تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
کدام رنگ کاغذ دیواری مناسب فضای شماست؟
چه چیزهایی دیگر در دکوراسیون مد نیست؟!
بررسی قیمت تیرچه + قیمت تیرچه کرومیت + قیمت یونولیت
خرید و قیمت ورق در مشاوران آهن + [مشاوره رایگان]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1813469458
اینها عجیب است اما جریان دارد
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۲
احمد اخوت با اعتقاد به اینکه کارگاههای داستاننویسی بیشتر تعدد دارند نه تنوع، میگوید با این حال هرقدر اینها اضافه شوند، نهایتا تعدادی از آنها میمانند. او همچنین با بیان اینکه برای تدریس، دانش آکادمیک در کنار تجربه داستاننویسی بسیار مهم است در عین حال اظهار میکند: در کشور ما معمولا دانش آکادمیک ندارند و کارها بیشتر صورت تجربی دارد. این نویسنده و مترجم در گفتوگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره ذاتی یا اکتسابی بودن نویسندگی و نقش کارگاههای نویسندگی در پرورش نویسنده گفت: به نظر من بخشی از خصایص و ویژگیهای نویسندهها میتواند ذاتی باشد اما بخشی از کار مسلما اکتسابی است و مثل هر دانشی نیازمند آموزش است. طبیعتا کلاسهای داستان هم میتوانند به فرد کمک کنند اما خلاقیت از خیلی چیزها سرچشمه میگیرد که بخشی از آن به پیشینه، مسائل ارثی و ... مربوط است. او افزود: به طور کلی فرایندی به نام خلاقیت بسیار بسیار پیچیده و موضوعی چندوجهی و چندبعدی است که بسیاری از ابعادش هم ناشناخته است. اما مسلما کلاسهای داستان میتوانند به یادگیری کمک کنند، هرچند همه چیز نیستند. مسلما راههای دیگری هم وجود دارد. بسیاری از همنسلان ما حالا حدودا وارد دهه ششم عمرشان شدهاند و در نوجوانی و جوانی ما چیزی به نام کارگاه وجود نداشت. اخوت ادامه داد: از نسل ما و قبل از ما نویسندههای بسیار قدری به وجود آمدند که هیچکدام کارگاه نرفته بودند، اما مسلما از جایی یاد گرفتهاند. نسل ما معلمهایی داشت که فوقالعاده تأثیرگذار بودند. در دبیرستانی که من میرفتم، گلشیری و حقوقی دبیر ادبیات بودند. بهویژه آقای حقوقی در کار من سهم بسیاری دارد. کلاسهای ایشان در سیکل اول دبیرستان ما فوقالعاده اثرگذار بود. نشستهایی مثل «جُنگ اصفهان» هم اگرچه به اسم کلاس برگزار نمیشد، کلاسهای بسیار خوبی بود. در آن دورهها نحوه برخورد با ادبیات، دقیق نظر دادن درباره آثار و... برای ما نوعی آموزش فنی دقیق بود. او درباره این موضوع که فقدان آن امکانات در روزگار کنونی، باعث بیشتر روی آوردن جوانان امروز به کارگاهها میشود اظهار کرد: نبود آن امکانات میتواند به این موضوع کمک کند. شاید چون آن مناسبات تغییر کرده نسل فعلی راه دیگری ندارد. البته اینها هم ارزش خود را دارند و هم مشکلات خاص خود را. این نویسنده درباره تعداد کارگاهها گفت: متأسفانه بخشی از کار مثل هر کار تازه دیگری تبعات و به قول علما، عرضات خاص خود را دارد. یکی از آن تبعات هم این است که بعضی از آدمهایی که کارگاه برگزار میکنند، قدرت داستاننویسی آنچنانی ندارند. شاید چیزهایی را تجربی یاد گرفته باشند و درس بدهند. البته شاید هم کارشان نتایجی داشته باشد اما این تعدد مشکلات خود را دارد. تعدد همیشه تنوع نیست و متأسفانه بیشتر کلاسهای داستاننویسی که من در اصفهان از دور به آنها نگاه میکنم، چندان کیفیت مطلوبی ندارند و بیشتر تعدد دارند نه تنوع. با این حال حرکت خوبی است. هر قدر اینها اضافه شوند، نهایتا از بینشان تعدادی میمانند. فرایند خلاقیت و ادبیات بیرحمیهای خاص خود را دارد و عدهای را غربال میکند. شاید زمان کوتاهی ادامه یابد، اما پشت سر ما آیندگان میآیند و تصمیم درباره اینکه کسی میماند یا نه، با آنهاست. اخوت سپس درباره حداقل ویژگیهایی که مدرس کارگاه داستاننویسی باید داشته باشد اظهار کرد: داشتن تجربه داستاننویسی بسیار مهم است. من دیدهام در آن طرف دنیا دورههای نویسندگی خلاق برگزار میشود. بهتازگی آمار جالبی دیدهام مبنی بر اینکه 1500 دوره فوق لیسانس نویسندگی یا ادبیات خلاق در آمریکا وجود دارد. این کلاسها دورههای آکادمیک جدی هستند که پذیرش آنها هم بسیار سخت است. طرح درسهای فوقالعاده جالبی هم دارند. البته در بین همانها هم کسانی که این دورهها را گذراندهاند، اما تجربه چندانی در داستاننویسی ندارند، فراوان هستند. او تأکید کرد: به نظر من دانش آکادمیک لازم است که متأسفانه خیلیها ندارند. برای تدریس، دانش آکادمیک در کنار تجربه داستاننویسی بسیار مهم است. به نظر من اگر هر دو با هم باشد ایدهآل است، ولی در کشور ما معمولا دانش آکادمیک ندارند و کارها بیشتر صورت تجربی دارد. بسیاری از مدرسان کارگاهها حتا یک زبان خارجی هم نمیدانند. اینها عجیب است اما جریان دارد. اخوت درباره تأثیر ضعف دانشگاههای ایران در زمینه ادبیات معاصر بر آموزش داستاننویسی گفت: الآن وضعیت ادبیات معاصر در دانشگاههای ما فاجعه است. یکی – دو درس دوواحدی وجود دارد که آن هم جای بحث دارد. مثلا قضیه اینکه من ساعدی را قبول دارم یا ندارم، به این معنا نیست که ایشان داستاننویس است یا نه. نمیتوانید در ادبیات معاصر، گلشیری یا ساعدی را درس ندهید. بخشی از مشکل از همینجاست. اگر در دانشگاههای ما به ادبیات معاصر میپرداختند، داستان متفاوت میشد، اما متأسفانه این اتفاق رخ نمیدهد. او افزود: در زمینههای دیگر هم همینطور است در رشته من که نشانهشناسی ادبیات است، در دانشگاهها حتا درسی به اسم نشانهشناسی وجود ندارد. در اصفهان چند دانشگاه زبانشناسی درس میدهند، اما حتا یک واحد نشانهشناسی ندارند. چطور ممکن است کسی زبانشناسی بخواند و یک واحد نشانهشناسی نگذارند؟ احمد اخوت در ادامه درباره شتاب نویسندگان جوان برای انتشار آثارشان پس از حضور در یک دوره کارگاه نویسندگی گفت: به نظرم شتاب زیاد خوب نیست، اما الآن این شتاب دیده میشود. فرضا کسی در کلاس یک صاحبنظر سینمایی دوره بازیگری میبیند و انتظار دارد بازیگر شود. در سینما هم آن فرد صاحبنظر ممکن است کانالهای خود را داشته باشد و هنرجویش را برای بازیگری معرفی کند. در عرصه داستاننویسی چون بازارش نیست، چنین چیزی به این شدت نیست و با سینما فرق میکند. ممکن است بعضی افراد برایشان توهم پیش بیاید که داستاننویس شدهاند و حاصل کلاسها را به عنوان کار داستانی عرضه کنند. اینها بد نیست و فرایند خود را دارد. نهایتا عدهای باقی میمانند و اکثریت فراموش میشوند. این موضوع شاید آسیبرسان باشد اما من خیلی خوشبین هستم. به نظرم همه اینها رو به جلو و رو به پیشرفت است. در نهایت عدهای باقی میمانند و همین عده سرمایههای ادبی کشور هستند. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]
صفحات پیشنهادی
هنر عجیب این زن شما را متعجب می کند!! + عکس
هنر عجیب این زن شما را متعجب می کند عکس او مجموعه ای با عنوان عمق خلق کرده و برای درست کردن این سازه از معماری گالری خصوصا پنجره ها نیز استفاده کرده تا بتواند ژرفای بی پایانی درست کند که هر کسی بتواند روی آن قدم بزند هنرمند مشهور برزیلی Regina Silveira تصاویر سه بعدی خارغ امماشات زیاد ایوبی با برخی جریانات
یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۷ همایون اسعدیان با تاکید براینکه رئیس سازمان سینمایی با برخی جریانها زیادی مماشات میکند گفت باید پایان دوران خوش این روابط را در سینما اعلام کرد این کارگردان سینما در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با اشاره به اینکه دوتوضیحات مدیرکل بینالملل سازمان سینمایی در مورد سفر هیأت آلمانی به ایران کتباً و شفاهاً هیچ درخواستی برای ملاق
توضیحات مدیرکل بینالملل سازمان سینمایی در مورد سفر هیأت آلمانی به ایرانکتباً و شفاهاً هیچ درخواستی برای ملاقات با اعضای شرکت سینهموبیل نداشتیم عجیب است که دوستان فارابی را فعال نمیدانندمدیرکل بینالملل سازمان سینمایی درخصوص دیدار هفته گذشته اعضای شرکت آلمانی سینهموبیل با برخعلیرضا قربانی و همایون شجریان همصدا میشوند
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۶ علیرضا قربانی و همایون شجریان در آلبومی با آهنگسازی مهیار علیزاده میخوانند به گزارش بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مهیار علیزاده در این باره میگوید آلبوم جدیدی در دست تولید دارم که خوانندگی آن را علیرضا قربانی و همایون شجریان دو خوانندبا آهنگسازی مهیار علیزاده علیرضا قربانی و همایون شجریان همصدا میشوند
با آهنگسازی مهیار علیزادهعلیرضا قربانی و همایون شجریان همصدا میشوندعلیرضا قربانی و همایون شجریان در آلبومی با آهنگسازی مهیار علیزاده و برای اولین بار به صورت مشترک میخوانند به گزارش خبرگزاری فارس مهیار علیزاده آهنگساز این پروژه در این باره میگوید آلبوم جدیدی در دست تولیدکنسرت چرا رفتی همایون شجریان در شهرستان ها
کنسرت چرا رفتی همایون شجریان در شهرستان ها تهران - ایرنا - کنسرت چرا رفتی به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی تهمورس پورناظری در بیش از 10 شهر کشور اجرا خواهد شد به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا محمدحسین توتونچیان تهیه کننده این کنسرت در این باره گفت این برنامه درشجریان 19 هزار بلیت کنسرت فروخت/ «چرا رفتی» تمدید شد
یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۴ اجرای کنسرت چرا رفتی به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی تهمورس پورناظری به دلیل استقبال مخاطبان در تاریخ 23 مردادماه در تهران تمدید شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این کنسرت که برای شش اجرا در تاریخ 16 17 و 18 مردادماه 19 هزار بلیت فرعلیرضا قربانی و همایون شجریان آلبوم مشترک منتشر میکنند
علیرضا قربانی و همایون شجریان آلبوم مشترک منتشر میکنند علیرضا قربانی و همایون شجریان در آلبومی با آهنگسازی مهیار علیزاده و برای اولین بار به صورت مشترک میخوانند به گزارش نامه نیوز به نقل از موسیقی ما مهیار علیزاده آهنگساز این پروژه در این باره میگوید آلبوم جدیدی در دست تولکنسرت "چرا رفتی" شجریان تمدید شد
کنسرت چرا رفتی شجریان تمدید شد فرهنگ > موسیقی - تسنیم نوشت اجرای کنسرت «چرا رفتی» به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی تهمورس پورناظری به دلیل استقبال مخاطبان برای تاریخ ۲۳ مردادماه در تهران تمدید شد این کنسرت که برای شش اجرا در تاریخ 16 17 و 18 مرداکنسرت همایون شجریان تمدید شد
فیسبوک تویتر Google Cloob کنسرت همایون شجریان تمدید شد تهران-ایرنا-اجرای کنسرت چرا رفتی به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی تهمورس پورناظری به دلیل استقبال مخاطبان در تاریخ 23 مردادماه هم در تهران اجرا می شود به گزارش روز یک شنبه ایرنا این کنسرت که برای 6 اجرا در تاریخ 16ترس عجیب اصغر فرهادی از رژیم صهیونیستی
ترس عجیب اصغر فرهادی از رژیم صهیونیستی مريلا زارعي از نحوه مواجهه اصغر فرهادي با وقايع غزه انتقاد کرد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز بازيگر فيلم «شيار 143» که از جمله هنرمندان شرکتکننده در راهپيمايي روز قدس بود در گفتوگويياطلاعات عجیب قراردادهای لیگ
جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۵ فرارو نوشت الزام وزارت ورزش و جوانان و سازمان لیگ برای شفاف سازی قراردادهای بازیکنان باشگاهها را مجاب کرد پیش از آغاز فصل لیست خود را منتشر کنند به گزارش ایسنا فرارو در ادامه افزود تیمهای لیگ برتری یک به یک فهرست قراردادهای بازیکنان خود را منتشرضرغامی: هلوکاست واقعی در غزه جریان دارد
جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۲ رییس سازمان صدا و سیما با بیان اینکه هلوکاست واقعی در غزه جریان دارد گفت سکوت مجامع و سازمانهای بینالمللی در قبال وقایع امروز غزه بیش از پیش آنها را رسوا کرد عزتالله ضرغامی در حاشیه راهپیمایی روز قدس در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایرانتمدید اجرای کنسرت همایون شجریان/ ترکیب نهایی نوازندگان مشخص شد
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی تمدید اجرای کنسرت همایون شجریان ترکیب نهایی نوازندگان مشخص شد اجرای تازه ترین کنسرت همایون شجریان خواننده موسیقی ایرانی به آهنگسازی تهمورس پورناظری به دلیل استقبال تماشاگران یک روز دیگر تمدید شد به گزارش خبرگزاری مهر این کنسرت که قرار بود درایرانگردی شجریان و پورناظری با کنسرت «چرا رفتی»
دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۷ کنسرت چرا رفتی به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی تهمورس پورناظری در بیش از 10 شهر کشور اجرا میشود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خوزستان محمدحسین توتونچیان تهیهکننده کنسرت چرا رفتی اعلام کرد این برنامه در روزهای 16 17 1همکاری مشترک قربانی و شجریان در تولید یک آلبوم
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی همکاری مشترک قربانی و شجریان در تولید یک آلبوم علیرضا قربانی و همایون شجریان در آلبومی با آهنگسازی مهیار علیزاده و برای اولین بار به صورت مشترک میخوانند به گزارش خبرگزاری مهر مهیار علیزاده آهنگساز این پروژه توضیح داد آلبوم جدیدی در درابطه محمد رضا شجریان با فراماسونری + فیلم و تصاویر
رابطه محمد رضا شجریان با فراماسونری فیلم و تصاویر نشان هنر و ادب دولتی فرانسه موسوم به نشان شوالیه چگونه پایهگذاری شد دولت فرانسه این نشان را به چه رویکردهای فرهنگی و هنری اهدا میکند کدام شخصیتهای ایرانی تا کنون این نشان را دریافت کردهاند گزارش ویژه مشرق به این سوالات-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها