تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياد خدا عقل را آرامش مى دهد، دل را روشن مى كند و رحمت او را فرود مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819118960




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روند صدور مجوز معادن در يزد صعودي است/ نياز به ورود دولت در مرحله اكتشاف


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شرق > یزد وكيلي:
روند صدور مجوز معادن در يزد صعودي است/ نياز به ورود دولت در مرحله اكتشاف
يزد - خبرگزاري مهر: مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد روند درخواست صدور مجوز براي معادن در استان يزد را همچنان صعودي و رو به رشد خواند.



به گزارش خبرنگار مهر، سيد ابوالفضل وكيلي، ظهر چهارشنبه در نشستي خبري به مناسبت آغاز هفته منابع طبيعي در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد روند صدور مجوزهاي اكتشاف و بهره برداري از معادن در استان يزد اظهار داشت: از آنجا كه توسعه معادن و البته فرآوري مواد معدني يكي از راه هاي تحقق اقتصاد مقاومتي است همچنين به دليل غني بودن معادن يزد، روند درخواست صدور مجوز براي اكتشاف و بهره برداري از معادن در اين استان همچنان صعودي است. وي عنوان كرد: يزد بهشت معادن ايران است و هيچ فلز و ماده معدني وجود ندارد كه معدن آن در يزد نباشد به همين دليل درخواست صدور مجوز همچنان بالاست. وكيلي با بيان اينكه با بهره برداري از معادن مشكلي نداريم و مشكل در واقع در زمينه قوانين موجود است، خاطرنشان كرد: به عنوان نمونه هنگامي كه براي اكتشاف، درخواست صدور مجوز براي چهار هزار هكتار مي شود، جواب مثبت منابع طبيعي حتي براي يك متر، به معناي كل چهار هزار هكتار درخواستي برداشت مي شود. وي تاكيد كرد: در مرحله اكتشاف در حال حاضر در حالي درخواست صدور مجوز براي چهار هزار هكتار مي شود كه نياز واقعي در اين زمينه با 20 هكتار نيز رفع مي شود.

در مرحله مطالعه معادن، دولت طرف حساب منابع طبيعي شود مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد خاطرنشان كرد: اگر در مرحله مطالعه، دولت طرف حساب منابع طبيعي شود، بسياري از مشكلات تخريب مراتع و مسائلي كه اكنون در زمينه بهره برداري از معادن با آنها مواجه هستيم، برطرف مي شود. وي همه شهرهاي استان يزد را شهرهاي معدني خواند و بيان داشت: در هر منطقه اي، پوشش گياهي بهتري داشته باشيم، آنجا خط قرمز منابع طبيعي به شمار مي رود. وكيلي با بيان اينكه برخي مراتع استان يزد به لحاظ بهره مندي از گونه هاي گياهي ارزشمند هستند، تصريح كرد: علاوه بر ارتزاق پنج هزار خانوار از اين مراتع،‌ برخي گياهان ارزش اقتصادي بسياري بالايي براي استان دارند. وي از جمله اين گياهان به آنغوزه اشاره كرد و يادآور شد: يزد در واقع زيستگاه اصلي آنغوزه به شمار مي رود و در سال جاري 42 تن آنغوزه از مراتع استان يزد برداشت و به كشورهاي خارجي صادر شد. صادرات بالغ بر سه ميليون دلار آنغوزه از استان يزد مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد، ارزش آنغوزه صادراتي از استان يزد را بالغ بر سه ميليون دلار اعلام كرد.

وي همچنين بيان كرد: تلاش شده تا برداشت از مراتع در استان يزد ساماندهي شود و پروانه‌ هاي چرا بر اساس ميزان ذخائر مراتع صادر شود تا فشار بر روي مراتع نباشد. وي در بخش ديگري از سخنان خود همچنين به تشريح برنامه هاي هفته منابع طبيعي پرداخت و اظهار داشت: برنامه هاي هفته منابع طبيعي امسال با شعار "منابع طبيعي، با مردم، براي مردم" برگزار مي ‌شود و اصلي ترين برنامه اين هفته اجراي برنامه هاي درختكاري توسط اقشار مختلف در مكانهاي مختلف پيش بيني شده است. وكيلي خاطرنشان كرد: مراسم اصلي درختكاري در روز 15 اسفند در فاز دو كمربندي سبز يزد در جوار جاده فولاد آلياژي برگزار مي‌ شود و با درختكاري در اين فضا، 100 هكتار از اين كمربند قابل بهره ‌برداري خواهد بود. 100 هكتار از كمربندي سبز يزد تا پايان امسال قابل بهره برداري است وي يادآور شد: فضاي در نظر گرفته شده براي كمربند سبز يزد در مجموع 170 هكتار است كه تا پايان سال جاري، 100 هكتار آن قابل بهره‌ برداري خواهد شد. وكيلي، ديدار با نماينده ولي‌ فقيه در استان و امام جمعه يزد، نواختن زنگ طبيعت در دبستان دخترانه سيدالشهدا (ع)، گردهمايي همياران طبيعت، برگزاري نمايشگاه سمن‌ هاي علاقمند منابع طبيعي و .... را بخشي ديگر از برنامه ‌هاي امسال هفته منابع طبيعي استان يزد اعلام كرد. مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه توسعه فضاي سبز يكي از مهم‌ترين برنامه‌ها و دغدغه‌هاي منابع طبيعي است، تصريح كرد: در سال جاري با وجود كمبود اعتبار، نگاه ويژه‌ اي به فضاي سبز شده و با صنعتگران و معدنكاران نيز هماهنگي‌ هايي در اين زمينه صورت گرفته است. وي با اشاره به ايجاد كمربندهاي سبز در نقاط مختلف استان يزد بيان كرد: 100 هكتار كمربند سبز در مسير كمربندي زارچ و اشكذر با استفاده از آب پساب يزد احداث مي ‌شود.

وكيلي خاطرنشان كرد: امسال در همه شهرستان ‌هاي استان يزد حداقل پنج تا 10 هكتار فضاي سبز با همكاري و مشاركت صنايع استان در دستور كار قرار گرفته است. احداث دو بوستان در تفت و بافق مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد همچنين از احداث دو پارك توسط منابع طبيعي خبر داد و اظهار داشت: يكي از اين پارك ‌ها بوستاني است كه از چشمه تامهر تا عقابكوه در نظر گرفته شده و فضاي آن بالغ بر 35 هكتار است. وي با اشاره به اينكه امكانات رفاهي متعددي براي اين بوستان در نظر گرفته شده است، يادآور شد: پيش‌‌بيني مي‌شود اين بوستان در نيمه‌هاي سال 93 آماده بهره‌ برداري باشد. وكيلي‌ ادامه داد: يكي ديگر از اين بوستان‌ ها نيز با همكاري شركت سنگ آهن مركزي بافق در منطقه بيشه‌در بافق ايجاد خواهد شد. وي همچنين از كشت 100 هكتار نهال در قالب طرح صيانت ايراني و توراني خبر داد و خاطرنشان كرد: اين طرح در شهرستان خاتم و در منطقه هرات به مرحله اجرا درآمده است. مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد در بخش ديگري از اين نشست از حضور و فعاليت خبرنگاران استان يزد در عرصه هاي مختلف منابع طبيعي قدرداني كرد و افزود: فرهنگ سازي رسانه ها براي كشت و نگهداري از درختان مي تواند براي استان بسيار تاثيرگذار باشد.








۱۳۹۲/۱۲/۱۴ - ۱۶:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن