واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: استاد دانشگاه هاروارد: تصویرسازی مولفه مهم دستگاه فکری مولانا است تهران- ایرنا- استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد تصویرسازی را مولفه مهم دستگاه فکری مولانا دانست و گفت: این تصاویر به خلق آثار فیلمسازان کمک می کند .
به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، سید محسن فاطمی شامگاه گذشته (دوشنبه ) درنشستی در بنیاد مولانا و شمس به بررسی موضوع مولانا و آثار روانشناختی آن در سینما پرداخت.
وی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه یکی از نکات مهمی که در دستگاه فکری مولانا وجود دارد تصویرسازی است ، گفت: همانطور که می دانیم نیم کره راست مغز عملیات مستقل تصویرسازی را انجام می دهد و نیم کره چپ مغز مخصوص علومی همچون ریاضی است.
وی افزود: تصاویری که ما در زمینه های مختلف از مولانا در آثارش می بینیم به این معنی است که او می تواند تاثیر بسیار زیادی در زمینه تصویرسازی در سینمای ایران داشته باشد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه مولانا در سراسر پیام رسانی خود از تصویر بسیار عمیق استفاده کرده ، خاطر نشان کرد: او مهمترین شاعر ایران در ساخت خیال است و به همین دلیل می تواند مورد توجه سینماگران باشد.
فاطمی در ادامه به فیلم همشهری کین اشاره کرد و توضیح داد: اصل پیام این اثر در ابتدا و انتهای آن است که به موضوع غرق شدن انسان در سایه خود اشاره دارد و اینکه انسان ها به جای توجه به اصل وجود خود اسیر سایه ها هستند.
این استاد دانشگاه ماساچوست تصریح کرد: آلفرد هیچکاک در فیلم اعتراض(کارگردان آثار جنایی )، انسانی را نشان می دهد که به خاطر رازداری، زندگی اش به خطر می افتد اما تا لحظه آخر مقاومت می کند ، او نشان می دهد که انسان نیز تا چه اندازه می تواند از سایه ها فاصله بگیرد و به اصل خود توجه کند.
وی با اشاره به اینکه سینما نکته مهمی را از جنبه مجازی و حقیقی در فرایند تصویرسازی برای انسان به همراه دارد، افزود: مولانا در آثارش با تصاویر انتزاعی و معقولات حقایق را به تصویر می کشد که بسیار برای فیلمسازان راهگشا است.
فاطمی ادامه داد: در فلسفه اسلامی، همه چیز ما به ازای خارجی دارد مثلا وقتی از انسان یا سیب حرف می زنیم آنها را در جهان خارج هم می توانیم ببینیم اما وقتی از علت و معلول در جهان خارج صحبت می کنیم آنها موجودیت ندارند بلکه مفاهیمی است که در جهان خارج حمل می کنیم و به مفاهیم نسبت داده می شوند.
این استاد دانشگاه بوستن تصریح کرد: مولانا در آثار خود مفاهیم را با مثال های مختلف و بسیار زیبا عنوان می کند که باعث می شود مخاطب به راحتی با آن ارتباط برقرار کند بنابراین سینمای ما می تواند از این ظرفیت بیش از پیش استفاده کند.
فاطمی تاکید کرد: یکی از زیبایی های دستگاه معرفتی مولانا این است که مفاهیم را با درک و فهم مناسب برای مخاطبان خود ارائه می کند.
وی در ادامه به فیلم شب روی زمین اشاره کرد و یادآور شد: داستان این اثر درباره چند راننده تاکسی است که در شهرهای مختلف در کشورشان مسافر کشی و در حین کار با مسافران خود صحبت می کنند.
وی افزود: تمام محور فیلم درباره این است که راننده های تاکسی تجربه زیستی را بر اساس مفاهیم عاطفی خود تجربه می کنند که این مفاهیم برای دیگر راننده در شهری دیگر نامفهوم است.
فاطمی اظهار کرد: اما مخاطب فیلم که همزمان دارد راننده ها را در شهرهای مختلف با رفتار گوناگون می بیند به این نتیجه می رسد که قرابت های فرهنگی بازکننده مفاهیم مشترک در میان ملت ها باشد.
وی ادامه داد: به گفته مولانا انسان ها اگرچه در درون مایه های خود با یکدیگر متفاوت هستند اما در مفاهیم و معنای انسانی بسیار بهم نزدیک می شوند یعنی با این همه تفاوت باز هم به هم شبیه هستند.
وی با بیان اینکه این نکات برای بازیگران و کارگردانان سینما بیشتر مثبت و کارساز است گفت: بسیاری فیلم های دهه قبل روی همین موضوعات که درونمایه های انسانی را مورد بررسی قرار می داد ساخته شده است.
این استاد روانشناسی خاطرنشان کرد: وقتی از سکوت سخن می گوییم در واقع در مقابل آن زبان هم داریم. یکی از کارکردهای زبان ، بیان احتیاجات انسان است .
وی افزود: زبان زمانی به حرکت درآمده و خود را نشان می دهد که راستی وجود داشته باشد یعنی ما برای بیان کاستی ها از زبان استفاده می کنیم.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه وقتی کودک از دامن مادر خارج می شود به سخن می آید،افزود: همه انسان ها عقده بازگشت به دامن مادر را دارند و در واقع این رفتار به این معنی است که بازگشت به اصل و کمال در سرشت انسان ها وجود دارد.
فاطمی با تاکید براینکه مولانا در سراسر آثار خود به زبان و بازگشت به اصل تاکید دارد گفت: آنجا که می گوید ˈهرکسی کو دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش ˈ، در واقع همین موضوع را بیان می کند.
این استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد خاطر نشان کرد: مولانا درواقع آثارش نوعی تازگی در روایت هم وجود دارد یعنی آنجا که همه گمان می کنند فلان موضوع را یک شکل می توان روایت کرد نسخه ها و سبک های جدیدی در روایت مطرح می کند. مولانا نگاهی درونی و بیرونی به آفاق و انفس دارد که سینماگران ما باید به آن توجه کنند.
فراهنگ **9246**1601**
14/05/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]