تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820929655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نمایشگاه حرمین شریفین در مکه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نمایشگاه حرمین شریفین در مکه تهران - ایرنا- بازدید از نمایشگاه حرمین شریفین در مکه علاوه بر تماشای کتیبه ها، ستون ها، درها و اشیاء قدیمی، یک جذابیت هم برای شیعیان دارد و آن تصویر کتیبه ای است که نشان می دهد برادران اهل سنت برای امام علی (ع) عبارت کرم الله وجهه را به کار می برده اند.


به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی حج ،نمایشگاه حرمین شریفین در غرب شهر مکه مکرمه قرار دارد و روزانه مورد بازدید صدها زائر ایرانی و غیرایرانی قرار می گیرد.
این نمایشگاه در محله ام الجود در غرب شهر مکه مکرمه و در مسیر حدیبیه قرار دارد.
یکی از کتیبه های مسجد الحرام منقش به نام مبارک حضرت امیر المؤمنین علی علیه السلام است و نشان می دهد که عبارت ˈ کرم الله وجهه ˈ تعبیری بوده که برادران اهل سنت فقط برای ایشان به کار می برده اند و خداوند کرامتی به ایشان عطا کرده که او در طول عمر خویش، هیچگاه بر هیچ بتی سجده نکرده است.
در این نمایشگاه عکس های تاریخی از خانه خدا و شهر مکه نیز وجود دارد که برخی از آنها به قرار زیر است:

*** نمایی از نماز جمعه ۱۸ ذی الحجه سال ۱۲۵۹ هجری شمسی
در این عکس، از سمت راست، منبر مسجدالحرام، ساختمان مقام ابراهیم (ع)، سر در باب بنی شیبه و ساختمان زمزم و بر فراز آن، جایگاه شافعی مشاهده می شود.

*** ناودان قدیمی خانه خدا
ناودان پیشین خانه خدا که تا سال ۱۳۷۵ شمسی به مدت ۱۳۰ سال بر روی خانه خدا نصب بوده است.
این ناودان چوبی بوده و روی آن را ورقی از طلا پوشانده است. روی ناودان را برای جلوگیری از نشستن پرندگان، میخ های بلندی نصب کرده اند.

*** ستون قدیمی متعلق به خانه کعبه
پس از آنکه کعبه در سال ۶۳ هجری توسط لشکریان یزید با منجنیق سوزانده و تخریب شد، دو سال بعد، ضمن بازسازی کعبه، این ستون در سال ۶۵ هجری نصب شد و تا سال ۱۳۷۵ شمسی داخل خانه خدا قرار داشت.

*** تاج منبر قدیمی مسجد الحرام
تاج منبر قدیمی مسجدالحرام که به مدت ۴۲۰ سال در صحن مسجد و در باب بنی شیبه قرار داشته و خطبه های نماز جمعه، روی این منبر ایراد می شده است.
منبر قدیمی مسجدالنبی صلوات الله علیه متعلق به سال ۹۹۰ هجری قمری است.

*** مقصوره خانه خدا
پس از آنکه ساختمان مقام ابراهیم در سال ۱۳۴۶ هجری شمسی تخریب شد، این مقصوره (حجره) تا سال ۱۳۷۵ هجری شمسی، به جای آن ساختمان در مسجد الحرام قرار داشت.

*** کتیبه توسعه مسجد الحرام
این کتیبه، تاریخ یکی از مراحل توسعه های مسجدالحرام در سال ۱۲۵۸ هجری قمری را به تصویر می کشد.
نکته قابل توجه در این کتیبه، خط نستعلیق و حکاکی هنرمند خوشنویسی از ایران به نام «یساری زاده» است که در انتهای کتیبه، تحت عنوان اثر کلک یساری زاده به آن اشاره شده است.
شاعر در این کتیبه، با هنرمندی هرچه تمام تر به دو شکل به این تاریخ اشاره کرده است؛ اول، با اتصال انتهای مصرع های نخست و ابتدای مصرع های دوم، این عبارت به دست می آید:
النصر موقوف لسلطاننا ایده الله بجاه الرسول که به حروف ابجد، این عبارت، برابر با ۱۲۵۸ است.
دوم، در بیت آخر (بسعد سما عبدالمجید مجددا…)

*** درب قدیمی خانه خدا
این درب تا سال ۱۳۵۸ شمسی و به مدت ۳۰ سال بر روی خانه خدا قرار داشته است.

*** حوضچه قدیمی زمزم
این حوضچه سابقاً روی چاه زمزم قرار داشته و به وسیله دلو و طناب از زمزم آب برداشت می شده است.

*** کتیبه ساختمان زمزم
این کتیبه، سابقاً روی ساختمان زمزم قرار داشته است. روی این کتیبه، حدیثی از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نقش بسته که ایشان فرموده اند: «ماء زمزم لما شرب له» یعنی آب زمزم، به هر نیتی نوشیده شود، ان شاءالله همان برآورده خواهد شد.
مستحب است زائر خانه خدا پس از انجام طواف، کمی آب زمزم نوشیده و این گونه دعا کند: «اللهم اجعله لی علما نافعا و رزقاً واسعا و دواء من کل داء و سقم» یعنی خدایا! این آب را برای من علمی نافع و ارزشمند و مایه فراوانی رزق و دوایی برای تمام بیماری ها قرار بده.

*** پلکان قدیمی ورودی خانه خدا
پلکان قدیمی ورود به خانه خدا که در سال ۱۲۴۰ هجری قمری در هند ساخته شده است.
اجتمام (1)**9022**1436
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن