واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
در برنامه سمت خدا مطرح شد؛
ماجرای حلالیت طلبیدن پدر مقدس اردبیلی و پیمودن راه تا عراق خبرگزاری رسا ـ حجتالاسلام ماندگاری در توصیف طهارت دل بیان داشت: مقدس اردبیلی از پدری وارسته و مادری پاک متولد شده است، پدری که برای حلالیت طلبیدن از صاحب یک عدد سیب، تا عراق راه پیمود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمد مهدی ماندگاری، عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا، بعد از ظهر امروز در برنامه «سمت خدا» که از شبکه سوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، به بیان 9 شرط برای بهره مندی هرچه بیشتر از ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: با حجاب مادی نمیتوان فهمید که ماه رمضان چگونه ماهیست و چه تأثیری بر روح و روان انسان دارد. عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان اینکه 9 شرط برای کشف ماه مبارک رمضان و بهره مندی از آن باید رعایت کرد، افزود: شرط نخست برای ورود به ماه مبارک رمضان طهارت است؛ «لا یمسه الا المطهرون» تنها کسانی با حقیقت رمضان تماس میگیرند که پاک باشند. حجتالاسلام ماندگاری با بیان اینکه طهارت برای ورود به رمضان همان پاکی روح و دل است، تأکید کرد: باید از نسبتهایی که به خدا، مردم و عزیزانمان دادهایم استغفار و از کینهها و بغضها خود را پاک کنیم و به هیچ کس جز خودمان سوء ظنی نداشته باشیم تا اینکه به طهارت روح برسیم. وی در توصیف طهارت دل بیان داشت: مقدس اردبیلی از پدری وارسته و مادری پاک متولد شده است، پدری که برای حلالیت طلبیدن از صاحب یک عدد سیب، تا عراق راه پیمود و مادری که اطرافیان و همسایهها از شدت حیا او میپنداشتند، دختری کور، کر و لال است. مقدس اردبیلی روزی با پای پیاده مسیر کربلا را میپیمود که سواری به او رسید و او را بر مرکب نشاند و از علما و فضلای شهرش پرسید؛ این عالم بزرگوار درباره همه آنان جز خوبی و فضیلت چیزی نگفت تا این که رسید به نام خود او. آن سوار پرسید که اردبیلی چطور آدمیست؟ مرحوم مقدس که درباره خود باید نظر میداد، از بدیهای خویش گفت و هیچگونه تعریفی نکرد تا اینکه راکب گفت «چطور میگویی اردبیلی انسان بدیست، درحالی که پشت امام زمانش بر مرکب نشسته است؟». بلی، اینگونه حسن ظن به دیگران و سوء ظن به خود همان طهارت دل است. عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان دومین شرط ورود به ماه رمضان، معرفت به آن و شرط سوم اجازه از صاحبالزمان(عج) است، تصریح کرد: خداوند متعال روزه را در رمضان واجب کرد تا با کم خوری، معرفت بیشتری حاصل شود؛ باید بدانیم، خداوندی که گاهی بدون توبه و بی دلیل میبخشد، اگر دلیل و توبهای باشد، به یقین بهتر از آن خواهد کرد که تصور میشود. وی با بیان اینکه شرط سوم مراقبت بر اعمال است گفت: روزه تنها مراقبت بر نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه تمام اعضا و جوارح در ماه رمضان باید روزه باشند؛ روزه یک مجاهدت است که اگر با مراقبت عمل همراه شود، غوغا میشود. حجتالاسلام ماندگاری با بیان اینکه شرط بعدی برای درک فضیلت رمضان، مجاهدت است، تأکید کرد: هرچه سعی بیشتر باشد، منفعت بیشتر خواهد بود؛ برخی میپندارند بهشت رفتن سخت است در حالی که بسیار آسان است اما عجیب اینجاست که چرا همه میخواهند به جهنم روند. وی اظهار داشت: شرط پنجم اقتدا به رسول اکرم(ص)، ائمه اطهار(ع) و علمای وارسته در شیوه دعا کردن و اعمال ماه رمضان است؛ همچنین شرط بعد محافظت از آنچه است که به دست آوردهایم و این محافظت با پناه بردن به خدا به وسیله استغفار به دست آید. عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا تأکید کرد: برنامه ریزی برای تداوم و به امانت سپردن اعمال مبارک رمضان به دست حضرت صاحب الزمان(عج) دو شرط دیگری است که روزه دار برای کسب معرفت بیشتر از ماه رمضان باید رعایت کند. وی با بیان اینکه توشه برنداشتن از رمضان سبب پشیمانی در آن دنیا میشود، ابراز داشت: رمضان، گذشته روزهدار و پدران او را تطهیر میکند و این خصوصیت که نخستین فایده رمضان است، به علت استثناء بودن این ماه مبارک از دیگر ماههاست. حجتالاسلام ماندگاری با بیان اینکه گناهان عایق رسیدن صدا به عالم بالاست، تصریح کرد: وقتی حضرت فاطه معصومه(س) که شفاعتش برای تمام عالم بس است، میتواند الگوی ما باشد، پس ما هم میتوانیم به مقام شفاعت برای اطرافیان خود برسیم و این جز با تطهیر واقعی به ثمر نمیرسد. وی با بیان اینکه دومین فایده رمضان، تجربه یک ماه زیستن در بهشت است، گفت: رمضان قطعهای از بهشت است و در بهشت نافرمانی، آلودگی و گناه فکری نیست؛ در ماه رمضان باید سبک زندگی دینی زنده شده و از اسرافها و اختلاطهای غیر دینی پرهیز کرد. عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا تأکید کرد: پس از تطهیر گذشته و نورانیت حال، سومین فایده رمضان تضمین آینده است؛ در شب قدری که فضیلتش بهتر از هزار شب است، باید آینده را طوری تضمین کنیم که معرفت و شناختمان نسبت به قرآن و معارف دینی، روز به روز بیشتر شود. وی در پایان گفت: همه مردم و هر انسانی که زنده است، در مهمانی ماه مبارک رمضان دعوت است اما هر کس که به مهمانی میآید از خود پذیرایی نمیکند؛ عدهای با ورود به این مهمانی به اتاق پذیرایی وارد میشوند و عده دیگری وارد دستشویی شده و با کثافات بازی میکنند./997/پ202/س
۱۳۹۳/۴/۱۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]