تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819111319




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صفای رمضان در دیار سبلان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

صفای رمضان در دیار سبلان اردبیل – ایرنا- خیزش آرام پرتوهای آفتاب به آن سوی کوه سبلان ؛ سایه خنکی را بر گستره دشت اردبیل می گستراند تا پس از یک روز داغ و دراز تابستان ؛ روزه داران دارالارشاد برای مناجاتی جانانه با جانان بر سفره معنویت افطار بنشینند.


پیرزن که امسال هشتاد و چهارمین رمضان عمر خویش را شروع کرده درحالیکه نغمه ملکوتی ربنا با صدای سوزناک فخرالذاکرین ؛ استاد سلیم موذن زاده ؛ از مناره های آجری در کوچه و پس کوچه های شهر طنین انداز شده است به پاس پیچش دوباره عطر این ماه مبارک ؛ سجده شکر بر تربت می ساید.
حدود هفتاد و پنج سال از عمر خویش را در همه ماه های مبارک رمضان روزه بوده و امسال هم با نیت گرفتن روزه در همه روزهای رمضان سفره ساده افطار این ماه را در کنار پسر ؛ عروس و نوه هایش پهن می کند.
دغدغه ای مستمر به خاطر ابتلایش به بیماری های ناشی از کهولت سن از چند روز مانده به رمضان روح و روانش را آزار می داد ولی با وزش اولین نسیم این ماه مبارک ؛ به گونه ای عجیب شادمانی در چهره اش نمایان شده است و کسالت هایش رخت بربسته اند.
انگار حجم فراوانی از انرژی مثبت سلامتی بر روانش دمیده شده و جسم نحیفش را از بیماری رهانده است و از این که با سلامتی کامل وارد ماه صیام دیگری شده است خدای را سپاس می گوید.
سیده جمیله قوامی ؛ می گوید : ماه مبارک رمضان فرصتی برای انسان به دست می دهد تا با خلوت خویش با معبود هر آنچه را که در ارتباط با معنویت از دست داده است بخواهد و دوباره به دست آورد.
به باورش ماه مبارک رمضان در واقع توقفگاه و ایستگاهی برای انسان است تا با قرار گرفتن در شرایطی متفاوت از روزهای عادی بتواند عملکرد 11 ماه گذشته خویش را بررسی کند تا با درک شرایط گرسنگی و تشنگی به فکر انسان های محروم جامعه باشد که نه یک ماه و نه از سحر تا شامگاه بلکه در اکثر روز و شب ها با فقر و تنگدستی روزگار سپری می کنند.
قرار گرفتن در یک روند یکسان چه از لحاظ تغذیه و چه از نظر روحی ؛ انسان را به روزمرگی دچار و به مرور زمان جسم و روان را فرسوده می کند ولی رمضان فرصتی برای رهایی از این روزمرگی و نیز ترک عادت های ناپسند هست.
خودداری از غذا خوردن برای ساعاتی و نیز ساده شدن تغذیه نوعی تغییر حالات روانی را در انسان باعث می شود و رسیدن به آرامش معنوی و تفکر صحیح درباره موضوع های گوناگون که در اطراف وجود دارند از نتایج بسیار مثبت این تغییرات هستند.
تاثیرهای معنوی و جسمانی روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان فراوان هستند و دامنه آن ها برای مسلمانانی که در همین یک ماه روزه می گیرند و به واجب ها و مستحب های ویژه رمضان به درستی عمل می کنند تا رمضان بعدی امتداد می یابد.
دنیای پیچیده ماشینی امروزین پرشتاب حرکت می کند و انسان را هم با همین سرعت دنبال خود می کشد و رمضان فرصت بسیار مغتنم و ترمز معنوی مطمئنی است که او را از کج روی ها باز دارد و با قرار گرفتن در آرامش بتواند مفهوم واقعی زندگانی را درک نماید.
به گزارش خبرنگار ایرنا، سرزمین اردبیل که به خاطر پیشینه غنی مذهبی و تاریخی از گذشته های دور به دارالارشاد ، دارالایمان ، دارالامان و دارالعرفان شهرت یافته است همزمان با اولین روز های ماه مبارک رمضان حال و هوای معنوی ویژه ای گرفته و صفا و صمیمیت وصف ناپذیری بین مردم حاکم شده است به گونه ای که افراد بیشتر از روزهای عادی با مهربانی همدیگر را تحویل می گیرند.
بسیاری از زنان و دختران خانه دار که از دقایقی مانده به اذان مغرب سفره را چیده اند با خواندن دعا و نیایش در انتظار رسیدن دیگر اعضای خانواده به منزل و صرف افطاری در کنار همدیگر هستند.
نزدیک غروب روزهای رمضان ؛ کوچه و پس کوچه های قدیمی و نیز گذرگاههای شهرکها و محله های تازه ساخت اردبیل رنگ و بوی دیگری دارند و بوی مطبوع انواع غذاهای ویژه افطاری که دست پخت مادران و مادربزرگان این مرز و بوم است از خانه های مختلف به مشام می رسد.
در اردبیل از گذشته های دور اغلب خانواده ها نان تازه سنتی به ویژه سنگک ؛ بربری و یا فطیرهای محلی را تهیه و در افطار با چای شیرین و یا غذاهای دیگر میل می کنند.
فرنی غذایی است که با آرد برنج و شیر محلی می پزند و بطور معمول در افطار قبل از غذای اصلی با مربا به ویژه مربای گل ؛ پوست پسته ؛ بالنگ و یا سایر مرباها صرف می شود.
زولبیا ؛ بامیه ؛ گز ؛ سوهان و پشمک در ماه مبارک رمضان در اردبیل خریداران زیادی دارد و قنادی ها به پخت این شیرینی ها می پردازند.
مردم مومن این دیار از گذشته های دور به ماه مبارک رمضان همانند ماه محرم و برپایی مراسم های سنتی ؛ مذهبی در این ایام اهمیت و ارزش زیادی قائلند.
به گزارش خبرنگار ایرنا در شب های رمضان اردبیل مساجد ؛ مغازه ها ؛ حمام ها ؛ آرایشگاه ها ؛ قهوه خانه ها و بسیاری از مکان های عمومی شهر پس از افطار تا پاسی از شب باز بوده و خدمات ارایه می کنند.
بیشتر ساکنان منطقه اردبیل به بیدار شدن از خواب در ساعاتی قبل از اذان صبح و خوردن سحری و اقامه نمازهای واجب و مستحبی اهمیت زیادی می دهند.
در زمان های قدیم که از وسایل و تجهیزات پیشرفته اعلام کننده زمان در اردبیل ؛ خبری نبود عده ای از مردان و جوانان با رفتن به پشت بام ها با صدای بلند اهالی محل و همسایه ها را از فرا رسیدن وقت سحری آگاه می کردند.
از ویژگی های مهم اجتماعی این ماه در منطقه اردبیل صله ارحام و دادن افطاری به اقوام و آشنایان است به نحوی که ابتدا افراد و خانواده های کم سن و سال برای باز کردن افطاری به منزل بزرگتران می روند و سپس آنان را به افطارها دعوت می کنند.
شب دوم ماه مبارک رمضان در اردبیل نیز مجالس یادبود برای اشخاصی که بعد از رمضان سال قبل در گذشته اند در مساجد و یا منازل برپا می شود.
یک ریش سفید اردبیلی در باره فواید ماه مبارک رمضان می گوید : این ماه علاوه بر فیوضات معنوی تاثیرات بسیار مفیدی در مسایل اجتماعی دارد.
محرم بوستانی ؛ ایجاد نظم در کارها ، بهره برداری مناسب از وقت ، پاکیزگی بدن ، افزایش صمیمیت ، احساس سبکی در بدن ، افزایش استقامت در برابر سرما و گرما ، سحرخیزی ، درک طعم واقعی غذاها ، شکر نعمت الهی ، افزایش قدرت ذهن ، نتیجه گیری بهتر از کارهای روزمره و ترک زشتی ها را از مهمترین تاثیرهای روزه داری ذکر می کند.
یک بازاری اردبیلی هم گفت : توجه بیش از پیش به سایر عبادات واجب و مستحب ، ایجاد حالات روحانی و گرایش بیشتر به پروردگار متعال ، علاقه مندی به طبیعت به عنوان نشانه هایی از عظمت و قدرت الهی ، صله ارحام و برکت یافتن رزق و روزی از فواید معنوی روزه داری و ماه مبارک رمضان هستند.
به اعتقاد وی ماه مبارک رمضان فیوضات معنوی فراوانی دارد که توصیف آن ها مشکل است و این ماه فرصت مناسبی می باشد تا انسان ها کارها و جوانب مختلف زندگی خود را بازنگری نمایند.
متخصصان تغذیه می گویند : روزه گرفتن فواید جسمی ، روحی ، فردی و اجتماعی فراوانی برای انسان ها دارد که در نهایت به سالم بودن جامعه کمک می نماید.
به اعتقاد آنان دوری گزیدن از منکرات و نگهداری اندام های مختلف از گناه که از واجب های اصلی برای فرد روزه دار است ، اجتماعی شاداب و به دور از تشنج را برای بشر به ارمغان خواهد آورد.
یک پزشک با سابقه و پرتجربه اردبیلی می گوید : با در نظر گرفتن جمله ˈ المعده راس کل دا ˈ یعنی (خوردن و یا معده منشا تمام بیماری ها است) به فواید طبی روزه در زمینه پایین آوردن قند خون ، چربی ها ، اسید اوریک ، فشار خون اضافی بدن و ایجاد تعادل در وزن پی می بریم.
دکتر عظیم برزگر جلالی ؛ به خبرنگار ایرنا گفت : مشروعیت روزه داری برای گرفتن رژیم غذایی و لاغری نیست ولی این فریضه الهی با رفع بعضی عوارض و عناصر زاید در بدن همراه با اثرهای روحی و روانی ؛ جلوی بیماری های خطرناکی چون سکته های قلبی و مغزی و بیماری های روانی را هم می گیرد.
وی اظهار کرد : افرادی که دچار بیماری های عفونی حاد ، آسم های شدید ، زخم های گوارشی ، عفونت های شدید ریوی ، بیماری های بدخیم و نارسایی های کلیوی و کبدی هستند باید از گرفتن روزه خودداری نمایند.
همچنین خانم های باردار و افرادی که دوران نقاهت بعد از بیماری را می گذرانند باید در این زمینه با پزشک خود مشورت کنند.
592/530
گزارش از : مسعود وسیله

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




11/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن