تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819161205




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آخرین خبرها از کودتا در تایلند/ واکنش های جهانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آخرین خبرها از کودتا در تایلند/ واکنش های جهانی کوالالامپور - ایرنا - کودتای نظامیان در تایلند با واکنش کشورهای مختلف جهان بویژه کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا مواجه شد و اکثر کشورها خواستار بازگشت آرامش به این کشور شدند.


به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه مالزی روز جمعه در بیانیه ای از همه شهروندان خود خواست سفرشان به تایلند را با توجه به دلایل امنیتی به تعویق بیندازند.
مالزی در این بیانیه ابراز امیدواری کرد احزاب تایلند برای پیداکردن راه حل صلح آمیز و بازگشت حالت عادی به این کشور در کوتاه مدت اقدام کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه سنگاپور نیز روز جمعه در بیانیه ای که در تارنمای این وزارتخانه قرار گرفت به شهروندان این دولت - شهر توصیه کرد در برنامه ریزی سفر خود به تایلند تجدیدنظر کنند.
وزارت خارجه سنگاپور ضمن ابراز ˈنگرانی شدیدˈ از آخرین تحولات در تایلند ابراز امیدواری کرد که وضعیت هرچه سریع تر به حالت عادی بازگردد.
سخنگوی سنگاپوری، تایلند را یک کشور مهم منطقه ای و عضو کلیدی اتحادیه آ.سه.آن دانست و از همه طرف های درگیر خواست ضمن اجتناب از خشونت و خونریزی از خود خویشتنداری نشان دهند تا کار به نتیجه مثبت برسد.
گزارش های رسیده حاکی است هنگ کنگ نیز تمام تورهای مسافرتی به تایلند را از فردا (شنبه) لغو کرده است.
دولت اسپانیا نیز در بیانیه ای کودتا در تایلند را محکوم و تاکید کرد مادرید در مقابل چنین وضعیتی، خواهان برقراری دو باره مشروعیت قانون اساسی در تایلند است و اعتقاد دارد بازگشت فوری به دموکراسی و گفت وگوی لازم بین همه قدرت های سیاسی یک اولویت است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید کرد که دولت این کشور در حال ارزیابی ادامه کمک های مالی به تایلند و لغو کمک های نظامی به این کشور پس از وقوع کودتا علیه دولت توسط ارتش است.
در پی قدرت گیری ارتش در تایلند، اتحادیه اروپا نیز خواستار بازگشت سریع این کشور به فرایند دموکراتیک شد.
بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد این اتحادیه تحولات تایلند را با نگرانی شدید دنبال می کند.
انگلیس نیز با ابراز نگرانی از کودتا در تایلند از همه طرف ها خواست با همکاری یکدیگر هر چه سریع تر به تصرف قدرت توسط ارتش پایان دهند.
این وزارتخانه در بیانیه ای از همه طرف ها در تایلند خواست اختلافات را کنار بگذارند و با پایبندی به ارزش های دموکراسی و حاکمیت قانون در جهت منافع مردم تایلند قدم بردارند.
کاترین اشتون مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه ای خواستار بازگشت سریع تایلند به روند دموکراتیک و قانونی شد و گفت که انتخابات در این کشور باید به سرعت برگزار شود.
ˈبان کی مونˈ دبیر کل سازمان ملل نیز انجام گفت و گوهای فراگیر میان همه گروه های سیاسی در تایلند برای رسیدن به آرامش و رفاه طولانی مدت در این کشور را مورد تاکید قرار داد.
فرمانده ارتش تایلند عصر روز پنجشنبه با حضور در تلویزیون اعلام کرد که ارتش این کشور پس از چند ماه شورش سیاسی خشونت بار قدرت را در دست گرفته است.
ˈپراپوت چان او چاˈ گفت که تایلند روابط خارجی با سایر کشورها را مد نظر قرار می دهد و به این روابط ادامه خواهد داد.
رهبر کودتا چند ساعت پس از آن که تایلند را تحت کنترل قرار داد، قانون اساسی را به حال تعلیق درآورد و دولت غیرنظامی را عزل کرد.
سران کودتا همچنین روز جمعه هشدار دادند رسانه ها و شبکه های اجتماعی که مردم را تحریک به خشونت کنند، مسدود می شوند.
شورای نظامی حاکم بر تایلند همچنین 155 شخصیت سیاسی از جمله ˈیینگلوک شیناواتراˈ نخست وزیر سابق این کشور که اخیرا توسط دادگاه قانون اساسی برکنار شده بود را ممنوع الخروج کرد.
یینگلوک و نیواتومرونگ بونسونگپایسان نخست وزیر موقت امروز پس از فراخوان فرمانده ارتش برای ارایه گزارش در باشگاه ارتش تایلند حضور یافتند.
در این خصوص گزارش بیشتری منتشر نشده است اما به نظر می رسد ارتش در حال بازداشت و نظارت گسترده بر سرخ جامگان است که از خانواده شیناواترا و دولت سرنگون شده حمایت می کنند.
ˈپراپوت چان او چاˈ فرمانده ارتش تایلند تا عصر روز جمعه برای مشروع کردن کودتای نظامی خود نزد پادشاه نیز نرفته است و تنها پس از لغو قانون اساسی بند مربوط به پادشاه مشروطه را حفظ کرد.
گزارش های رسیده حاکی است قرار است امروز نشستی با حضور دیپلمات های خارجی مقیم بانکوک و فرمانده کودتاچیان در تایلند برای توضیح در مورد دلایل انجام کودتا برگزار شود.
بنابرگزارش های رسیده نظامیان همچنین امنیت مرزی خود در چند نقطه ورودی از جمله مرز لائوس را تقویت کردند.
شهروندان تایلندی اجازه خروج از این نقطه مرزی را ندارند اما لائوسی ها می توانند از این منطقه به کشورشان بازگردند.
کامیون های ترانزیت نیز برای ممانعت از فرار سیاستمداران پس از تقویت شایعاتی مبنی بر احتمال خروج سیاسیون از کشور به شدت کنترل می شوند.
آساق**1611
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




02/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن