تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بدانيد كه هر كس در راه حق از دنيا برود، به بهشت و هر كس در راه باطل از دنيا برود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819061934




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیدمهدی طباطبایی: اعتکاف زمینه‌ساز رشد معنوی انسان است /حاکم شدن بر نفس در ماه رجب آسان می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
سیدمهدی طباطبایی: اعتکاف زمینه‌ساز رشد معنوی انسان است /حاکم شدن بر نفس در ماه رجب آسان می‌شود

سیدمهدی طباطبایی: اعتکاف زمینه‌ساز رشد معنوی انسان است /حاکم شدن بر نفس در ماه رجب آسان می‌شود
سیدمهدی طباطبایی، استاد اخلاق می گوید: ماه رجب از ماه‌هایی است که هرکس قدر آن را بداند و خود را موظف به اطاعت و عبادت در این ماه و استغفار کردن کند، خداوند زمینه رشد او را در معنویت و حتی رسیدن به امور مادی فراهم می کند.

 به گزارش نامه نیوز، سیدمهدی طباطبایی را بیش از آنکه با سابقه نمایندگی اش در پارلمان هفتم بشناسند، به عنوان معلم اخلاق می‌شناسند. او که در بسیاری از اظهاراتش جوانان را خطاب قرار می دهد، در گفتگو با ما نیز به فضلیت های ماه رجب اشاره کرد و این ماه را فرصت مناسبی برای نزدیک شدن جوانان به خداوند و انجام فرایض الهی و دوری از گناه دانست. او توصیه می کند جوانان حاکم بر نفس خودشان شوند تا هیچ دولت و حکومتی نتواند بر آنها تسلط یابد.

این استاد اخلاق در بخشی دیگر از سخنانش اعتکاف را از اعمال پربرکت این ماه دانست که انجام آن یکی از راه های رشد معنویت و خلوص در هر انسانی است.

مشروح گفتگوی کوتاه  با این استاد اخلاق و عضو جامعه روحانیت مبارز را بخوانید؛

آقای طباطبایی! حضرت علی علیه السلام می فرمایند که ماه رجب ماه من است،  اینکه چرا ایشان این ماه را متعلق به خودشان می دانند و فضلیت این ماه و برپا داشتن اعمال این ماه چقدر در نزدیک کردن انسان‌ها به خداوند تاثیرگذار است؟

درباره بخش اول سوال تان، ماه رجب یکی از اشهار حُرُم است که جدال و گناه و ...در آن حرام شده است. به جز این ماه،  سه ماه شعبان و رمضان و محرم هم داریم که انجام برخی رفتارها واعمال در آنها حرام شده است.

در روایات و آیات هم داریم که 12 امام، چهار تا علی دارد که هر چهارتا علی احیا کننده امر دین هستند. اول شان علی بن ابی طالب است، دوم امام زین العابیدن علی ابن الحسین است، سوم علی بن موسی الرضا و چهارم علی بن هادی.

اما چرا علی ابن ابی طالب این ماه را متعلق به خود می داند،  ایشان اولین شخصی بود که ایمان به پیغمبر آورد و همیشه با پیغمبر بودند. در پیشبرد اهداف انسانی دو چیز مهم است، بایدها و نبایدها. همیشه در این بایدها و نبایدها علی جلوترین فرد بوده است.

درباره فضلیت این ماه باید بگویم، ماه رجب از ماه‌هایی است که هرکس قدر آن را بداند و خود را موظف به اطاعت و عبادت در این ماه و استغفار کردن کند، خداوند زمینه رشد او را در معنویت و حتی رسیدن به امور مادی فراهم می کند. از جمله اعمالی که در این ماه رجب توصیه می شود استغفار زیاد، دعاها، تشرف به عمره و زیارت امام رضا (ع) و  امام حسین علیه السلام است.

اعتکاف  در این ماه هم از جمله اعمالی است که در بین شیعیان بسیار مشهود است، درباره اعتکاف و تاثیر آن بر زندگی مادی انسان ها برای مان بگویید؟

شرایط اعتکاف خیلی دشوار است. افراد سه روز  خود را موظف به ماندن در مسجد می کنند، روزها روزه دارند و شب ها عبادت می کنند، با یکدیگر مانوس می‌شوند و هم زمینه رشد معنوی آنها فراهم می‌شود. البته اعتکاف محدود به ماه رجب نیست و در ماه‌های دیگر هم می توان اعتکاف کرد. ولی ماه رجب در کشور ما مشهور شده است. خصوصا عمل  ام داوود در این ماه برای ساختن انسان ها توصیه شده است.

داستان عمل ام داوود چه بوده است؟

زنی بوده به نام فاطمه که پسری به نام داوود داشته است. این خانم دعا کرده که پسرش از زندان آزاد شود و این اتفاق افتاده است. این را می‌گویند عمل ام داوود. و نقش عمل ام داوود در ساخت روح و ارتباط انسانها با ائمه معصومین و مقدمه وصول به خداوند در این دعا و اعتکاف است. انشااالله همانطور که همه ساله جوانان ما از عمل اعتکاف استقبال کردند، امسال هم استقبال کنند و حاجت روا شوند.

به عنوان معلم اخلاق چه توصیه هایی به جوانان در این ماه دارید؟

 در زندگی اگر حاکم بر نفس شان شوند این حکومت‌ها، زورگوها، دولت ها و ...نمی تواند آنها را از پای درآورد اما اگر حاکم بر نفس نشوند همیشه دستخوش حوادث می‌شوند. حاکمیت بر نفس هم همیشه آسان نیست، سخت است اما در ماه های شعبان و رمضان و رجب آسان می‌شود و خداوند افاضه فیض می کنند، زمینه و زمانه هم  کمک می کنند و الطاف الهی هم به سراغ شان می آید. مجموعا آنچه برای هر انسانی لازم است از آثار مادی و معنوی و از عناصر رشد بشری در این ماه و شعبان و رمضان فراهم است و انشاالله جوانان خودشان پیدا کرده و بر نفس خویش مسلط شوند و توانمندی های خودشان را احیا کنند.







1393/2/24





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن