تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819163421




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سدهای باهوش وخائیز آب مورد نیاز بخش کشاورزی تنگستان را تامین می کنند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سدهای باهوش وخائیز آب مورد نیاز بخش کشاورزی تنگستان را تامین می کنند بوشهر - ایرنا - فرماندار تنگستان گفت: با اجرای سدهای مخزنی باهوش و خائیز مشکل تامین آب بخش کشاورزی این شهرستان برطرف خواهد شد.


به گزارش ایرنا، غلامرضا ترک زاده روز پنجشنبه در جمع مسوولان این شهرستان افزود: باپیگیری استاندار بوشهر نماینده مردم تنگستان در مجلس شورای اسلامی 20 میلیارد ریال در مرحله اول به فعال سازی پروژه احداث سد اهوش اختصاص یافته است.
وی اضافه کرد: همزمان با این پروژه طرح مطالعه سد مخزنی خائیز نیز توسط مشاوران طرف قرارداد به پایان رسیده که اجرای این دو پروژه می تواند نقش اساسی و تعیین کننده ای در تامین منابع آب دائمی بخش کشاورزی شهرستان تنگستان داشته باشد.
هم اکنون برنامه ریزی منابع آب و مجوز تخصیص آب سد باهوش با ظرفیت حدود 24 میلیون متر مکعب حجم مخزن و 17 میلیون متر مکعب آب قابل تنظیم به تصویب وزارت نیرو رسیده و ابلاغ شده است.
براساس این ابلاغیه، از این میزان آب حدود 12 میلیون متر مکعب قدرالسهم کشاورزی به منظور توسعه اراضی مربوط، حدود دو میلیون مترمکعب محیط زیست و حدود سه میلیون متر مکعب نیز به بخش شرب و صنعت اختصاص خواهد یافت.
سد باهوش اهرم از نوع خاکی و با هسته رسی است، ارتفاع آن 52 متر است.
فرماندار تنگستان گفت: با ساخت سد روی رودخانه خائیز علاوه بر تامین آب آشامیدنی منطقه خائیز و روستاهای همجوار بیش از ۱۵۰ هزار اصله نخل این منطقه را آبیاری می کند.
ترک زاده با بیان این که شهرستان تنگستان قطب دوم کشاورزی و خرمای استان بوشهر است اظهارکرد: هدف از مطالعه و اجرای سد روی رودخانه خائیز مهار سیلاب های فصلی و ذخیره سازی آب های جاری منطقه خاییز و باهوش اهرم برای تامین آب اراضی کشاورزی، باغ ها و نخیلات منطقه خائیز و اهرم است.
وی اضافه کرد: بر اثر به خشکسالی ها متوالی در منطقه، چشمه های دائمی خاییز یکی پس از دیگری خشک شده و باغ ها و مراتع سرسبز آن در آستانه خشک شدن قرار دارد که ساخت این سد در تامین آب آشامیدنی وکشاورزی منطقه تنگستان و شکوفایی و رونق آن موثر است.
فرماندار تنگستان ادامه داد: با توجه به افت سطح آب در منطقه، سد خائیز سبب ارتقای کمی و کیفی آب زیر زمینی شده و بخشی از نگرانی های مردمی را در حال و آینده از بین می برد.
ترک زاده خواستار مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در احداث سد روی رودخانه آب شیرین خائیز شد.
وی افزود: این سد می تواند با سودآوری مناسب برای سرمایه گذاران، سبب رونق اقتصادی و کشاورزی در شهرستان تنگستان شود.
فرماندار تنگستان با اشاره به این که درشهر اهرم مرکز شهرستان تنگستان 200 هزار اصله نخل وجود دارد بیان کرد: 106 هزار اصله از این نخیلات از طریق کانال اهرم آبیاری می شود.
ترک زاده اظهارکرد: شهرستان تنگستان یکی ازشهرستان های استان بوشهر است که مورد توجه صاحب نظران و کارشناسان بخش کشاورزی است ولی دراین زمینه برخلاف ظرفیت های موجود فرایند استفاده ازتکنولوژی دردهه اخیر با پیشرفت و آهنگی بسیار کند حرکت کرده است.
وی گفت: دراین شهرستان بیش از دوهزار حلقه چاه کشاورزی وجود دارد که تنها 10 درصد از این چاه ها برقی هستند.
فرماندارتنگستان افزود: درشهرستان تنگستان در زمینه استفاده بهینه از روش های آبیاری نوین، یکپارچه سازی و آمایش اراضی، تغییر درنوع و کیفیت بهره برداری ازخاک و آموزش های علمی به کشاورزان توفیقی که انتظار می رفت حاصل نشده است.
ترک زاده با تاکید برحمایت از ورود بخش خصوصی دراجرا و توسعه آبزی پروری گفت: جذب سرمایه گذاری در اجرا، احداث وتوسعه واحدهای آبزی پروری وحمایت ازمشارکت بخش خصوصی ازاولویت های اول طرح های این شهرستان است.
فرماندار تنگستان اضافه کرد: با بهره برداری از نخستین پروژه پرورش ماهیان دریایی درقفس که توسط بخش خصوصی با سرمایه 150 میلیارد ریال احداث شده سالانه آن750 تن ماهی تولید می شود. ک/2
539
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




01/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن