تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813438328




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شرایط مناسبی برای فرهیختگان فراهم نکرده ایم/ باید چاره ای اندیشید


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > قزوین فریدون عزیزی:
شرایط مناسبی برای فرهیختگان فراهم نکرده ایم/ باید چاره ای اندیشید
قزوین- خبرگزاری مهر: عضو ستاد ملی پیشبرد علوم ایران گفت: باید بررسی شود چرا استعدادهای علمی که در کشور پرورش یافته اند مورد بی مهری قرار می گیرند و جایگاهشان حفظ نمی شود که نوجوانان هم فکر می کنند در کشورهای دیگر بهتر می توانند استعداد خود را بروز دهند. این وضعیت زنگ خطر را برای کشور به صدا درآورده و باید برای حفظ سرمایه های ارزشمند کشور چاره اندیشی شود.



به گزارش خبرنگار مهر، جلسه شورای اداری استان قزوین ظهر پنجشنبه با حضور آیت الله باریک بین نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، فریدون عزیزی دانشمند برجسته علوم پزشکی و مولف بیش از یک هزار مقاله و کتب علمی، مرتضی روزبه استاندار قزوین و داود محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در استانداری برگزار شد. فریدون عزیزی در جلسه شورای اداری استان گفت: هیچ شرفی مانند دانش نیست و علم و فضیلت موجب اقتدار انسان، یک ملت و کشور می شود و اگر خود را به این ابزار مجهز کنیم با دست پر در همه صحنه ها حاضر خواهیم شد.

عزیزی بیان کرد: وقتی رهبر انقلاب برای پیشرفت علمی و جنبش نرم افزاری کشور رهنمود داده اند وحرکت آینده را ترسیم کرده اند با استعداد بالای ملت و ظرفیتی که پس از انقلاب ایجاد شده بستر مناسبی برای توسعه علمی ایجاد شده که باید از آن استفاده کنیم. وی افزود: وقتی قرار است تاسال 1404 به یک کشورتوسعه یافته تبدیل شویم وجایگاه اول اقتصادی علمی و فنآوری منطقه را با هویت اسلامی پیدا کنیم لازم است نقشه جامع علمی را اصلی ترین حلقه هدایت و راهبردی تلقی کنیم و در مدت باقیمانده به سند چشم انداز دست یابیم. رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد:در حالیکه قبل از انقلاب 9 دانشگاه پزشکی، چهار دانشکده دندانپزشکی و دانشکده داروسازی داشتیم امروز 28 دانشگاه علوم پزشکی،73 دانشکده پزشکی،19 دانشکده دندانپزشکی،21 دانشکده داروسازی تشکیل شده و  124 هزار و 500 دانشجو در رشته های مختلف تحصیل می کنند. این چهره ماندگار کشور بیان کرد:تعداد هیئت علمی نیز از سه هزار نفر به 12 هزار و 500 نفر رسیده و رشد بانوان در تحصیل پزشکی قابل توجه است. عزیزی یادآورشد: قبل از انقلاب 18 هزار پزشک در کشور داشتیم که امروز 120 هزار پزشک داریم که اگر به کیفیت آموزشی هم توجه کنیم می توان به دستاوردهای خوبی دست یافت. مسئول دفتر کمیته بین الملل مبارزه با کمبود ید و عضو مشاور بین الملل ریزمغذی های سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: علیرغم رشدی که در تربیت نیروی انسانی داشته ایم تحقیق علمی برای ما مسئله حیاتی است و امروز در تولید علم از رتبه پنجاه و دوم به رتبه 16 ارتقاء یافته ایم که بسیار ارزشمند است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی اظهارداشت: ایران اسلامی با اعتقادات دینی می تواند بر قله های علمی جهان قرار گیرد و با ارتقاء دانش خدمات بهتری به مردم ایران و سایر کشورها ارائه کند. وی افزود: در خصوص تحقیقات هنوز خوب رشد نکرده ایم و به آن انتقاد داریم و باید علمی تولید شود که کاربردی و تاثیرگذار باشد لذا اگر فعالیتهای پژوهشی به مقاله منجر شد باید نقش موثری در سیاست، اقتصاد، اجتماع و امور دیگر مردم داشته باشد. عضو هیئت امناء دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در حالی که در سوئیس سالانه 21 هزار و 796 مقاله تولید می شود و دانمارک 12 هزار و 376 مقاله ما در رتبه 35 قرار داریم که باید تلاش خود را بیشتر کنیم و جایگاه خود را ارتقاء بخشیم. زنگ خطر فرار مغزها به صدا درآمده است

عزیزی بیان کرد: متاسفانه شرایط مناسبی را برای دانشمندان و فرهیختگان کشور ایجاد نکرده ایم و شاهد فرار مغزها هستیم که این موضوع نگران کننده است. عضو ستاد ملی پیشبرد علوم ایران یادآورشد:در زمینه فرار مغزها و اندیشمندان در رتبه پنجم دنیا قرار داریم که زنگ خطر را در کشور به صدا درآورده است و مسئولان ارشد کشور بایدبرای تامین معیشت، رفاه و جذب استعدادهای درخشان برنامه ریزی کنند تا این سرمایه های ارزشمندکه باهزینه مردم به فرهیختگی رسیده اند به سادگی از دست ندهیم.

وی بیان کرد: باید بررسی شود چرا استعدادهای علمی که در کشور پرورش یافته اند مورد بی مهری قرار می گیرند و جایگاهشان حفظ نمی شود که نوجوانان هم فکر می کنند در کشورهای دیگر بهتر می توانند زندگی و تحصیل کنند و استعداد خود را بروز دهند و اگر نگاه ما به آینده باشد می توان از این زنگ خطر برای تغییر در رفتار و عملکرد خود استفاده کنیم. عزیزی گفت: وقتی مرجعیت دینی از دغدغه های رهبری است باید خود را در این زمینه تقویت کنیم و با ابلاغ سیاست های کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری باید ارتقاء شاخص های سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه آسیای جنوب غربی و تبدیل ایران به قطب پزشکی این منطقه در دستور کار همه مسئولان قرار گیرد. وی افزود: منطقه آسیای جنوب غربی با محدوده 25 کشور و 12 میلیون کیلومترمربع وسعت، جمعیتی بالغ بر 540 میلیون نفر باید هدف دانشمندان ایران باشد تا بتوانیم مرجعیت علمی خود را در این محدوده ثابت کنیم و ظرفیت این جایگاه با تلاش مضاعف و برنامه ریزی علمی محقق می شود. سبک زندگی دغدغه ایران اسلامی است این اندیشمند اسلامی یادآورشد: آنچه در کنار پیشرفت های علمی مهم است سبک زندگی و اصلاح رفتارها و روشهای زندگی و نوع مصرف و بینش هایی است که ما را دچار مشکل کرده لذا اندیشمندان باید به این موضوع توجه کنند تا بتوانیم مسیر آینده را بخوبی ترسیم کنیم. عضو ستاد ملی پیشبرد علوم ایران اظهارداشت: نخبگان، حوزه های علمیه، دانشگاهها، رسانه ها، تریبون داران، مدیران، برنامه ریزان آموزشی و تدوین کنندگان درسی باید در سبک زندگی مشارکت و با برنامه ریزی مناسب کمک کنند تا برای کارهای بزرگ تری آماده شویم وگام برداریم.     


۱۳۹۳/۲/۱۸ - ۱۳:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن