محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846391528
غذا درمانی از دیدگاه قرآن و علم
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
غذا درمانی از دیدگاه قرآن و علم
تغذیه از اموری به شمار میرود که مورد توجه ویژه قرآن کریم است. این کتاب شریف علاوه بر توجه به اصول کلی و اساسی تغذیه، از بعضی غذاها نام برده است که دانشمندان اهمیت و ارزش غذایی و درمانی آنها را یادآور شدهاند. چکیدهقرآن کریم کتاب هدایت بشر تا قیامت است، لذا از هیچ یک از امور مهم و تاثیرگذار در زندگی انسان فروگذار نکرده است. تغذیه از اموری به شمار میرود که مورد توجه ویژه قرآن کریم است. این کتاب شریف علاوه بر توجه به اصول کلی و اساسی تغذیه، از بعضی غذاها نام برده است که دانشمندان اهمیت و ارزش غذایی و درمانی آنها را یادآور شدهاند و کتب و مقالات متعددیدر موردشان نگاشته اند و حتی در برخی موارد ادعای اعجاز کرده اند. این تحقیق برای نمونه، به بررسی چهار مورد از این غذاها (شیر چهارپایان، شیر مادر، عسل و خرما) میپردازد؛ به این صورت که پس از طرح آیات و اشاره به نکات تفسیری، خواص و آثار این خوراکیها را از دیدگاه طب و تغذیه بررسی کردهاند.واژه های اصلی: غذا، درمان، قرآن، علم.مقدمهخوراکیهای گوناگون در کنار تأمین نیاز غذایی بدن، به دلیل برخورداری از خواص متفاوت، در درمان و پیشگیری از امراض نیز نقش دارند.قرآن کریم گاه توصیه های مستقیمی در مورد کاربرد درمانی بعضی غذاها دارد، مثلاً در مورد عسل میفرماید: (فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ)؛ (نحل/ 69). به حضرت مریم3 نیز موقع زایمان توصیه میشود از رطب و آب استفاده کند (مریم/ 24 ـ 26) و در مورد حضرت یونس پس از خروج از شکم ماهی و رفتن به ساحل دریا، استفاده از کدو تجویز میشود (صافات / 144 ـ 146).علاوه بر این، سفارش قرآن کریم به استفاده از غذاهای پاکیزه و حلال، نهی از تحریم طیّبات، نهی از غذاهای غیربهداشتی و پرخوری، دقت در نوع غذای مصرفی، توجه به آفریدگار هنگام مصرف غذا، امساک و روزه و... زمینه مناسبی برای سلامتی انسان فراهم میآورد و دست کم از جنبه پیشگیری اهمیت دارد. در این میان اشاره قرآن به نام برخی غذاها قابل توجه است؛ به خصوص این که این غذاها به لحاظ مواد مغذّی، ارزشمند هستند و نقش مهمی در درمان و پیشگیری، دارند.مفهوم شناسیبدن انسان به مواد مختلفی مانند پروتئین، چربی، کربوهیدرات، آب، انواع ویتامین و مواد معدنی نیاز دارد. غذایی مناسب است که تمام این ترکیبات را به بدن برساند. کم یا زیاد شدن این ترکیبات تعادل مواد موجود در بدن را به هم میزند و بیماری های زیادی را به وجود می آورد (ر.ک. به: مری آلیس کالنیدو ودیگران، آشپزی جدید و غذا درمانی، 15).با این توصیف می توان گفت:«منظور از تغذیه درمانی برقراری تعادل موادغذایی مورد نیاز روزانه است». (احمدی، محسن، درمان بیماریها با تغذیه و غذا درمانی، 15).امتیازات غذا درمانیدرمان غذایی از جهات گوناگونی بر دارو درمانی برتری دارد، از جمله:1. غذاهای متنوع، به خلاف داروهای گوناگون، معمولاً در اختیار همگان قرار دارند.2. غذاهای رنگارنگ، مطبوع همه هستند و غذای طبیعی بشر به شمار میروند، ولی داروها چنین نیستند.3. از نظر اقتصادی مخارج دارو با غذا مقایسهپذیر نیست.4. غذا جنبه پیشگیری دارد و دارو بیشتر برای از بین بردن مرض به کار می رود.5. اغلب داروها برای بشر مضرند، ولی غذاها معمولاً اثر زیان بخش ندارند.6. استفاده از دارو در صورت اشتباه پزشک یا مریض، آثار سوء و حتی مرگ را در پی دارد (ر.ک، به: شیرازی، احمد امین، اسلام پزشک بی دارو، 25 ـ 26، با تلخیص و تصرف).بسیاری از اطبا و حکما از دارو درمانی نهی کرده اند. از بقراط حکیم نقل شده است: «داروهای خود را دور بریزید که به درد معالجه امراض نمی خورد»، (مهرین، مهرداد، درمان طبیعی، 16). در این کتاب سخنان متعددی از اندیشمندان در مورد مضرات استفاده از دارو آمده است.غذاهای قرآنیدر قرآن کریم به برخی از موادغذایی سوگند یاد شده است. (وَالتِّینِ وَالزّیْتُونِ)؛ (تین/ 1). نام برخی از سوره ها نیز در ارتباط با مواد غذائی است، مانند، بقره، نحل، تین، ماعون، انعام و مائده. قرآن کریم به مناسبتهای مختلف به نام برخی خوراکیها اشاره می کند، نظیر زیتون (تین/1، انعام/ 141 و...)، انجیر (تین/ 1)، خیار، عدس، سیر، پیاز (بقره/ 16)، انگور (نحل/ 67، مؤمنون/ 19 و...)، نان (یوسف/ 36)، انار (انعام/ 99 و 141)، کدو (صافات/ 146 و 144)، موز (واقعه/ 29)، سبزی ها (عبس/ 28)، گوشت (هود/ 69) و... .با پیشرفت علوم، به ویژه علم تغذیه، هر روز خواص درمانی و غذایی خوراکیها بیشتر کشف می شوند، به گونهای که اعجاب دانشمندان را بر میانگیزد. این کشفیات حتی در برخی موارد رنگ اعجاز به خود میگیرند. در این تحقیق چند مورد از این غذاها را بررسی میکنیم.اول ـ شیر چهارپایانشیر مایعی سفیدرنگ، با طعم شیرین و مزه و غلظت ویژهای است که پس از زایمان و برای تغذیه نوزاد از پستان پستانداران ماده ترشح می شود. این ماده بهترین و در دسترسترین غذا برای نوزادان است. شیر پستانداران مختلف با هم فرق دارد. در شیر گاو تقریباً 88% آب، 3% مواد ازته، 8/4% مواد گلوسیدی و 2/3% مواد چربی هست (دهخدا، علی اکبر، لغتنامه دهخدا، 31، 169).آغوز که از روز اول زایمان تا 12 روز ترشح می شود، ساختمانی مشابه شیر دارد، ولی مقدار آلبومین و کلرور آن بیشتر و قند، فسفر و کلسیم آن کمتراز شیر است پروتو پلاسم آن مقدار زیادی چربی دارد، ولی چربی آزاد آن تقریباً در حدّ هیچ است (پاک نژاد، سیدرضا، اولین دانشگاه وآخرین پیامبر، 6، 82). وزن مخصوص شیر 1029 ـ 1033 و حرارت مخصوص آن 95 است، یعنی زودتر از آب به جوش می آید و سرد می شود (همان، 84). برای تولید یک لیتر شیر دست کم باید 500 لیتر خون از پستان عبور نماید (همو، 95).تاریخچهاستفاده از شیر چهارپایان به دوران پیش از تاریخ و زمان اهلی شدن حیوان توسط انسان میرسد. انسان از اول، مانند نوزاد حیوان، به مکیدن پستان میپرداخت. دوشیدن و ایجاد تغییرات در شیر به تدریج ایجاد گردید. یک محل ماست-بندی مربوط به سه هزار سال قبل از میلاد، وابسته به یک پرستشگاه نزد سومرین ها، به دست آمده است.مقدسین از بودائیان گاو را به حدی احترام می کردند که مخلوطی از شیر، ادار و مدفوعش را می خوردند (ر.ک، همو، 77 ـ 88). شیر در کتاب مقدس نماد پاکی، صفا و حقیقت حیات بخش می باشد و شیر و عسل کنایه از حاصل خیزی و فراوانی نعمت است (مسترهاکس، قاموس کتاب مقدس، 544). شیر برای اولین بار در سال 1890 م در نیویورک پاستوریزه شد (همو، 79).آیاتقرآن کریم به فایده های گوناگون حیوانات برای انسان پرداخته، اما به شیر توجه ویژه نموده است. به این آیه توجه کنید: (وَإِنَّ لَکُمْ فِی الْأَنْعَامِ لَعِبْرَةً نُسْقِیکُم مِمَّا فِی بُطُونِهِ مِن بَیْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ لَّبَناً خَالِصاً سَائِغاً لِلشَّارِبِینَ)؛ (نحل/ 66) «و قطعاً، در (وجود) دامها، عبرتى براى شما هست، از آن چه در شکم آنهاست؛ از میان غذاهاى هضم شده و خون، شیرى خالص به شما مىنوشانیم که براى نوشندگان گواراست». به شیر چهارپایان در آیاتی دیگر، مانند، مؤمنون/ 21 و یس/ 73 نیز اشاره شده است.نکات تفسیری«انعام» چهارپایان هستند و آن چه که معمول است گاو، شتر و گوسفند و بز است و از حیوانات حلال گوشت مثل آهو، مادیان و الاغ و ... نیز در معالجه استفاده می شود (طیب، سید عبدالحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، 8 ، 151). «فرث» به معنی سرگین است؛ مادامی که در معده باشد (ابن منظور، لسان العرب، 2، 176) و «سائغ» در لغت سهل المرور معنی شده است، یعنی چیزی که به راحتی میگذرد (طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، 15، 12).یکی از عجایب خلقت این است که خداوند شیر سفید و گوارا را از بین خون و سرگین دو جسم ناپاک جدا می کند؛ بدون این که از طعم، مزه و رنگ آن اثر بپذیرد. خداوند با این مطلب میخواهد به منکران توجه بدهد که می تواند مردگان را از زمین خارج سازد؛ بدون این که بدنهای آنها با یکدیگر مخلوط شود (ر.ک: طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، 6، 572).حکمت ها و اسرار علمی1. پیدایش شیرقرآن کریم با اشاره لطیفی می فرماید که شیر از میان «فرث» (غذای هضم شده داخل معده) و «خون» خارج می شود. فیزیولوژی امروز این مطلب را ثابت کرده است که وقتی غذا در معده و روده ها در برابر میلیونها رگ مویی قرار میگیرد، عناصر مفید و لازم را جذب میکند و به درخت ریشه داری که نوک انتهایش در نوک پستان خلاصه می شود، می رساند (مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، 11، 291؛ پاکنژاد، سید رضا، همان، 65).یک دانشمند غیرمسلمان در اینباره می گوید: این وقوف دقیق از دستاوردهای شیمی و فیزیولوژی هضم، برمی آید و در زمان محمد9 کاملاً ناشناخته بود. گفته شده کشف جریان خون هم کار هاروی (Harvey) بوده است در حالی که چگونگی گردش خون در بدن به طور کامل در کلام امام صادق(ع) آمده است، (ر.ک. به: طبالرضا و طبالصادق(ع) ص 27 و 28) است و قریب چهارده قرن پس از وحی قرآنی قرار می گیرد (موریس بوکای، مقایسه ای میان تورات، انجیل، قرآن و علم، ترجمه ذبیح الله دبیر، ص 264).2. موادغذایی مهم شیردانشمندان می گویند تمام انواع ویتامینها، آب، مواد ازت دار، چربی، قند، مواد معدنی و فلزاتی مانند سدیم، منیزیم، روی، منگنز، مس، آهن و شبه فلزات مانند فلور، کلر، ید، گوگرد، فسفر، برم و... در شیر هست. حدود نوزده آنزیم، اکسیژن و نیتروژن، دی اکسید کربن، واسید سیتریک، الکل و آلوئید هم در شیر وجود دارد (پاکنژاد، سید رضا، همان، 87 ـ 90).یک لیتر شیر نصف پروتئین و نصف چربی مورد نیاز بدن، تمام کلسیم و ویتامین B2 و نصف ویتامین A و یک سوم احتیاج به ویتامینهای B1 را برای بدن تأمین می کند (نراقی، مهدی، خوردنیهای شفابخش، 118).3. پیشگیری از امراضمواد مغذی شیر سبب پیشگیری از بسیاری از بیماریها میکنند. ما به مهمترین موارد اشاره میکنیم.پتاسیم: بدن به عنوان یون مایع درون سلولی و برای انتقال امواج به کار میبرد.آهن: بدن در ساختمان هموگلوبین و کبد ومغز به آن نیاز دارد.فسفر: مهمترین ماده معدنی است و برای فعالیتهای سلولی به کار می رود.ید: برای تشکیل تیروکسین ضروری است.منگنز: بدن برای تعادل، تقویت اعصاب و حافظه و مقاومت در برابر بیماری به آن نیازدارد.مس: کمبود آن کم خونی ایجاد می کند.کلسیم: برای ساختن و افزایش تعداد گلبولهای قرمز استفاده می شود ودر ساختمان دندانها، استخوانها، سلولهای انساج و فعالیتهای قلب و شرائین و کلیه ها به کار می رود (مشجور، گوهر، اسرار شیمی در قرآن، 214-215).بدون کلسیم قلب خسته میگردد و شکستگی استخوان زیاد می شود. قرآن کریم برای شیر تعبیر «خالصاً» را آورده است. یکی از معانی خالص پر شدن و سفت شدن استخوانهای بازو و ساق است (ابنمنظور، همان، 7، 28). بدین طریق حقیقت اعجازآمیز دیگری کشف می شود.4 . درمان بیماری هادر روایات اسلامی از شیر به عنوان عامل درمان و شفا تعبیر شده است (مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، 63، 95). علم پزشکی نیز بر این خاصیت تاکید دارد.شیر در حصبه و شبه حصبه و زخم های گوارشی به عنوان ضد اسید تجویز می شود. در بیماری کواشیورکور، نارسایی حاد کیسه صفرا و بسیاری از مسمومیت ها، به ویژه مسمومیت با سرب، به کار میرود. در خونریزی به علت داشتن فیبرین زیاد خوب است. در مبتلایان به دیابت جزو غذاهای آزاد است. رژیم شیر برای لاغر شدن مفید می باشد. در بیماریهای کم خونی، ضعف، سردرد، میگرن، سستی اعصاب، زخم معده و اثنی عشر، پایین افتادگی معده و روده و کلیه و رحم، جوش، کهیر، اگزما، ریزش مو، رماتیسم، برنشیت سوء هاضمه، اسهال مزمن، استسقاء، آسم، تب زرد، تصلب شرائین، بواسیر، آپاندیس مزمن نارسایی کبد، نارسایی جنسی، اشباع معده، دیابت، آلبومین ادرار و... نافع است (پاکنژاد، سید رضا، همان، 152).بررسی و نتیجه1ـ اشاره قرآن به این غذای مهم در عصری که هنوز عناصر و موادمغذی خوراکیها و چگونگی پیدایش شیر کشف نشده بود، از اعجاز علمی و یا دست کم از شگفتی های علمی قرآن کریم شمرده می شود. دکتر موریس بوکای با توجه به آیه مورد بحث، می گوید:«من فکر می کنم که وجود آیه ای در قرآن که به این معلومات اشاره می کند نمی تواند به علت زمانی که تدوین شده اند ساخته فکر انسان باشد» (بوکای، موریس، مقایسه ای میان تورات، انجیل قرآن و علم، 264).2ـ غذاهای پر حجم و بدون ارزش غذایی از مشکلات عصر ما است که سبب بیمارهای متعددی نیز هست، عنایت قرآن به غذاهایی مانند شیر که درعین حجم، کم سرشار از مواد مفید می باشد، گویای توجه این کتاب شریف به مسئله تغذیه است.دوم ـ شیر مادردر بحث گذشته با مفهوم شیر آشنا شدیم، در این قسمت به مقایسه شیر مادر با دیگر شیرها بسنده می کنیم. شیر الاغ از تمام شیرهای حیوانات به شیر زن شبیه تر است (نجم آبادی، محمود، اصول بهداشت، 56). مقایسه مواد تشکیل دهنده شیر دامها و انسان در هر لیتر در جدول زیر آمده است (دیاب عبدالحمید و قرقوز، احمد، مع الطب فی القرآن الکریم، 157). نوع شیرکازئین «گرم»لاکتوز «گرم»چربی «گرم»کالریشیر انسان15 – 107035650شیر انسان325035670شیر بز404347800شیرمیش5191611050آیاتدر آیات متعددی به شیردادن توسط مادر و دایه، مدت شیردهی، و حقوق مادر و کودک توجه شده است (بقره/ 233، احقاف/ 15، لقمان/ 14، طلاق/ 6، قصص/ 7). ما یکی از این آیات را که تقریباً همه موارد را در خود جای داده است، ذکر می کنیم.(وَالْوَالِدَاتُ یُرْضِعْنَ أَوْلاَدَهُنَّ حَوْلَیْنِ کَامِلَیْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَن یُتِمَّ الرَّضَاعَةَ وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَکِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ لاَ تُکَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا لاَ تُضَارَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلاَ مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ وَعَلَى الْوَارِثِ مِثْلُ ذلِکَ فَإِنْ أَرَادَا فِصَالاً عَن تَرَاضٍ مِنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْهِمَا وَإِنْ أَرَدْتُّمْ أَن تَسْتَرْضِعُوا أَوْلاَدَکُمْ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ إِذَا سَلَّمْتُمْ مَا آتَیْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ)؛ (بقره/233)«و مادران فرزندانشان را دو سال کامل شیر مىدهند. (این) براى کسى است که بخواهد شیر دادن را به اتمام رساند و بر کسی که نوزاد برایش متولّد شده، خوراک آنان و پوشاک آنان به طور پسندیده [در دوران شیر دادن] لازم است. کسی، جز به اندازه توانایىاش تکلیف نمىشود. مادرى به خاطر فرزندش ضرر نمیبیند و کسى که فرزند برایش متولد شده؛ به خاطر فرزندش، (ضرر نمیبیند) و مانند این (احکام بر وارث) است و اگر آن دو، با رضایت و مشورت یک دیگر، بخواهند [کودک را زودتر] از شیر باز گیرند، پس گناهى بر آن دو نیست و اگر خواستید دایهاى براى فرزندان خود بگیرید، پس هیچ گناهى بر شما نیست؛ هنگامى که آن چه را (وعده) دادهاید، به طور پسندیده بپردازید و خودتان را از [عذاب] خدا نگه دارید».نکات تفسیریمنظور از «والدات» مادران هستند که اخص از «امهات» است که به مادران با واسطه هم گفته میشود (طالقانی، محمود، پرتوی از قرآن، 2، 156).حضانت و شیردادن و اتمام دو سال حق مادر وموکول به اختیار اوست؛ حتی اگر مطلقه باشد (مکارم، ناصر، همان، 2، 240).با جمله «لاتضار» هرگونه ضرر جسمی و روحی برای خانواده و به خصوص بر کودک ممنوع است (ر.ک. به: طبرسی، تفسیر مجمع البیان، 2، 587؛ المیزان فی تفسیر القرآن، 2، 241).انتخاب دایه پس از رضایت طرفین بلامانع است (مکارم، ناصر، همان، 188).واژه «تشاور» بدون قید «منهما» می گوید که برای از شیرگرفتن طفل وسعت دایره مشورت، به غیر از والدین، به دیگر افراد مانند پزشک نیز می رسد (ر.ک. به: طالقانی، همان، 158).حکمت ها و اسرارعلمیالف) مزایای شیر مادر برای کودک1ـ عوامل زنده اختصاصی مانندگلبولهای سفید زنده، آنزیمها، هورمونها و ایمونوگلوبولینها در شیر مادر وجود دارند که در رشد و سلامت کودک و حفاظت او در برابر بیماری نقش اساسی دارند. این ترکیبات در هیچ شیر دیگری یافت نمی-شوند، چون در حرارت بیش از 50 درجه از بین می روند.2ـ شیر مادر متناسب با نیازهای طفل تغییر می کند، مثلاً اگر نوزاد نارس باشد، شیر با وضعیت نارسی او متناسب می شود. آغوز تمام مواد ایمنزا و ویژگی های مختلف شیر را بیش از 5 تا 10 برابر دارا است. (نوری، محمدرضا، تغذیه در قرآن، 113). آغوز اولین واکسن خدادادی در برابر بیماریهاست.در حالی که واکسن های موجود در لحظات اول به دلیل آسیب های روحی و جسمی توصیه نمی شود (زندی، مجید، کودکان سالم و با عاطفه نتیجه تغذیه با شیرمادر، روزنامه جمهوری اسلامی، 17/5/87 ، ص 7). به همین خاطر اسلام تغذیه نوزاد با آغوز را به مادر واجب کرده است (زین الدین بن علی بن احمد عاملی (شهید ثانی) شرح لمعه دمشقیه، 5، 452). شاید به همین دلیل به مادر حضرت موسی(ع) گفته شد به موسی شیر بده و در صورت ترس او را در دریا رها کن (قصص / 7).3ـ عوامل مصونیت بخش اختصاصی و غیراختصاصی در شیر مادر هستند که هرکدام در زمینهای کودک را از ابتلا به بیماری و آسیب حفظ می کنند، مثلاً گلبولهای سفید شیر در برابر اسید معده مقاوم هستند و از رشد عوامل بیماری زا جلوگیری می کنند و انواع ایمونوگلبولینها نوزاد را از خطر ابتلا به عفونت های مختلف در امان نگه میدارند (نوری، محمد رضا، همان، 79).تغذیه انحصاری با شیر مادر در 6 ماه اول امکان دچار شدن به عفونت های تنفسی را تا 5 برابر و احتمال مرگ ناشی از این بیماریها را تا 4 برابر کاهش می دهد، ضمن این که در این دوره خطر ابتلا به اسهال نیز 15 برابر و خطر مرگ ناشی از آن 25 برابر برای کودکان محروم از شیر مادر بیشتر است (زندی، مجید، همان).4ـ ویژگیهای تغذیه ای شیر مادر منحصر به فرد است. پروتئینهایی که زود هضم میشوند (Whey) در شیر مادر بیشتر از پروتئینهای دیرهضم (کازئین) می باشد. بدن برخی از این پروتئینها را که در رشد مغز موثرند و کمبود آن در سنین بلوغ به صورت ضریب هوشی کم خودنمایی می کند، نمیتواند بسازد. چربی شیر مادر خطر افزایش چربیها، کلسترول و فشار خون و عوارض قلبی را در میانسالی کمتر میکند.قند موجود در شیر مادر مناسب ترین قند سادة قابل استفاده برای شیرخوار است و جذب کلسیم را در روده افزایش میدهد، در نتیجه رشد استخوانی و کم کردن یبوست را در پی دارد. ثابت شده است که مدت بستری شدن بچه های اسهالی شیر مادر خوار کمتر از شیرخشک خواران است. آهن در شیر گاو ده درصد و در شیر مادر هفتاد درصد قابلیت جذب دارد (نوری، محمد رضا، همان، 113 ـ 117). همچنین کلسیم در شیر مادر هفتاد درصد و در شیر گاو سی و پنج درصد جذب می شود (پاکنژاد، سید رضا، همان، 147).شیر مادر در بزرگسالی نیز فواید خود را برای فرزند بروز می دهد. متخصصان می گویند: افرادی که از شیر مادر تغذیه کرده اند، در بزرگسالی کمتر به دیابت، آلرژی غذایی، سرطان و... مبتلا میشوند و دارای ضریب هوشی بیشتری هستند و کمتر در معرض چاقی قرار دارند (زندی، مجید، همان).امتیازاتی در شیر مادر و روش شیردادن او هست که حتی در شیر دایه نیست. نوزادی که با شیر مادر و در آغوش او پرورش مییابد، تواناییاش درمقابل بیماریها بیشتر است (نصیری، سید صدرالدین، بهداشت اجتماعی در اسلام). و چنین کودکی آرامش روانی و اعتماد به نفس کافی دارد و سازش او در برابر اضطراب محیط بیشتر است (نوری، محمد رضا، همان 117).ب) مزایای شیر مادر برای مادرمادر سود فراوانی از شیردادن می برد، داشتن فرزند سالم، احساس رضایت از پرورش طفل با شیره جان خود، کاهش چربی ذخیره دوران بارداری، پیشگیری از بارداری ناخواسته، بازگشت سریع رحم و ضمائم آن به جای خود و ایمنی بیشتر در برابر سرطان پستان از آن جمله است (اصفهانی، محمد مهدی، تغذیه کودکان با شیر مادر، 30). طبق یک آزمایش زنان نیویورکی که در طول زندگی یک و نیم سال به اطفال شیر دادهاند، نسبت به زنان ژاپنی که به طور متوسط شش و نیم سال شیر داده اند، پنج و نیم برابر بیشتر دچار سرطان پستان شده اند (نوری، محمد رضا، همان، 57).ج) منافع شیر مادر برای جامعهجامعه با داشتن افراد سالم و با عاطفه به خوشبختی نزدیکتر خواهد بود، شیرمادر بدون تکیه به منابع خارجی، با هزینه کمتر و به صورت کاملاً سالم در اختیار کودکان قرار می گیرد و وابستگی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به همراه ندارد. موقعیت مادر در خانواده و تحکیم نظام خانواده از منافع نهفته، اما بسیار پرارزش، شیرمادر برای جامعه است (اصفهانی، محمد مهدی، همان).د) مدت شیردهیقرآن کریم مدت شیردهی را دو سال می داند (لقمان/ 14). برخی پزشکان معتقد بودند که این مدت باید 9 ماه باشد، ولی در سال 1993 م بیان شد که اگر مدت شیرخوردن دو سال کامل باشد، بهتر است (اسماعیل پاشا، عبدالعزیز، اسلام و طب جدید، 57). امروزه بر اساس نظر سازمانهای مرتبط مانند یونیسف و سازمان جهانی بهداشت مدت توصیه شده برای شیردادن دو سال تمام است و این موضوع در اعلامیه اینوچنتی در مورد تغذیه کودکان با شیر مادر مطرح شده و به امضای بسیاری از رؤسای کشورهای جهان رسیده است.بررسی و نتیجهاشاره قرآن به شیردادن به کودک توسط مادر و سفارش به رعایت حقوق مادر و کودک گویای توجه ویژه آن به بحث تغذیه به خصوص در دوران کودکی است و امروزه با پیشرفت دانشها و کشف ویژگی های منحصر به فرد شیر مادر، سرّ این تاکید روشن شده است.کشورهای صنعتی ابتدا با تولید شیرخشک تبلیغ می کردند که جایگزینی برای شیرمادر کشف کرده اند. اصطلاحاتی چون شیر ماترنیزه (شبیه شیرمادر) و همونیزه (شبیه شیر انسان) و شیر آداپته (شیر تطبیق داده شده با شیر مادر) بیانگر این واقعیت است، اما آنان در عصر ما به اشتباه خود پی برده اند و با انتشار صدها مقاله تحقیقی میکوشند اشتباه گذشته خود را جبران کنند. تعیین مدت شیردهی توسط قرآن کریم نیز که امروزه علم به آن دست یافته است از اعجاز علمی قرآن یا دست کم از مسائل علمی قرآن به شمار می آید.منابع1. آقائی، مرتضی علی و میر نظامی، سید حسین، عسل درمانی، نورپردازان، کرمانشاه، 1387ش، سوم.2. ابن منظور، لسان العرب، دار احیاء التراث العربی، بیروت، 1408ق، اول.3. احمدی، محسن، درمان بیماریها با تغذیه (غذا درمانی)، شهید حسین فهمیده، اصفهان، 1382 ش، اول.4. استودولا، ثیری و ولاگ، ژان، گیاهان داروئی، ترجمه: ساعد زمان، ققنوس، تهران، 1382 ش، پنجم.5. اسماعیل پاشا، دکتر عبدالعزیز، اسلام و طب جدید، ترجمه: سید غلام رضا سعیدی، کتابخانه ارشاد، بی جا، 1346 ش، دوم.6. اصفهانی، دکتر محمدمهدی، تغذیه کودکان با شیر مادر، تندیس، تهران، 1386 ش، اول.7. بوکای، دکتر موریس، مقایسهای میان تورات، و انجیل، قرآن و علم، ترجمه: ذبیح الله دبیر، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران، 1368ش، چهارم.8. پاک نژاد، دکتر شهید سید رضا، اولین دانشگاه و آخرین پیامبر ج 6، بنیاد فرهنگی شهید پاک نژاد، یزد، 1363ش، اول.9. جزایری، دکتر غیاث الدین، اسرار خوراکیها، امیرکبیر، تهران، 1385ش، بیست و دوم.10. دریایی، محمد رسول، خرما، انتشارات جعفری، تهران، 1382ش، اول.11. دهخدا، دکتر علی اکبر، لغت نامه دهخدا، دانشگاه تهران، تهران، 1377ش، دوم.12. دیاب، دکتر عبدالحمید وقرقوز، دکتر احمد، مع الطب فی القرآن الکریم، منشورات الرضی، قم، 1404ق، هفتم.13. رجحان، دکتر محمد صادق، میوه درمانی، انتشارات خیام، تهران، 1371ش، ششم.14. زمزم، حمدی، الطب الشعبی و التغذیه، دار الایمان، دمشق، 1422ق، دوم.15. سید الجمیلی، الاعجاز الطبی فی القرآن، دار المکتبۀ الهلال، بیروت، 1992م، اول.16. شریف، دکتر عدنان، من علم الطب القرآنی، دار العلم للملایین، بیروت، 1997م، سوم.17. شهید ثانی، زین الدین بن علی، شرح لمعه دمشقیه، کتابفروشی داوری، قم، 1410ق، اول.18. شیرازی، احمد امین، اسلام پزشک بی دارو، نشر فروغ قرآن، 1376ش، سوم.19. طالقانی، سید محمود، پرتویی از قرآن، سهامی انتشار، تهران،1362ش، چهارم.20. طباطبایی، علامه سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، دفتر نشر اسلامی، قم، 1417ق، پنجم.21. طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، مرتضوی، تهران 1375 ش، سوم.22. طیب، سید عبدالحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، انتشارات اسلام، تهران، 1378ش، دوم.23. عسکری، مرتضی، طب الرضا و طب الصادق(ع) ، ترجمه کاظم خلخالی، فواد، قم، 1369ش.24. قرائتی، محسن، تفسیر نور، مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن، تهران 1383 ش، یازدهم.25. کارلیه، لئوس، سبزیها و میوههای شفا بخش، ترجمه: مهدی نراقی، امیرکبیر، تهران، 1337ش.26. کالیندو، مری آلیس و همکاران، آشپزی جدید و غذادرمانی، ترجمه: پرویز کازرونی، سروش، تهران 1376 ش، دوم.27. کتاب مقدس، ترجمه: فاضل خان هندی.28. کفعمی، ابراهیم بن علی عاملی، المصباح، انتشارات رضی، قم، 1405ق، دوم.29. کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1365ش، چهارم.30. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، مؤسسه الوفاء، بیروت، 1403ق، دوم.31. محمد عبدالله، دکتر محمد، الطب القرآنی بین الغذاء و الدواء، دار الرشید، دمشق، 1417ق، اول.32. مسترهاکس، قاموس کتاب مقدس، اساطیر، تهران، 1377ش، اول.33. مشجور، گوهر، اسرار شیمی در قرآن، نوید شیراز، شیراز، 1385ش، اول.34. مصدق، دکتر محمد سعید و دیگران، اصول صحیح زنبورداری، سازمان ترویج کشاورزی، بی جا، 1365ش.35. معین، محمد، فرهنگ فارسی، امیرکبیر، یازدهم، تهران، 1376 ش.36. مکارم شیرازی، آیت الله ناصر، تفسیر نمونه، دار الکتب الاسلامیه، تهران 1367ش، بیست و چهارم.37. مهرین، مهرداد، درمان طبیعی، مطبوعاتی عطائی، تهران، 1339ش.38. نجار، دکتر زغلول، الاعجاز العلمی فی السنۀ النبویه، نهضۀ مصر، قاهره، 2007م، دوم.39. نجفی، محمد جواد، بهداشت اسلام از نظر علوم امروزی، کتابفروشی ادبیه، اول.40. نجم آبادی، دکتر محمود، اصول بهداشت، چاپخانه دانشگاه، تهران، 1335ش.41. نراقی، مهدی، خوراکیهای شفا بخش، امیر کبیر، تهران، 1382ش، ششم.نوری، دکتر محمد رضا، بهداشت در قرآن، انتشارات واقفی، مشهد، 1384ش، اول.منبع: مجله قرآن و علم شماره 5
1392/11/9
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]
صفحات پیشنهادی
حوزه های علمیه پرچمدار احیای معارف قرآنی هستند
رییس جامعه المصطفی حوزه های علمیه پرچمدار احیای معارف قرآنی هستند قم - ایرنا - رییس جامعه المصطفی العالمیه گفت حوزه های علمیه پرچمدار احیای قرآن و معارف قرآنی هستند و مفسران بزرگی در حوزه های علمیه شیعی ابراز عقیده کرده اند حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی چهارشنبه شب در مرعلمالهدی: فعالیتهای قرآنی در جشنواره فجر امسال کم رنگ بود
استانها شرق خراسان رضوی افتتاح جشنواره علوم و هنرهای قرآنی علمالهدی فعالیتهای قرآنی در جشنواره فجر امسال کم رنگ بود مشهد - خبرگزاری مهر امام جمعه مشهد گفت انتظار میرفت در رأس دولتی که مردم یک روحانی متدین را انتخاب کردهاند جریان قرآنی پررنگ تر از دولتهای گذشته باشدخاطرات رئیس سازمان زندانها از پیروزی انقلاب از آشنایی با انقلاب در ۱۰ سالگی تا معلم قرآنی که مسیر زندگی دانش
خاطرات رئیس سازمان زندانها از پیروزی انقلاباز آشنایی با انقلاب در ۱۰ سالگی تا معلم قرآنی که مسیر زندگی دانش آموزش را تغییر دادرئیس سازمان زندانها میگوید در ۱۰ سالگی با انقلاب و امام خمینی ره آشنا شده است و به واسطه یکی از معلمان قرآن زندگیاش تغییر کرده است غلامحسین اسماعیلیدرسهای قرآن معلم دوستداشتنی خرده نانهایی که شفا میدهند/ گوشتهایی که سکته میآورند
درسهای قرآن معلم دوستداشتنیخرده نانهایی که شفا میدهند گوشتهایی که سکته میآورندتغذیه با وجود اینکه در امور مادی دستهبندی شده مورد توجه ویژه قرآن و اهلبیت ع و در نهایت دین مبین اسلام است تا جایی که در معارف اسلامی سخن از خرده نانهایی است که شفا میدهند و گوشتهایی که سکتدر گفتوگوی اخوان اقدم با فارس مطرح شد جایگاه رقیب در مسابقات قرآن از دیدگاه یکی از مدرسان قرآن
در گفتوگوی اخوان اقدم با فارس مطرح شدجایگاه رقیب در مسابقات قرآن از دیدگاه یکی از مدرسان قرآناستاد قرآن کریم با اشاره به ضرورت رعایت تقوا در مسابقات قرآن گفت مسابقه عاملی برای ارتقای کیفی و نشاط است و باید شرکتکنندگان برای موفقیت رقبای خود دعا کنند به گزارش خبرنگار فعالیتهایدوره تربیت معلم قرآن كريم خواهران در یزد برگزار مي شود
استانها شرق یزد دوره تربیت معلم قرآن كريم خواهران در یزد برگزار مي شود مسئول دارالقرآن اداره كل تبليغات اسلامي استان يزد از برگزاري دوره تربيت معلم قرآن كريم خواهران در يزد خبر داد حجت الاسلام علي محمد رضايي در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت در راستای توسعه فرهنگ قرآنی داآیتالله مصباح یزدی مطرح کرد بهرهگیری از مبانی قرآنی در اثبات مسائل علمی
آیتالله مصباح یزدی مطرح کردبهرهگیری از مبانی قرآنی در اثبات مسائل علمیرئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره بر بهرهگیری از مبانی قرآنی برای اثبات مسائل علمی تاکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله محمدتقی مصباح یزدی پیش از ظهر امروز در همایش مبانی کلامی علوم انسادر گفتوگو با فارس مطرح شد مردی به دنبال حلقه مفقوده قرآن در ایران/ معلم قرآن دانشآموزان ایرانی
در گفتوگو با فارس مطرح شدمردی به دنبال حلقه مفقوده قرآن در ایران معلم قرآن دانشآموزان ایرانیحلقه مفقوده قرآن در ایران اسلامی عدم فهم صحیح از آیات قرآن است که شما باید روی این کار وقت بگذارید تا مردم قرآن را درک کنند توصیه ای که علامه طباطبایی ره به مرحوم محدث کرد رضا نباتی مدوازدهمین دوره تربیت معلم روخوانی و روانخوانی قرآن کریم در مهاباد برگزار می شود
دوازدهمین دوره تربیت معلم روخوانی و روانخوانی قرآن کریم در مهاباد برگزار می شود مهاباد - ایرنا - مسوول کانون قرآن اداره تبلیغات اسلامی مهاباد گفت دوازدهمین دوره تربیت معلم روخوانی و روانخوانی قرآن کریم در این شهرستان به صورت خودگردان برگزار می شود سید ابراهیم حسینی روز یکشنبه دمسئول دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی استان قم خبر داد آموزش 2000 نفر در دورههای تربیت معلم قرآن کریم
مسئول دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی استان قم خبر دادآموزش 2000 نفر در دورههای تربیت معلم قرآن کریممسئول دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی استان قم از آموزش 2 هزار نفر در دورههای تربیت معلم قرآن کریم طی 5 سال گذشته خبر داد حجتالاسلام جواد عظیمی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارسدیدگاههای مخالفان وموافقان غذا دادن به حیوانات
دیدگاههای مخالفان وموافقان غذا دادن به حیوانات تهران-ایرنا-مخالفان و موافقان غذا دادن به حیوانات در چهارمین مناظره زیست محیطی با موضوع تنوع زیستی و تعامل با حیوانات به ارایه نظرات خود پرداختند به گزارش خبرنگار علمی ایرنا چهارمین مناظره زیست محیطی با موضوع تنوع زیستی و تعامل با حهمایش علمی «سعدی درمانی» امروز برگزار میشود
همایش علمی سعدی درمانی امروز برگزار میشودهمایش علمی سعدی درمانی عصر امروز با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی و بنیاد استاد شهریار برگزار میشود به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس همایش علمی سعدی درمانی عصر امروز با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی و بنیادعضو هیئت مدیره انجمن علمی گفتار درمانی ایران تشریح کرد ۶ ماهگی زمان گفتن ماما، بابا و دادا/کودک ۶ ساله بالغ زب
عضو هیئت مدیره انجمن علمی گفتار درمانی ایران تشریح کرد۶ ماهگی زمان گفتن ماما بابا و دادا کودک ۶ ساله بالغ زبانی استعضو هیئت مدیره انجمن علمی گفتار درمانی ایران گفت کودک ۶ ساله بالغ زبانی است و در صورت شروع لکنت بعد از سن دبستان باید به دنبال دلایل آن گشت اما هرگز نباید کودکانطی هفته گذشته صورت گرفت تبیین مبانی علمی قرآن ایرانی/ اردنیها صحه گذاشتند
طی هفته گذشته صورت گرفتتبیین مبانی علمی قرآن ایرانی اردنیها صحه گذاشتندنشست تخصصی کتابت و علامتگذاری قرآن کریم هفته گذشته در مرکز طبع و نشر قرآن کریم برگزار و طی آن مصحف جمهوری اسلامی ایران به تأیید و امضای اساتید کشور اردن رسید سالهاست که جمهوری اسلامی ایران با همت کارشناسارئیس حوزه علمیه خوی: فعالیتهای قرآنی باید دارای متولی خاص باشد
رئیس حوزه علمیه خوی فعالیتهای قرآنی باید دارای متولی خاص باشدرئیس حوزه علمیه خوی گفت فعالیتهای قرآنی باید از متولی خاصی برخوردار شود تا نظم و انسجام به این قبیل اقدامات داده شود حجتالاسلام سید رضی موسوی شکوری امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت فعالیتهامشخصات افراد صبور از دیدگاه قرآن/ نسبت صبر و عقل از دید پیامبر(ص) در گفتگو با شمعون راهب
دین و اندیشه مشخصات افراد صبور از دیدگاه قرآن نسبت صبر و عقل از دید پیامبر ص در گفتگو با شمعون راهب خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه صبر در آیات و روایات اسلام از چنان جایگاهی برخوردار است که آن را در کنار عقل توصیف کرده اند به گونه ای که پیامبر ص صبر را اولین ثمره عقل خواندهمعاون تهذیب حوزه علمیه گرمسار: دورههای آموزشی تصحیح قرائت نماز و قرآن در گرمسار برگزار میشود
معاون تهذیب حوزه علمیه گرمسار دورههای آموزشی تصحیح قرائت نماز و قرآن در گرمسار برگزار میشودمعاون تهذیب حوزه علمیه گرمسار گفت دورههای آموزشی تصحیح قرائت نماز و قرآن ویژه طلاب علوم دینی در گرمسار برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان به نقل از روابط عمومی سپاه اس-
گوناگون
پربازدیدترینها