اولیه برای رفع آن هستیم.
زند گفت: بانک توسعه اسلامی نیز قرار است کمک هایی به این بخش اختصاص دهد که با معاون بین الملل اقتصاد در این خصوص جلسه ای داریم که احتمالا در همین هفته لایحه ای در مجلس برای افزایش سهم ایران از بانک توسعه اسلامی مطرح می شود.
وی ابراز امیدواری کرد که سهم ایران از بانک توسعه اسلامی پنج برابر شود.

** ایران بعد از ترکیه بیشترین سهم محصولات زراعی را دارد
معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران بعد از ترکیه بیشترین سهم را در تولید محصولات زراعی در اراضی دیم دارد اما تحقق نیافتن برنامه های گذشته ایران و ایکاردا و سیاست های جدید این مرکز باعث تعجب و نگرانی بخش کشاورزی ایران شده است.
عباس کشاورز ابراز امیدواری کرد که ایکاردا، ایران را در چند پروژه به عنوان پنچ مال وارد کند تا پروژه های مشترکی بین ایکاردا و ایران و سایر مراکز بین المللی و کشورهای پیشرفته برای مانیتورینگ زنگ گندم عملیاتی شود چرا که قرار بود مانیتورینگ زنگ گندم در ایران انجام شود که متاسفانه به ترکیه منتقل شده است.
وی یکی دیگر از پروژه های مشترک بین ایران و ایکاردار را پروژه کشت گندم بهاره دانست و افزود: پروژه مشترک گندم بهاره حدود 10 سال قبل در دزفول در زمان ریاست مدیرکل وقت ایکاردا احداث شد که متاسفانه به دلیل برخی مشکلات این مرکز نیز از ایران نقل مکان کرد.
کشاورز از مسوولان مرکز تحقیقات بین المللی ایکاردا خواست با توجه به اهمیت محصول جو و حبوبات در کشاورزی دیم نسبت به انجام وظایف اصلی شان به ایران کمک بیشتری کنند و حضور جدی تری برای ارتقا کشاورزی ما در این بخش داشته باشند.
اقتصام(3)م.ب/9186**1558



14/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن