تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تو را سفارش مى‏كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813444573




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جوسازی علیه دمشق به بهانه کمک به آوارگان سوری


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

جوسازی علیه دمشق به بهانه کمک به آوارگان سوری تهران- ایرنا- هدف بنیادین همسایگان سوریه از پیگیری مساله آوارگان سوری به ترس های امنیتی از گسترش ناآرامی ها در منطقه و نیز برخی تلاش ها برای افزایش فشارهای رسانه ای و بین المللی بر دمشق بازمی گردد.


چهارمین نشست مشترک وزیران امور خارجه کشورهای همسایه سوریه در حالی سی ام اردیبهشت در لبنان برگزار می شود که چهاردهم اردیبهشت نیز نمایندگان این کشورها در اردوگاه «الزعتری» یکی از اردوگاه های پناهندگان سوری در اردن، گرد هم آمدند.
در سومین دور نشست ها وزیران امورخارجه عراق، ترکیه، مصر و اردن، وزیر امور اجتماعی لبنان و نماینده سازمان ملل متحد در امور آوارگان درباره چگونگی جلب توجه افکار عمومی به وضعیت آوارگان سوری در کشورهای همسایه سوریه بحث کردند.
پارسال نخستین نشست کشورهای همسایه سوریه در ژنو سوییس برگزار شد. میزبان نشست بعدی هم ترکیه بود. پس از اردن نیز قرار است نمایندگان این کشورها سی ام اردیبهشت ماه به لبنان بروند.
هدف بنیادین این نشست ها به گفته شرکت کنندگان، بررسی وضعیت آوارگانی است که از سوریه به کشورهای همسایه پناهنده شده اند. این کشورها راهی را برای مدیریت مساله آوارگان و جلوگیری از پیامدهای سیاسی-اجتماعی آن می جویند.
آنگونه که «احمد داود اوغلو» وزیر امورخارجه ترکیه، اعلام کرد هدف این کشورها از پیگیری مساله پناهندگان تلاش برای ایجاد اردوگاه هایی در خاک سوریه برای اسکان این آوارگان است (1).
**نگاهی به وضعیت آوارگان سوری در کشورهای همسایه
سه سال جنگ و درگیری در سوریه پیامدهای بسیاری مانند بر جای ماندن بیش از 9 میلیون آواره در داخل و خارج این کشور و کشته و زخمی شدن صدها هزار نفر از مردم بی گناه داشته است.
بر پایه آمارهای سازمان ملل متحد، نزدیک 2 میلیون و 500 هزار نفر از آوارگان سوری به عراق، ترکیه، لبنان، اردن و مصر پناهنده شده اند و 6 میلیون و 500 هزار نفر نیز در داخل این کشور مهاجرت کرده اند (2).
لبنان و ترکیه پذیرای بیش از یک میلیون و 722 هزار پناهنده سوری هستند. در اردن و عراق هم 593 هزار و 221 هزار آواره به سر می برند. مصر هم میزبان 136 هزار نفر از افرادی است که در پی جنگ داخلی سوریه به کشورهای دیگر پناهنده شده اند (3).
این سوری ها در حالی به کشورهای منطقه پناه برده اند که نه منابع مالی کافی برای پشتیبانی از آنان در نظر گرفته شده است و نه اراده چندانی برای جمع آوری این منابع وجود دارد. این امر شرایط سختی را برای کسانی که با امید رهایی از جنگ به کشورهای همسایه پناهنده شده اند، فراهم کرده است.
نوزدهم فروردین ماه سازمان ملل متحد در گزارشی، از کاهش حجم بسته های کمک رسانی به آوارگان سوری خبر داد و دلیل آن را کوتاهی کشورهایی دانست که درباره رساندن کمک های مالی به آوارگان سوری وعده هایی داده اما تاکنون از عمل به تعهد خود سر باز زده اند.
بیست و پنجم دی ماه 1392 بود که نشست ˈکشورهای کمک کننده به سوریهˈ در کویت برگزار شد و کشورهای شرکت کننده وعده دادند 2 میلیارد و 400 میلیون دلار به آوارگان سوری کمک کنند اما سازمان ملل متحد اعلام کرده تاکنون فقط یک میلیارد و یکصد میلیون دلار از این مقدار تامین شده است. رییس کمیته امور بشردوستانه سازمان ملل متحد نیز در گزارشی جداگانه اعلام کرده است در سال جاری آوارگان سوری به 6 میلیارد و 500 میلیون دلار کمک مالی نیاز دارند که تاکنون 20 درصد آن تامین شده است (4).
این مساله نشان می دهد در عمل اراده چندانی برای پشتیبانی از آوارگان سوری وجود ندارد و کشورهای دخیل در مساله سوریه فقط جوسازی رسانه ای را دنبال می کنند.
بدتر اینکه سازمان ملل متحد نیز تاکنون به وعده های خود در قبال آوارگان سوری عمل نکرده و نتوانسته است رویکردی روشن در پیش گیرد.
این سازمان بیش از آنکه رسیدگی به مساله آوارگان را دنبال کند، زیر فشار کشورهای غربی به ویژه آمریکا نگاهی دوگانه به مساله سوریه دارد و تلاش دارد در جهت منافع غرب حرکت کند.
بر همین پایه است که این سازمان نیز به سیاسی کاری دست می زند و بیش از آنکه به فکر حل مشکل آوارگان باشد، به بازی های سیاسی کشورهای درگیر در مساله سوریه وارد شده است.
**آوارگی مردم سوریه؛ نتیجه دخالت دیگران
جنگ و درگیری داخلی هر جا باشد پیامدهای سنگینی برای مردم آنجا به دنبال خواهد داشت.
سه سال ناآرامی در سوریه به آوارگی میلیون ها سوری از خانه و کاشانه خود منجر شده است؛ ناآرامی هایی که در آغاز اعتراضی مدنی و محدود بود اما با دخالت برخی کشورها به جنگ داخلی و تمام عیار حکومت با گروه های شورشی و تروریستی (دهشت افکنی) تبدیل شد.
پشتیبانی از گروه های تروریستی و کمک به گسیل آنها به سوریه جنگی فراگیر را میان گروه های گوناگون سوری به دنبال داشته است. نتیجه این بی ثباتی ها هر چه باشد، این مردم بی دفاع هستند که هزینه جنگی را می پردازند که به آوارگی بیش از 9 میلیون نفر انجامیده است.
البته برخی کشورها که اکنون بخش زیادی از آوارگان سوری را در خود جای داده اند در شکلگیری ناآرامی های داخلی سوریه نقشی موثر داشته اند. این کشورها با ارایه کمک های مالی، سیاسی و تسلیحاتی و پشتیبانی از شبکه بین المللی آموزش و انتقال گروه های تروریستی به سوریه، به ناآرامی هایی دامن زده اند که تاکنون پیامدهای سنگینی برای مردم این کشور به دنبال داشته است.
با توجه به شکست راه حل های گوناگون برای سرنگونی دولت سوریه، مخالفان با استفاده از ابزارهای رسانه ای و دیپلماتیک فشار روانی-سیاسی بر دولت را افزایش داده اند. تبلیغات رسانه ای و فشارهای سیاسی نهادها و سازمان های بین المللی علیه دمشق نیز به همین منظور شکل گرفته است.
اکنون دیگر بر همه روشن شده بازگشت ثبات و آرامش به سوریه مساله ای است که فقط راه حلی داخلی دارد و این گروه های داخلی سوریه هستند که باید به توافقی موثر برای حل مسائل پیش رو دست یابند.
بازگشت آوارگان نیز در همین چارچوب قابل بررسی است. نمی توان از حل مساله آوارگان صحبت کرد ولی همزمان به ناآرامی های داخلی در سوریه دامن زد.
**جمع بندی
نشست همسایگان سوریه با موضوع آوارگان در حالی در اردن برگزار شد که برخی از این کشورها به آموزش گروه های تروریست در کشور خود می پردازند و آنها را برای نبرد به سوریه می فرستند.
این مساله نشان می دهد هدف آنها از برگزاری چنین نشست هایی نه حل مساله آوارگان با نگاهی انسان دوستانه، بلکه پیشبرد اهداف خود برای افزایش فشار بر دولت سوریه و همچنین تامین امنیت داخلی خود است.
به عبارت دیگر، می توان گفت هدف بنیادین کشورهای همسایه سوریه از پیگیری مساله آوارگان سوری هم به ترس های امنیتی آنها از گسترش ناآرامی ها در منطقه برمی گردد و هم به تلاش آنها برای افزایش فشارهای رسانه ای و بین المللی بر دولت سوریه.
منابع:
1-http://www.turkishpress.com/news/404004/
2-http://syrianrefugees.eu/
3-https://data.unhcr.org/syrianrefugees
4- 1-http://www.unocha.org/top-stories/all-stories/ yria-un-welcomes-kuwaiti-donation-massive-gaps-still-remain
از مهدی جوکار و اصغر یوسفی - گروه تحقیق و تفسیر خبر
تحقیق**م.ج**9278**1961**1358
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




17/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن