تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813387639




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کولیوند: هنوز هیچ شهری برای جایگزینی تهران مشخص نشده/ شاید موضوع انتقال پایتخت منتفی شود


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
کولیوند: هنوز هیچ شهری برای جایگزینی تهران مشخص نشده/ شاید موضوع انتقال پایتخت منتفی شود

کولیوند: هنوز هیچ شهری برای جایگزینی تهران مشخص نشده/ شاید موضوع انتقال پایتخت منتفی شود
نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس می گوید احتمال منتفی شدن طرح انتقال پایتخت وجود دارد. به گزارش نامه نیوز، یکی از دستورات جلسه روز گذشته مجلس، بررسی طرح انتقال پایتخت بود اما به خاطر بارمالی دوباره به کمیسیون شوراها ارجاع داده شد. موضوع انتقال پایتخت برای چندمین بار مطرح می شود و این بار سه شهر هم برای این جایگزینی پیشنهاد شدند. اما در بررسی طرح قرار شد در یک شورا با کمک دولت دوباره طرح انتقال پایتخت سیاسی بررسی شود. در همین زمینه محمد جواد کولیوند نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس به گفت و گویی با خبرآنلاین پرداخته که مشروح آن را در ادامه می خوانید؛

دیروز در صحن علنی مجلس، طرح انتقال پایتخت بررسی و دوباره به کمیسیون شوراها ارجاع داده شد. دلیل ارجاع هم بار مالی طرح بود،‌کمیسیون طرح را بدون بار مالی بررسی کرده بود؟ اول باید یک مسئله را در این زمینه روشن کنم؛ اصلا هدف انتقال پایتخت نیست و برخی رسانه ها و مسئولان در این زمینه دچار سوء تعبیر شدند، چون هدف ما ساماندهی و تمرکززدایی از تهران و انتقال مراکز سیاسی و اداری است. اما در باره اتفاق دیروز؛ چون هر طرحی که نمایندگان مطرح می کنند طبق قانون اساسی نباید برای دولت بار مالی داشته باشد، قرار است شورایی در دولت تشکیل شود تا با جلساتی که با کمیسیون شورا برگزار می کند، برای ساماندهی و تمرکزدایی تهران برنامه ریزی کند و اگر نیاز باشد مراکز سیاسی و اداری منتقل شوند.
بنابراین فعلا طرحی برای انتقال این مراکز وجود ندارد؟ چون هر چند وقت یکبار این موضوع مطرح می شود و دوباره مسکوت می ماند. طرح مسکوت نمانده اما چون یک کار سنگینی است نیاز به زمان دارد و بعد هم نباید هدف انتقال پایتخت باشد چون تقریبا خیلی سخت است، بلکه ما باید با کمک دولت امکان سنجی کنیم تا اگر لزومی داشت تنها وزارتخانه ها و نهادها را از تهران بیرون می بریم و تهران پایتخت و مرکز فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی بماند. شاید هم به این نتیجه برسیم که نیازی به انتقال پایتخت نیست و بتوان با طرحهایی مشکلات تهران را در چند سال حل کرد.
چند وقت این شورا فرصت دارد تا این مطالعات را انجام دهد؟ دو سال دولت فرصت دارد ساماندهی شهر تهران را بررسی کند و نتیجه لازم را بگیرد. شاید در این مطالعه همانطور که گفتم نیاز نباشد پایتخت منتقل شود و باید تمام بار مالی طرح دیده شود. این یک طرح بزرگ است که به همین راحتی یک شبه نمی توان در مورد آن تصمیم گرفت.
در این شورا تنها اعضای دولت عضو هستند؟ هنوز که این شورا تشکیل نشده اما اگر شورای نگهبان قبول کند وزرا، معاون راهبردی رئیس جمهور، مسئول پدافند غیرعامل و نماینده نیروی مسلح اعضای آن هستند.
ملاک کمیسیون برای انتخاب سه شهر پردیس، همدان و سمنان چه بوده است؟ این هم از اشتباهاتی است که این چند روز برخی رسانه ها کردند. اصلا هنوز شهر یا منطقه ای برای انتقال در نظر گرفته نشده است. باید این شورا بررسی کند و اگر لزومی به انتقال بود آن وقت نقطه ای را اعلام می کنند.چون طرح انتقال پایتخت چند سال پیش مطرح شد الان این طرح را همه با آن اشتباه می گیرند.
اما در این مدت خود نمایندگان مصاحبه هایی کردند ودر مورد این سه شهر اظهار نظر کردند. ما در کمیسیون اصلا از شهر خاصی نام نبردیم چون هنوز امکان سنجی نشده تا نقطه خاصی را در نظر بگیریم.تنها در کمیسیون مطرح شد اگر قرار به انتقال مراکز دولتی و وزارتخانه ها باشد شهری باشد که نزدیک تهران باشد.برای همین برخی دوستان نام این سه شهر را آوردند. بعد هم وظیفه ما در کمیسیون پیشنهاد این طرح است و این با دولت است که در صورت لزوم نقطه ای را تعیین کند و پیشنهاد آن را به مجلس بدهد.
برخی هم انتقال پایتخت را در کشورهایی که انجام شده موفقیت آمیز می دانند و با استناد به آن این موضوع را برای تهران عنوان می کنند. در وزارت مسکن مطالعاتی شده که انتقال پایتخت 30 تا 100 هزار میلیارد تومان بار مالی برای دولت دارد، اما هدف ما این است که شورا بررسی کند تا ببیند انتقال پایتخت مفید است یا نه.چون شاید کارشناسان شورا اصلا به این نتیجه برسند که با همین رقم و حتی کمتر بتوان مشکلات تهران را ساماندهی کرد. نمایندگان هم بیشتر به کشور مالزی استناد می کنند که درست است اما شرایط کشور ما کاملا با آنجا متفاوت است.
خود شما با انتقال موافقید یا ساماندهی تهران؟ متاسفانه تهران هر روز شلوغتر می شود و برای کسانی که شهروند عادی آن هستند بسیار سخت است که زندگی کنند. بنابراین اگر مراکز اداری و سفارتخانه ها در جای دیگر متمرکز باشند شاید برای شهروندان هم راحت تر باشد. به هرحال الان هر وزارتخانه برای خود چندین ساختمان و سازمان دارد که هرکدام در یک نقطه تهران قرار دارند و این بر حجم ترافیک تهران می افزاید اما باز هم همه چیز بستگی به تصمیم شورا دارد.



1393/2/29





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن