واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جام جمتاريخي کشور خود همانند تخت جمشيد شيراز و بيستون کرمانشاه را به عنوان ميراث بين المللي به مردم دنيا معرفي کردند، هم اکنون در جستجوي موتورهاي جستجو در رده ششم قرار دارد». پندار يوسفي در وبلاگ شخصي خود نوشته که از مطرح کردن اجراي طرحهاي اين سايت به عنوان بمب گوگلي پرهيز داشته و اميدوار است در روزهاي آينده با دريافت کارهاي هنري جديد از هنرمندان معروف ايراني به غناي سايت 300themovie.info بيفزايد. اما دوروتي کينگ ، خبرنگار خبرگزاري تاليانيوز امريکا نيز از حمله مجازي ايرانيان به 300 نوشته و آورده است: «بار ديگر ماشين حملات فرهنگي امريکا، ايران را نشانه رفت و اين بار به فرهنگ ، تمدن و تاريخ اين کشور با فيلمي نفرت انگيز به نام 300 حمله کرد. 300 نام فيلمي غيرمسوولانه ، ضدقومي و غيرعلمي است که شاه ايرانيان و سربازهاي سپاه خشايارشاه را همچون حيواناتي بدون درک با رفتارهاي ديوصفتانه و چهره هايي مانند آدمهاي فضايي ترسيم کرده و به شکل آفريقايي هاي سياهپوست و برده هاي خريداري شده آنان را نمايش داده است ». تاليانيوز همچنين اضافه مي کند: «نمايش نادرست ، توهين آميز و غيراخلاقي ايرانيان که به گواه تمام مدارک تاريخي ، جنگاوراني غيرتمند با اخلاق انساني ، سلطه گراني اهل عطوفت و داراي جاه و شان و مقام بالايي هستند و نخستين تمدن بشري را بنا نهادند، نشان دهنده اهميتي است که شرکتهاي فيلمسازي جهان به پول و ماديات مي دهند و حاضرند از راه تحريف واقعيات ، درآمد کسب کنند». اين خبرگزاري به 2 طومار ايرانيان عليه فيلم اشاره کرده و همچنان فيلم اسکندر سال 2005 اليور استون کارگردان مشهور امريکايي را در بوته نقد گذاشته که در آن نيز به شکلي ديگر، امپراتوري 2 هزار و 500 ساله ايرانيان زيرسوال رفته است». 300 ، زير پوست اجتماع جک گوسلين ، منتقد سينمايي امريکا در مقاله اي با عنوان «300 ، زير پوست واقعيات» نوشته است: «اگر بخواهيم بگوييم واکنش ايرانيان به فيلم 300 که جمعه گذشته اکران شد، قابل پيش بيني بوده است به طور حتم واقعيات را کتمان کرده ايم. اتاقهاي اينترنتي و سايتهاي خبري پر از مطالب و نوشته هاي انتقادآميزي شده اند که با شور و حرارت خاصي ، لحن خاص اين فيلم را مورد انتقاد قرار داده اند. آنچه اين فيلم را به بحث روز رسانه ها تبديل کرده ، موفقيت خارق العاده و چشمگيري نيست که مانند ماتريکس يا ارباب حلقه ها به دست آورده است. موضوع اينجاست که محتويات معنايي فيلم از کجا آمده اند!». در سال 480 قبل از ميلاد، جنگي به نام ترموپيل بين سربازان اسپارتي و ايراني روي داد که تا امروز نيز به عنوان نمادي از دلاوري و بلندپروازي ايرانيان و يوناني ها شناخته مي شود و ميان گروههاي نظامي و در دايره هاي آموزشي ، امروزه نيز اين جنگ را به عنوان فرصتي براي يادآوري ارزش دلاوري ، جوانمردي ، استقامت در جنگ و قدرت انساني مثال مي زنند؛ اما 300 يک بازگويي تحريف شده از اين جنگ حماسي و خاطره انگيز است و تعجبي هم ندارد اگر بينندگان و تماشاگران ، از اين همه تحريف واقعيت در مورد سپاهي 300 نفره که ارتشي 2 ميليون نفري را براحتي شکست مي دهند تعجب کنند. بخش عمده انتقاداتي که به اين فيلم شده ، درباره خونريزي ها و اغراق در بيان واقعيت هاست. ازجمله ستون نويس واشنگتن پست که به اين فيلم ، نمره 30 از 100 داده و به عنوان يکي از ضعيف ترين فيلمهاي هاليوودي سالهاي اخير نام برده است. کريستيان ساينس مانيتور، نيويورک تايمز و ديلي تلگراف ازجمله معروف ترين روزنامه هايي هستند که به اين فيلم ، نمره اي پايين تر از 30 داده اند. بالاترين نمره داده شده به فيلم ، 83 است که توسط نشريه محلي منطقه هاليوود به زک اسنايدر به دليل بازي گرفتن هنرمندانه از جرالد باتلر و رودريگو سانتورو در نقش خشايارشاه داده شده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]