تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819124070




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرزبندی اخلاق و غیراخلاق در سیاست/ تفکر مادی، منشأ همه تردیدها 


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه هفته نامه صوتی رحیم پورازغدی؛
مرزبندی اخلاق و غیراخلاق در سیاست/ تفکر مادی، منشأ همه تردیدها 
سی و ششمین هفته نامه صوتی دکتر حسن رحیم پورازغدی درباره تفکر مادی، منشأ همه تردیدها منتشر شد. 



به گزارش خبرگزاری مهر، در این گفتار به مضامینی مختلفی پرداخته شده است:
 
1) انقلابیون، چگونه تردید می کنند؟ و نسبت آن با "ماتریالیزم"؟
2)چرا فلسفه" پراکسیس" ماکسیستها و "پراگماتیزم" آمریکایی ، دو قلو های ایدئولوژیک بودند؟
3)چرا مارکسیستها، "اندیشه" و "انگیزه" را خارج از هویت انسان دانستند؟
4)غیر عینی دانستن "شعارهای ارزشی" و شعاری خواندن " اصول عقیدتی"، محصول تفکر مادّی است
5)زیربنا دانستن "توسعه" و پیشرفت "اقتصادی و ابزاری و تکنیکی"، از سوئی، تئوریزه کردن "بردگی" و از سوی دیگر ، نتیجه عَرَضی و "فنومن" دانستن "اخلاق" و"روح عدالتخواهی"  و "نومن" واقعی خواندن ابعاد مادّی بشر است.
 
6) "حقیقت" و "فایده"، کدام طفیلی و کدام حقیقی است ؟
7)"انسان آزاد و عقلانی" ، نه توضیح مارکسیستی دارد و نه توجیه لیبرالی .
8)"معرفت استقرایی محض"، منشأ"عمل زدگی" و به حاشیه راندنِ "حق خواهی" و "روح جهادی" است.
9)نفی "بدیهیات" و "منطق استدلالی"، به "تجربه زدگی"افراطی و "سودمحوری" در اقتصاد، سیاست، حقوق بشر و سیاست خارجی می انجامد.
10)پراگماتیستها و عمل زدگان ، هرگز نمی توانند "اخلاقی" بیندیشند و عمل کنند، حتی اگر از "ادبیات اخلاقی"، استفاده کنند.
11)نسبت سازی نادرست میان" ارزش نظری" و "ارزش عملی" یک گزاره اجتماعی، مبنای اصلی "هدف، وسیله را توجیه می کند" در سیاست داخلی و خارجی است.
 
12)از "اخلاق سیاسی" می گویند اما با کدام مبانی؟
13) برخی سخنان "شبه اخلاقی"در عرصه سیاسی، از نوع اخلاق هندی و مسیحی و گاه اخلاق نیچه ای و ماکیاولیستی است.
14)آنانکه "باطل" را اصیل و قوی می پندارند ، در گفتن"حقّ"، تردید می کنند.
15)کرامت توحیدی انسان، "تکبّر" نیست اما "اخلاق صلابت و غیرت مقاومت"را تئوریزه می کند.
16)مقاومت بر سر "عدالتخواهی"بدون زیربنای " توحیدی"، شکننده و آسیب پذیر است.
 
17)مرزبندی اخلاق و غیراخلاق در سیاست، از تنقیح "معرفت شناسی" و "انسان شناسی" آغاز می شود.
18)دو پهلو گویی، زیگزاگ رفتن و دو چهرگی در ادبیات سیاسی، نتیجه شکاف شخصیتی و "شیزوفرنی" اعتقادی است.
19)تاچند ماه دیگر، "عقاید واقعی" افراد در جناح بندی های جدید، شفاف خواهد شد.
20)"حق گرایی" و مقاومت بر سر ارزشهای انقلابی، مظهر تقوای سیاسی و عین "عقلانیت" است.
 
علاقه مندان برای دانلود و گوش دادن به این فایل صوتی می توانند به لینک http://rahimpour.ir/uploads/hafte_nameh_soati_36.mp3 مراجعه کنند.



۱۳۹۳/۲/۲۲ - ۰۸:۵۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن